Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Over Mozes

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Over Mozes

Berichtdoor willy » za 20 aug , 2005 13:01

Enkele citaten welke aantonen waarom de Pentateuch of Tora, de vijf eerste boeken van het Oude Testament, niet door Mozes kunnen geschreven zijn.

6. En Abram is doorgetogen in dat land, tot aan de plaats Sichem, tot aan het eikenbos More; en de Kanaanieten waren toen ter tijd in dat land.
Genesis 12-6

De Kanaanieten waren in de tijd van Mozes nog altijd in het land en vermits dit niet meer schijnt te zijn ten tijde van de schrijver moet men hieruit wel het besluit trekken dat het boek Genesis niet door Mozes is geschreven.

14. En Abraham noemde den naam van die plaats : De HEERE zal het voorzien! Waarom heden ten dage gezegd wordt : Op den berg des HEEREN zal het voorzien worden!
Genesis 22-14

Dit is de berg Moria. Later de Tempelberg. Deze benaming kan er maar gekomen zijn nadat er de Tempel werd gebouwd en dit moet tenminste na de regering van koning Salomo zijn.

1. En Salomo begon het huis des HEEREN te bouwen te Jeruzalem, op den berg Moria, die zijn vader David gewezen was, in de plaats, die David toebereid had, op den dorsvloer van Ornan, den Jebusiet.
2 Kronieken 3-1

31. En dit zijn koningen, die geregeerd hebben in het land Edom, eer een koning regeerde over de kinderen Israels.
Genesis 36-31

Het koningschap werd pas ingesteld verschillende eeuwen na de Exodus (Uittocht).
Deze verwijzing naar een vorm van Hebreeuwse regering veel later na Mozes, bewijst afdoende dat het boek Genesis niet door de stichter van het jodendom kan zijn geschreven.

Alsook hoe Deuteronomium, het vijfde boek van de Tora aan Mozes toeschrijven vermits de schrijver aan het einde van het laatste hoofdstuk de dood van de profeet, de plaats waar hij begraven is, en uiteindelijk eindigt met de woorden :

5. Alzo stierf Mozes, de knecht des HEEREN, aldaar in het land van Moab, naar des HEEREN mond.
6. En Hij begroef hem in een dal, in het land van Moab, tegenover Beth-Peor; en niemand heeft zijn graf geweten, tot op dezen dag.
10. “En er stond geen profeet meer op in Israel, gelijk Mozes, dien de HEERE gekend had, van aangezicht tot aangezicht”.
Deuteronomium 34:5-6-10
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Over Mozes - Ezdras

Berichtdoor willy » za 20 aug , 2005 14:13

De Alleenheerser

De Groene Amsterdammer van 14 december 1994

Voor diegenen die wel willen weten wie dan de vijf boeken van Mozes heeft geschreven, ziehier een artikel met meer dan voldoende uitleg hierover.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor calimero_a » do 25 aug , 2005 20:40

tnx Willy, superinteressant stuk... ik ben er meteen verder ingedoken (en ik zou toch eigenlijk m'n bed in moeten.. naja)

-xxx- :bloos:

Cali
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor els » za 03 sep , 2005 11:14

De Babylonische ballingschap was ook een interessante fase in het ontstaan van de joodse identiteit. Mohammed el Fers stipte dit ook aan. Hier is nog een website die zich bezighoudt met der herkomst van christendom en jodendom. Via deze pagina kom je ook een aantal artikelen tegen met als titel How Persia Created Judaism



Ik ben nu zo bezig met de Hyksos, maar als mijn meeste brandende vragen daarover zijn beantwoord, is dit misschien een interessante geschiedenis om me eens mee bezig te houden.

Het probleem als je de godsdiensten gaat vergelijken, is dat je dan altijd zoveel overeenkomsten tegenkomt. Dat is natuurlijk ook logisch, want de culturele verbanden tussen al deze bevolkingsgroepen zijn al heel oud. Ze hebben contact met elkaar, beïnvloeden elkaar en vormen een groep. Vervolgens gaan ze uit elkaar en ontwikkelen de ideeën binnen de eigen groep. En later komen ze elkaar weer tegen en roepen ze: hee, dat lijkt precies op onze godsdienst, alleen deze dwalenden hebben de hele godsdienst verkeerd.
En dan gaan ze elkaar afbranden op het verkeerd belijden van de godsdienst etc. etc. En zo gaat het volgens mij tot op de dag van vandaag.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor islamismygeloof » wo 31 mei , 2006 21:23

In Deuteronomium 34:5-10 wordt duidelijk,dat deze woorden niet van Mozes zijn. Het gaat over de plaats waar hij begraven is. En een dode kan niet meer schrijven!
islamismygeloof
 
Berichten: 9
Geregistreerd: wo 31 mei , 2006 20:20

Berichtdoor els » wo 31 mei , 2006 22:25

Leuk dat deze ouwe thread weer eens nieuw leven in wordt geblazen. :lach2:

Klopt als een bus wat je zegt, islamismygeloof. Willy had die passage ook al geciteerd. Ondanks dit geloofden vroeger veel mensen dat de pentateuch toch van god afkomstig was. Misschien ook omdat niet iedereen het gelezen had, dus ze konden niet zelf oordelen.
Maar anderen probeerden het toch te verklaren, en dachten dat god zelf de tekst zo had 'ingeblazen' of zo.

Ik weet althans niet hoe het werkt, maar onlogische dingen worden gewoon gerationaliseerd door het verstand. Het 'gezonde verstand' of de 'logica' wordt dan gewoon even uitgeschakeld.

Hier is trouwens een klassiek artikel van Robert Ingersoll:



uit 1879

Het is hier en daar wel wat gedateerd, maar in die tijd was het voor veel mensen heel schokkend. Op die manier keken mensen toen nog niet zo 'wereldlijk' analytisch naar de bijbel.

Ik wil het eigenlijk eens gaan vertalen, want het is toch een klassiek pleidooi.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor islamismygeloof » di 06 jun , 2006 18:53

Het is inderdaad schokkend als je naderhand hoort dat de Torah als een feit niet door Mozes is geschreven,want hij was een boodschapper en aldus moest hij het hebben geschreven omdat hij met God van aangezicht tot aangezicht sprak. Dan ontstaat er een andere vraag wie heeft de Torah geschreven? Veel mensen vermoeden maar dat is lang niet de waarheid. We moeten er zeker van zijn en geen twijfels. Want Goddelijke boeken kennen geen twijfels behalve de waarheid. Maar waarom doet het link nou niet :lach2:
islamismygeloof
 
Berichten: 9
Geregistreerd: wo 31 mei , 2006 20:20

Berichtdoor fbs33 » wo 07 jun , 2006 13:12

islamismygeloof schreef:Het is inderdaad schokkend als je naderhand hoort dat de Torah als een feit niet door Mozes is geschreven,want hij was een boodschapper en aldus moest hij het hebben geschreven omdat hij met God van aangezicht tot aangezicht sprak. Dan ontstaat er een andere vraag wie heeft de Torah geschreven? Veel mensen vermoeden maar dat is lang niet de waarheid. We moeten er zeker van zijn en geen twijfels. Want Goddelijke boeken kennen geen twijfels behalve de waarheid. Maar waarom doet het link nou niet :lach2:
en allah bestaat alleen in de fantasie der geindoctrineerden.
door wie? door Mohammed en zijn groep scribenten die er mosterd van maakten :lach2: :lach2: (om over de kebab te doen)
fbs33
 
Berichten: 82
Geregistreerd: di 24 jan , 2006 3:20

Berichtdoor islamismygeloof » wo 07 jun , 2006 18:58

fbs33 schreef:
islamismygeloof schreef:Het is inderdaad schokkend als je naderhand hoort dat de Torah als een feit niet door Mozes is geschreven,want hij was een boodschapper en aldus moest hij het hebben geschreven omdat hij met God van aangezicht tot aangezicht sprak. Dan ontstaat er een andere vraag wie heeft de Torah geschreven? Veel mensen vermoeden maar dat is lang niet de waarheid. We moeten er zeker van zijn en geen twijfels. Want Goddelijke boeken kennen geen twijfels behalve de waarheid. Maar waarom doet het link nou niet :lach2:
en allah bestaat alleen in de fantasie der geindoctrineerden.
door wie? door Mohammed en zijn groep scribenten die er mosterd van maakten :lach2: :lach2: (om over de kebab te doen)
Waarom zo een haat over de Islam? Ik heb nog nooit de Jodendom noch de Christendom belegd met de profeten die er in voor komen. Ik heb nooit YHWH ontkent aangezien het een andere naam is voor Allah. Wij de moslims geloven in alle Goddelijke boeken,maar wel in hun oorspronkelijke staat!

Wat voor Godsdienst heeft u ?
islamismygeloof
 
Berichten: 9
Geregistreerd: wo 31 mei , 2006 20:20

Berichtdoor els » do 08 jun , 2006 9:30

islamismygeloof schreef:Dan ontstaat er een andere vraag wie heeft de Torah geschreven?


Ik ga even uitzoeken hoe het zit met de tora. Maar uit mijn hoofd: de tora was aanvankelijk niet opgeschreven, maar werd mondeling doorgegeven. Het werd pas opgeschreven toen de joden door de Romeinen uit hun land werden verjaagd, en hun gemeenschap uiteen begon te vallen. Om de tekst toch te bewaren, is men toen begonnen met het op te schrijven.

Het enige wat wel zou zijn opgeschreven, volgens het joodse geloof dan, is de joodse wet. Mozes zou van god op de berg de geschreven joodse wet hebben ontvangen en de mondelinge tora.

Maar ik zal nog even nazoeken hoe dit precies zit, ik ben ook weer geen geleerde. :lach2:

Eerst roept de arbeid helaas. :(
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor BlueHue » vr 16 jun , 2006 17:05

islamismygeloof schreef:Het is inderdaad vraag wie heeft de Torah geschreven? :lach2:


"EZDRAS" een bijbeloverschrijver uit Babylon/ Persepolis heeft tussen 350 en 344 vC. de Egyptiese staatsarchieven naar het aramees en het Ivriet overgeschreven in een Tanaka/ Babylonische-Torah, naar eigen inzicht, aangezien zijn "orginelen"in 331 vC.door Alexander de Grote verbrand zijn kennen we zijn orginelen dus nieyt, maar ook de Hindu-Epos "Ramayana en wat Babylonische Epossen zoals Gilgamesh zijn van een Egypties origineel"overgeschreven, maakt men een "Computervergelijking dan moet er een vermoedelijk orgigineel uitkomen, dat is mischien al gedaan een texvergelijking met computer maar dat weet ik ( nog) niet.


Overrigens mis ik Uw commentaar of het freit dat :arabier: Mohammed de Vlucht van Hagar( = eerste:"Hegirah.")in MAKKA"situeerd, terwijl in de Bijbel en Torah toch duidelijk"BEER-SHEBA en NIET :"MAKKA"staat, Hoe verklaard U dat? Dank U voor Uw geleerd antwoord! :hoed:
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor willy » do 31 aug , 2006 12:29

De Tien Geboden van Moses

Afbeelding

(Film : De Tien Geboden : Moses, Charlton Heston)

De Tien Geboden

Op Daily Hebrew is een interessante post onder de titel van "Ten Commandments Misconceptions", hierin wordt ondermeer ee overzicht gegeven van de meest voorkomende misvattingen:
De naam van het verbondsdocument is niet עֶשְׂרֵה הַמִּצְוֹת “de Tien geboden”, maar עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים “de Tien Woorden.”In de meeste moderne Nederlandse en Engelse Bijbels worden de drie verzen vertaald met “de tien geboden” (Ex. 34:28; Deut. 4:13, 10:4) terwijl in de Hebreeuwse grondtekst staat “de tien woorden”. De term —Decalogue— komt van de LXX vertaling, δέκα λόγους “tien woorden”.

De grootte van het document is vele malen kleiner dan wordt voorgesteld in de films, tenzij God Mozes bovennatuurlijke krachten gaf of dat we vergeten dat stenen zwaar zijn.

De stenen waren aan beide kanten beschreven (Ex. 32:15), zowel aan de voor- als aan de achterkant.

De reden dat er twee stenen waren is niet omdat alle tien woorden niet op een steen zou pasen, maar omdat er twee copieën waren van de zelfde tien woorden. In de oudheid (maar ook heden ten dage) werden van verbonden gedupliceerd zodat iedere partij een eigen afschrift had en daarmee de rechtsmatigheid kon controleren.

De woorden waren niet genummerd met Arabische cijfers. Zeer waarschijnlijk waren ze helemaal niet genummerd. Bovendien, worden de woorden, volgens de de verschillende tradities anders ingedeeld (Zie voor een overzicht Daily Hebrew).

De Ark des Heeren is, inclusief de stenen tafelen, tijdens de regering van Manasse verdwenen. Volgens sommigen zou hij verstopt ziin onder de tempelberg te Jerusalem, volgens anderen is hij door Joodse priesters weggehaald en in de loop der jaren terechtgekomen zijn te Axum in Ethiopië.



willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » zo 03 sep , 2006 12:15

De Wet van Mozes (de originele?)

[9] Daarna stelde Mozes deze Wet op schrift en overhandigde die aan de Levitische priesters die de ark van het verbond van de heer dragen, en aan alle oudsten van Israël.
[10] En Mozes beval hun : “Op het Loofhuttenfeest van ieder zevende jaar, het jaar dat voor de kwijtschelding is aangewezen,
[11] wanneer Israël voor de heer verschijnt op de plaats die Hij uitkiest, moet u deze Wet in het bijzijn van heel Israël voorlezen.
[12] Roep dan het volk bijeen, mannen, vrouwen, kinderen en vreemdelingen in uw steden. Zij moeten ernaar luisteren, en de heer uw God leren vrezen, zodat zij al de bepalingen van deze Wet nauwgezet volbrengen.
[13] Ook hun kinderen, die er nog geen weet van hebben, moeten ernaar luisteren en de heer uw God leren vrezen, zo lang u leeft op de grond die u na de overtocht van de Jordaan in bezit gaat nemen.”
[14] De heer sprak tot Mozes : “Het ogenblik van uw dood is gekomen. Roep Jozua en ga met hem naar de tent van samenkomst; dan zal Ik hem aanstellen.” Toen Mozes en Jozua in de tent van samenkomst gekomen waren,
[15] verscheen de heer in een wolkkolom die bij de ingang van de tent bleef staan.

Deuteronomium : 31:9-15

[24] Toen Mozes al de bepalingen van deze Wet op schrift had gesteld,
[25] beval hij de Levieten die de ark van het verbond van de heer dragen :
[26] “Neem dit wetboek en leg het naast de ark van het verbond van de heer uw God. Daar zal het als getuige tegen u dienen.

Deuteronomium : 31:24-26

[45] En toen hij voor heel Israël deze toespraak had beëindigd,
[46] zei hij tegen hen : “Neem alle woorden ter harte die ik vandaag als getuigenis tegen u gesproken heb, en beveel uw kinderen dat zij alle bepalingen van deze Wet stipt naleven.
[47] Want het gaat om een belangrijke zaak voor u, waar uw leven van afhangt; ja, daarvan hangt af hoe lang u zult leven op de grond die u aan de overkant van de Jordaan in bezit gaat nemen.”

Deuteronomium : 32:45-47

Dit zou kunnen bewijzen dat er een origineel geschrift van Mozes zou bestaan hebben : het echte Wetboek of Thora, en die niet de omvang kan hebben gehad van de huidige vijf boeken welke aan hem toegeschreven worden. Deze boeken bevatten zo ongeveer een 5800 verzen, daarvoor zou een papyrus van verschillende vierkante decameters nodig zijn geweest. Trouwens volgens “II Kronieken” kan het niet erg groot zijn geweest :

Het vinden van het boek van de Wet van Mozes

[14] Toen zij eens bezig waren het geld dat in het huis binnengekomen was over te brengen, vond de priester Chilkia het boek van de Wet van de heer, door Mozes geschreven.
[15] Chilkia sprak hierover de schrijver Safan aan en zei : “Ik heb het boek van de Wet in het huis gevonden,” en hij overhandigde het boek aan Safan.
[16] Safan ging met het boek naar de koning en bracht zoals gewoonlijk verslag uit : “Alles wat uw dienaren is opgedragen, wordt uitgevoerd :
[17] zij hebben het geld dat zich in het huis van de heer bevond tevoorschijn gehaald, en het ter beschikking gesteld van de opzichters en de arbeiders.”
[18] Vervolgens zei Safan, de schrijver, tegen de koning : “Chilkia, de priester, heeft mij een boek gegeven.” En Safan las de koning uit het boek voor.
[19] Toen de koning de woorden van de leer hoorde, scheurde hij zijn kleren.
[20] En aan Chilkia, aan Achikam, de zoon van Safan, aan Abdon, de zoon van Micha, aan Safan, de schrijver, en aan Asaja, de dienaar van de koning, beval hij :
[21] “Ga voor mij, en voor allen die in Israël en Juda nog overgebleven zijn, de heer raadplegen over de inhoud van het gevonden boek, want de heer moet wel in hevige toorn ontstoken zijn tegen ons, omdat onze vaderen niet geluisterd hebben naar de woorden van de heer die in dit boek staan opgetekend.”

II Kronieken : 34:14-21
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor jorden » zo 03 sep , 2006 17:35

islamismygeloof schreef:Wij de moslims geloven in alle Goddelijke boeken,maar wel in hun oorspronkelijke staat!

Wat zijn volgens jou goddelijke boeken?
Hoe wil je dat controleren?
Waarom geloof je erin?
jorden
 
Berichten: 6
Geregistreerd: za 26 aug , 2006 21:10
Woonplaats: Arnhem


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron