Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Verdronken heiligdom

Archeologie, geschiedenis, ethiek, filosofie, maatschappelijke discussies, patriarchaat en matriarchaat enz.

Verdronken heiligdom

Berichtdoor willy » vr 28 apr , 2006 16:01

Verdronken heiligdom
Kan Seahenge boven water blijven?


willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » za 29 apr , 2006 12:32

Fascinerend! Ik kende dit heiligdom niet. Het lijkt me verwant te zijn met de heiligdommen in heel Midden-Europa die vorig jaar in het nieuws waren, eveneens houten cirkelstructuren, maar veel ouder.
Onlangs werd ook bij zoiets bij Heiloo gevonden, ook een cirkel van houten palen, die ongeveer uit dezelfde tijd stamt als deze Engelse structuur.



Ik zal eens zien of ik daarvan ook nog de afbeelding terug kan vinden. Hoewel ik dat misschien niet heb, ik had het bericht uit het Parool, daar stond een foto bij, maar ik weet niet of die ook online staat.

Hier in elk geval een interessante Engelse website over oude megalithische structuren, waar ook hele mooie foto's van deze cirkel staan:



Ik zit toevallig juist een hoofdstuk te lezen in het boek van Annine van der Meer, over het einde van de ijstijd, ca. 7000 jaar v.c., die periodiek weer de kop opstak tot ca. 5400 v.o.j. In die tijd viel een 'landbrug' tussen Noord-Afrika en Europa weg, doordat de Middellandse Zee volliep met water. Ongeveer aan het einde van die tijd werden de eerste megalithische structuren gebouwd, zoals graven met grote stenen, grote stenen in de vorm van een soort tempel zoals Stonehenge etc. Rond 2000 v.o.j. verdween deze cultuur weer.

In het stuk stond dat de stenen waarschijnlijk voorouders symboliseerden (door ze te vergelijken met culturen die bepaalde tradities heel lang hebben bewaard). In elk geval werden de stenen gezien als symbool van een mens of godheid. Het lijkt mij dat voor deze stenen cirkels en graven dezelfde symboliek werd gehanteerd als voor de bomen en structuren van houten palen. Om de een of andere reden ging men na de ijstijd over op grote stenen. Die houten structuren zijn natuurlijk niet meer terug te vinden, omdat hout vergaat, maar de stenen monumenten blijven heel lang bewaard.

Voor onze contreien wordt vaakt gezegd dat dit kwam doordat het ijsfront zwerfkeien mee nam naar het zuiden, maar ik weet niet of dit de reden was voor het bouwen van stenen monumenten na de ijstijd, want de megalithische cultuur strekte zich ook uit tot een veel zuidelijker gebied, zelfs tot in Noord-Afrika, maar natuurlijk uitgebreid in Portugal en Spanje.

Maar op een dag kwam de tijd van de megaliethen tot een einde. Het bouwen van houten structuren ging kennelijk door.
Natuurlijk was het hout ook weer symbool voor allerlei geesten en krachten.

Interessant in het hoofdstuk is ook dat er bepaalde rituelen aan waren verbonden in verband met de zwangerschap en bevalling, die later nog steeds werden uitgevoerd bij bijvoorbeeld de Eleusinische mysterien, en nu zelfs nog steeds tijdens de islamitische bedevaart in Mekka, naar de kaba. Stenen, het 'huis' van de voorouders of goden, staan natuurlijk centraal bij de kaba, maar ook bijvoorbeeld een omloop had naar het schijnt oorspronkelijk betekenis in zwangerschapsrituelen.

Als ik het op een rijtje heb, zal ik hierover ook eens wat meer posten.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 29 apr , 2006 12:36

Die discussie over het lot van de bomen vind ik trouwens behoorlijk irritant. Vooral die anti-wetenschappelijke houding van die 'druiden' vind ik idioot. Dit soort figuren zwelgen gewoon in hun domheid, kennelijk omdat ze denken dat dat typisch 'godsdienstig respect' is.

Maar ook begrijp ik niet goed waarom het hout eerst zou restaureren en dan weer terug ingraven, zodat het verder kan rotten. :shock:
Volgens mij kun je beter goed films en foto's maken, eventueel hologrammen. En goede gegevens nalaten. Daar hebben latere wetenschappers veel meer aan, lijkt mij.

Merkwaardige discussie. Misschien laten de wetenschappers die de boel weer terug onder water willen zetten hun oren wel te veel hangen naar de bijgelovige dwingelandij van die 'druiden'.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » zo 30 apr , 2006 13:13

Seahenge















willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor SjaanTje » wo 03 mei , 2006 0:15

Mijn tante is in de jaren zestig nog door een paar aardige soldaten naar woodhenge gereden, dat naar haar zeggen redelijk dicht bij stonehenge, maar op militair terrein stond.
SjaanTje
 
Berichten: 134
Geregistreerd: di 21 feb , 2006 22:59


Keer terug naar Wetenschap, filosofie en maatschappij



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron