Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Oude god in Nieuwe Wereld

Noord- en Zuid-Amerika

Oude god in Nieuwe Wereld

Berichtdoor willy » za 29 apr , 2006 17:25

Oude god in Nieuwe Wereld
Tekening toont Amerika's vroegste religie


willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor calimero_a » zo 30 apr , 2006 9:22

Het oogt als een agressief stripfiguurtje, maar het is de oudste afbeelding van een godheid die tot dusver uit Amerika bekend is.


En hoe weten ze dat het een afbeelding is van een godheid??? Dat hebben de kaboutertjes ze verteld? Zo krijg je dus rare misverstanden!!

Cali
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor willy » zo 30 apr , 2006 11:05

Hello, Calimero

Dat het een afbeelding van een god of godin is, zal wel juist zijn voor 90% . De mens heeft zich immers altijd laten beinvloeden door sjamanen, priesters, monniken, profeten, helderzienden, waarzeggers en welke rotzooi nog, om in iets te geloven en dat in beeld te brengen volgens de mogelijkheden van hun tijd. (zie Prehistorie)

Het gebeurt ook nu nog : plaatsteren beeldjes die zogezegd bloed wenen, flesjes met genezend heilig water, bedevaarten, novenen, heilig verklaringen,enz. enz.

Uzelf geeft als handtekening (In Goddess we trust), hebt u ooit een godin gezien ? En dan bedoel ik het woord in zijn letterlijke betekenis : GEZIEN.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor RoyJava » ma 01 mei , 2006 10:49

En hoe weten ze dat het een afbeelding is van een godheid??? Dat hebben de kaboutertjes ze verteld? Zo krijg je dus rare misverstanden!!


Waarom een kaboutertje Calimero ... wéér een mannetje :p
Waarom niet een elfje, dat een lauw plasje plaatste tussen de oortjes van een sjamaan? En mededeelde in élk druppeltje dat de gehoornde slang (die nogal veel voorkomt in deze gebieden) vereerd dient te worden, waarop de jongste dochter van de sjamaan een voorstelling brouwde op een kalebas, en uitgehuwelijkt werd aan de koning aldaar, die het kunstwerkje zorgvuldig bewaarde? Hij zag letterlijk, ehm lichamelijk bedoel ik, dé Godin van zijn leven ... :twisted:

groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » ma 01 mei , 2006 11:18

calimero_a schreef:
Het oogt als een agressief stripfiguurtje, maar het is de oudste afbeelding van een godheid die tot dusver uit Amerika bekend is.


En hoe weten ze dat het een afbeelding is van een godheid??? Dat hebben de kaboutertjes ze verteld? Zo krijg je dus rare misverstanden!!

Cali


Goede vraag, vaak is het vooral wishful thinking om te denken dat een beeld of tekening uit de oudheid een godheid is. Mijn idee is dat het net zo goed te maken kan hebben met voorouderverering of magie. Ik denk eigenlijk niet aan betekenisloze kunst zonder symbolische of magische bijbedoeling, maar in feite zou dat natuurlijk ook kunnen.

Niemand weet sinds wanneer mensen in antropomorfe goden geloven, maar er zijn volgens mij wel veel aanwijzingen dat vooroudercultussen, animisme, pantheisme of het idee dat alles in de natuur bezield was, veel ouder is, en aan het geloof in goden of antropomorfe goden voorafging.

In de tijd van het bewuste beeld bestonden er wel al volop antropomorfe goden, in elk geval in de 'Oude Wereld' (toen Egypte en Soemerië).

Nochtans heb ik even wat rondgesurfd op zoek naar een 'stafgod' in Peru, en daar is toch wel wat info over. :lach2:

Hier eerst de bewuste passage uit het artikel van Noorderlicht.

En vorig jaar vonden de twee in dezelfde omgeving een stukje schil van een kalebas, met daarop duidelijk zichtbaar de afbeelding van de 'Stafgod' - een figuurtje dat vaak is afgebeeld door culturen uit het Andesgebergte in het hedendaagse Peru en Chili.

"Zoals het kruis een christelijk icoon is, is ook de Stafgod een religieus teken," stelt Haas in een persbericht van zijn werkgever, het Field Museum in Chicago. Haas maakt de ontdekking samen met zijn vrouw en collega Alvaro Ruiz bekend via een artikeltje van amper 200 woorden in het tijdschrift Archaeology. "Een klein stukje van de kalebas is met de koolstof 14-methode gedateerd op 2250 voor Christus. Dat maakt deze Stafgod tot de oudst herkenbare religieuze uiting die nu uit de Nieuwe Wereld bekend is."

Het figuurtje wordt meestal recht van voren afgebeeld, met zichtbare hoektanden en geklauwde handen en voeten. In het hoofddeksel of andere kledingstukken zijn vaak slangen verwerkt, en in zijn hand houdt hij een staf. De Stafgod op de kalebas, volgens de archeologen 'eenvoudig en archaïsch van stijl', heeft duidelijke hoektanden. Zijn linkerhand lijkt te eindigen als een slangenkop, en de rechterhand houdt een staf vast.

Tot dusver was de oudste teruggevonden Stafgod ruim duizend jaar jonger, want het figuurtje staat bekend als de voornaamste godheid van de Chavíncultuur, die van pakweg 1000 tot 200 voor Christus in het Andesgebergte bestond. Urnen, vazen en andere voorwerpen uit die tijd tonen het icoon in een verscheidenheid aan stijlen en patronen. En hoewel het figuurtje nooit helemaal verdween, keerde de Stafgod vanaf 600 na Christus weer duidelijk terug in de Andesculturen die toen heersten. Hij was nog steeds in gebruik bij de volkeren die in de zestiende eeuw door de Spanjaarden werden uitgeroeid.




Midden Horizon 700-1000 n.Chr.

Bloeitijd van de stad en het rijk Tiahuanaco (500 n.Chr.)

Politieke en culturele opkomst van de stad Huari, vermoedelijk de hoofdstad van het gelijknamige rijk (600-700 n.Chr.)

Ondergang van de machtscentra Huari en Tiahuanaco door onbekende oorzaken (600-700 n.Chr.)

Tijdens deze horizon vond er een nieuwe fase van eenwording plaats. De kleine staatjes die tijdens de voorgaande eeuwen waren ontstaan werden opgenomen in de politieke en culturele macht van het huaririjk. Voor het eerst ontstonden er een wegennet, verdedigingsmuren en echte steden, gebaseerd op een schaakbordindeling. Op religieus en cultureel gebied werden de huari's beïnvloed door een andere macht, het theocratische centrum in Tiahuanaco bij het Titicaca-meer. Het complex vertegenwoordigde wellicht een poging de oorspronkelijk in Chavín gevestigde cultus van de Stafgod nieuw leven in te blazen. Deze periode bracht ook prachtige monumentale sculpturen, gekleurde aardewerken kruiken en zeer vakkundig geweven stoffen voort.




Drie verdiepingen onder de grond onderzoekt archeoloog William Isbell een lamavormige graftombe, waar mogelijk leden van de koninklijke familie van Wari werden begraven. Hoewel de tombe in de oude Wari-hoofdstad grondig is geplunderd, is zij het mooiste voorbeeld van "houwsteenarchitectuur" dat tot nu toe in het Wari-rijk is gevonden- door de Tiwanaku's werd het nog geperfectioneerd. Beide culturen aanbaden de stafgod die rechts op een Wari-potscherf is afgebeeld. Men dacht dat deze machtige godheid de oogst, regen en bliksem beheerste.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 01 mei , 2006 16:27

Hier nog een paar links.



CHICAGO—Archaeologists have found a 4,000-year-old gourd fragment that bears an archaic image of the Staff God – the principal deity in South America during thousands of years.


Het gaat hier dus kennelijk om een bekende god, waar nu de oudste afbeelding van is gevonden.

Hier meer info over deze stafgod, met een andere afbeelding:



Plus nog nieuwsberichten.



els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » ma 07 mei , 2007 13:16

Hi Els,...

De link komt uit op 2 Lemuur aapjes,... klopt dat?

Hier nog wat over de Chavin beschaving uit Zuid-Amerika

In the Andean region of South America (modern-day Peru), the Chavín civilization flourished from around 1000 BC to 300 BC. The Chavín produced small-scale pottery, often human in shape but with animal features such as bird feet, reptilian eyes, or feline fangs. Representations of jaguars are a common theme in Chavín art. The Chavin culture is also noted for the spectacular murals and carvings found its main religious site of Chavin de Huantar; these works include the Raimondi Stela, the Lanzón, and the Tello Obelisk.

Contemporary with the Chavin was the Paracas culture of the southern coast of Peru, most noted today for their elaborate textiles. These amazing productions, some of which could measure ninety feet long, were primarily used for as burial wraps for Paracas mummy bundles. Paracas art was greatly influenced by the Chavín cult, and the two styles share many common motifs.

On the south coast, the Paracas were immediately succeeded by a flowering of artistic production around the Nazca river valley. The Nazca period is divided into eight ceramic phases, each one depicting increasingly abstract animal and human motifs. These period range from Phase 1, beginning around 200 CE, to Phase 8, which declined in the middle of the eighth cetnruy. The Nasca people are most famous for the Nazca lines, though they are usually regarded as making some of the most beautiful polychrome ceramics in the Andes.

On the north coast, the Moche succeeded the Chavin. The Moche flourished about AD 100–800, and were among the best artisans of the Pre-Colombian world, producing delightful portrait vases (Moche ware), which, while realistic, are steeped in religious references, the significance of which is now lost. For the Moche, ceramics functioned as a primary way of disseminating information and cultural ideas. The Moche made ceramic vessels that depicted and re-created a plethora of objects: fruits, plants, animals, human portrais, gods, demons, as well as graphic depictions of sexual acts. The Moche are also noted for their metallurgy (such as that found in the tomb of the Lord of Sípan), as well as their architectural prowess, such as the Huaca de la Luna and the Huaca del Sol in the Moche River valley.

Following the decline of the Moche, two large co-existing empires emerged in the Andes region. In the north, the Wari (or Huari) Empire, basedin their capital city of the same name. The Wari are noted for their stone architecture and sculpture accomplishments, but their greatest proficiency was ceramic. The Wari produced magnificent large ceramics, many of which depicted images of the Staff God, an important deity in the Andes which during the Wari period had become specifically associated with the Lake Titicaca region on the modern Peru-Bolivia border. Similarly, the Wari's contemporaries of the Tiwanaku empire, also centered around a capital city of the same name, held the Staff God in similar esteem. Tiwanaku's empire began to expand out of Titicaca around 400 BCE, but its "Classic Period" of artistic production and poltiical power occurred between 375 and 700 CE. Tiwanaku is currently known for its magnificent imperial city on the southern side of Lake Titicaca, now in modern-day Bolivia. Especially famous is the Gate of the Sun, which depicts a large image of the Staff God flanked by other religious symbols which may have functioned as a calendar.

Bron
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » ma 07 mei , 2007 20:08

De link komt uit op 2 Lemuur aapjes,... klopt dat?


Nee... :bloos: :verward:
Gelukkig stond er een citaat bij, dus ik het stuk nog kunnen vinden op een bloggerspagina.

http://www.scienceblog.com/cms/scientis ... of_a_deity

Bedankt voor het stuk.

Especially famous is the Gate of the Sun, which depicts a large image of the Staff God flanked by other religious symbols which may have functioned as a calendar.


Interessant. Misschien is er toch meer te vinden over de betekenis van deze god via verhalen die later zijn opgetekend. Het kan natuurlijk best gaan om een bekende godheid zonder dat je het verband kan leggen omdat er geen verhaal bij wordt geleverd. Zo'n zonnepoort is toch een soort indicatie.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor casapapusilor » za 04 aug , 2007 20:22

Voor wie in deze tijd nog wel eens een boek haalt bij de bieb:

'De erfenis van de Inka's' van E.K. de Bock
Uitgave van het Museum voor Volkenkunde Rotterdam

Dit boek bevat een schat aan gegevens over het aardewerk uit de verschillende [perioden van de Zuid-Amerikaanse geschiedenis. met een uitgebreide inleiding en een enorme hoeveelheid foto's.

Een anders interessant boek over het zelfde onderwerp is
'Oude kunst van Amerika' G.H.S. Bushnell.
Waarschijnlijk zul ervoor naar een antiquariaat moeten want het is uit 1965.

Roelie
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania


Keer terug naar Amerika



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron