Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

De vredelievendheid van de moslims

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

De vredelievendheid van de moslims

Berichtdoor willy » za 02 sep , 2006 12:53

De vredelievendheid van de moslims?

De afgelopen tijd is in de media veel aandacht geweest over de cartoon rellen, ook veel bloggers (11,855 posts) hebben hier aandacht aan besteed. Sommigen noemden het barbarisme, anderen halen de argumenten van de moslims onderuit dat afbeeldingen van Mohammed wel zijn toegestaan.

Wat me vooral opviel was dat de politici van verschillende landen bleven benadrukken dat de Islam een vredelievende godsdienst is en dat deze uitwassen uitzonderingen zouden zijn. Nu kan het zijn dat de Islam de laatste jaren is veranderd, daarom heb ik eens gekeken naar de eerste honderd jaar van hun bestaan:

623 - Battle of Waddan
623 - Battle of Safwan
623 - Battle of Dul-'Ashir
624 - Muhammad and converts begin raids on caravans to fund the movement.
624 - Zakat becomes mandatory
624 - Battle of Badr
624 - Battle of Bani Salim
624 - Battle of Eid-ul-Fitr and Zakat-ul-Fitr
624 - Battle of Bani Qainuqa'
624 - Battle of Sawiq
624 - Battle of Ghatfan
624 - Battle of Bahran
625 - Battle of Uhud. 70 Muslims are killed.
625 - Battle of Humra-ul-Asad
625 - Battle of Banu Nudair
625 - Battle of Dhatur-Riqa
626 - Battle of Badru-Ukhra
626 - Battle of Dumatul-Jandal
626 - Battle of Banu Mustalaq Nikah
627 - Battle of the Trench
627 - Battle of Ahzab
627 - Battle of Bani Quraiza
627 - Battle of Bani Lahyan
627 - Battle of Ghaiba
627 - Battle of Khaibar
628 - Muhammad signs treaty with Quraish.
630 - Muhammad conquers Mecca.
630 - Battle of Hunsin.
630 - Battle of Tabuk
632 - Muhammad dies.
632 - Abu-Bakr, Muhammad's father-in-law, along with Umar, begin a military move to enforce Islam in Arabia.
633 - Battle at Oman
633 - Battle at Hadramaut.
633 - Battle of Kazima
633 - Battle of Walaja
633 - Battle of Ulleis
633 - Battle of Anbar
634 - Battle of Basra,
634 - Battle of Damascus
634 - Battle of Ajnadin.
634 - Death of Hadrat Abu Bakr. Hadrat Umar Farooq becomes the Caliph.
634 - Battle of Namaraq
634 - Battle of Saqatia.
635 - Battle of Bridge.
635 - Battle of Buwaib.
635 - Conquest of Damascus.
635 - Battle of Fahl.
636 - Battle of Yermuk.
636 - Battle of Qadsiyia.
636 - Conquest of Madain.
637 - Battle of Jalula.
638 - Battle of Yarmouk.
638 - The Muslims defeat the Romans and enter Jerusalem.
638 - Conquest of Jazirah.
639 - Conquest of Khuizistan and movement into Egypt.
641 - Battle of Nihawand
642 - Battle of Rayy in Persia
643 - Conquest of Azarbaijan
644 - Conquest of Fars
644 - Conquest of Kharan.
644 - Umar is murdered. Othman becomes the Caliph.
647 - Conquest of the island of Cypress
644 - Uman dies and is succeeded by Caliph Uthman.
648 - Campaign against the Byzantines.
651 - Naval battle against the Byzantines.
654 - Islam spreads into North Africa
656 - Uthman is murdered. Ali become Caliph.
658 - Battle of Nahrawan.
659 - Conquest of Egypt
661 - Ali is murdered.
662 - Egypt falls to Islam rule.
666 - Sicily is attacked by Muslims
677 - Siege of Constantinople
687 - Battle of Kufa
691 - Battle of Deir ul Jaliq
700 - Sufism takes root as a sect of Islam
700 - Military campaigns in North Africa
702 - Battle of Deir ul Jamira
711 - Muslims invade Gibraltar
711 - Conquest of Spain
713 - Conquest of Multan
716 - Invasion of Constantinople
732 - Battle of Tours in France.
740 - Battle of the Nobles.
741 - Battle of Bagdoura in North Africa
744 - Battle of Ain al Jurr.
746 - Battle of Rupar Thutha
748 - Battle of Rayy.
749 - Battle of lsfahan
749 - Battle of Nihawand
750 - Battle of Zab
772 - Battle of Janbi in North Africa
777 - Battle of Saragossa in Spain

Uit deze gegevens blijkt dat alleen al tijdens Mohammed's leven er 26 oorlogen zijn gevoerd en in de tijdspanne van 623 tot 777 zijn 154 oorlogen gevoerd!

Vredelievendheid lijkt mij toch iets anders. Het is dan ook niet verwonderlijk, als Steven Runciman zich afvraagd waarom de Islam in de begin eeuwen zo invloedrijk was, hij tot de volgende conclusie komt: Indeed the strength of Islam lay in its simplicity. There was one God in Heaven, one Commander of the Faithful to rule on earth, and one law, the Koran, by which he should rule. Unlike Christianity, which preached a peace that it never achieved, Islam unashamedly came with a sword.



Het zijn geen Wereldoorlogen, maar een Vredelievend volk?, aan me oela, zegt men in Nederland geloof ik. Zie maar naar de hedendaagse fanatiekelingen en terroristen.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Re: De vredelievendheid van de moslims

Berichtdoor SjaanTje » di 12 sep , 2006 22:25

willy schreef:Het zijn geen Wereldoorlogen, maar een Vredelievend volk?

Mag ik voorzichtig vragen dit lijstje te vergelijken met de oorlogen die al in de betroffen gebieden woedden? Ik bedoel: als deze volkeren al iedere week een stammenoorlogje voerden, zijn die 3 tot 4 per jaar 'in naam van islam/mohammed/allah' dan nog echt veel?

Nu lijkt het alsof zomaar vanuit het niets een clubje bekeerlingen aan het oorlogvoeren slaat, zonder enige traditie of ervaring in die richting. Als de betroffen volkeren vóór de openbaring aan mohammed vredelievende mensen waren geweest, waren de bekeerlingen die uit deze volkeren voortkwamen denk ik niet zomaar aan het moorden geslagen, maar hadden een andere, meer vreedzame, strategie geprobeerd.

Ik heb niets met godsdiensten en vooral niet met de dogmatische, maar ik vind dit soort lijstjes te ver gaan en niet getuigen van enig inzicht in de mensheid.
SjaanTje
 
Berichten: 134
Geregistreerd: di 21 feb , 2006 22:59

Re: De vredelievendheid van de moslims

Berichtdoor fbs33 » di 19 sep , 2006 10:57

SjaanTje schreef:
willy schreef:Het zijn geen Wereldoorlogen, maar een Vredelievend volk?

Mag ik voorzichtig vragen dit lijstje te vergelijken met de oorlogen die al in de betroffen gebieden woedden? Ik bedoel: als deze volkeren al iedere week een stammenoorlogje voerden, zijn die 3 tot 4 per jaar 'in naam van islam/mohammed/allah' dan nog echt veel?

Nu lijkt het alsof zomaar vanuit het niets een clubje bekeerlingen aan het oorlogvoeren slaat, zonder enige traditie of ervaring in die richting. Als de betroffen volkeren vóór de openbaring aan mohammed vredelievende mensen waren geweest, waren de bekeerlingen die uit deze volkeren voortkwamen denk ik niet zomaar aan het moorden geslagen, maar hadden een andere, meer vreedzame, strategie geprobeerd.

Ik heb niets met godsdiensten en vooral niet met de dogmatische, maar ik vind dit soort lijstjes te ver gaan en niet getuigen van enig inzicht in de mensheid.
Het verhaal begint m.i. met het idee dat het noodzakelijk is om botsende ego's van individuen, binnen een groep te te vormen tot groeps-egoisme, hetgeen noodzakelijkerwijze tot inleveren van een stuk individueel ego betekende (omdat dát te veel ten koste ging van een ander zijn individueel ego ging)
Met veel vallen en opstaan werd er dan een balans gevonden tussen groep en individualiteit, maar óók leiderschap en gezag waren/zijn daarbij betrokken om te scheidslijnen daartussen te markeren.
Stervelijke leiders, geweldadige leiders, egoistische leiders, slimme leiders, zij betekenden labiliteit omdat ethiek[inzijn ruimste betekenis!] stond of viel met de leider die op dát moment aan de macht was. Goden en godinnen bestonden er al als 'quasi-antwoord' op de vraag naar de oorzaak van storm/regen/zon/aardbevingen/wind/etc/etc. waarbij ieder natuurverschijnsel zijn eigen god/in kreeg toegewezen om de angst ervoor te kanaliseren.
Een volgende stap was het uitvinden[empirisch?] van regeltjes om ze gunstig te stemmen.
De 'regels' werden uitgebreider, zodat ze konden dienen om de eerdergenoemde 'labiliteit' te veranderen in stabiliteit [door het onveranderd geldend blijven ONGEACHT de leider van het moment!

Dit inleidende verhaal om 'goden/innen als menselijke maaksels neer te kunnen zetten, en zo óók islam met harde praktisch ingestelde regels die duidelijk appelleerden aan het instinctieve ego en ratio v.d. mensheid.......versus.....christendom, dat meer los was van aardse zaken, en daardoor minder aansluiting bij dat instinctieve ego had.
Daarbovenop het in verval verkerende R.I. dat geen militaire steun kon verlenen aan zijn 'buitengewesten' waar iedere stam weer de vrije hand kreeg om zijn grenzen vast te stellen, dat natuurlijk oorlogjes opleveren moest.
In die borrelende ketel kwamen de expanderende islamieten binnenvallen met hun duidelijke aardse regels die meer overlieten voor het volk, en daardoor zelfs hun medewerking kregen om die islam te accepteren als 'beter' dan wat ze eerst hadden, met hoogstwaarschijnlijk minder schatting te betalen (denk ik).
Er hoefde daardoor geen bezettende macht achter te blijven, maar integendeel enthousiaste recruten konden worden geworven om verder te expanderen.
Ondanks al die 'zegeningen' blijft een profiterende [nieuwe] leiding als gegeven, natuurlijk overeind staan. [hoe groter, hoe meer schatting er binnen kwam!]
Het is dát menselijke gegeven, in het licht gehouden van de regels en wetten, die de islam, als meer toegesneden naar de menselijk-instinctieve maat, de boventoon doet voeren boven een godsdienst die een ideaal mens als streefdoel stelt.
Het maakt de islam agressiever en fundamentalistischer en kweekt fanatici!..............Voor de bestwil v.d. mens,haha.
Heel kort door de bocht: De islam hinkt op twee benen, terwijl het christendom op slechts één been hinkt.(het andere been is een fictie[de hemel/eeuwig leven]
Zo althans kijk ik tegen e.e.a. aan! Is het waarheid?
groet fbs33
fbs33
 
Berichten: 82
Geregistreerd: di 24 jan , 2006 3:20

Berichtdoor Blasfemist » za 23 sep , 2006 11:20

Het is duidelijk dat de figuur Mohammed een totaal andere is dan Jezus. Mohammed vocht oorlogen uit, terwijl Jezus zijn volgelingen vertelde dat ze geen geweld mochten gebruiken (dat wil overigens niet zeggen dat er uit zijn naam nooit gemoord is enzo). Moslims nemen Mohammed als voorbeeld, soenieten geloven naast de koran ook de hadith suna, waarin bloederige verhalen over het optreden van Mohammed staan, bijvoorbeeld:

Punishment of Disbelievers at War with Allah and His Apostle

--------------------------------------------------------------------------------

Volume 8, Book 82, Number 794:

Narrated Anas:

Some people from the tribe of 'Ukl came to the Prophet and embraced Islam. The climate of Medina did not suit them, so the Prophet ordered them to go to the (herd of milch) camels of charity and to drink, their milk and urine (as a medicine). They did so, and after they had recovered from their ailment (became healthy) they turned renegades (reverted from Islam) and killed the shepherd of the camels and took the camels away. The Prophet sent (some people) in their pursuit and so they were (caught and) brought, and the Prophets ordered that their hands and legs should be cut off and that their eyes should be branded with heated pieces of iron, and that their cut hands and legs should not be cauterized, till they die.


http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamental ... 2.sbt.html

Wanneer mensen hun waarden en normen hieraan ontlenen en zij niet bereid zijn te erkennen dat tegenwoordig andere waarden en normen gelden is er een probleem .
Blasfemist
 
Berichten: 44
Geregistreerd: ma 18 sep , 2006 20:19

Berichtdoor Blasfemist » za 23 sep , 2006 11:41

http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamental ... 9.sbt.html

= Military Expeditions led by the Prophet (pbuh) (Al-Maghaazi)
Blasfemist
 
Berichten: 44
Geregistreerd: ma 18 sep , 2006 20:19

Berichtdoor SjaanTje » do 28 sep , 2006 21:54

Allemaal leuk en wel, maar nog niemand heeft aangetoond dat er in die tijd beduidend meer veldslagen zijn geweest dan in de tijd daarvoor.

Bovendien zijn de hedendaagse 'christenen' geen volgelingen van 'Jezus Christus', maar van Paulus, en de eerste volgelingen van Paulus hebben wel degelijk meteen de hele hand gepakt toen ze van de toenmalige romeinse keizer een vinger aangeboden kregen. Vanaf het begin zijn er veldslagen in naam van het christendom gevoerd en miljoenen mensen vermoord. Als jullie lijstjes hout snijden, dan is de islam zeker geen uitzondering.
SjaanTje
 
Berichten: 134
Geregistreerd: di 21 feb , 2006 22:59

Berichtdoor els » za 30 sep , 2006 15:48

Persoonlijk denk ik niet dat zo'n lijstje aantoont dat de islam een uitzondering is, maar het prikt wel de mythe van de islamitische vrede door.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor SjaanTje » ma 02 okt , 2006 20:33

els schreef:Persoonlijk denk ik niet dat zo'n lijstje aantoont dat de islam een uitzondering is, maar het prikt wel de mythe van de islamitische vrede door.

Als je bedoelt: 'mohammed kreeg de boodschap van allah gedicteerd en schreef de koran, en toen werd het vrede', dan heb je helemaal gelijk.
Ik denk ook niet dat er veel moslims zijn die enig onderwijs genoten hebben, die dat met droge ogen durven te beweren.
Ik vraag me alleen af of je na al die tijd kunt aantonen of het geweld meer of minder is geworden of dat het misschien zelfs gelijk gebleven is.
SjaanTje
 
Berichten: 134
Geregistreerd: di 21 feb , 2006 22:59

Berichtdoor Blasfemist » za 07 okt , 2006 0:22

Het hangt ervan af welke maatstaven je hanteert voor het negrip vredelievendheid. Moslims vinden de figuur van Mohammed een vredelievende figuur, maar naar huidige maatstaven is het een oorlogsmisdadiger, net als Karel de Grote en ander leiders uit zijn tijd trouwens. De islam kan je echter niet vredelievend noemen, het is een krijgsgodsdienst met een belonig in het hiernamaals voor de gesneuvelden in de strijd. De koran is ontstaan in oorlogstijd, en in de koran staan talloze oproepen om de ongelovigen te bevechten. In de hadithsunah kan je lezen dat Mohammed naast spiritueel leider ook een legeraanvoerder was. De vrouwen van de overwonnen stammen worden gezien als buit, en oorlogsbuit is niet fout in de islam.

Lees eens: http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamental ... l#008.3432

Chapter 29: IT IS PERMISSIBLE TO HAVE SEXUAL INTERCOURSE WITH A CAPTIVE WOMAN AFTER SHE IS PURIFIED (OF MENSES OR DELIVERY) IN CASE SHE HAS A HUSBAND, HER MARRIAGE IS ABROGATED AFTER SHE BECOMES CAPTIVE


--------------------------------------------------------------------------------
Book 008, Number 3432:
Abu Sa'id al-Khudri (Allah her pleased with him) reported that at the Battle of Hanain Allah's Messenger (may peace be upon him) sent an army to Autas and encountered the enemy and fought with them. Having overcome them and taken them captives, the Companions of Allah's Messenger (may peace te upon him) seemed to refrain from having intercourse with captive women because of their husbands being polytheists. Then Allah, Most High, sent down regarding that:" And women already married, except those whom your right hands possess (iv. 24)" (i. e. they were lawful for them when their 'Idda period came to an end).


--------------------------------------------------------------------------------
Book 008, Number 3433:
Abu Sa'id al-Khudri (Allah be pleased with him) reported that Allah's Apostle (may peace be upon him) sent a small army. The rest of the hadith is the same except this that he said: Except what your right hands possessout of them are lawful for you; and he did not mention" when their 'idda period comes to an end". This hadith has been reported on the authority of AbuSa'id (al-Khudri) (Allah be pleased with him) through another chain of transmitters and the words are: They took captives (women) on the day of Autas who had their husbands. They were afraid (to have sexual intercourse with them) when this verse was revealed:" And women already married except those whom you right hands posses" (iv. 24)
Blasfemist
 
Berichten: 44
Geregistreerd: ma 18 sep , 2006 20:19


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron