Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Joden van Marokko [Heidi Verdonck ]

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Joden van Marokko [Heidi Verdonck ]

Berichtdoor Reader » vr 17 nov , 2006 16:59

Van Fenische joden tot joodse Berbers

De joodse geschiedenis van Marokko begint ver voor de komst van de islam. Volgens de joodse overlevering gaat ze zo'n tweeduizend jaar terug. Reeds vanaf de tiende eeuw voor Christus zouden joodse handelaars samen met Fenicische handelaars vanuit Palestina naar Noord-Afrika gekomen zijn en zich over de Fenicische handelsnederzettingen langs de Noord-Afrikaanse kust hebben verspreid.

De eerste tastbare bewijzen van joodse aanwezigheid dateren uit de Romeinse tijd. Joodse documenten uit die tijd (Talmoed van Babylonië) tonen aan dat de joden onder de Romeinse heerschappij hun godsdienst vrij beoefenden en er wordt zelfs aangenomen dat grote delen van de plaatselijke Berberbevolking zich tot het jodendom zouden hebben bekeerd. Zeker is dat beide bevolkingsgroepen (joden en Berbers) zeer nauw met elkaar samenleefden. Vermoedelijk hebben de joden na zich aanvankelijk in de kustgebieden van Noord-Afrika te hebben gevestigd, zich vervolgens ook over het binnenland verspreid, waar ze temidden van de plaatselijke Berberbevolking leefden. Dit blijkt onder andere uit het feit dat een aantal jaar geleden een joodse Haggadda (het verhaal over de bevrijding van de joden uit de Egyptische slavernij) in het Tamazight werd ontdekt. De joden identificeerden zich net als de Berbers met de regio waarin ze leefden en genoten de bescherming van de plaatselijke Berberse stammenchefs. Dit blijkt uit het feit dat vele joods-Marokkaanse familienamen tot vandaag het voorvoegsel Aït (Berbers voor "stam") dragen, gevolgd door de naam van de stam.

De eerste geschreven getuigenissen over de joodse aanwezigheid in Marokko zijn afkomstig van moslims op veroveringstocht. Dit gaf aanleiding tot één van de beroemdste legendes uit de Berbergeschiedenis, namelijk die van de joodse Berberprinses La Kahina. Toen de moslims in de achtste eeuw in het westelijke gedeelte van Noord-Afrika aankwamen, zouden zij volgens de elfde-eeuwse Arabische reiziger en auteur Al Bakri in het binnenland op talrijke joodse gemeenschappen zijn gestoten die met de Berberbevolking samenleefden. Sommige van deze gemeenschappen zouden onder leiding van een joodse Berberprinses, afkomstig uit het Aurèsgebied in het huidige Algerije, een groot Berberleger hebben gevormd, dat tientallen jaren lang weerstand bood tegen de Arabische veroveraar.

Duidelijk is dat vóór de komst van de islam joodse gemeenschappen verspreid leefden over heel Marokko, van het Atlasgebergte tot de zuidelijke oases (Pre-Sahara). Deze joodse Berbers spraken de Berbertaal van de plaatselijke bevolking en hielden er rituelen op na die vergelijkbaar waren met de pre-islamitische rituelen van de Berbers (zoals de verering van ‘heiligen’ en bepaalde feestrituelen die met de landbouwfeesten verband hielden).

Lees verder:
http://www.flwi.ugent.be/cie/CIE/verdonck1.htm
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Marc-Gregory » za 18 nov , 2006 8:23

..
Laatst bijgewerkt door Marc-Gregory op wo 14 nov , 2007 14:40, in totaal 1 keer bewerkt.
Marc-Gregory
 
Berichten: 166
Geregistreerd: ma 30 okt , 2006 22:05

Berichtdoor Reader » za 18 nov , 2006 15:43

Hoi Marc-Gregory, mooie avater trouwens :)
Ik citeer ook een stukje:
schreef: Al in de vroegste geschiedenis van Marokko zijn er sporen van de aanwezigheid van groepen joden. Volgens rabbijnse tradities zouden er al na de eerste verwoesting van de tempel van Jeruzalem, in 586 voor Christus, joden zijn uitgeweken naar Noord-Afrika. Misschien zijn ze meegekomen op Phoenicische schepen, of over land vanuit Egypte, waar een grote joodse kolonie was. Eeuwen later, als de eerste moslims in de regio komen, treffen zij er Tamazight stammen die het joodse geloof aanhangen.
De eerste archeologische bewijzen van joodse aanwezigheid dateren uit de Romeinse tijd - wat niet wil zeggen dat ze er niet al veel eerder waren. Uit de geschriften van Augustinus (354-430), bisschop van Hippo in Oost-Algerije, blijkt dat er toen joden in de regio woonde


En dit volgende vind ik ook goed:
schreef:-The first reliable evidence of Jewish immigration into the area now contained in Libya records the settlement of Jews from Egypt around 312 BCE

-and the ancient historian Josephus reports the size of the Libyan Jewish population as 500,000 in the 1st century CE.

-After a lengthy, severe, and poorly documented bottleneck in population size, Libyan Jews engaged in cultural interactions with Berber tribes that lasted through the 6th century CE (4). During this time, the population absorbed Berber converts, although the proportion of Berber genetic contribution to the Libyan Jews is not known.

-A small number of additional Jewish immigrants may have entered the region from Spain in the 6th century (1), and others may have arrived from Arabia and Syria with the Moslem conquest of Libya in the 7th century.

-The Jewish populations of Algeria, Morocco, and Tunisia likely had later origins than the Libyan Jews had; they were subject to different conquests from those that brought immigrants to Libya.

-It is also notable that although cluster analysis separated the Libyan and Moroccan Jews, the lowest differentiation test statistic involving Libyan Jews was with Moroccan Jews, perhaps reflecting shared ancestral Jewish, Iberian Jewish, or Berber contributions to these populations, or gene flow among them.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Reader » za 18 nov , 2006 16:20

"Because of similarities in beliefs, language, and experience, it is likely that the Phoenicians swelled the ranks of Jewish converts after the fall of Carthage, which would explain their puzzling disapperance during the first centuries of the Christian era.
According to the historian Josephus Flavius, there were 500 000 Jews in Cyrenaica (part of modern Libya) in the first century of the Christian era. Only conversion can explain such a large number, an historical documentation attests that it occured. However, the figure Flavius cites may not be trustworthy, because in 76 bce Cyrecnaica was annexed to the Roman Empire, and the Berber lands were seized and given to Roman colonists. The Berbers joined forces with the Jews, who were also persecuted by the Romans and both fought Rome for many years; Eventually they were defeated and took refuge in lands close to the Sahara which today are within Tunisia and Algeria.
One of these Judeo-Berber communities, Touat, flourished until 1492 when it was overrun by Muslim fanatics. We now associate the Berbers with Islam, but before the Arab conquest reached North Africa, the Touat was a major center of Judaism. Gravenstones engraved with Hebrew characters have been found at Camara. An inscription in the metropolis of Hadrumetum, in vokes the God of Abraham, Isaac, and Jacob. Similar proof is found among Punitic antiquities. Tertian reports the Berbers observed the Sabbath as well as Jewish festivals, feasts and dietary laws.
Historians suggest that the Berbers converted to Judaism because they were influenced by the Carthagian civilization, which espoused a monotheistic religion and a moral code similar to that of the Jews. Many Jews of North Africa are believed to descend from Berbers who were converted to judaism in the thirsd century. Their unorthodox Judaism is a mixture of Jewish, Berber, and Carthagian customs. Jewish proselytism declined sharply after 325 CE, when the Council of Nicea made reforms that helped unify the Christian Church and aided the spread of Christianity. Religious changes in North Africa followed a fimiliar pattern: from paganism to Judaism, to Christianity, to Islam."

Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Reader » ma 20 nov , 2006 14:54

Reader schreef:Historians suggest that the Berbers converted to Judaism because they were influenced by the Carthagian civilization, which espoused a monotheistic religion and a moral code similar to that of the Jews.

Ik vind dit onnauwkeurig, want het is wel waar dat de Berber beinvloed waren door de Feneciers, maar de Feneciers hadden niets te maken met jodendom. De Berbers aanbaden hun polytheistische goden.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Marc-Gregory » ma 20 nov , 2006 22:44

--
Laatst bijgewerkt door Marc-Gregory op wo 14 nov , 2007 14:57, in totaal 1 keer bewerkt.
Marc-Gregory
 
Berichten: 166
Geregistreerd: ma 30 okt , 2006 22:05

Berichtdoor Marc-Gregory » ma 20 nov , 2006 23:52

--
Laatst bijgewerkt door Marc-Gregory op wo 14 nov , 2007 14:56, in totaal 1 keer bewerkt.
Marc-Gregory
 
Berichten: 166
Geregistreerd: ma 30 okt , 2006 22:05

Berichtdoor Marc-Gregory » ma 20 nov , 2006 23:56

--
Laatst bijgewerkt door Marc-Gregory op wo 14 nov , 2007 14:53, in totaal 1 keer bewerkt.
Marc-Gregory
 
Berichten: 166
Geregistreerd: ma 30 okt , 2006 22:05

Berichtdoor Reader » di 21 nov , 2006 14:56

Marc-Gregory schreef:maar het leuk vind om te lezen wat jij er over hebt gevonden en hoe jouw ideeen zijn gevormd.

Ik heb een zeer informatieve site gevonden, Maar de betrouwbarheid is altijd niet gegarandeerd:
http://artengine.ca/eliany/html/mindand ... rocco.html

Ik vrees dat ik er tot nu toe nog geen idee over heb, ik heb veel info gelezen, maar hoe ik die ideeen kan rangschikken [Mijn ideeen goed opstapelen :)] is nog niet duidelijk.

Het probleem is met het verschil tussen de bronnen, Joodse, christelijke en islamitische joden.
Antieke bronnen en recente bronnen.
Mythes/ficties en hard te bewijzen feiten.
Maar het voornamelijkste probleem is misschien mijn voorkennis over dat onderwerp. Misschien kan ik het meest goed begrijpen in zijn context wanneer de gebeurtenissen zich spelen in Noordwest Afrika, maar zodra ze zich buiten die regio beginnen te spelen zoals in Egypt, of midden-oosten begin ik trappelen in mijn plaats.

Ik zal het link hierboven meerdermaals lezen, dan kan ik wat kennis opdoen.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Marc-Gregory » wo 22 nov , 2006 7:11

--
Laatst bijgewerkt door Marc-Gregory op wo 14 nov , 2007 14:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Marc-Gregory
 
Berichten: 166
Geregistreerd: ma 30 okt , 2006 22:05

Berichtdoor RoyJava » wo 22 nov , 2006 8:18

... er staat hier ergens iets over de Joodse gemeenschap die vluchtte in de oudheid naar India,... zijn thans geheel ver-Indischt in uiterlijk, doch hebben hun oosrponkelijkheid (aangaande rituelen, gebeden, ceremoniën etc.) behouden uit die oudheid ...
(interessant item aangaande de hermaphrodite godheid, zou er ook graag méér over willen weten)
groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Reader » wo 22 nov , 2006 12:54

Marc-Gregory schreef:Hoe staat het met de joden in Tunesie en Algarije?
Vinden er uitwisselingen plaats met de Joodse gemeenschappen uit Tunesie, Algarije en Marroko?

Een goede vraag, ik zal er iets over proberen te vinden. :knipoog:
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Reader » wo 22 nov , 2006 13:12

Even mijn conclusie over de joden ten opzichte van de medeburgers:
Eerst een citaat:
"Het is ook een voortzetting van de vete tussen Arabieren en joden die in Algerije begon toen de joden het Franse bewind steunden en de moslims hen beschouwden als collaborateurs met de gehate kolonialisten."[]

Als dit het geval in algerije zou zijn, dan zou dit ook het geval in Marokko zijn, want Marokko werd ook gekoloniseerd door Frankrijk.

In de geschiedenis staat het bekend dat de joden de Moren verwelkomden. Daarnaast lees ik ergens, dat 40 000 joden streden hebben tegen de Almoraviden [De moslims die "hun land" [voor hen] komen beschermen tegen de christenen] in Zalaka.
Na de komst van de Romeinen als opvolgers van de Grieken beginnen de joden zich als een door-de-grieken- onderdrukte minderheid.

De joden zijn vanuit dit punt een veiligheidslek van de landen waar ze wonen. Net als een open poort voor een hacker.

De reden zou zijn dat de joden zich altijd georienteerd voelen op Israel. Alle landen waar ze wonen zijn tijdelijke landen, wat maakt het aan hen als een Germaan of een Romaan in dat land zou regeren?!
De autochtone burgers zouden ze ook niet als volwaardige burgers beschouwens. Een minderheid moet zich immers onderwerpen aan de meerderheid volgens de mensen bij afwezigheid van tegenwerkende wetten en een macht die ervoor zorgen dat de wetten gerespecteerd worden.

Ibn khaldun spreekt over zoiets wanneer hij zegt dat een natie die door vreemdelingen bestuurd worden, zal bezwijken omdat die heersende vreemdelingen zich geen zorgen maken over het land [als ik me goed herinner].
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Reader » wo 22 nov , 2006 15:22

De Berbers leren Arabisch van de joden:
This association was confirmed by responses and spontaneous remarks on the part of informants from other Berber speaking areas. A woman from a village in the Telouet region said that when she grew up she understood the speech of her Berber age-mates, but they refrained from any attempt to pick up her language, Arabic, because of its association with the Jews. Another man, from Dades, said that the Berbers, to the extent that they learned Arabic, learned it from the Jews. Still another informant, from Ait Benhaddu, described groups of merchants who traveled for four days to reach Marrakesh. These groups were usually composed of about 20 merchants, of whom 6-7 were Jews. The Muslim Berbers were partially dependent upon the Jews, in Marrakesh, to carry out trade in Arabic. Both on an instrumental basis (for the sake of trade), and on a prestige basis (the language of Jewish learning and of urban civility), there were powerful motivations to orient the Jews toward Arabic speech rather than Berber speech. As an informant from Tifnout stated: ‘Anyone who knew a little Torah could speak Arabic.’

http://www.mondeberbere.com/juifs/mellahs.htm

De beiden hebben zo te zien een afkeer van elkaar; De berbers willen arabisch niet meer leren omdat het gesproken wordt door de joden, en de joden beweren dat iedere joods-geleerde jood arabisch zou gaan leren spreken.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Reader » za 25 nov , 2006 15:23

Hier is een samenvatting in mijn gebrekkige Engels:

(Deze versie is grotendeels verbeterd door een gebruiker in wikipedia)
"The history of the Jews in Northwest Africa can be traced back to ancient times. The exact dates of the first Jewish arrival to Northwest Africa are unknown. Some stories suppose that the Jews reached Northwest Africa in the period of their king Solomon. According to that legend, Solomon has sent them to the Sahara to seek gold. Other stories suggest that the Jews were brought to Northwest Africa by the Phoenicians. The Phoenicians were skillful seafarers, and they established an ancient civilization known as Carthage in North Africa.

The most reliable story is that the Jews were settled by Ptolemy I in Cyrenaica. Ptolemy I was a Greek ruler who ruled Egypt. A later reference is Augustine, who mentioned that there were Jews in North Africa. Archaeological evidences are found in Volubilis.

Before the Jews would settle in Northwest Africa, they would know the ancient Berbers in Egypt were both lived. Even an Egyptian pharaoh with a Berber background called Sheshonq I invaded Palestine. Biblical sources may refer to him when speaking on Shishaq. According to the biblical sources, Solomon would have married with the daughter of Shishak. But the identification of Shishak with Sheshonq I is questioned for chronological reasons by some scholars.

In antiquity, Cyrenaica was the most known Jewish center in Northwest Africa. Biblical sources mentioned that the person who carried the cross with Jezus, was a Cyrenican. He is therefore known as Simon of Cyrene.

Historical sources reported that the Jews revolted against the Romans and Greeks in Cyrenica, and killed 200,000 Greeks and Romans. They were led by Jew called Lucuas. The revolting Jews aimed to support the other Jews in Alexandria and in Cyprus as well.

The Romans are said to have used a Berber legion and could subdue the Jewish revolt, and obligated them to pay for the damages caused by them. The revolt would emphasize that there were a powerful Jewish community in Libya. The Jewish Roman historian Flavius Josephus estimated the number of the population to be 500,000 Jews. This figure may be exagerated. Also it remains unclear whether those Jews were descendants of the Israeli Jews or the Judaized Northwest Africans: Greeks, Phoenicians, Romans and Berbers.

Just as Libya was a center of the Jewish history in the Northwest African antiquity, Morocco was a remarkable center in Medieval and later periods. When The Arabs invaded North Africa a Berber queen or tribe leader resisted them for many years. She was called Kahina by the Arabs who considered her as switch. The Arab historians supposed that she would have been a Jewish.

Her Jewish origin would be doubted since there is no deciding evidence, and since other sources mentioned that she used a pagan deity called Gurzil against the Muslims. But whether she was Jewish or not, the Arabs reported that there were many Judaized Berber tribes in North Africa.

The Judeo-Berbers spoke the Judeo-Berber language which is basically a Berber language influenced by the Hebrew pronunciation, written in the Hebrew script. The Jews even wrote the Haggada in the Berber language. The Arabic language replaced gradually the Berber language in the Jewish communities. Even the Berber in some area's learnt Arabic from the Jews to carry out trades with the Jews while others refused learning Arabic because it was associated with the Jews.

The jews of Northwest Africa didn't only speak the Berber language, but they also worn clothes like the Berbers, and they seemed to be influenced by the local Berber beliefs. Although the orthodox judaism does forbid the maraboutism, the jews practiced it . Many jewish saints in Morocco have names which are related to the Berber language, as example: abbi David U Moshe and Rabbi David N Baruch, according to Harvey E. Goldberg. Until the day, some Moroccan jews still organize pilgrims to their saints. Issachar Ben-Ami (the author of Cult of the saints and judeo-muslim pilgrimages in Morocco) concluded that 126 saints were common between the jews and muslims and 15 islamic saints were worshiped by the jews and 90 jewish saint worshiped by the muslims whereas 36 saints are disputed between them.

After the arrival of the Islam the Berbers converted to Islam, and the Jews who didn't convert to Islam became dhimmi's. During the Moorish conquest of the Iberian peninsula, the Jews welcomed the Moors. When the Almoravids crossed into Andalusia about 1085 to help the weakened Andalusian Muslims, the Jews fought on both sides.

Yusuf ibn Tashfin is believed to have used the Jews in his army, and the christian army is said to have included 40,000 Jews. Another Berber dynasty called Almohads seemed to be intolerant against the Jews. The Jews were according to them untrustworthy even after converting to Islam. Therefore, the Almohads obligated them to wear yellow clothes to distinguish themselves from the Muslims while the Christians had to wear blue ones."

Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Marc-Gregory » vr 22 dec , 2006 18:20

..
Marc-Gregory
 
Berichten: 166
Geregistreerd: ma 30 okt , 2006 22:05


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron