Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Romeinse godin

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Romeinse godin

Berichtdoor Katia » ma 22 mei , 2006 20:13

Hallo

Zou iemand me kunnen helpen??
Ik zoek namelijk zoveel mogelijk over de Romeinse godin van trouw ' Fides' .Ik vindt er zo weinig over,weet iemand er meer van????

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes van Katia
Katia
 
Berichten: 3
Geregistreerd: ma 22 mei , 2006 20:01
Woonplaats: Belgiè ( Gent )

Berichtdoor els » ma 22 mei , 2006 21:20

Hai Katia, op deze pagina staan een paar links naar pagina's over Fides, misschien heb je daar iets aan?



(Ergens halverwege)
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Katia » ma 22 mei , 2006 21:56

els schreef:Hai Katia, op deze pagina staan een paar links naar pagina's over Fides, misschien heb je daar iets aan?



(Ergens halverwege)



Hoi Els,
Heel erg bedankt om me wat te helpen.Heb al veel sit's door gegaan maar er staat altijd zo weinig van haar in.Misschien hebben ze niks meer over haar.Waarom ik juist op haar kom daar is een verhaaltje aan.Ik wou namelijk een poesje in huis,maar mijn vader heeft een allergiè aan poezen haar,dus...ben ik op zoek gegaan naar een Spynx ( een naakt kat).Die stammen af van Amerika,en niet zoals de meesten mensen denken van Egypte,ze lijken er wel op,dus ben ik op zoek gegaan naar namen,en ben dan de goden en goddinnen gaan opzoeken.En had al een aantal namen,en kwam op de naam Fides.Ik zocht een kattin maar het is een kater geworden,en Fides vondt ik meer voor een kater dan voor een kattin.Moest het een katin geweest zijn dan was de naam Ashera.Maar nu is het Fides :lach2: .Vandaar dat ik nu wel erg interesse heb ik die goddin.

Groetjes Katia
Katia
 
Berichten: 3
Geregistreerd: ma 22 mei , 2006 20:01
Woonplaats: Belgiè ( Gent )

Berichtdoor Zunrita » di 23 mei , 2006 11:34

Katia, als je Engels leest:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fides
http://concise.britannica.com/ebc/article-9364395/Fides

Groet,
Zunrita (tevens poezenmoeder)
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor els » di 23 mei , 2006 23:47

Poezenmoeder, wat schattig! :kater:

Afijn, het blijkt dat ik nog een Romeins naslagwerkje heb... dit maar eens nagekeken.

Fides; Een Romeinse godin, de personificatie van het goede vertrouwen (of geloof: faith). Ze heerste vooral over de verbale contracten. Haar cultus zou zeer oud zijn, en dateren uit de tijd van koning Numa. Ze werd afgebeeld als een oude vrouw met witte haren, en ze zou ouder zijn dan Jupiter.

Ze had een paar bedekte handen als symbool, en wie aan haar offerde, moest dit doen met de rechterhand, bedekt met witte stof.

Voor haar stond een tempel op de Capitolijnse heuvel in Rome, en een feest voor haar werd gevierd op 1 oktober. Livius deelde mee dat op deze dag de flamines naar haar tempel reed in een wagen getrokken door twee paarden, en hij bracht hier offers aan haar.
Aangezien aan deze godin geen flamen was toegewezen, is het mogelijk dat andere priesters dan flamines dit ritueel uitvoerden.


Een wit pootje, dus. :cool:

Tempel van Fides
Ook genoemd: tempel van Fides Publica, en tempel van Fides Publica Populi Romani. Hij was gebouwd door Aulus Atilius Calatinus, en was door hem ingewijd op 1 oktober 254 vc. Hij stond op de Capitolijnse heuvel in Rome, waarschijnlijk in de Area Capitolina, bij de tempel van Jupiter Optimus Maximus. Hij werd af en toe gebruikt door de senaat voor vergaderingen, en werd een bewaarplaats voor wetten en verdragen die op bronzen tabletten waren geschreven, en aan de muur werden gehangen. Hij werd door Marcus Aemilius Scaurus gerestaureerd in het jaar 58.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Katia » wo 24 mei , 2006 22:10

Hallo :lach2:
Eerst en vooral zou ik jullie bedanken voor het helpen mee zoeken
naar de godin Fides!!!!Ik ben al een pak meer te weten gekomen
van haar.Aan de mensen die me zo goed geholpen hebben...heeeeel
erg bedankt daarvoor!!!!!!Ik ben er echt blij mee!!!

Vele groetjes
van Katia :lach2:
Katia
 
Berichten: 3
Geregistreerd: ma 22 mei , 2006 20:01
Woonplaats: Belgiè ( Gent )

Berichtdoor clue » di 03 okt , 2006 19:50

Katia schreef:Hallo :lach2:
bedankt voor het helpen mee zoeken naar de godin Fides!!!! Vele groetjes
van Katia :lach2:

En Spes dan? is dat niet "Fides"genoeg? "Vertrouiw op God en houdt uw kruijt droog!" Concordia res Parvae Cresunt :(
clue
 
Berichten: 66
Geregistreerd: di 12 sep , 2006 11:35

Fides

Berichtdoor mark » di 10 jul , 2007 18:48

Romeinse godin van de trouw, die als Fides Publica Populi Romani (staatsgetrouw) werd vereerd. In haar tempel op het Capitool hield de Romeinse senaat vergaderingen waarin verdragen met buitenlandse mogendheden werden bekrachtigd.

Literatuur:

A.R.A. van Aken, Elseviers mythologische encyclopedie, Amsterdam 1961, 78

A. van Reeth, Encyclopedie van de mythologie, Baarn 1967, 86
mark
 
Berichten: 21
Geregistreerd: zo 08 jul , 2007 19:50
Woonplaats: Kekerdom


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten

cron