Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Godin Nejma - marrokaanse godin van gezondheid

Godsdiensten en culturen van Afrika

Berichtdoor tonkA » vr 26 sep , 2003 23:45

Hoi Els,
ik heb al behoorlijk wat inspiratie opgedaan met je prachtige verzameling van Godinnen - wow!

Ben bezig met een 13 maanden kalender, waar de maanden benoemd zijn naar Godinnen en Goden en kwam de Godin Nejma tegen in een boek - ze is een marokkanse Godin (leuk voor de MultiCultiKalender) en ik kan verder niks over haar vinden.
Weet jij waar ik meer over haar kan vinden?

Groetjes uit FEMTOPIA van tonkA :jaja:
tonkA
 

Berichtdoor willy » za 27 sep , 2003 10:04

Nejma

NEJMA is an ancient Goddess of Morocco. Health and healing are her trademarks. She lives to this day in the Grotto d'El Maqta.

NEJMA ZOMERFEEST
Nejma. In Marokko is Nejma een godin voor de bescherming van de gezondheid. Ze heeft leiding over alle genezende geesten en kan ziektes afweren.
Nejma zou Ster betekenen?

NEJMA
Themes: Protection; Health; Courage; Organization
Symbols: Caverns; Water
In Morocco, Nejma oversees all other health and healing spirits, organizing their efforts to ward off spring colds and other maladies.
Local legends claim that she lives in the grotto of d'El Maqta, which is likely representative of a motherly womb in which our spirits are made whole.
To Do Today: On the first day of summer in this region, locals use the solar
symbolism to avert evil and danger.

tonkA, dit is alles wat ik totnutoe heb kunnen vinden.
:mopper:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » za 27 sep , 2003 14:31

Hallo tonkA, wat ga je doen met die kalender? Als je hem ook op het web gaat zetten, geef dan de URL even, dan plaats ik er een link naar. Ken je de Fellowship of Isis en School of Seasons al? Daar heb ik zelf ook al heel wat informatie gevonden.

Maar Nejma, daar had ik eigenlijk nooit van gehoord. :bloos:

Willy, bedankt voor het zoeken hoor. Ik heb ook nog wat opgezocht.

De naam lijkt in elk geval wat op Naima, ik heb dat maar even nagezocht. Maar dat is een Arabische naam, geen Marokkaanse. Volgens een namenboek is Naima Arabisch voor 'rustig', volgens een ander namenboek betekent het inderdaad 'ster', maar daar staat niet bij of dat Arabisch is. Daar staat ook nog een verwante naam bij, Naiyyira, die wordt vertaald als 'heldere ster' of 'licht'.

Ook wordt gezegd dat Nejma iets te maken heeft met water, zodat ik toch even aan Naamah (Hebreeuws) en Nammu (Soemerisch) moet denken. Maar ik kan zo niet zeggen of daar verwantschap mee is, hooguit is het interessant om eens te zien of er een verband bestaat. Alleen, dan moet er toch wel iets meer over die Nejma boven water komen. :p

Hier is nog een yahoo-groep met een stukje uit het boek van Patricia Telesco. Er staat wel een datum bij, die ongeveer samenvalt met het begin van de lente.
Het zou me niets verbazen als dit nou net het boek is waar jij haar naam in tegen kwam. :lach:

Maar verder kan ook ik niks vinden over de herkomst of verering van een Nejma. Patricia Telesco vermeldt alleen dat er plaatselijke legende over haar bestaan over de grot bij d'El Maqta. Misschien moet je eens op een Marokkaanse website kijken. Op zitten dacht ik wel mensen die geïnteresseerd zijn in Marokkaanse lokale cultuur of legendes, ik lees daar tenminste wel interessante dingen.

[url=http://groups.yahoo.com/group/paganteen/message/3484]http://groups.yahoo.com/group/
paganteen/message/3484[/url]

Subject: Daily Goddess - Nejma

May 17 - Mut I-art (Morocco)

NEJMA

Themes: Protection; Health; Courage; Organization

Symbols: Caverns; Water

About Nejma: In Morocco, Nejma oversees all other health and healing spirits, organizing their efforts to ward off spring colds and other maladies. Local legends claim that she lives in the grotto of d'El Maqta, which is likely representative of a motherly womb in which our spirits are made whole.

To Do Today: On the first day of summer in this region, locals use the solar symbolism to avert evil and danger. We can adapt their customs by taking baths, which invoke Nejma to strengthen the body, and by staying awake longer than usual, which purportedly raises courage. Additionally, eating
carrots, turnips, beets, or other vegetables internalizes Nejma's protective qualities for year-round well-being.

You can honor Nejma, inspire her energy, and help yourself by seeing to matters of personal health today. Get a checkup, eat well-rounded meals instead of junk food, review your diet, take a healthy walk, start an exercise program, let some fresh air into the house or smudge it with sage for purification, visualize yourself being washed clean by white light. And don't forget to think positively! An upbeat mental outlook puts you much closer to the goal of being whole in body, mind, and spirit.

From Patricia Telesco's "365 Goddess"
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » za 27 sep , 2003 18:12

Nejma

Etoile ou Stela qui s'appele Kokhava (qui veut dire etoile) en hebreu s'appelait en judeo-arabe tunisien Nejma ou au diminutif Njeima qui veut dire "petite etoile" en arabe. (franse versie)

Star or Stela which appele Kokhava (which wants to say star) in hebreu was called in Tunisian judeo-Arabic Nejma or with the Njeima diminutive which wants to say "small star" in arabic. (engelse versie)

:mopper:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Reader » di 10 okt , 2006 20:13

Hoi,
Volgens mij moet er ergens een vergissing zijn; En ik ben er gewoon zeker van dat er geen Marokkaanse godinnen bestaan.
Najama betekent ster [Het is grammaticaal vrouwelijk]
Naima is een beetje moeilijk te vertalen, het betekent iemand die van zegenen en geluk geniet [-+]. Het heeft ook een vrouwelijke vorm in Arabisch.
Maar de vraag is: hoe kan een marokkaanse godin een arabische naam hebben. Niemand zou er van uit gaan dat de arabische moslims polytheistische godinnen meebrachten.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » wo 11 okt , 2006 9:22

Hai Reader,

Klopt, ik had ook al opgemerkt dat het lijkt op Arabisch. Bedankt voor de toelichting.

De info die Telesco geeft, verwijst in elk geval niet naar een ster, zij zegt het volgende:

In Marocco is Nejma opzichter over alle geesten die zich bezig houden met gezondheid en genezing, en het organiseren van pogingen om lenteziektes en andere ziektes af te weren. Volgens lokale legendes leeft ze in een grot in El Maqta, die waarschijnlijk de vrouwelijke baarmoeder symboliseert waarin onze geesten tot een geheel worden gemaakt.


Ik heb ook nog gezocht naar de plaats waar volgens Patricia Telesco deze plaatselijke legenden zouden voorkomen (El Maqta), maar ik zag eigenlijk alleen iets in Egypte.

Moeilijk na te trekken als dit alleen op lokale legenden is gebaseerd. Ik heb nog eens op het web rondgezocht, maar nu, drie jaar later, is er nog steeds weinig over te vinden.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 15 feb , 2007 2:51

In Marokko hebben ze geen god of godin die Najma heet. Nejma is een Arabisch woord voor ster, maar huidige Arabieren hebben alleen Allah als god.

Voor de islam waren er geen Arabieren in Marokko en Berbers waren destijds Christenen en Joden. Voor het christendom en het Jodendom hadden ze andere goden zoals Zon, Amon, Poeseidon, Athena, etc.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Endymion » do 15 feb , 2007 21:15

maar huidige Arabieren hebben alleen Allah als god.

Je bedoelt dat de huidige Arabieren enkel in geloven in God.
:knipoog:
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor els » do 15 feb , 2007 23:49

Ik heb geen idee hoe Patricia Telesco aan haar informatie komt, zij was de enige bron die ik kon vinden. En dit is nu geloof ik nog de enige pagina op het hele internet waar het op wordt genoemd. :shock:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Egypte en Afrika



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron