Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Palewa

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Palewa

Berichtdoor Cinnamon » do 27 jul , 2006 20:45

Hallo,
ik heb vandaag in een Fair Trade Shop (soort van wereldwinkel dus) een beeldje van een Hindu godin gekocht. Het gaat om een stenen beeldje van een dikke vrouw (zwanger vermoed ik, aangezien ze de buik zo heeft) dat een baby'tje omhoog tilt enzo.
Op de onderkant staat op de prijssticker: "Beeld Palewa Hindu godin 8,5 cm". Nou ben ik toch wel benieuwd die Palewa is, aangezien ik me al meer dan 4 jaar in Hinduïstische goden verdiep en nog nooit van haar heb gehoord.
Nou weet ik natuurlijk wel dat er miljoenen (half)goden zijn en dat er in elke streek andere goden voorkomen, en op het platteland heel veel onbekende goden zijn, maar toch ben ik benieuwd of iemand hier vreder iets van af weet, aangezien ik niets op internet kan vinden. :/
Ik ga nu een foto maken, zet hem er zo op, als ik uit heb gevonden hoe dat moet ^^" (als iemand bij zijn reactie er bij wilt zetten hoe dat moet, zou ik het trouewns ook niet erg vinden hoor:p)

- Cinnamon [/img]
Cinnamon
 
Berichten: 60
Geregistreerd: zo 23 jul , 2006 15:09
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor els » do 27 jul , 2006 20:58

Tsja, ik weet het helaas ook niet. Misschien weet Roy dit, ik zal zo nog eens het adres van zijn site opzoeken.

Ik kan je wel zeggen hoe je een afbeelding kan uploaden.

Je kan in elk geval altijd mij mailen en de foto erbij doen als attachment, dan zet ik hem op het web.

Maar tegenwoordig heb je heel veel sites waar je foto's naar kan uploaden, bijv. imageshack.us.

http://www.imageshack.us/

Je klikt op de link,

selecteer 'file' (die is al aangevinkt, standaard)

Klik op bladeren: dan selecteer je het bestand op je eigen computer.

Dan klik je op 'host is'.

Als hij het goed is, krijg je dan een pagina waar allemaal kant en klare links staan met het adres naar je foto. Die kun je knippen en hierin plakken.

Ik heb het zelf net ook even geprobeerd, schijnt te werken. :p



PS de foto svp niet veel breder van 500 px.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Cinnamon » do 27 jul , 2006 23:32

Nou, ik heb Photobucket gebruikt, werkt vast ook wel :P. Sorry, maar ik heb geen digitale camera, dus moest ik het doen met mijn webcam, dus ze zijn heel onduidelijk. Maarja, beter een wazige foto dan geen foto enzo.

Afbeelding
Palewa

Afbeelding
Detail
Cinnamon
 
Berichten: 60
Geregistreerd: zo 23 jul , 2006 15:09
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor els » vr 28 jul , 2006 14:53

Oeh, als het zo onscherp wordt, durf ik ook wel voor de webcam mijn kleren uit te trekken. :lach2:

Maar het lijkt me wel mooi.
Ik kan helaas niets erover vinden.

Je kan het eventueel wel hier vragen, misschien weet Roy (o.a. Java- en hindoekenner) hier wel iets van:



Je moet je daar wel eerst aanmelden/registreren.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Cinnamon » vr 28 jul , 2006 17:22

Hmm ik zal zo even kijken.
Ik zocht net nog even een plaatje dat ik had gevonden, en toen las ik net dit:

Palewa Stone Bookends

Hand carved serene women with drums hold your books in place. Palewa is a dark Indian soapstone used for carving. Heavy stone bookends give beauty and stability.


Palewa is dus de Hindu godin niet, het is een soort gesteente! O.o. [/b][/i]
Cinnamon
 
Berichten: 60
Geregistreerd: zo 23 jul , 2006 15:09
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor els » vr 28 jul , 2006 18:17

:lachen: :lachen: :lachen:

Hehe, een pak van m'n hart, ik kon het al niet uitstaan dat ik niks kon vinden. Hoewel ik wel op Palewa had gezocht, maar ik kreeg allemaal pagina's in talen die ik niet kan lezen.

Ik zocht nu even op zeepsteen, en jawel hoor. :lach2:
Zo leer je nog eens wat bij.

Maar ja, nou weet je weer niet wat voor godin je hebt gekocht - terug bij af weer. :p
Misschien kun je nog een beschrijving geven, want ik vind het toch wel erg moeilijk om te zien.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Cinnamon » vr 28 jul , 2006 21:19

Hahaha :P
Ik zal proberen te zorgen voor een betere foto, maar tot die tijd...
Ik zal proberen een een beschrijving te geven:
Dikke, zwangere vrouw die een baby hoog boven haar houdt, bovenlichaam ontbloot (vermoed ik, arm verbergt borsten) één been leunt op, euh... 'iets' .
Cinnamon
 
Berichten: 60
Geregistreerd: zo 23 jul , 2006 15:09
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor Cinnamon » zo 13 aug , 2006 20:31

Ik heb even gekeken, en kon niet dezelfde afbeelding vinden, maar misschien dat het Shasti kan zijn?
Shasti (Ma) is een moedergodin voor zover ik begrepen heb.

http://www.sacredsource.com/prodinfo.asp?number=SAS

ze houdt ook een baby vast enzo, dus misschien...??
Cinnamon
 
Berichten: 60
Geregistreerd: zo 23 jul , 2006 15:09
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor els » ma 14 aug , 2006 19:16

Tsja, ik kom eerlijk gezegd ook niet verder. Ik ken de naam Shasti niet eens, maar het klopt dat ze wordt genoemd als beschermgodin van de geboorte.

Ik kon nog wel een leuke kaart van haar vinden:





Ik kan verder zowat geen afbeeldingen vinden van een Indiase moeder/godin met een kind.

Toch nog maar eens verder kijken, ik zit nou toch helemaal in de madonna's met kind en de kourotrophos. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Cinnamon » ma 14 aug , 2006 19:24

Oeh Madonna's! De Zwarte Madonna is best interessant vind ik.. Maarja, ik kom ook niet verder. Dat heb ik weer hè: ik koop een beeldje omdat ik hem/haar niet ken (leek me interessant) en uiteindelijk kan ik niets vinden.. Had ik ook met een ander beeldje, bleek achteraf een Indiase tempeldanseres te zijn >.>
Cinnamon
 
Berichten: 60
Geregistreerd: zo 23 jul , 2006 15:09
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor els » ma 14 aug , 2006 19:34

Nou, ik voel me flink uitgedaagd als ik niks kan vinden. :x
Maar waarschijnlijk is er wel iets, je moet alleen een goede ingeving krijgen om te zoeken. Daar wacht ik maar op. :)

Op 'temple dancer' krijg je heel wat meer dan op 'child'.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Cinnamon » ma 14 aug , 2006 20:16

Mja ik vind het eigenlijk ook wel leuk als er zo weinig te vinden valt want dan heb je zeg maar een hele zoektocht :P
En inderdaad, het si vast wel te vinden, maar je hebt de jusite zoekterm nodig.
Ik bedenk me net iets: kan het Ganga niet zijn? Want er is toch zo'n mythe dat een paar broers op aarde moesten geboren worden, als straf, en Ganga baarde ze. Maar ze doodde ze allemaal (behalve 1, voor zover ik me kan herinneren ofzo) zodat ze weer onsterfelijk waren ofzo? Want ze houdt dat kind in haar hand erg vaag omhoog alsof ze hem in een rivier wil gooien.
Ik zal nog even nakijken in wat boeken.
Cinnamon
 
Berichten: 60
Geregistreerd: zo 23 jul , 2006 15:09
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor els » ma 14 aug , 2006 21:34

Ik zou niet durven zeggen of het iemand is, maar het is toch wel leuk om zulke afbeeldingen te proberen te vinden.

Ik kwam toch wel leuke websites tegen inmiddels.

Bijvoorbeeld deze:

http://www.mythfolklore.net/india/encyc ... /index.htm

Tik een naam in, en er komen artikelen en afbeeldingen over de Indiase mythologie.

Na veel gedoe vond ik opeens toch een Indiase moeder met kind, al is het dan puur toeval. Namelijk Kausalya en haar kind Rama. Het is wel een hoog kauwgomplaatjesgehalte, maar ach.

Afbeelding

O! Rama! Kausalya’s auspicious child!
Twilight is approaching in the East.
O! best of men (Purushottama)!
Wake up, the divine daily rituals have to be performed.


Afbeelding

Origineel: http://home.att.net/~s-prasad/krama.jpg

http://home.att.net/~s-prasad/ramimage.htm

Bala Rama in the lap of Mother Kausalya



Afbeelding
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Cinnamon » ma 14 aug , 2006 22:20

Hmm over Ganga kon ik ook niet echt op die site vinden. Wel mooie plaatjes trouwens, maarja.. Kausalya had, voor zover ik weet, alleen Rama als zoon, en aangezien dit beeldje een kind in haar handen heeft én zwanger is, lijkt het er niet op dat zij het zijn. Het lijkt me nogal vergezocht dat ze een miskraam krijgt :roll:
Cinnamon
 
Berichten: 60
Geregistreerd: zo 23 jul , 2006 15:09
Woonplaats: Deventer

Kausaliya of Kaikeyji?

Berichtdoor clue » di 10 okt , 2006 13:47

De man van Kausaliya was :"Kasyappa"( Yappa of Javan in Hadramaut. door de Indieërs ook wel Scri-lanka"heilig-land"genoemd.)Sumitra had Lashsman als zoon en Kaykeyji Baraththa, waarvan ze vond dat hij veel verstandelijker was dan de vechtersbaas Rama, en daarom maar Koning van de hoofdstad Videha ( of Ajodhiya.)moest worden.
clue
 
Berichten: 66
Geregistreerd: di 12 sep , 2006 11:35


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten

cron