Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

New Age

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

New Age

Berichtdoor Judith123 » ma 08 mei , 2006 12:54

Hallo allemaal,
Misschien zijn er een aantal mensen die zich bezig houden met New Age. Voor school maak ik er een klein werkstukje over. Ik ben benieuwd: wat vinden jullie van Jezus Christus?
Zelf ben ik een christen. Ik denk dat er twee machten in deze wereld zijn. Een goede macht (Van God en Jezus) en een kwade macht (van de satan). Allebei zijn ze er. Ik geloof dat New Age en dergelijke geen bijgeloof zijn, maar dingen van de satan.
MIsschien is het eens goed om na te gaan welke dingen New Age, Reiki enz je opleveren. Wat heb je eraan in je leven. Geeft het jezelf vrede, liefde, geduld, goedheid, zachtmoedigheid, zelfbeheersing, geloof, vertrouwen, blijdschap? Of geeft het je het tegenovergestelde. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat het jullie brengt?
Ik wou het graag even weten (en niet alleen voor mijn verslag)
Bedankt alvast!
Doeg!
Judith
Judith123
 
Berichten: 3
Geregistreerd: ma 08 mei , 2006 12:11

Berichtdoor els » ma 08 mei , 2006 14:01

Hallo Judith, lijkt me een interessant werkstuk.

Zelf ben ik helaas 'hardcore atheist', dus ik denk niet dat je daar iets aan hebt. Ik heb er wel een idee over:

1) je gelooft helemaal niet in Jezus of in goden - dan moet je dus op een andere manier over het leven reflecteren.

2) je gelooft er wel in, en je gaat naar de kerk of leest de bijbel of zo, en laat daar uitleggen wat Jezus was en wat hij deed en waarom

3) of je gelooft erin, en je denkt er zelf over na wat hij was, en wat dit voor jou betekent.

Dat laatste heeft eigenlijk wel iets van New Age, het is een soort individuele relatie, en je maakt je geloof eigenlijk een beetje pasklaar aan het idee dat je hebt over de wereld.

Ik denk niet dat de meeste mensen precies in 1 van die hokjes vallen, de meesten zullen wel een beetje hiertussen schipperen.

Mij kun je wel helemaal indelen in hokje 1, ik geloof er helemaal niet in, zelfs niet dat Jezus ooit heeft bestaan. :p Het christendom was gewoon een van de vele godsdiensten in de tijd dat het ontstond, en die godsdiensten wisselden allemaal kenmerken uit. Die zijn dus ook overgenomen binnen het christendom en het karakter van Jezus.

Ik denk dat er twee machten in deze wereld zijn. Een goede macht (Van God en Jezus) en een kwade macht (van de satan). Allebei zijn ze er.


Ik denk dat het 'goede' en het 'kwade' beide in ons mensen besloten liggen. Het is niet iets van god of duivel, we zijn het zelf, die ons laten leiden door onze gedachtes. We laten ons beinvloeden door de wereld om ons heen, door wat anderen ons vertellen, en op basis daarvan doen we dingen of interpreteren we het.

Het zijn mensen zelf die tot de vreselijkste dingen in staat zijn, en die ook goden bedenken die vreselijke dingen doen.

Je kan je beter confronteren met het 'kwaad' in jezelf, want als je denkt dat je van buitenaf wordt gestuurd, is het erg moeilijk er iets aan te doen. Je moet het niet ontkennen, geen duivel noemen - je moet beseffen dat je zelf zwaktes kan hebben die tot negatief gedrag leiden.

Ik geloof dat New Age en dergelijke geen bijgeloof zijn, maar dingen van de satan.


Nou, daar zijn de New Age mensen mooi klaar mee. :p

Volgens mij is dit juist een gevaarlijke kant van een geloof: dat je goed en kwaad personifieert en buiten jezelf legt. Wij christenen zijn dan de goeden, denken ze, maar die mensen met hun andere rare geloof, zij zijn gevangen door de duivel.

Hierdoor zie je anderen als een duivel, alleen maar omdat zij een ander geloof hebben. Zo schept het geloof een grote kloof tussen mensen, en worden anderen letterlijk 'gedemoniseerd' en vaak zelfs hierdoor als bedreigend gezien, met alle gevolgen van dien.

Ik heb even een paar artikelen over New Age opgezocht in het Katholiek Nieuwsblad en Katholiek Nederland.



Handig maakt deze geestelijke stroming gebruik van elementen uit het christendom en andere religies, zegt Pennesi.


Zo werkt het dus altijd: het christendom heeft ook allerlei elementen van andere godsdiensten in zich opgenomen, zoals het idee dat een god (of kind van god) kan sterven en weer op kan staan, voor het welzijn van de mensen, voor de vruchtbaarheid van de natuur etc.

Dat idee dat Jezus 'de drager is van het water des levens' is ook overgenomen uit oudere religies, dat stond ook al in een andere thread waar je je verzoek in poste.

Ook is de New Ager volgens hem fundamenteel egoïstisch: het eigen heil staat immers voorop.


Dit is heel typisch: dat het christendom altijd op zo'n lasterlijke manier praat over mensen van een ander geloof. Natuurlijk zijn New Agers niet egoistisch. Dit is zo raar geredeneerd dat ik niet eens begrijp waar hij het vandaan haalt.

Hier een stukje over 'complotdenken' over New Age, van het Katholiek Nieuwsblad, over een boek van ene Michel Schooyans. Op zich een behoorlijk verknipte figuur, maar de gedachtengang die erachter ligt, is wel oud, en was in elk geval in het verleden erg gevaarlijk voor andersdenkenden.



New Age is de volgende en beslissende stap op de weg naar totale onafhankelijkheid en vrijmaking van God. Maar die vrijmaking brengt ook een nieuw denkkader met zich mee dat los staat van het oude christelijke.

Binnen dat nieuwe denkkader is de mens totaal onafhankelijk. Het gaat nu om een supermens die met de nieuwste technieken en methodes alle bronnen uit zijn lichaam, zijn psyche, de wereld en het heelal gaat exploreren en benutten.

New Age is de doctrine die leert dat de mens zich geheel op eigen kracht kan redden. Met New Age is de mens heerser geworden over leven en dood en strekt zijn macht zich uit over het geheel van mensheid, aarde en heelal. Maar deze hebben fysieke beperkingen. Daarom moet de mensheid zich aanpassen, zich onderwerpen, ja, zelfs zich opofferen voor de fysieke grenzen van het universum.

Te veel mensen, vooral te veel arme mensen, bedreigen het ecologisch systeem. Om dit bescherming te bieden, moet de demografische groei strikt in de hand gehouden worden. Geen middel mag hierbij onbenut blijven, want de mensheid is een enorm organisme, samengesteld uit delen van ongelijk nut, waaruit de minst nuttigen verwijderd moeten worden. Daarom moet binnen deze visie de kindersterfte in de arme gebieden van de wereld niet worden teruggebracht, want in arme gebieden vormen de mensen een belasting voor het ecologisch systeem.

New Age legitimeert hiermee de nieuwe prioriteiten van de VN-Wereldgezondheidsorganisatie en de Wereldbank.


De New Age wordt hier dus voorgesteld als een meedogenloze beweging die kindersterfte een zegen vindt omdat de armen in de wereld anders het systeem teveel belasten.

Dit is een evident gestoorde gedachtengang, en volledig geflipte demagogie. Maar in feite is het niet veel anders dan de manier waarop veel hooggeplaatste geestelijken over New Age praten. Deze mensen zijn kennelijk zo sterk met hun godsdienst verbonden, en ze geloven zo sterk in de 'enige en hogere waarheid' ervan, dat ze iedereen die zich aan de christelijke controle onttrekt werkelijk als een gevaarlijke bedreigen zien.

Denk nog maar aan hoe die Griekse geestelijke zich uitdrukte over die mensen die nu weer de oude Griekse goden gaan vereren:

"Zij zijn een handjevol erbarmelijke reanimisten van een gedegenereerd oud geloof, die willen terugkeren naar de monsterlijke, duistere waanvoorstellingen uit het verleden."

Dan ben je toch behoorlijk arrogant en overtuigd van je eigen gelijk, terwijl er op het christendom best een en ander af is te dingen.

Sorry dat het wat lang werd - en ik doe niet eens aan New Age... :bloos:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

New Age

Berichtdoor Judith123 » ma 08 mei , 2006 15:50

Super bedankt voor je reactie! Hier kan ik wel wat mee voor mijn verslag. Er is ook een gedeelte dat gaat over atheisten en Jezus, dus dat komt goed uit.
Duidelijke drie punten, ik denk dat ik er nog een vierde aan toe kan voegen: Je kent Jezus persoonlijk!
Klinkt heel gek misschien.

Mijn eigen zwaktes wil ik trouwens niet op de duivel schuiven, maar hier tegen vechten samen met Jezus.
Zelf denk ik niet negatief over mensen die zich met New Age bezighouden. Wel denk ik dat het niet de goede weg is, maar God houdt van iedereen. Ook van New Agers.

Misschien vind je deze site interessant:
http://ya.focuscommunicatie.com/Levensz ... estaan.htm

Thanks nogmaals! Super
Doei! Judith
Judith123
 
Berichten: 3
Geregistreerd: ma 08 mei , 2006 12:11


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron