Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Gezocht: God en/of godin van vertrouwen

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Gezocht: God en/of godin van vertrouwen

Berichtdoor Aphrodite Moira » wo 15 maart , 2006 15:17

Hallo allemaal, :)

Even een val-met-de-deur-in-huis-vraag, als dat mag: weet iemand van jullie misschien een God en/of Godin die aan vertrouwen gekoppeld kan worden. Ik wil namelijk graag dat aspect in mezelf bekrachtigen middels een ritueel en ben dus zoekende.

Trouwens, nog bedankt voor ál die informatie die ik al van de site heb mogen ontvangen, heb daar heel veel aan gehad! En nu nog natuurlijk. :lach2:

Maar dit kan ik dus zo niet terugvinden, vandaar mijn vraag.

Groetjes,

Mirjam
Aphrodite Moira
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo 15 maart , 2006 15:07
Woonplaats: Roermond

Berichtdoor Pallas Athena » wo 15 maart , 2006 16:01

Yule staat voor het feest van Hoop en Vertrouwen.
Het is een feest van vertrouwen maar een godin van vertrouwen weet ik niet
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor RoyJava » do 16 maart , 2006 10:23

weet iemand van jullie misschien een God en/of Godin die aan vertrouwen gekoppeld kan worden.

Vreemd genoeg wordt "vertrouwen" geschonken, niet door een godin, maar door de mens! Beroemd is de phrase "In Goddess we trust ..." over de hele wereld in allerlei culturen.

Specifiek wordt Quan Yin, Godin van Compassie en Mededogen, beschouwd als een godin die geheel vertrouwd werd vanwege haar behulpzame en helende krachten. Nog steeds hebben de Oosterse "volgelingen" een blind vertrouwen in deze toch wel mysterieuze figuur, die overeen komt met de Avalokiteshvara. Misschien om dat al vanouds er niet zoveel kwaads over de Grote of Moeder Godin wordt verteld, en pas later de kwaadaardige vormen optreden ... zou 't ook niet weten :?:

Groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » do 16 maart , 2006 23:15

Dat is wel een interessante wending... de mens moet vertrouwen.

Mensen vragen wel vaker naar een godheid die iets beschermt wat eigenlijk een modern begrip lijkt te zijn. Er vroeg ook als eens iemand naar een god van de zorg. Maar wat wij ons voorstellen bij zorg lijkt vroeger niets iets te zijn geweest waar een godheid over werd aangesteld. Wel over ziektes en genezing, medicijnen en dat soort dingen. Maar een zieke in bed stoppen, een potje bouillon opzetten, de koorts opmeten en een verkoelende doek op het voorhoofd, ik zie voor al die zorgzaamheid gewoon geen godheid.

Dit weer het zelfde. Wat moet je je voorstellen bij vertrouwen, en hoe vind je dit terug in de oude godsdiensten en mythen?
Ja, Job diende inderdaad vertrouwen te hebben toen hij door god op de proef werd gesteld met vele kwellingen. Dat sluit aan bij wat Roy zegt: het vertrouwen kwam van de kant van de mens. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, het enige wat de verbaasde mens ertegenover kan stellen is zijn vertrouwen.

Ik moet wel denken aan het verhaal over hoe Pandora haar doos op tijd dichtgooide, zodat de hoop net niet kon ontsnappen, samen met alle ziektes en kwellingen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Aphrodite Moira » vr 17 maart , 2006 0:06

Bedankt voor jullie antwoorden, mooi wat er gezegd wordt. :)

Dat van Yule klopt uiteraard, dank je wel, maar dat duurt nog wat lang. :knipoog:

Ik was eigenlijk wel een beetje verbaasd om geen God of Godin tegen te komen die voor vertrouwen staat, juist omdat het toch één van de grote dingen des levens is, zo lijkt mij althans.

Vertrouwen wordt inderdaad geschonken door de mens.... Vertrouwen wordt ook wel eens genomen door de mens. Volgens mijn persoonlijke visie, dragen we als mens alle aspecten die de goden en godinnen voorstaan, ook ergens in onszelf en soms is het nodig (in dit geval beschadigd vertrouwen) om een bepaald aspect even wat extra aandacht te schenken. Compassie en mededogen komt daar heel dicht bij in de buurt en Quan Yin gaat zeker meer aandacht van me krijgen, niet in de laatste plaats omdat ik "toevalligerwijs' ook net een boekje van de bieb heb liggen hier van de Dalai Lama: 'Wijsheid en Mededogen'. Hier lijkt het dus prachtig mee te klikken.

Uiteindelijk denk ik dus, dat alle aspecten in de mens zelf terug te vinden zijn, net als in het universum en gebruik dat gegeven om actief mee te werken. :)

Groetjes,

Mirjam
Aphrodite Moira
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo 15 maart , 2006 15:07
Woonplaats: Roermond

Berichtdoor Pallas Athena » vr 17 maart , 2006 17:23

yule is het feest van vertrouwen omdat het vertrouwen op die dag extra wordt versterkt. Het feest heeft nog andere betekenissen maar dit vind ik de mooiste aangezien er geen enkel feest is waar het vertrouwen wordt gewaardeerd
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor RoyJava » ma 20 maart , 2006 11:10

Ehhh,... misschien is de god of godin van vertrouwen heimelijk geworden, en is de stam van vertrouwen (t r o u w) geplaatst onder het huwelijk? Dan vervallen wij opnieuw in de discussie van de Kerk, die zijn Bruid hulde in maagdelijk-witte omhulselen, en begonnen alle toestanden van het maagd-zijn.

Yule bleef trouw (!) en als Midwinter, Joel, Yule tide, Finn's Day, Alban Arthan en Saturnalia vruchtbaar. Toch heet "zij" de Godin die met vuur in de langste midwinternacht het Licht doet terugkeren ( ). Heel belangrijk voor het Westen, doch in het Verre Oosten niet van belang. Daar wordt in de aankondiging van de lente, het nieuwe seizoen, méér aandacht besteed met allerlei festiviteiten. Misschien vanwege de liefde, die zich dan overal opsteekt, niet? :verliefd:

Groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » ma 20 maart , 2006 15:07

Hmm, ik ging eens anders nadenken en vond toen deze pagina. :lach2:



Daar werd een godin 'Pistis' genoemd als 'godin van het vertrouwen'. Ovidius geeft een Romeinse naam 'Fides', een welbekende naam voor onze trouwe viervoeter.

Heel veel wordt er niet gezegd. Misschien is er wel meer te vinden.

In elk geval ken ik het woord Pistis van 'Pistis Sophia', maar daar weet ik verder niet veel van af.
'Pistis Sophia' is bekend van een gnostische tekst, die staat helemaal online, maar ik heb voorlopig geen tijd dat allemaal te lezen.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » ma 20 maart , 2006 17:17

yule is het feest van vele dingen. Het licht keert terug ik vindt dan dat je zelf mag kiezen voor wat je dat feest wilt eren wan iedereen kiest zelf wat hun oplivht(opvrolijkt)
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor els » ma 20 maart , 2006 18:33

Op wikipedia is ook nog info over Fides en Pistis te vinden.



Met een afbeelding van Fides op een munt.



De pagina over Pistis gaat toch meer over Pistis Sophia.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » ma 20 maart , 2006 19:03

En Fides is....
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor RoyJava » ma 20 maart , 2006 19:08

In elk geval ken ik het woord Pistis van 'Pistis Sophia', maar daar weet ik verder niet veel van af.

Gaaf Els, dat je die link vond, hoewel, ben nooit echt op Internet achter Sophia en de Pistis Sophia gegaan. Door de Sophia, Shekhina en de Sapienta ben ik zelf verder gegaan met onderzoek en studie over de Javaanse Zuidzee Godin, en eigenlijk hierom >>>
PISTIS was the female DAIMON (Spirit) of trust, honesty, good faith and trustworthiness.

Er verschijnen altijd wel werken, die interessant genoeg zijn in een zoektocht naar mythologie ed., en de Pistis Sophia (Geloof & Wijsheid) was een laat-gnostisch werk van rond de 4e eeuw AD. Het schijnt dat een Engelse arts deze in bezit had met oa. het verhaal dat Sophia, als Pistis, schepte zonder een paargenoot. Hierdoor zou de afgrond (later de Abyss) ontstaan zijn en allerlei duistere "waarheden" omtrent de vrouwelijkheid.

Gaandeweg moet het duidelijk worden dat het androgyne als eerste uit materie ontstaat, hoewel in mensen's ogen monsterlijk. En zou er niets ontstaan kunnen zijn vanuit het zuivere niets. Alles zou zijn of haar oorsprong hebben, waardoor het oerprincipe doorzichtig als vrouw en man zouden zijn (ff in kort neergezet, hoor), onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wel interessant zijn de vertellingen rond de scheppende geest, het woord en de daad. Daar zitten vele elementen in van de Hindoese gedachtes rond het ontstaan van heel-al en het al-één (alleen).

Mag de Pistis Sophia wel, ook daar deze oa. de jaloersheid van YHWH onder de loep legt (vandaar mijn vraag altijd,... op wie zou deze nu jaloers geweest zijn...), groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Pallas Athena » ma 20 maart , 2006 19:10

hmm ik kan nog steeds niet volgen hoe jullie op Fides komen
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor RoyJava » ma 20 maart , 2006 19:10

ik vindt dan dat je zelf mag kiezen voor wat je dat feest wilt eren wan iedereen kiest zelf wat hun oplivht(opvrolijkt)

Uiteraard Pallas, jammer dat een kleine miljard mensen hetzelfde wensen, en er ééntje uitspringt in de nog steeds snelst groeiende religie v/d wereld: de Islam :evil:
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor RoyJava » ma 20 maart , 2006 19:13

Fides is de Romaanse versie van de gnostieke Pistis ... enne Pistis Sophia werd beschouwd als een aeoon (emanatie/uitstroming) van God... die wij niet kennen ...
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Pallas Athena » ma 20 maart , 2006 19:20

RoyJava schreef:Uiteraard Pallas, jammer dat een kleine miljard mensen hetzelfde wensen, en er ééntje uitspringt in de nog steeds snelst groeiende religie v/d wereld: de Islam :evil:

hmm er is mij een beeld ingeprent dat er iets serieus mis is met de islam :?
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor RoyJava » ma 20 maart , 2006 19:24

Nee hoor,... enkel dat de fundamentalistische beweging een beetje té is ... dat er oude Koran teksten in het Aramees zijn gevonden, kan deze beweging nog tarten, met alle gevolgen vandien (hmmm, ik woon in een grote stad, en zou blind zijn om niet te erkennen dat het idd goed mis is met de Islam... helaas, er is "Macula-degenaratie" bij mij geconstateerd, waardoor het licht uit mijn rechteroog langzaam maar zeker zal verdwijnen,... toeval :cry: ?), groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Pallas Athena » ma 20 maart , 2006 19:29

RoyJava schreef:Nee hoor,... enkel dat de fundamentalistische beweging een beetje té is ... dat er oude Koran teksten in het Aramees zijn gevonden, kan deze beweging nog tarten, met alle gevolgen vandien (hmmm, ik woon in een grote stad, en zou blind zijn om niet te erkennen dat het idd goed mis is met de Islam... helaas, er is "Macula-degenaratie" bij mij geconstateerd, waardoor het licht uit mijn rechteroog langzaam maar zeker zal verdwijnen,... toeval :cry: ?), groet Roy


Misschien zouden alle godsdiensten gewoon weg moeten gaan en het is vreselijk van je oog :shock: ik zou in paniek schieten als er zoiets met mij gebeurde
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor RoyJava » ma 20 maart , 2006 19:41

Helaas Pallas,... zomaar deze religies wegdrukken zit er niet in, maar om nou 's te erkennen dat het een uit het andere voortgekomen is, zou misschien een beetje op weg helpen.

Sja, voor een make-up artiest en kunstschilder is die "Macula-degeneratie" rampzalig, maar kan voorlopig elk bericht nog duidelijk lezen, volgen en een reply doen :knipoog: (overigens dient er zo snel mogelijk een behandeling te komen, volg. week dus, wil het proces zich niet onherroepelijk snel voortzetten), groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Pallas Athena » ma 20 maart , 2006 19:44

Toch zou de wereld er veel beter af zijn zonder religies en ik denk da het zeer lastig is om een slecht oog te hebben
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Godin van "Vertrouwen"=SECHAT de ( Dagboek-)schrij

Berichtdoor BlueHue » za 24 jun , 2006 16:52

BESTE. . . :p Als ik je"In vertrouwen mag nemen", You are my favorite Waste-of-time". In Egypte is de"vertrouwensgodin SESCHAT, met een ster met 7 Stralen op het hoofd en een schrijfkoker in de hand. Boekhouders zijn vertrouwde nauwgezette pietlutten.
De bekende uitdrukking, zijn liefste gedachten aan het Papyr(us)
toevetrouwen"is overdrachtelijk bedoeld, zij is een "Klankbord "(= ( Electronisch) Tekentablet, nu Computer genaamd>)dat een geheim kan bewaren. ( GEHEIMPJE:)
Wat kunnen 2 mannen niet, een man en een vrouw een beetje en Twee vrouwen (te-)veel: ( Praten.)
Hoogachtend: :| "BlueHue"
Laatst bijgewerkt door BlueHue op di 25 jul , 2006 19:25, in totaal 3 keer bewerkt.
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor Aphrodite Moira » za 24 jun , 2006 19:08

de"vertrouwensgodin SESCHAT, met een ster met 7 Stralen op het hoofd en een schrijfkoker in de hand.


Oké BlueHue, ik heb het even nagekeken en zie dat ze haar met name beschouwen als godin van het schrift en de boekhouding. Dank voor je reactie.

PISTIS was the female DAIMON (Spirit) of trust, honesty, good faith and trustworthiness.

Fides is de Romaanse versie van de gnostieke Pistis ... enne Pistis Sophia werd beschouwd als een aeoon (emanatie/uitstroming) van God... die wij niet kennen ...


Bedankt! :lach2:
Beetje late reactie, maar ik had het al gezien, hoor.

Groetjes,

Mirjam
Aphrodite Moira
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo 15 maart , 2006 15:07
Woonplaats: Roermond

vertrouwen ondanks veronachtzaamheid: Job in Dotham

Berichtdoor BlueHue » zo 25 jun , 2006 13:54

els schreef:Dat is wel een interessante wending... de mens moet vertrouwen.

Dit weer het zelfde. Wat moet je je voorstellen bij vertrouwen, Ja, Job diende inderdaad vertrouwen te hebben toen hij door god op de proef werd gesteld ertegenover kan stellen is zijn vertrouwen.

Ik moet wel denken aan het verhaal over hoe Pandora haar doos op tijd dichtgooide, zodat de hoop net niet kon ontsnappen, samen met alle ziektes en kwellingen.



:| "JOB"ik heb het 30 jaar terug voor het laatst gelezen, bij een bijbeluitleg stond, dat God het land der Kaananieten aan de israeliers gegeven had maar een groot stuk was"CHEREM"verklaard het was vruchtbaar land, vanwaaruit de Kanaaniten waren weggejaagd, maar waarvoor niet genoeg Joden waren om het te bewerken, dus moest het braak"blijven.


"Job" had kennerlijk of veel slaven tot zijn beschikking of veel ingehuurde Landarbeiders van buitenaf, om deze"Verboden-grond"te kunnen bewerken, want ook hij zal te weinig eigen familie gehad hebben om het land in bezit te nemen.
Zijn ( 3)vrienden raadden hem van het land af te gaan( natuurlijk niet om "Gods" toorn te ontwijken, maar om dit" publiekelijke-Braakland(="Cherem".)zelf te kunnen in pikken.)


Later tijdens een andere regering met andere wetten is hem het eerder "Verboden stuk grond" wel weer toegeewezen, dat hij eerst daarvoor op een mestvaalt moest zitten zal wel beduidden dat hij de grond voor zijn Cultuurproduct eerst nóg vruchtbaarder moest maken!


"PANDORA"de moeder van Pyrrha(=de "eerste Vrouw"van NA de Zondsvloed, ) was infeite een (vrouwelijke-)egyptische generaal,
die de halve bekende wereld veroverde, oa. Zuid-Arabië en Zuid-India.


de"Doos of Vaas" waaruit de zogenaamde:"Kwade Winden"ontsnapten was een Metafoor, voor de klimaatverandering op aarde rond 855 vC. waardoor oogsten mislukten landerijen overstroomden en bergmeren en binnenZeeën tot droge ZAND-woestijnvlaktes werden veranderd, waar, de vruchtbare TOPlaag=Löss, wegwaaide ook het doorwaterde land van"Job"verdorde.


De Hoop( ="SPES-Mea.") was helaas niet die Hoop die achter bleef maar om het nog ironischer te maken, de IJDELE Hoop bleef achter zodat de Mens werkt in "Ijdele Hoop" iets voor zijn dood te bereiken. " BlueHue" :|
Laatst bijgewerkt door BlueHue op di 25 jul , 2006 18:50, in totaal 1 keer bewerkt.
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Vertrouwen.. . ? in de Mensheid. . ?

Berichtdoor BlueHue » zo 25 jun , 2006 14:34

De Engelse taal heeft diverse namen voor hetzelfde woord:"Vertrouwen"

:| FAMILIAR surroundings="vertrouwde Omgeving, FAITH= Vertrouwen, CONFIDENCE= ( Zelf-)Vertrouwen, TRUST =vertrouwen"op" "I was led to believe = ik dacht dat ik er op kon vertrouwen Etc. " BlueHue " :|
Laatst bijgewerkt door BlueHue op di 25 jul , 2006 18:52, in totaal 1 keer bewerkt.
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor Goodies » vr 21 jul , 2006 2:09

Dit is aan te vullen met . In Wiki staat:

"Sancus was de god van de trouw en eerlijkheid. Zijn cultus is één van de oudste van het Romeinse Rijk, en werd waarschijnlijk overgenomen van de Etrusken of Oscanen."

Voorzover ik weet is er geen munt met Sancus, ik kan geen afbeelding tonen want ik vond ook geen "statue".

Van de genoemde Fides bestaan er overigens wel veel munten, want Fides werd geassocieerd met het leger ("FIDES MILITVM"). De dame werd dan afgebeeld met een of twee militaire standaards:

Afbeelding
Maximinus I, (ca 236nChr)

Als het over eerlijke handel en "gelijk oversteken" ging, was in het spel.. haar attributen waren de Cornucopia (hoorn des overvloeds) en de weegschaal. Merk op dat die weegschaal, een symbool van vertrouwen in de handel, in onze cultuur een attribuut van Justitia is. In de Romeinse cultuur was dat Aequitas:

Afbeelding
Marcus Aurelius (ca 165nChr)

Als je wilt weten hoe een Romeinse munt te dateren, moet je kijken naar de titels, dus COS en IMP. Deze lijst staat . Die lijst is afkomstig uit het boek " Roman Imperial Coins" door Van Meter.



:)
Lex
Goodies
 
Berichten: 29
Geregistreerd: wo 19 jul , 2006 1:39
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor els » vr 21 jul , 2006 8:47

Bluehue schreef:De Hoop( ="SPES-Mea.") was helaas niet die Hoop die achter bleef maar om het nog ironischer te maken, de IJDELE Hoop bleef achter zodat de Mens werkt in "Ijdele Hoop" iets voor zijn dood te bereiken.


Dat is dus inderdaad precies hetzelfde binnen de reeks gepersonifieerde of vergoddelijkte gestaltes die de mens op zijn pad tegenkomt, tijdens zijn 'reis' naar god. Uiteindelijk is er helemaal niets, en moet de mens zijn lijden accepteren door 'hoop', 'geloof' en 'vertrouwen'. Het zijn voor de mensheid dodelijke zegeningen.
Vaak blijkt dat de gelovigen zo zijn gehersenspoeld dat ze 'hoop' en 'vertrouwen' bezit van zich laten nemen, in plaats van het eigen lot ter hand te nemen om een einde te maken aan het over zichzelf afgeroepen lijden.

Het is wel zo dat de hoop achterbleef - dat zou dus eigenlijk zeggen dat mensen zich niet lieten benevelen door dit soort valse begrippen van de godsdiensten die de mensheid in hun tang houden.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Goodies » wo 26 jul , 2006 0:35

de 2e-hands gekochtte Kunstboeken weghalen


Afbeelding zo te zien meer Aequitas en Ivstitia dan Fides :shock:

Misverstanden over wie fatsoenlijk is, zijn wijdverbreid... Succes met de juridische actie.

:lach2:
Lx
Goodies
 
Berichten: 29
Geregistreerd: wo 19 jul , 2006 1:39
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor els » wo 26 jul , 2006 8:15

Bijdrage Bluehue verwijderd omdat hij voor de tigste keer een topic misbruikt om over zijn eigen wedervaren uit te wijden. Dit is hem specifiek verboden in zijn eigen speciale forumregels, omdat het verregaande forumvervuiling is.

Bluehue, je hebt hier zelf een topic over geopend, zet het daar maar allemaal in. Ik vind het heel vervelend allemaal, maar dit forum gaat niet over jou, maar over mythologie.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Goodies » do 27 jul , 2006 23:15

Ahum :roll:

Vertrouw er maar op dat het goed komt @els, ik ga me hier niet verder in mengen of zo. Mijn bovenstaande bijdrage verwijst naar een bijdrage die nu is verwijderd, dwz de gebeurtenis die (nu?) onder elke bijdrage van Bluehue op dit forum wappert. Als iemand iets dwars zit gebeurt zo iets nu eenmaal (soms) op een forum.

Whatever, ik heb er geen zin meer in.. groetjes collega.. we gaan verder met de munten aan deze kant..

:?
Lx
Goodies
 
Berichten: 29
Geregistreerd: wo 19 jul , 2006 1:39
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor els » vr 28 jul , 2006 11:10

Tsja, gebeurt op een forum... dat is wat anders dan dat hetzelfde verhaal in elke topic verschijnt, met letters 'font size=28' in allerlei kleuren, tot ik er van iedereen boze opmerkingen over krijg plus de waarschuwing het er niet bij te laten, en dus de beslissing heb genomen er iets aan te doen.

Bluehue heeft al een duidelijke waarschuwing gekregen en ik heb hem diverse kansen gegeven voor ik zijn spam begon te verwijderen.

Ik beschouw het echt als een soort terreur waarbij dit forum aan het kortste eind trekt, en Bluehue aan het langste.

Ik weet niet wat ik met zulke mensen moet doen. Ik heb eindeloos bijdragen van hem zitten herschrijven naar gewone letters, zodat het net lijkt of het niet zo'n probleem is, en ook vele klaagverhalen en beschuldigingen in font size=28 van hem verwijderd. Ik werd er echt helemaal wanhopig van. Al mijn vrije tijd is een poos in hem gaan zitten.

Als ik niks doe, verziekt hij de hele boel, veroorzaakt klachten en jaagt mensen weg, als ik probeer er iets aan te doen, is het ook weer niet goed.

Ik weet het niet meer. Ik vind het jammer dat mensen niet gewoon hun fatsoen weten te houden, dan zouden er geen problemen zijn.

In elk geval bedankt dat je zegt waar het om gaat.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » vr 28 jul , 2006 16:49

Afbeelding

The Sacellum Sanci, or Shrine of Sancus on the Quirinal. The worship of Semo Sancus Sanctus Dius Fidius was imported into Rome at a very early period, by the Sabines who first colonized the Quirinal Hill. He was considered the Genius of heavenly light, the son of Jupiter Diespiter or Lucetius, the avenger of dishonesty, the upholder of truth and good faith, whose mission upon earth was to secure the sanctity of agreements, of matrimony, and hospitality. Hence his various names and his identification with the Roman Hercules, who was likewise invoked as a guardian of the sanctity of oaths (me-Hercle, me-Dius Fidius). There were two shrines of Semo Sancus and ancient Rome, one built by the Sabines on the Quirinal, near the modern church of S. Silvestro, from which the Porta Sanqualis of the Servian walls was named, the other built by the Romans on the Island of the Tiber (S. Bartolomeo) near the Temple of Jupiter Jurarius. Justin, the apologist and martyr, laboring under the delusion that Semo Sancus and Simon the Magician were the same, describes the altar on the island of S. Bartolomeo as sacred to the latter. He must have glanced hurriedly at the first three names of the Sabine god, — SEMONI SANCO DEO, — and translated them. The altar on which these names were written, the very one seen and described by S. Justin, was discovered on the same island, in July, 1574, p105 during the pontificate of Gregory XIII. The altar is preserved in the Galleria Lapidaria of the Vatican Museum, in the first compartment (Dii).

The shrine on the Quirinal is minutely described by classical writers. It was hypaethral, that is, without a roof, so that the sky could be seen by the worshippers of the "Genius of heavenly light." The oath me-Dius Fidius could not be taken except in the open air. The chapel contained relics of the kingly period, the wool, distaff, spindle, and slippers of Tanaquil, and brass clypea or medallions, made of money confiscated from Vitruvius Vaccus.
Its foundations were discovered in March, 1881, under what was formerly the convent of S. Silvestro al Quirinale, now the headquarters of the Royal Engineers. The monument is a parallelogram in shape, thirty-five feet long by nineteen feet wide, with walls of travertine, and decorations of white marble; and it is surrounded by votive altars and pedestals of statues. I am not sure whether the remarkable work of art which I shall describe presently was found in this very place, but it is a strange coincidence that, during the progress of the excavations at S. Silvestro, a statue of Semo Sancus and a pedestal inscribed with his name should have appeared in the antiquarian market of the city. p106

The statue, reproduced here from a heliogravure, is life-sized, and represents a nude youth, of archaic type. His attitude may be compared to that of some early representations of Apollo, but the expression of the face and the modelling of some parts of the body are realistic rather than conventional. Both hands are missing, so that it is impossible to state what were the attributes of the god. Visconti thinks they may have been the avis Sanqualis or ossifraga, and the club of Hercules. The inscription on the pedestal is very much like that seen by S. Justin:—

SEMONI • SANCO • DEO • FIDIO • SACRUM • DECURIA • SACERDOT[UM] BIDENTALIUM •

According to Festus, bidentalia were small shrines of second-rate divinities, to whom bidentes, lambs two years old, were sacrificed. For this reason the priests of Semo were called sacerdotes bidentales. They were organized, like a lay corporation, in a decuria under the presidency of a magister quinquennalis. Their residence, adjoining the chapel, was ample and commodious, with an abundant supply of water. The lead pipe by which this was distributed through the establishment was discovered at the same time and in the same place with the bronze statues of athletes described in chapter xi. of my "Ancient Rome."

The pipe has been removed to the Capitoline Museum, the statue and its pedestal have been purchased by Pope Leo XIII. and placed in the Galleria dei Candelabri, and the foundations of the shrine have been destroyed.

http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/G ... es/Europe/
Italy/Lazio/Roma/Rome/_Texts/Lanciani/LANPAC/2*.html

Ovid Fasti Book VI: June 5 : Nones

I asked whether I should assign the Nones to Sancus,
Or Fidius, or you Father Semo: Sancus answered me:
‘Whichever you assign it to, the honour’s mine:
I bear all three names: so Cures willed it.’
The Sabines of old granted him a shrine accordingly,
And established it on the Quirinal Hill.



semo sancus

Een goddelijk wezen, dat in rang gelijk stond met de Genii, in beteekenis geheelenal overeenkomende met Dius Fidius. (Zie aldaar.) Oorspronkelijk was hij de beschermende en voortbrengende Genius van de velden, die tot Rome behoorden. In zijnen naam ligt die beteekenis opgesloten. Hij werd ook beschouwd als een god, die waakte over den echt. In zijnen oudsten tempel werd het spinrokken van Tanequil, de gade van Tarquinius Priscus, bewaard en ook verscheidene staatsoorkonden, b. v. een verdrag, dat Servius Tullius met de Latijnen had gesloten. In lateren tijd had hij eenen tempel op het eiland in Rome in den Tiber gelegen en ook een heiligdom op den collis Quirinalis. -
In het volksgeloof was of werd hij geheel identisch met Hercules. (Zie Herakles.) Merkwaardig is de vergissing, die de Christelijke kerkvaders omtrent Semo Sancus begaan hebben. Door het niet begrijpen van sommige opschriften zijner beelden hebben zij ter goeder trouw gemeend, dat te Rome goddelijke eer bewezen werd aan Simon, den toovenaar. -

Ook wordt er melding gemaakt van meerdere Semones. Deze zijn wezens gelijk in beteekenis aan de Lares, derhalve goden, die in eene vrij nauwe betrekking staan tot de menschen en alshetware eene brug slaan over de kloof, die er tusschen de onsterfelijke goden en de sterfelijke menschen bestaat. Zoowel zij als Semo Sancus waren geheel van sabijnschen oorsprong en hebben in den romeinschen eeredienst eene plaats gekregen, toen de Romeinen en de Sabijnen zich tot één volk vereenigden.



SANCUS, SANGUS or SEMO SANCUS, a Roman divinity, is said to have been originally a Sabine god, and identical with Hercules and Dins Fidius. (Lactant. i. 15; Ov. Fast. vi. 216; Pro- pert, iv. 9, 74 ; &1. Ital. viii. 421.) The name which is etymologically the same as Sanctus, and connected with Sancire, seems to justify this belief, and characterises Sancus as a divinity presiding over oaths.

Sancus also had a temple at Rome, on the Quirinal, opposite that of Quirinus, and close by the gate which derived from him the name of Sanqualis porta. This sanctuary was the same as that of Dius Fidius, which had been con secrated in the year b. c. 465 by Sp. Postumius, but was said to have been founded by Tarquinius Superbus (Liv. viii. 20, xxxii. 1 ; Dionys. ix. 60; Ov. Fast. vi. 213, &c.), and the ancients thoroughly identified their Dius Fidius with Sancus. He is accordingly regarded as the protector of the marriage oath, of the law of nations, and the law of hospitality. (Dionys. iv. 58 ; Varro, De Ling. Lot. v. 66.) Sancus is said to have been the father of the Sabine hero Sabus. (Dionys. ii. 49 ; August, de Civ. Dei, xviii. 19 ; Lactant. I.e.} [L. S.]

Sancus. Usually called Semo Sancus (see semones). A genius worshipped by the Sabines, Umbrians, and Romans, representing holiness and good faith in human life. In Rome, he was principally worshipped under the name Deus Fidius (from fides, " faith") as god of oaths, god of the public laws of hospitality and of nations, also of international intercourse and of the safety of the roads, which were placed under his protection. An oath in his name could be taken only under the open sky ; therefore even his temple had a hole in the roof, and, when an oath by him was taken at home, the man swearing went into the uncovered court. On account of many points of resemblance he was identified with Hercules. He had a temple on the Quirinal (the foundation of which was celebrated June 5), and another on the island in the Tiber [Ovid, Fasti, vi 213-218].

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten

cron