Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Tanfana

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor paul » wo 24 jul , 2002 17:46

Heeft iemand een afbeelding van Tanfana.
paul
 
Berichten: 2
Geregistreerd: zo 13 jun , 2004 19:23

Berichtdoor els » wo 24 jul , 2002 17:47

Paul, voor zover ik weet bestaan er geen afbeeldingen van Tanfana. Het is niet eens duidelijk of Tanfana wel een naam is. Maar wij kennen de naam alleen uit de overgeleverde literatuur, met name van Tacitus.
Het voornaamste wat daaruit duidelijk wordt, is dat er een een heiligdom (Tamfana) van de Marsen in het bos te vinden was, en dat hier 's nachts een belangrijk jaarfeest werd gevierd, waarbij nogal werd gedronken, zodat de Romeinen de Marsen zonder problemen konden overrompelen.
Verder werd Tanfana nog wel geassocieerd met andere natuurheiligdommen, bijvoorbeeld op de Tankenberg in Twente. De Romeinen zijn hier nooit geweest, maar de legendes uit deze streek komen overeen met legendes uit het hele Germaanse gebied, dus misschien gaat het om een verwante cultus. Hoe men in Twente op het idee kwam om hun sagen met Tanfana te verbinden, daarvan heb ik geen idee.

In elk geval, natuurheiligdommen waren er in de Keltische en Germaanse streken volop, en er zijn ook wel beelden beschreven, maar die waren meestal van hout, en persoonlijk ken ik niets dat hiervan bewaard is gebleven. Tanfana is ook wel herleid tot andere godinnen of feesten van de Germanen, maar ook deze worden bij mijn weten niet geassocieerd met afbeeldingen. Het gaat bijvoorbeeld om een herfstfeest of oogstfeest, en om godinnen als een willekeurige aardgodin, Perchta, Holda, of de Matres. Van de Matres zijn wel beeldjes gevonden, maar het bewijs dat Tanfana zo'n godin is, is wel erg pover.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor paul » wo 24 jul , 2002 17:47

Bedankt voor je reaktie.

Ik heb een houten beeldje in mijn bezit waarvan ik denk dat
het Tanfana zal zijn.
Maar ik kan inderdaad nergens zekerheid hierover krijgen, sterker nog het lijkt wel of dit onderwerp vermeden word.

vr.gr. Paul
paul
 
Berichten: 2
Geregistreerd: zo 13 jun , 2004 19:23

Berichtdoor els » wo 24 jul , 2002 17:48

Paul, waarom denk je dat je beeldje Tanfana voorstelt? Wat je in elk geval kan doen, is eens langs gaan bij het Museum van Oudheden in Leiden, daar hebben ze wel het een en ander uit de Nederlandse oudheid, en misschien kunnen ze het daar ook wel in een categorie onderbrengen.
Ik denk niet echt dat Tanfana wordt verzwegen, althans niet meer dan normaal, het onderwerp is gewoon moeilijk tastbaar. Het is wel mogelijk dat er verder niet veel belangstelling voor is. Ik vind over de hele wereld allerlei informatie, maar Nederland zelf lijkt een onontgonnen gebied. Nederlanders hebben het niet zo op hun eigen cultuur, geloof ik. Dat is niets nieuws :-)

Tanfana, of dat nou een naam is of iets anders, had vooral betrekking op een heiligdom voorbij de Duitse grens, waar de Romeinen dus hadden gevochten. Ik weet niet hoe het komt dat men het ook als een Nederlandse naam is gaan beschouwen. Maar het kan best zijn dat het om een algemene Germaanse godsdienst ging, en dat de namen lokaal verschilden, al was de essentie overal hetzelfde.
Als je beeldje dus inderdaad deze hypothetische Tanfana voorstelt, is het tussen de duizend en tweeduizend jaar oud, en zou ik ermee naar het museum hollen.
Misschien moet je eens naar Leiden gaan, of gewoon even bellen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor peter » za 14 dec , 2002 0:33

:lach: tanfana is de germaanse godin van de maan op de tankenberg (bij mander overijsel) was een heiligdom nu staat er een soort thee huisje op 2000 jaar geleden dronk ze daar uit een gouden beker ( VOLGENGS HET VERHAAL) uit een stroompje waarze dan ook orakelde ook daar in de buurt is ernog een spiraalheuvelpbberbee@worldonline.nl
peter
 

Berichtdoor t'is nu wel tantanna he! » do 20 maart , 2003 10:17

:yinyang: tegewoordig word ik tantanna genoemd.Het keltisch meisje van de legende,en kom wat liefde,geluk en vrede brengen !always keep on smilling is de boodschap.groetjes,tantanna!xxx
t'is nu wel tantanna he!
 


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten

cron