Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

The Mauritanian mausoleum

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

The Mauritanian mausoleum

Berichtdoor Reader » vr 08 dec , 2006 15:42

It is also called the "tomb of the Christian Girl". It has been built in 100 BC.

Waarom is het dan zo genoemd: "The tomb of the Christian Girl"?

___________________
Mauretania was een oud Berberse koninkrijk in het noorden van Marokko en een deel van Algerije.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » vr 08 dec , 2006 21:15

Interessant. Ik weet het antwoord niet, maar ik denk dat ik eens op zoek ga.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » za 09 dec , 2006 14:09

Het is zo te zien een reuze pyramid:
Afbeelding

Zie ook deze volgende album voor meer foto's:
http://community.webshots.com/album/201191775ejYPhx

Er zijn gangen en kamers binnen dat mausoleum.

Aanvullende info:
Het graf is pre-romeins, volgens de meeste deskundigen. Het is ongeweer 30 meter hoog. Het dateert uit een periode tussen: de vijfde en de eerste eeuw v.C. Het lijkt op een andere Numidische pyramid:
Afbeelding
[Deze is 19 meter hoog, en ook pre-romeins]
Deze soort graven of pyramiden zijn verwant aan pre-historische Lybic-Berberse graven [kleine pyramiden of iets dergelijks].

Het graf wordt "Qbar er-Romiya" genoemd in het Algerijns, volgens de sites die erover schreven. In een online boek van Mohammed Chafiq stond er dat het graf "Qbar en-Nasrania" genoemd wordt.

Misschien kunnen ze allebei juist zijn. "Romiya" is het Maghribijns Arabisch woord voor "Romeinse vrouw". De Romeinen zijn/waren geassocieerd met "christendom" in het Berbers.
"Nasraniya" betekent "christelijke vrouw/meisje".

Mohammed Chafik zegt dat het een naieve/onnauwkeurige benaming is. Hij geeft ook het voorbeeld van "Volibilus's overblijfsels" [Walili in het Arabisch]. Deze overblijfsels worden "Qasr fir'on" genoemd door de bewoners van "Jbal Zarhoun". "Qsar fir'on" is Arabisch voor "het paleis van de farao".
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » za 09 dec , 2006 21:14

Mooie foto's. Op die grotere foto's zie je dat vrij grote stenen zijn.

Wikipedia geeft info over een legende over een christelijk meisje (Salsa), misschien heeft het iets met de naam voor het mausoleum te maken.:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tipasa

Tipasa, gesticht door de Feniciërs aan de Algerijnse kust, werd door de keizer Claudius veranderd in een militaire kolonie, en werd later een municipium.

Van de Romeinse stad, gebouwd op drie heuvels, is niet veel meer over, maar er zijn nog ruines van drie kerken: de Grote Basilica, de Basilica van Alexander en de Basilica van St. Salsa.

Tipasa werd al in de derde eeuw een bisschopszetel. De meeste bewoners bleven volgens een legende niet-christelijk, tot het christelijke meisje Salsa het hoofd van hun slangenidool in de zee gooiden: de woedende mensen stenigden haar dood. Haar lichaam, dat in de zee werd teruggevonden, werd begraven op de heuvel boven de haven, in een kleine kapel, waar later de basiliek verscheen.

Die slang komt nogal eens terug aan de Noord-Afrikaanse kust. :)
Salsa heeft te maken met het Latijn voor zout. In het Christendom wordt met 'zout der aarde' mensen bedoeld die Jezus volgen. Mischien is er wel een symbolische betekenis aan verbonden, maar ja, misschien ook niet.

Salsa's martelaarsschap vond plaats in de vierde eeuw. De meeste bewoners vluchtten weg (naar Spanje) toen de Vandalenkoning Huneric een Arische bisschop naar Tipasa stuurde. De overgebleven bewoners werden wreed vervolgd, en hierna raakte de plaats in verval.

http://worldheritage.heindorffhus.dk/fr ... Tipasa.htm

Tipasa was gesticht als kolonie door de Feniciërs. In de tweede eeuw werd het ingenomen door de Romeinen. Zij veranderden het in een strategische basis van waaruit ze de koninkrijken van Mauritanië veroverden. Later werd het een van de belangrijkste christelijke nederzettingen in Noord-Afrika.

Afbeelding
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 09 dec , 2006 22:18

Ik kan niet echt een verband vinden tussen het mausoleum en het christelijke meisje Salsa. Het lijkt erop dat zij op een heuvel zou zijn begraven, en daar is in de vierde eeuw een basiliek voor haar gebouwd.

Ik vond hier nog wel een pagina waar Tipasa wordt genoemd als Het gevaar zit in het wisselende grondniveau en zoute wind.

Ik las ook nog ergens dat er ook een belangrijke joodse gemeenschap in Tipasa woonde. Die hadden het ookhard te verduren, bijvoorbeeld toen de christenen op bevel van Innocentius in 355 de synagoge verwoesten. Vervolgens zou Innocentius het aanbod hebben gedaan de doop te aanvaarden of te worden verdreven. Deze informatie zou zijn overgeleverd via de rituelen tijdens de Passie voor Sint Salsa. Ik citeer (vertaald uit het Engels):

http://vlib.iue.it/carrie/texts/carrie_ ... /text.html

Op een dat vergezelde Salsa haar vader en moeder naar het feest van de draak, dat werd gevierd in het heiligdom van Tipasa in het centrum van de stad. Tijdens de feestelijkheden sloop Salsa weg, verkreeg het hoofd van de draak, en gooide dit in zee. Toen ze terugkeerde om de rest van het lichaam te halen, werd ze gevangengenomen, in stukken gesneden en in zee geworpen. Het heiligdom van de draak dat ze had geschonden werd een synagoge, en werd uiteindelijk gewijd als de Kerk van Salsa.


Interessant om meer over de geschiedenis van deze stad te weten.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 09 dec , 2006 22:38

PS hier is nog een artikel waar wat in staat over Tipasa en mausoleums, maar ik moet bekennen dat ik het nog niet heb gelezen. Ik hoop dat morgen te doen.



Ik zal morgen wel zeggen of er iets nuttigs in staat, het was iets teveel om snel te begrijpen of je er iets aan hebt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » ma 11 dec , 2006 17:56

Ik wist eerder niets over "saint Salsa", Maar er is daar ook weinig over te vinden.
De verhalen overtuigen me ook niet omdat ik een link tussen de berbers en die verhalen mis.
Tipasa was zo te zien een stad van verschillende ethniciteiten, zoals "Romeinen", "Foeniciers" en "Berbers". De vraag is dan, wie was wie?
Was die slang een Berbers god of iets anders? Was Salsa een mythische vrouw of een reele?

Wat ik begrepen heb is dat saint Salsa een graf heeft dan de gediscussieerde pyramid.
Een andere probleem is de betwiste dateringen en ook de verwarringen.

Het lijkt me dat de scholieren ernaar neigen om het graf als "een graf van Juba II and zijn vrouw Selene" te beschouwen.
Maar er wordt beweerd dat het graf pre-romeins is. Dus Juba II zou hem niet opgebouwd hebben.
Ik heb een persoonlijke overtuiging dat zowel de geromaniseerden als de gefoeniceerden niets van pyramiden gewild zouden hebben. De pyrmidale graven zijn een oude traditie van de Berbers. Zijn hebben verschillende fases gekend. Als ik niet te hard van stapel loop, ligt de achtergrond van deze kultuur in een pre-saharaanse gemeenschap waarvan de Oud Egyptenaren ook deel uitmaaken.

Tipasa ligt in het oosten van Cherchell, heb ik begrepen. Deze stad was de hoofdstad van de geromaniseerde Numidische/Berbers heerser "Juba II".
Op basis van mijn kennis zou ik het woord "Cherchell" als berbers woord beschouwen. Het zou verwant zijn aan het berberse woord "Acherchal", als ik me niet vergis.
Acherchal is een Berberse traditie , die tot laatste jaren leefde als het niet meer leeft. Het betekent opgestapelde stenen. Deze opgestapelde stenen vinden plaats waar men ervanuit ging dat er iemand begraven is.
De geleerden nemen aan dat deze "acherchel" de primitieve vorm van de berberse pyramidale graven. Zou die "acherchal" dan genoemd zijn naar die reuze pyramid? Ik zou het niet echt weten. Maar ik zal het later nagaan.

Terug naar de naam van "het graf van de chridtelijke vrouw". De nauwkeurige vertaling zou "het graf van de Romeinse vrouw" zijn, want de bekende naam ervan is "Qbar er Romiya".
Waarom dan "Romiya"? Als het een echt betekenende naam is, dan moet het verwijzen naar de Romeinse vrouw "Selene" de vrouw van Juba II die het graf gebouwd zou hebben of anders gebruikt/toegeeigend hebben, denk ik.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » do 14 dec , 2006 10:23

Ik kwam 'Salsa' tegen op zoek naar een graf voor een christelijke vrouw, maar het gaat inderdaad niet om het mausoleum, maar om een basiliek die op haar graf zou zijn gebouwd.

Terug naar de naam van "het graf van de chridtelijke vrouw". De nauwkeurige vertaling zou "het graf van de Romeinse vrouw" zijn, want de bekende naam ervan is "Qbar er Romiya".
Waarom dan "Romiya"? Als het een echt betekenende naam is, dan moet het verwijzen naar de Romeinse vrouw "Selene" de vrouw van Juba II die het graf gebouwd zou hebben of anders gebruikt/toegeeigend hebben, denk ik.


Dat zou ook kunnen, dat er bij 'Romeinen' automatisch aan 'christenen' wordt gedacht, terwijl het eigenlijk om pre-christelijke Romeinen ging.

Ik zocht nog wel even naar meer info over deze Selene, en het blijkt te gaan om de dochter van Cleopatra en Marcus Antonius (haar volledige naam is Cleopatra Selene).

http://en.wikipedia.org/wiki/Cleopatra_Selene_%28II%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Juba_II

Ik moet 'helaas' nu naar mijn werk, ik ga hierover vanavond even verder lezen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » do 14 dec , 2006 15:20

Ik vond ook een mooie site over de beiden:

AfbeeldingAfbeelding
http://www.ruark.org/coins/Mauretania/
"[...] Juba and Selene were buried in a magnificent mausoleum, later known to the Arabs as Kubr-er-Rumia (Tombeau de le Chretienne). The early Arabs had used "Roman" to designate people of Christian (non-Muslim) origin. The monument is about 200' in diameter, and was probably originally 130' in height, and is in the form of a circular building topped by a cone or pyramid. A spiral passage circles in for about 500', ending in two vaulted chambers. It was probably plundered very early on by people in search of treasure, and has suffered much damage since then. In 1555 the Pasha of Algiers gave orders to pull it down, which were discontinued after large black wasps swarmed out and stung some of the workers to death. In the 18th century the tomb was used for target practice by the local navy."
[De nauwkeurigheid is niet gegarandeerd zoals altijd]

Nog meer over Juba II:
http://www.roth37.it/COINS/Juba/abstract.html

Plutarch beschrijfde hem als "the happiest captive that ever was".
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Reader » do 14 dec , 2006 16:48

Hier is trouwens ook een mooi gebouw. Het is een Numidisch gebouw, gelegen te Dougga in het huidige Tunesie, bekend als Libyco-punic mausoleum omdat er naast het Lybische schrift [Tifinagh] ook Punisch schrift was. Het gebow is gebouwd ter ere van een Numidische prins genoemd Ateban. Het dateert uit de tweede of derde eeuw voor Christus, en is 21 meters hoog:
Afbeelding

Lees erover:
* http://lexicorient.com/tunisia/dougga03.htm
*

Jammer genoeg, wordt ze alleen voor toeristische doeleinden belicht.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron