Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Orientaalse dans en geschiedenis daarvan

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor willy » vr 22 sep , 2006 15:26

The Healing Power of Dance, Susan Rueppel

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » vr 29 sep , 2006 11:19

Afbeelding

The Pleiades, 1885
Elihu Vedder (American, 1836–1923)

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » vr 29 sep , 2006 18:14

Afbeelding

Bacchanten – Lafon

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Salome dansend voor Herodes – Moreau, Gustave (detail)

Berichtdoor Xapphire » vr 29 sep , 2006 22:15

Dag beste,
het weer al een tijdje geleden maar hier ben ik weer.
Het is nu zeer druk op school en zo, en het is eigenlijk daarover dat ik een vraag heb: voor het vak Godsdienst moeten we een bezinning maken, mijn thema is seksualiteit & sensualiteit. (Oostere dans hoort daar zeker bij).
Nu, er moet daar ook een Bijbels element in verwerkt zijn.

Salome dansend voor Herodes – Moreau, Gustave (detail)


Herodes komt voor in de Bijbel... Zou er mij aub iemand dan meer kunnen vertellen over hem en zijn danseres of is dat niet zo besproken in de bijbel?

Groetjes Xapphire
Xapphire
 
Berichten: 32
Geregistreerd: wo 27 jul , 2005 21:16

Berichtdoor willy » za 30 sep , 2006 11:49

Hopelijk is dit wat ge nodig hebt, Xapphire?

Het levenseinde van Johannes de Doper

[14] Koning Herodes hoorde over Hem, (Jesus) want zijn naam was bekend geworden, en ze zeiden: ‘Johannes de Doper is uit de doden opgewekt. Daarom zijn die krachten in Hem werkzaam.’ [15] Maar anderen zeiden: ‘Het is Elia’, en weer anderen: ‘Het is een profeet als andere profeten.’ [16] Toen Herodes dat hoorde, zei hij: ‘Die Johannes, die ik heb laten onthoofden, is uit de doden opgewekt.’ [17] Want zelf had Herodes Johannes laten arresteren en in de gevangenis laten zetten vanwege Herodias, de vrouw van zijn broer Filippus, omdat hij haar getrouwd had. [18] Want Johannes had tegen Herodes gezegd: ‘Het is u niet geoorloofd de vrouw van uw broer te bezitten.’ [19] Herodias was daarom op hem gebeten en wilde hem uit de weg ruimen, maar ze had daartoe niet de macht. [20] Want Herodes had ontzag voor Johannes, in het besef dat deze een rechtvaardige en heilige man was, en hij nam hem in bescherming. Als hij naar hem luisterde, raakte hij steeds in verlegenheid, en toch hoorde hij hem graag. [21] Er kwam een gunstige dag toen Herodes op zijn verjaardag een feestmaal gaf voor zijn hofhouding, de legerleiding en de hoge heren van Galilea. [22] De dochter van hem en Herodias kwam binnen en met haar dans deed ze Herodes en zijn gasten een groot genoegen. De koning zei tegen het meisje: ‘Vraag me wat je maar wilt, ik zal het je geven.’ [23] En hij deed er zelfs een eed op: ‘Wat je me ook vraagt, ik zal het je geven, al was het de helft van mijn koninkrijk.’ [24] Ze ging weg en zei tegen haar moeder: ‘Wat moet ik vragen?’ Die zei: ‘Het hoofd van Johannes de Doper.’ [25] Haastig ging ze recht op de koning af en vroeg: ‘Ik wil dat u mij terstond op een schotel het hoofd van Johannes de Doper geeft.’ [26] De koning werd bedroefd, maar vanwege zijn eed en omwille van zijn gasten wilde hij het haar niet weigeren. [27] Meteen stuurde de koning iemand van zijn lijfwacht en gaf het bevel om het hoofd van Johannes te brengen. Die ging weg en onthoofdde hem in de gevangenis. [28] Hij bracht zijn hoofd op een schotel en gaf het aan het meisje, en het meisje gaf het aan haar moeder. [29] Toen zijn leerlingen het hoorden, kwamen ze zijn lijk halen en legden het in een graf.

Marcus : 6, 14-29

Willibrordvertaling: © Katholieke Bijbelstichting, 's-Hertogenbosch, 1995.
De Nieuwe Bijbelvertaling: © Nederlands Bijbelgenootschap, Haarlem, 2004.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » za 30 sep , 2006 12:48

Afbeelding

Haremdansen – Guiaud

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » za 30 sep , 2006 14:40

Voor Axapphire, aanvulling.

De dans met de zeven sluiers
De mysterieuze dans met de zeven sluiers wordt merkwaardig genoeg toegeschreven aan de bijbelse figuur Salomé. De dans komt wel voor in de Bijbel, maar niet met Salomé, dan wel met de dochter van Herodias in de hoofdrol. Salomé wordt alleen vermeld als een van de vrouwen die Jezus vergezelden en dienden, en hem na zijn dood met specerijen inwreven.

De eerste die ooit de 'Dans met de zeven sluiers' heeft afgebeeld, is Gustave Moreau. Deze Franse kunstschilder is zonder overdrijven geobsedeerd door de figuur van Salomé: hij maakte niet minder dan een honderdtal portretten van haar. Maar ook choreografen herontdekken de dans met de zeven sluiers. Ophefmakende voorstellingen doen zalen vol- én leeglopen. Maar als de Amerikaanse artieste Loie Fuller in 1895 een puriteinse interpretatie brengt van de dans van Salomé, blijkt de voorkeur van het publiek toch uit te gaan naar de meer pikante versie!

De Duitse componist Richard Strauss schrijft in 1905 de opera Salomé. Enkele jaren voordien had hij in een Berlijns theater een opvoering gezien van het gelijknamige stuk van Oscar Wilde. Na afloop van de voorstelling had een vriend van Strauss hem gesuggereerd het thema te gebruiken voor een opera. De componist liet er geen gras over groeien, en begon meteen te schrijven. Bij de première van opera laat de Duitse keizer Willem II zich ontvallen dat 'dit werk zeer in het nadeel zal zijn voor de carrière van mijnheer Strauss'. Waarop de componist gevat repliceerde: 'Met dit nadeel heb ik een niet onaardige villa kunnen neerzetten, geachte Heer Keizer!'

Richard Strauss heeft gelijk: de opera wordt een commerciële voltreffer. In een latere uitvoering zal de uitvoering van de 'dans met de zeven sluiers' het hoogtepunt vormen. De opera waait in 1907 de Oceaan over, zij het niet met hetzelfde succes als in Europa. Na een opvoering van Salomé door de Metropolitan Opera, laat een woedende menigte Amerikanen de zaak sluiten wegens de weinig bijbelse uitvoering van de striptease-achtige act van de zeven sluiers. Ondertussen is in Europa de controverse rond de dans geluwd, en weet Maude Allan veel sukses te vergaren met haar klassieker de 'Dance of Salomé'. Haar frivole kostuum, voorzien van de nodige sluiers en rijkelijk met parels bezet, laat niet al te veel aan de verbeelding over. Mettertijd slaagt Noord-Amerika erin zich aan te passen aan de moderne tijd, want niet zoveel later zal Hollywood zich nog sterk laten inspireren door dit soort van oosters exotisme.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Dank

Berichtdoor Xapphire » za 30 sep , 2006 15:35

Bedankt Willy en co.
Ik kan dit gebruiken in mijn bezinning.

Dank u wel!

Groetjes Xapphire
Xapphire
 
Berichten: 32
Geregistreerd: wo 27 jul , 2005 21:16

Berichtdoor willy » za 30 sep , 2006 15:56

Afbeelding

Aruna-Irani

The sophisticated art of the Hindoustani gypsy dancing girls did inspire the modern-day Bollywood music and dance. Here bollywood star Aruna Irani in typical gypsy dress as Nisha, a gypsy dancer, in a movie of the sixties about a band of gypsies moving and living in a Caravan.



Afbeelding

Trance dances of the Arabian peninsula, Hassaniyeh dance



willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » za 30 sep , 2006 16:05

Afbeelding

Ghawazee dansers

Afbeelding

Mysteriedansen – Jef Coomans

Afbeelding

Indische danseres, Bayadères

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » za 30 sep , 2006 16:13

Afbeelding

Tungusian shamanistic dancers

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » za 30 sep , 2006 16:19

Afbeelding

Arabische dans en muziek – Winkles, 1851

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » vr 06 okt , 2006 17:43

Afbeelding

Dans van de Almeh – Jean Baptiste Jérôme





Belly dance is a Western name coined for a style of dance developed in the Middle East and other Arabic-influenced areas. In the Arabic language it is known as Raqs Sharqi and in Turkish as Oryantal dansı, which is translated as "Dance of the East".

La danse du ventre est une danse originaire du Moyen-Orient et des pays arabes, dansée essentiellement par des femmes. En arabe elle est appelée Raqs Sharqi et en turc Oryantal dansı (qui a donné danse orientale). Elle est reconnue comme l'une des plus anciennes danses du monde.







Afbeelding

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » za 07 okt , 2006 17:29

Afbeelding

Bacchante



Afbeelding

Kostuumontwerp voor ballet Vuurvogel - Leon Bakst



Afbeelding

Kostuumontwerp voor Nymph in ballet Narcisse - Leon Bakst

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » za 07 okt , 2006 17:46

Afbeelding

Danseres, gouache verhoogd met goud – Mohammed Racim

Boek: Orientalism, The Art Gallery of New South Wales

Afbeelding

Indo-Persiaanse danseres – Leon Bakst

Boek: Orientalism, The Art Gallery of New South Wales
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » za 07 okt , 2006 18:28

Afbeelding

Tchinguis of Turkse danseres – Le Hay (2de afbeelding, kleur)

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » do 12 okt , 2006 17:38

Afbeelding

Belly dance of Istanbul

The Çiftetelli is the Turkish form of the Arabian belly dance which was performed in the Ottoman palaces. This popular Harem Dance is frequently performed at public celebrations such as festivalþ and weddings.



Andere uitleg

Çiftetelli

Some mistakenly believe that Turkish oriental dancing is known as Çiftetelli due to the fact that this style of music has been incorporated into oriental dancing by Greeks and gypsies, illustrated by the fact that the Greek belly dance is called Tsifteteli. However, Turkish Çiftetelli is more correctly a form of wedding folk music, the part that makes up the lively part of the dance at the wedding and is not connected with oriental dancing.





Oriëntaalse dansgeschiedenis

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » do 12 okt , 2006 21:27

Afbeelding

The Fandango - Albert Kindler

The scene here is the open court of a Spanish villa. The beautiful and graceful Spaniard is doing the fandango for the swarthy nabobs of her race. One of the latter is evidently of Moorish extraction. There is a clatter of tambourines and the twanging of the banjo. A rich oriental rug is spread for the dainty feet. All are absorbed in the scene. Two of the neighboring duennas look enviously through the opening between the pillars on the right. Even the cat is an interested spectator. The dancer is in filmy costume, which accentuates the rhythm of her movements, and dimly outlines her form. The beautiful neck and arms are bared and ornamented. A profusion of flowers are in the jetty hair. Delight is in the face of the younger spectators. Approval enlivens the countenance of the chief nabob, and admiration sits on his, who may be her lover, over by the marble pillar. The strolling players in their tattered garb accompany and lead the movements of the splendid creature who is center of the composition. The scene is tropical and oriental. Albert Kindler was a Swiss artist who died in the Tyrol in 1876.



Afbeelding

Tambourine danser

Afbeelding

Ghawazee dansers – David Roberts

Afbeelding

Cartoon: Kiekeboe as "Fanny"

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » za 14 okt , 2006 18:01

Afbeelding

La danseuse – Giulio Rosati

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » zo 15 okt , 2006 12:53

Het zijn wel erge mooie plaatjes allemaal. Sorry dat ik weinig constructiefs toevoeg, maar dit wou ik toch even zeggen. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » ma 16 okt , 2006 18:35

Els, bedankt voor uw vriendelijke woorden, maar de eer dat die afbeeldingen zoo mooi zijn komt voor een groot deel aan u toe. Zonder het programmetje "ImageShack" was ik daar niet toe in staat geweest. Nu kan ik wat ik reeds jaren zou willen doen hebben, de afbeeldingen ophelderen, verkleinen, de kleuren aanpassen en er een nieuwe URL aan geven. Het is voor mij een waar genoegen geworden om afbeeldingen te zoeken omdat ik nu weet dat ik er mede kan doen wat ik wil, en ze niet moet gebruiken zoals ze op het net staan. U weet misschien nog dat ik grafisch geschoold ben en dat kan ik nu toepassen. Nogmaals dank hiervoor. willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » ma 16 okt , 2006 18:41

Link naar Orientaalse danseres Mata Hari

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » di 17 okt , 2006 13:03

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » wo 18 okt , 2006 18:01

Afbeelding

Danseres & muzikanten – Rosati, Giulio

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » di 24 okt , 2006 13:49

Afbeelding

Gate with dance scene
Sewu, candi. Tjandi Sewu
Photographs of Indonesia. Java, Central : Prambanan - (created ca. 1860-1929)



Afbeelding

Golek dancer
Istana Mangkunagaran, Surakarta 1930s.
Photographs of Indonesia. Java : Golek, Langendriya & Talèdèk. (created ca. 1860-1929)



Afbeelding

An Egyptian harem entertained by the Almees, or dancing girls



Afbeelding

Ghawazi, or dancing girls (tweede afbeelding, kleur)
Prisse d'Avennes, 1807-1879 -- Artist
Deveria, Achille, 1800-1857 -- Lithographer
Oriental album. Characters, costumes, and modes of life, in the valley of the Nile. Illustrated from designs taken on the spot, by E. Prisse. With descriptive letter-press, by James Augustus St. John. (published 1851)



Afbeelding

Bacchante dancing
Hope, Thomas, 1770?-1831 -- Artist

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » di 24 okt , 2006 14:28

Afbeelding

Deze afbeelding vervangt:
Danseres en muzikanten - Rosati, Giulio
welke verdwenen is?
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Vorige

Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron