Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

2 zusters uit elkaar geboren - wie weet antwoord op dit dilemma?

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor t e » do 06 feb , 2003 13:23

[B]Voor een repetitie over de Griekse mythologie moet de volgende vraag worden beantwoord; Twee zusters die uit elkaar ontstaan zijn . Wie zijn dit??
B.v.d. Hinke :yinyang:
t e
 

Berichtdoor els » za 08 feb , 2003 20:24

Ik begrijp er eigenlijk niks van. :verward:
Hinke, is er niet een beetje meer informatie? Ik heb geprobeerd iets te vinden, maar ik weet niet waarnaar ik moet zoeken. Gaat het om een filosofisch dilemma? Of misschien om een persoonsverwisseling of zo?
Het intrigeert me toch, moet ik zeggen.

Groetjes van Els.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » za 17 mei , 2003 9:42

Hinke, die vraag over die twee zusters die uit elkaar ontstaan zijn moet nu in uw school reeds lang beantwoordt zijn. Is het teveel gevraagd om hier het antwoordt te laten kennen, of is het een staatsgeheim van uw school?
:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » za 17 mei , 2003 20:54

:lachen: :lachen: :p

Ik brand ook af van nieuwsgierigheid, moet ik eerlijk zeggen. Ik denk steeds, had ik nou toch maar beter opgelet op school. :wijs:
Ik heb mijn hoofd er flink over gebroken, maar ik kom misschien nooit achter de waarheid.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » di 07 maart , 2006 17:39

ik zou dat ook graag weten
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor RoyJava » za 11 maart , 2006 19:43

Hoop dat Hinke nog 's terug komt en een reactie achterlaat. Heb echt overal en nergens geneusd, maar kan geen zuster vinden die uit een zuster raakte. Veel tweelingen, moeder die dochter verwordt, zuster relaterende godinnen, maar zusters :(
groet óók nieuwsgierige én léérgierige Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Zunrita » zo 21 mei , 2006 16:38

Ach, al die schoolkinderen die altijd in grote haast (dynamisch heet dat) op tientallen forums hun dringende vragen dumpen zonder er ooit nog een woord van dank aan te wijden... Ze weten waarschijnlijk niet eens meer waar ze al hun vragen hebben achtergelaten. Ik reageer er maar niet meer op.
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor els » zo 21 mei , 2006 20:36

Tegenwoordig geef ik altijd eerst een kort antwoord, en dan zeg ik, als je nog wat meer info wil, laat maar horen. Gewoonlijk hoor je dan niks meer.

Op zich vind ik het vaak wel leuk om dingen op te zoeken, maar er zijn natuurlijk grenzen. De jeugd is af en toe inderdaad wel erg vluchtig, en ze hopen dat iemand anders hun huiswerk maakt. :(
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Proefwerkende Leerlingen vluchten "internet-Vluchtheuve

Berichtdoor BlueHue » ma 22 mei , 2006 13:41

:p BESTE,... ELS en ZUNITA,

Ja, maar je moet enige coulance hebben met dat . . . . GRRRT. . . eeuh . . .dat: "Grut", want meestal bedienen ze zich van een tijdelijk Email adres, op de Schoolcomputer of de (betaal-)computer in de gemeente Bibliotheek en verwachten ze direct antwoord, tijdens hun half-uur sessie voor die hele Euro!

ken je dat grapje van "Donald Duck-Moppentrommel"?

LEERRAAR: " Mijn complimenten, "Voor het eerst heb je een voldoende voor je Proefwerk", hoe komt dat?
LEERLING: "nou Ja, mijn vader was ziek" ... ...

Mijn enige "oplossing" is dat Beide zussen uit: "Moeder Aarde (=Gaia)geboren zijn: dus :"uit Nut of uit Geb:"ISIS & NEPHTYS".
( Gaia is een zeer late Mythologische-naam voor een eerdere Godin genaamd Rhea.) Maar dan weet je nog niet welke Twee"Zussen dat zijn, wellicht "Procne & Philomela"?

SORRY, Helaas hierin laat mijn slechte-geheugen me weer in de Steek. doeiii "BlueHue"
:|
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor Goodies » vr 21 jul , 2006 2:45

Leuke vraag zeg ! deze thread is uit de oertijd, drie jaar.. Guess.. Afbeelding Phobos en Deinos..

"Arès
Griekse mythologie god van de oorlog en het krijgsgewoel, zoon van Zeus en Hèra. Zijn zusters Eris (de twist)', Phobos (de schrik) en Deinos (de angst) vergezellen hem in de strijd. De Amazonen worden wel als zijn dochters beschouwd. Hij leeft in onmin met de andere Olympische goden. Slechts Aphroditè kan tedere gevoelens bij hem opwekken. De verering van Arès stamt uit Thracië, een gebied bekend vanwege zijn strijdbare bevolking. In Griekenland was de Arès-cultus overigens niet sterk verspreid. Wel waren er heiligdommen in Athene en Thebe. Arès wordt uitgebeeld als een stoere krijgsman. Bij de Romeinen wordt bij gelijkgesteld met Mars. "

Komt angst voort uit schrik.. of andersom :roll: bron was

:lach2:
Lx
Goodies
 
Berichten: 29
Geregistreerd: wo 19 jul , 2006 1:39
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor els » vr 21 jul , 2006 8:24

Ik kom de laatste tijd nog wel eens teksten tegen die 'bijna' het antwoord geven op de vraag, maar ik kan geen aantekeningen meer maken over zulke dingen, omdat ik inmiddels door de bomen het bos niet meer zie.

Ik herinner me alleen vaag dat het in de buurt zit van de (christelijke) gnostiek. Daar vind je bijvoorbeeld teksten (misschien Pistis Sophia?) als 'ik ben mijn moeder', of bepaalde lichaamsdelen worden aan de moeder toegekend.

Het is wel interessant, maar helaas zit mijn hoofd boordevol, en ik heb gewoon de gelegenheid niet om hier het fijne van te onderzoeken.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 21 jul , 2006 8:37

Goodies schreef:Zijn zusters Eris (de twist)', Phobos (de schrik) en Deinos (de angst) vergezellen hem in de strijd.


Phobos en Deimos zijn eigenlijk zoons van Ares en Aphrodite. Hun zuster is 'Harmonia'. Dat is wel een een naam die op hetzelfde vlak ligt volgens mij.

http://www.theoi.com/Daimon/Deimos.html

Phobos en Deinos zullen misschien op het tegendeel wijzen van begrippen als Fides en Harmonia - de verstoring van balans en vertrouwen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Goodies » vr 21 jul , 2006 17:11

els schreef:Ik kom de laatste tijd nog wel eens teksten tegen die 'bijna' het antwoord geven op de vraag


Ik weet niets van Griekse mythologie hoor. Een van mijn hobby' s is " Google" de zoekterm was: "Griekse mythologie zusters" en de Engelse versie daarvan. Was ongetwijfeld al gebeurd door iemand. Misschien staat er in 2006 meer on-line dan in 2003.

Lx
Goodies
 
Berichten: 29
Geregistreerd: wo 19 jul , 2006 1:39
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor els » vr 21 jul , 2006 21:34

Misschien staat er in 2006 meer on-line dan in 2003.


Dat is inderdaad zo, dat is heel opmerkelijk. Maar ik heb nog nooit goed kunnen verzinnen hoe je naar een antwoord op deze vraag moet googelen, in het Engels.

Ik begon trouwens over gnostische teksten, maar de vraag gaat expliciet over Griekse mythologie. Dat was ik alweer vergeten. :shock:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Eris, Phobos & Deimos alle 3" Zussen" van Ares

Berichtdoor BlueHue » di 25 jul , 2006 18:13

Goodies schreef:Leuke vraag zeg ! deze thread is uit de oertijd, drie jaar.. Guess.. Afbeelding Phobos en Deinos..

"Arès
Griekse mythologie god van de oorlog en het krijgsgewoel, zoon van Zeus en Hèra. Zijn zusters Eris (de twist)', Phobos (de schrik) en Deinos (de angst) vergezellen hem in de strijd. De De verering van Arès stamt uit Thracië, een gebied bekend . Arès wordt uitgebeeld als een stoere krijgsman. Bij de Romeinen wordt bij gelijkgesteld met Mars. "

:lach2:
Lx


:p :cry: DAT is nou vreemd, Eris is een vrouw maar Phobos en Deimos zijn heren, hoewel geslachts-verwisseling in de Griekse Mythologie wel voorkomt: Pallas is eerst een : Zuster" van Athene maar na haar " per-ongeluk" tijdens het krijgsspel dood-geslagen te hebben wordt ze de Reus Pallas genoemd, en hangt haar huid rond de nek van Athene, ook de Hindische DURGHA verslaat een Reus( Kumbamala geloof ik) en hangt zijn huid met 10 doodskoppen, rond haar nek maar heet dan ineens: KHALi


Als " ERIS" inderdaad als" Zuster" geassocieerd is met: Phobos en Deimos, dan zou er nog een onbekende 3e sateliet rond Mars moeten zweven, of deze is inmiddels neergestort en heeft daarbij de " Valles-Marin-ERIS !")" gevormd?!


iets later verteld ELS, dat : ook Harmonia (= "Evenwicht")zou een " Zuster" van Ares geweest zijn. maar die heb ik nog niet in combinatie met Phobos en DeiMos gezien. en de Locatie, van haar neerstorting is nog niet geclaimd

OVERIGENS, " Mars' / Ares is oorspronkelijk de( grotere en zwaarderwe)Planeet :" Poseidon" die door een botsing met de Planeet Maan/ AmPhitrite een stuk Mars verloor, dat later "zoon-van-Mars" genoemd werd en in Egypte de jongere (=gouden-)Horus, zoon van de (Rode)oude Horus, genoemd werd.


daarbij veranderde " Poseidon", nu:" Mars/Ares" genoemd van Orbit-positie rnet de Zon waarbij eigenlijk Mars en Venus van Positie veranderd / gewisseld zijn ( daar gaat infeite de gehele egyptische Mythologie over, waarbij Poseidon=Mars met Osiris wordt gelijkgesteld die niemand anders is als de egyptiese Farao
Ahmose, als Osiris en de egyptische Farao Kamose als de moordenaar " Seth".

"
ERIS de Zuster van Poseidon/Ares is dan de egyptische Princess( later Koningin.)Sita-kamose( grieks Ino/ inanna.)
HARMONIA was de egyptische koningin: Meri-Amun( ook de griekse:" Nephele".) Deze Mars / maan botsingen gebeurden tussen 1075-1055 vC. Later in 855 vC. heeft de maan een 2e botsing gehad met " Poseidon/ Mars"


Bij de eerste" botsing" heetten de beide Planeten: Poseidon--( Triton-)Amphitrite, en bij de tweede " botsing" heetten ze:" Ares en Dionne" maar er is nog een Derde( Traditie)waarbij " Mars" de Vrouw Dione, van Haefestus begeerde maar haar niet durde te vragen, dus vroeg hij aan zijn huismeid: Anna" om te intervenieeren. Deze kroop s'Nachts tussen de" Lakens"(=stofwolk/atmosfeer rond Mars.)en toen Mars s'Morgens wakker werd vondt hij niet Vrouwe Venus/ Minerva, maar oude Anna, in zijn bed. ( Vrij naar Plutachus 100 n C.)


Haefestus is dus de MAAN, maar werd in het Latijn:" VULCANUS" genoemd en inderdaad heeft men tegenwoordig veel zogenaamde" InslagKraters en oude" Vulkanen" als voormalige water en modder-Geysers herkend. die de" Lakens" van Mars-BED" vormden.


Haephestos, is door zijn moeder Hera/Rhea en Zeus(=jupiter.) bij zijn geboorte naar de Aarde geslingerd en hield daaraan een" mank been" over dat nu de " Dronken-Librastie-beweging wordt genoemd, omdat de Planeet MAAN, bij zijn " geboorte uit het lichaam van de( Comeet)VENUS, een ongelijk-verdeeld stuk ijzerkern heeft meegesleept( in 1055 vC. ) en daarom " waggelt"


het kan dus zijn dat met :Els' ( 4e-Zuster-)" Zuster-Harmonia" de planeet "MAAN" bedoelt werd, want in de griekse Mythologie heette ze als"( Waterspuitster"= de zilveren pijlen schietende Artemis" het evenbeeld van Venus(=Athe-Aphrodite=isis-Neith.)


Goodies" Amazonen als " Dochters van Mars" kan best maar dan zijn de Oceaniden de Hyaden en de Rivier-nymphen OOK" Dochters" van( Mars=) Poseidon! want zij allen stammen uit ZUID-Arabie, (=" Felix-Arabia")waar die beroemde wereld-om-stromende" Oceaan" nu de:" Golf-van-ADEN" heet.


:cry: SORRY voor het lange antwoord mar ik moest even enige uitgewaaierde verschillende Mythen weer tot die ene origineel van de ontmoeting tussen Mars en"Venus-dochter" Minerva herleiden


NOG, als" Mosterd-na-de-Maaltijd:" in de "Christelijke Mythologie" is er ook sprake van een hemel-Engel die op de Aarde valt precies zo als Haefestus" Maan" dat deed zijn naam is de LICHT-Engel" Lucifer" elders werd hij gedemoniseerd en van "Licht-Engel ineens:" SATAN ( Attar-of-Araby" )genoemd, die voorheen dus als" Venus-Dochter" Afrodite door het leven ging!


Het klingt ingewikkeld maar het originele Comeet-Meteoriet verhaal is d.d. "romeinse compilisten-traditie" enigzins veranderd, AQls je dit verhaal vreemd in de oren klingt, bedenk dan dat dit het originele verhaal is en wat ons als Mythe wel vertrouwelijk in de oren kingt is eigenlijk het latere verzdichtsel eromheen.


De Maan als Dion-nyssios(=Nieuwe Venus)
werd ook Phosphoros genoemd en haar moeder Venus is Hesperos. Als Man heette de maan de Nachtzon=Apollo en mercurius waas dan:" Hermes" waarmee hij speelde.


Naar aanleiding van deze theorie heeft Dr Velikovsky in 1949 een originele CHRONOLOGIE VAN DE TIJDSREKENING VOOR HET JAAR 1000 vC opgesteld die door latere" Tradities" zo is vermingt dat de Professionele egyptologen tegenwoordig weigeren hem te geloven, hij is verketterd en als verbitterd man gestorven, maar zijn wetenschappelijk Werk blijft bestaan voor hen die zijn " inzicht " hebben erkend, maar" spijt achteraf " tja daar heb je niet veel aan. . . " BlueHue" :cry: :moppen:
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor Goodies » wo 26 jul , 2006 1:06

Haefestus is dus de MAAN, maar werd in het Latijn:" VULCANUS" genoemd en inderdaad heeft men tegenwoordig veel zogenaamde" InslagKraters en oude" Vulkanen" als voormalige water en modder-Geysers herkend. die de" Lakens" van Mars-BED" vormden.

Haephestos, is door zijn moeder Hera/Rhea en Zeus(=jupiter.) bij zijn geboorte naar de Aarde geslingerd en hield daaraan een" mank been" over dat nu de " Dronken-Librastie-beweging wordt genoemd, omdat de Planeet MAAN, bij zijn " geboorte uit het lichaam van de( Comeet)VENUS, een ongelijk-verdeeld stuk ijzerkern heeft meegesleept( in 1055 vC. ) en daarom " waggelt"


Opmerkelijk. De maan wordt naar de aarde geslingerd.. Dit is het scenario van "Inherit the stars" van James Patrick Hogan. Dat is het eerste deel van een SF-trilogie.

In dit verband is de "tijdlijn" bij het (klik) het interessantst... de planeet Minerva ontploft, daaardoor slingert de maan naar de aarde..

"50.000 BC....... The moon freed of Minerva's gravitic grip is later arrested by Earth's gravity well and Minerva's onetime moon becomes Earth's Moon. The Moon arriving to Earth orbit causes upheavals and floods on Earth, almost wiping out the Cerian survivors, throwing them back into barbarism. "

Andere titels van J.P. Hogan in deze lijst:
http://www.jamesphogan.com/catalog/catalog.php

:)
Lex
Goodies
 
Berichten: 29
Geregistreerd: wo 19 jul , 2006 1:39
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor els » wo 26 jul , 2006 8:08

Bluehue schreef:iets later verteld ELS, dat : ook Harmonia (= "Evenwicht")zou een " Zuster" van Ares geweest zijn. maar die heb ik nog niet in combinatie met Phobos en DeiMos gezien. en de Locatie, van haar neerstorting is nog niet geclaimd


Dit verklaart waarom Bluehue zoveel onzin rondstrooit. Hij leest gewoon heel slordig. Ik zei namelijk dat Harmonia een zuster van Phobos en Deimos was, en dat ze alle worden genoemd als kinderen van Aphrodite en Ares.

Ik heb nog wel de link naar theoi.com erbij gegeveven, waar je alles zelf kan vinden. Struin wat rond, en je vind precies wie er wat over de familierelaties heeft gezegd.

Dit is wel al de zoveelste keer dat je woorden in mijn mond legt die ik niet uitsprak, Bluehue. Wil je dus de volgende keer het citaat erbij doen, zodat iedereen kan zien wat er werkelijk is gezegd?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Snip & Snap(Revue)"HET is niet mijn Broer, en niet

Berichtdoor BlueHue » wo 26 jul , 2006 13:25

BESTE, :hmm: hm, Els,

:o Ja, Els, inderdaad, Je hebt me op een ( vermeende) "slordigheids-foutje betrapt, MAAR toch ook weer niet, want: ïk ga me daar, nu even, uit "lullen",


Ken je de uitdrukking, de" Zusjes van Huppeldepup"? Dat wil niet zeggen dat dit de Zussen zijn van mijnheer H. maar de zusjes die de Achternaam hebben van Mijnheer H. Omdat het 3 Zusjes betreft, met de achternaam "Huppeldepup", dan zijn dat zijn drie dochters!


Niemand zou de "3 Zusjes Huppeldepup" van 10 jaar voor de Zussen van Mijnheer H. (=40 jaar.)aanzien en wel begrijpen dat de referentie, over zijn DOCHTERS gaat.


Als Phobos en Deimos als "Zussen" gekwalificeerd worden( wat ik overigens betwijfel, tenzij het echte "Haaibaaien" of Xantippes waren! dan is "Harmonia" ook zo'n "Zus"( van Ares.) Ik neem daarbij dan aan dat "Phobos; Deimos; en Harmonia,"( en eventueel Eris, of God weet wat voor nog meer,-onbekende-gespecificeerde afschrikwekkende-begrippen en vrees-als-vrouw-gepersonificeerde- horror-zussen hij nog erbij had!) alle drie de Achternaam ( van-)"Ares" gedragen zouden hebben. In latijns taalgebruik zou dat dan "Harmonia-Ares-dochter" heten, of in gewoon normaal spraakgebruik:"Kijk, daar Loopt één van die "Zusjes-van-Ares".'


Voor de "goede orde" had ik dus moeten zeggen "Harmonia was één van de "Zusje-van-Ares" en niet het slorddigheidje:" een Zus van Ares". bedankt dat je zoveel op kleinigheiden let Els, het was me zo, niet opgevallen, dat als je een standaard-Zin of spraakgebruik teveel afkort omdat je met teveel "uitleg" niet te langdradig wil schijnen, de betekenis van de Syntax verkeerd begrepen wordt!


Een andere kwestie waarbij het "Begrip"Zus of Dochter verwarring stichtte is het volgende: "Prinses-Europa" wordt vaak "Dochter--van--Phoenix" genoemd, maar dat is niet waar, want ze was de ZUS van Phoenix en werd --overdrachtelijk-- de "Dochter-van-het-LAND-van Phoenicië" genoemd, toch staat ze in diverse Mythologische Stambomen vermeld als de Dochter van Phoenix, terwijl ze in feite de Dochter van Phoenix's Vader: Agenor was! Dus je ziet Els, "slordig-lezen" komt in de beste families voor.


Daarbij, Vraag ik me toch af of er niet 2 "Harmonia's" in het Spel zijn, want ook "Mijn" Harmonia, was een Dochter van Agenor en dus een ZUS, van prinses Europa, Als Jouw "Harmonia", Els, dus een zus van Phobos & Deimos is en dezen: Ares, als vader hebben, is deze Harmonia dan selchts een naamgenoot. . . . of:


Maar als er in de directe 'mainstroom', van de griekse Mythologie met "Harmonia" exclusief, de Dochter van Agenor wordt bedoelt, dan kan ik niets anders dan :"ARES," met Agenor vereenzelvigen! Van wie bekend is dat hij niet al te best met zijn dochters omsprong.


Harmonia kreeg een 'buitenechtelijk' kind ( van een of andere onbekende rare snoeshaan: genaamd"Zeus"in de vreemde! 'vermomming ' van een bepaalde Valkensoort( dat ze aan prinses-Europa uitbesteedde en moest daarom het paleis uit. Prinses Europa zelf kreeg overigens ook maar liefst 3 "buiten-echtelijke"kinderen: Minos; Radhamanthes en Sarpedon( plus natuurlijk het 4e kindje ,van haar Zus, genaamd: Dionyssos!)


Het Verhaaltje gaat dat de "Liefhebbende' "Vader", die zijn dochters het liefst ongetrouwd hield, Agenor, de 3 broers van prinses Europa opdroeg, haar terug-te-vinden om haar voor haar liederlijke ( 3)"zonden" op de Brandstapel te zetten, of anders zouden zij ook uit het ouderlijk Paleis verbannen en uitgegooid worden!


Gelukkig, droegen de 3 Broers: Thasos, Phoenix en Cillix, hun jongste Zusje geen kwaad hart toe en gingen express in de tegenovergestelde richting zoeken, als waarheen ze wisten , dat ze gevlucht was(op: Kreta.)en zij strooiden daarom onzin rond( zou Els gezegd kunnen hebben.)Dat zij "ontvoerd was door Zeus, in gedaante van een Witte stier" Dat verklaard waarom iedereen die 'onzin' geloofde,omdat de zeer knappe Koning van "india-Media" toen ( ca.1055 vC.)inderdaad "Zeus"(=Dayaus.)heette.


Van deze Mythe hebben wij een iconographisch beeldje overgehouden: Je kent die symbolische "Drie-Aapjes" wel? Deze 3 Aapjes staan zoals algemeen bekend, symbool voor de"kalveren-Liefde, of het ("verboden")liefdesleven van jonge mensen. . . . ROY, zou zeggen dat ze uit Indonesië/Java komen omdat ze daar voor de nederlandse markt gesneden werden.


Maar niets is minder waar, deze 3 Aapjes beelden de (Egyptisch-Punisch/Griekse)SAGE uit, van de "Mythe-van-prinses-Europa". Ze stellen namelijk, de drie Punische Generaals : Thasos Phoenix en Cillix voor, in omgekeerde "boulestrophon"volgorde! Lees maar mee: Generaal Cillix:"Alles Zien"; Generaal Phoenix:"Alles Horen"; en Generaal Thasos:"Niets Zeggen". Dit is daarmee het oudste ( egyptiese!)spreekwoord over de ( échte )Liefde, van Prinses Europa. Dat heb ik uit de context begrepen,maar volgens Els, zal ik dat natuurlijk weer "slordig gelezen" hebben.


Het betekende wel, dat deze 3 Hof-generaals, niet meer naar hun goede Hofleventje terug mochten komen en zelf maar een inkomen moesten versieren. Dat deden ze dan ook met de bemanning van hun schepen , met deze zeelieden(=Puniërs)stichtten ze de eerste griekse(= Pelgasken-)Kolonies in het nog "grieken-loze" Thessalië etc. De Punische colonisatie van de MiddenlandseZee kust was dus niet wegens de handel( want wie woonde daar nou!) maar vanwege een vrouw, niet Helena( 860 vC.), maar prinses Europa.( 1055 vC.)


Thasos koloniseerde handig, een Eilandje bij de ingang tot de Zwarte Zee, de Dardanellen; Cillix koloniseerde een stukje Turkije daar naast, genaamd de"ijzeren Poort" en Phoenix nam het Huidige Israël voor zijn rekening. Dat hij daarbij geen Jood of israëliet noch Palestijn ontmoette Pleit voor mijn Theorie, dat het oude israél/ Sion daar ook helemaal-niet lag, maar, daar pas later ontstond uit ándere( Punische ) Colonisten vanuit de Stad: ADEN, die hun nieuw-Aden,(=Jerusalem.) de "Dochter-van-Sion" noemden.


Maar, houdt -mij- ten -goeden:"ik heb een lastige handicap in deze Mythologie hobby:waar men zoals Els heeft een zeer goed geheugen nodig heeft, dat onontbeerlijk is. Een ( goed)verborgen handicap, waarvan nog niemand gehoord schijnt te hebben ,maar het bestaat: mijn ex-vrouw kan het getuigen, ( aangeboren-)Alzheimer, hoewel, , volgens Els, lees ik gewoon slordig en strooi dus ( on-traditionele-)"Onzin" rond! ( En die woorden leg ik dus niet in je mond. dat zeg je zelf.)
Hoogachtend, "BlueHue" :cry: :cry:


PS, :hmmm: Els, nog bedankt voor die "Theoi-com" Link, die kende ik nog niet, dat is een AARDIGE tip, en moet ik eens goed "doorstruinen"! :cry:
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron