Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

wie is manon?

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor kira » ma 10 jan , 2005 15:31

iemand had het over god manon.
wat is dit voor god?
wie kan mij helpen.
kira
 
Berichten: 1
Geregistreerd: ma 10 jan , 2005 14:55

Berichtdoor els » ma 10 jan , 2005 15:49

Hai Kira, ik had nog nooit van een Manon gehoord, dus ik ging even op zoek. Wat blijkt... kom ik een Manon tegen uit een film, nl. The Craft. :duivel:

Die heb ik toch wel eens gezien, al zag ik hem nooit helemaal. Het is een soort heksenfilm met Neve Campbell en nog drie vriendinnen, die een soort god of duivel gaan oproepen in een sceance, om zijn kracht te krijgen.

:duivelwolk:

Ik heb even een paar pagina's gezocht over The Craft.


Stuk van een beetje een boze heks, die vindt dat The Craft een verkeerd beeld van hekserij schetst.



In de internet moviedatabase is alles over de film te vinden, maar in de 'plot summary' wordt Manon niet genoemd.

De vraag is natuurlijk of Manon echt bestaat. Ik vond nog een pagina waarop werd gezegd dat het een fantasiegodheid is.

Mocht ik toch nog een echte Manon tegenkomen, dan hoor je het! :happy:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Balance » ma 10 jan , 2005 18:05

Kan het niet de god Mammon zijn uit de bijbel? De god van het geld, als ik me goed herinner?


:verward:
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor els » ma 10 jan , 2005 19:05

O ja, dat is die god van 'de mammon dienen'. :)

Hij staat hier in .

Op staat de namenlijst op alfabet. Ik kan verder niet veel vinden. Op een ander forum suggereerde iemand nog 'Manoh'. Ik zie op die lijst wel Manoah, de vader van Samson. Maar dat is alles wat er een beetje op lijkt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor MoonCrow » do 31 maart , 2005 9:01

De Manon uit de film The Craft is een verzonnen God, zie interview:
MoonCrow
 

Berichtdoor els » do 31 maart , 2005 11:24

Hallo Mooncrow, bedankt voor het interview. Ik heb het snel doorgelezen, zag er interessant uit. Ik zal het later nog eens aandachtiger doorlezen. Wel zag ik dat de naam komt van Manon des Sources (Manon van de bronnen), een mooie film over een dorpssamenzwering. Maar de naam werd alleen gekozen vanwege de mooie klank. :O :verward:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brunetti » do 31 maart , 2005 12:11

Prachtige naam 'Manon'. Vooral het personage in de boeken van Havank, Manon (de vrouw van Sylvere en vriendin van de Schaduw), deed ons er toe besluiten om één van onze katten zo te noemen. Toen na enkele weken bleek dat we ons van geslacht hadden vergist is het dan maar Manolito geworden.
Maar ik kan er geen godin op kleven...
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor els » do 31 maart , 2005 12:43

Nee!!!!! :happy: :happy: :happy: :happy:

Iemand die Havank leest!! Die kom je nog maar zelden tegen. :lachen:

Ik heb ze allemaal in de kast staan. :p

Wel lang geleden zeg, dat ik ze heb gelezen. Zal ze toch eens afstoffen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brunetti » do 31 maart , 2005 13:22

Dag Els,
Even volledig off topic... :lachen:
"Ik heb ze ook allemaal...Merkwaardig, hoogst merkwaardig" We kunnen er misschien een apart rubriekje van maken :p
Mijn favoriet is 'hoofden op hol'... Die achtervolgingsscene met die op hol geslagen honden... Hilarisch!
Ook hier ligt er een dikke stoflaag op. Misschien even afstoffen... Mijn alpinopet opzetten en me terug verdiepen in de wereld van Charlier... :cool:
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor Pallas Athena » zo 05 maart , 2006 18:40

sorry heb nog nooit van de god manon gehoord wel al eens van het merk:
Manon is een historisch merk van motorfietsen.
Frans merk dat vanaf 1903 versterkte fietsframes met 1½ pk motor bouwde. Tussen 1906 en 1910 werd de productie al beëindigd.

maar ik denk niet dat dat er iets mee te maken heeft

grz Athena
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor Batal » vr 15 sep , 2006 18:36

els schreef:Hai Kira, ik had nog nooit van een Manon gehoord, dus ik ging even op zoek. Wat blijkt... kom ik een Manon tegen uit een film, nl. The Craft. :duivel:

Die heb ik toch wel eens gezien, al zag ik hem nooit helemaal. Het is een soort heksenfilm met Neve Campbell en nog drie vriendinnen, die een soort god of duivel gaan oproepen in een sceance, om zijn kracht te krijgen.

:duivelwolk:

Ik heb even een paar pagina's gezocht over The Craft.


Stuk van een beetje een boze heks, die vindt dat The Craft een verkeerd beeld van hekserij schetst.



In de internet moviedatabase is alles over de film te vinden, maar in de 'plot summary' wordt Manon niet genoemd.

De vraag is natuurlijk of Manon echt bestaat. Ik vond nog een pagina waarop werd gezegd dat het een fantasiegodheid is.

Mocht ik toch nog een echte Manon tegenkomen, dan hoor je het! :happy:


*knikt* klopt helemaal
Batal
 
Berichten: 12
Geregistreerd: wo 10 mei , 2006 17:26

Berichtdoor willy » zo 17 sep , 2006 14:07

Manon Lescaut

Origineel is het een boek van Abbé Prévost uit 1731

Film Manon : Cécile Aubry – Michel Auclair, 1949



Film Manon Lescaut : Alida Vali - Vittorio de Sica, 1940



Er zijn nog verschillende filmen o.a. met Marlene Dietrich.

Verschillende opera’s waarvan bekendste door Giacomo Puccini.
Alle grote zangeressen en zangers hebben het gezongen.

Volgens mij is dit de enige waarschijnlijke reden waar de naam Manon vandaan komt en zeker niet van een mannelijke god.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor fbs33 » di 26 sep , 2006 21:35

els schreef:Nee!!!!! :happy: :happy: :happy: :happy:

Iemand die Havank leest!! Die kom je nog maar zelden tegen. :lachen:

Ik heb ze allemaal in de kast staan. :p

Wel lang geleden zeg, dat ik ze heb gelezen. Zal ze toch eens afstoffen.
Ze zijn het m.i. waard! :lach2:
fbs33
 
Berichten: 82
Geregistreerd: di 24 jan , 2006 3:20

Manon, Mannon, Mammon. . .

Berichtdoor clue » za 30 sep , 2006 15:15

"Mannon -des- Sources" werd graag door mijn pleegmoeder gelezen het was geloof ik van Emile Zola.. ./ . In de Bijbel staat vollediger:" "Gog en den Mannon"dienen of:"Gog"-en-Magog-dienen"maar ik weet niet meer waar.
clue
 
Berichten: 66
Geregistreerd: di 12 sep , 2006 11:35

Berichtdoor willy » zo 01 okt , 2006 12:37

Manon des Sources werd geschreven door Marcel Pagnol in 1964
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » zo 01 okt , 2006 13:08

[9] Ook ik zeg jullie: maak vrienden met behulp van de valse mammon, opdat jullie in de eeuwige tenten worden opgenomen wanneer de mammon er niet meer is. [10] Wie betrouwbaar is in het geringste, is ook betrouwbaar als het om veel gaat, en wie oneerlijk is in het geringste is ook oneerlijk als het om veel gaat. [11] Als jullie onbetrouwbaar blijken in de omgang met de valse mammon, wie zal jullie dan werkelijk belangrijke dingen toevertrouwen? [12] En als jullie onbetrouwbaar blijken met wat een ander toebehoort, wie zal jullie dan geven wat jullie zelf toekomt? [13] Geen enkele knecht kan twee heren dienen: hij zal de eerste haten en de tweede liefhebben, of hij zal juist toegewijd zijn aan de ene en de andere verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon.’

Mammon wordt gelijkgesteld aan de geldduivel, en is zeker geen Manon.

Nieuwe Bijbelvertaling: Matteüs: 6, 24

Willibrordvertaling: Lucas: 16, 9-13

Hoewel u een monnik of pater als beeldje gebruikt is uw kennis van de Bijbel onbestaande, evenals die van schrijvers.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Mammon

Berichtdoor clue » di 03 okt , 2006 17:46

willy schreef:[9] Ook ik zeg jullie: maak vrienden met behulp van de valse mammon, opdat jullie in de eeuwige tenten worden opgenomen wanneer de mammon er niet meer is. [10] Wie betrouwbaar is in het geringste, is ook betrouwbaar als het om veel gaat, en wie oneerlijk is in het geringste is ook oneerlijk verachten. Jullie kunnen niet God dienen én de mammon.’

Hoewel u een monnik of pater als beeldje gebruikt is uw kennis van de Bijbel onbestaande, evenals die van schrijvers.


Sorry Willy, de Kunstminnende "Els"verstoorde even onze conversatie je kunt me terugvinden in het speciale "PURGATORIUM"voor Atlantisontdekkers( Kijk één Thread láger dan het"Nissaba-Cafe". Tot schrijfs! :(
clue
 
Berichten: 66
Geregistreerd: di 12 sep , 2006 11:35

Manon

Berichtdoor ingres » za 03 maart , 2007 13:18

Over Manon:

De schrijver Franz Werfel het het door hem geschreven boek:
"Das Lied Von Bernadette"
nl: "HET LIED VAN BERNADETTE"
opgedragen ter herinnering aan zijn stiefdochter MANON

Het boek is het eerst uitgegeven in 1941 bij Bermann-Fischer Verlag A.B. te Stockholm.
De eerste Nederlandse vertaling werd verzorgd door Elisabeth Bredemeijer.

{Bernadette was een molenaarsdochter te Lourdes}

Het persoonlijk voorwoord van Franz Werfel sluit af met de volgende drie zinnen:

> "Ik heb het gewaagd, het lied van Bernadette te zingen, ofschoon ik geen katholiek ben, maar een jood. Den moed tot deze onderneming heb ik geput uit een veel ouder en veel minder bewuste gelofte. Reeds in de dagen, toen ik mijn eerste verzen schreef, heb ik mijzelf gezworen, om altijd en overal met mijn geschriften het goddelijke mysterie en de menschelijke heiligheid te verheerlijken, - ongeacht den geest van den tijd, die zich spottend, verbitterd en onverschillig afkeert van deze laatste waarden van ons leven"<

Franz Werfel

Los Angeles, Mei 1941.

Hopende U hiermede van dienst te zijn geweest,
Ingres.

PS: Meer informatie kunt U vinden in het Forum Café van www.polyamory.nl , Topic: De Liefde: "Boodschappen uit het verleden en heden"
ingres
 
Berichten: 2
Geregistreerd: do 01 maart , 2007 17:35

Berichtdoor Shayenne » zo 04 maart , 2007 22:47

els schreef:Nee!!!!! :happy: :happy: :happy: :happy:

Iemand die Havank leest!! Die kom je nog maar zelden tegen. :lachen:

Ik heb ze allemaal in de kast staan. :p

Wel lang geleden zeg, dat ik ze heb gelezen. Zal ze toch eens afstoffen.


Als jong meisje "het spookslot aan de Loire" gelezen, vond 't toen een doodeng verhaal. Heb er later een striptekening van gemaakt voor de huiselijke kring. Die dachten eerst dat ik het zelf verzonnen had omdat ik er toch al van die wierde interesses op na hield.
Jaren later een vakantiereis besteed om langs de Loire en omstreken op zoek te gaan naar "haunted" kastelen en plekken. En ja hoor, gevonden, in de buurt van Chien de streek Le Berry én een heus spook meegemaakt. Partner die best nuchter is was toch wel wat ontdaan. :shock:

Chayenne. :lach2:
Shayenne
 
Berichten: 44
Geregistreerd: zo 19 nov , 2006 17:08

Re: wie is manon?

Berichtdoor ts.danielle » di 16 aug , 2011 22:05

Manon

godin van de vier windstreken, Manon betekend ook, bitter,

ooit schreef puccini een opera over Manon lescau, maar das maar een vrouwen naam,maar toch een mooie,
wie goed zoekt in de goden en godinnen van de wicca, weet deze godin was gewaardeerd, van zuiden tot westen en oosten en noorden van europese vaste land tot zelfs great - britain toe.
niet voor niks de godin dus van de vier windstreken,,maar ze heeft niks zo direct te maken met weer, maar wel met energie en kracht.ze wer altijd aanroepen , met de windstreken in volgorde hoe de zon beweegt .,beginnende met noord.ze geeft energieke en mentale kracht aan , mithrandirs,tovenaars en stamwijzen.opperheksen.
maar voor heksen of wiccas zijn er meer en andere goden en godinnen,

en het is wel juist, maar dit telt voor alle goden en godinnen, wie er in gelooft, gebruik of misbruik de gebeden en oproepingen niet, want ze brengen ongeluk,aan diegene ze uitspreekt, :kater:

TS.Danielle .
ts.danielle
 
Berichten: 1
Geregistreerd: di 16 aug , 2011 21:40


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron