Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

gezamelijke strijd tegen Arabische Islamitische imperialisme

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

gezamelijke strijd tegen Arabische Islamitische imperialisme

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » za 03 feb , 2007 18:57

In het Arabische imperialistische racistische rijk mogen andersdenkenden hun mening niet uiten. Ze worden of ontvoerd en vermoord door Arabische racistische regimes, of doodgeschoten door Islamieten op straat.

Deze intellectuelen in Noord Afrika en het midden oosten hebben een eigen site waar ze kunnen schrijven over deze twee kwalen in het Arabische imperialistische racistische rijk.

http://www.rezgar.com

Sommige van deze intellectuelen roepen alle volkeren die slachtoffers zijn van Arabieren om een eenheid te vormen tegen Arabische imperialisme om te reden wat nog te reden valt.
Arabieren gebruiken islam om andere volkeren te vernietigen en af te slachten in de naam van Allah. Wie voor zijn volk en land wil opkomen, wordt gezien als Jood, hater van Arabieren, anti-islam, verrader en prowesterse imperialisme.

Volkeren die slachtoffers van het Arabische islamitische imperialisme zijn:

1. Imazighen: hun land is van Marokko tot Libië.
2. Noba: in Egypte en Soedan
3. andere Soedanezen volkeren
4. Hebreeuw in Palestina en Syrie
5. Foniciers in Libanon,
6. Ithrobien, Keldaan, Ashorien en Koerden in Irak en Syrie.
7. En nog veel andere volkeren die bijna uitgeroeid zijn door de Arabieren in de naam van Allah.

ps. het oproep van deze intelectuelen vind je hieronder in het Arabisch. Verspreid deze oproep als je wil.
http://www.rezgar.com/debat/show.art.asp?aid=87646

Er is nog een andere oproep van Arabische intellectuelen in Marokko om Amazigh identiteit in Marokko te vernietigen in de naam van de islam en te vervangen met die van het midden oosten. Maar deze oproep ga ik hier niet plaatsen.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Reader » zo 04 feb , 2007 8:58

Zullen we ook tegen de Romeinen en Vandalen gaat strijden?!!
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » zo 04 feb , 2007 10:24

Reader schreef:Zullen we ook tegen de Romeinen en Vandalen gaat strijden?!!


Tegen deze volkeren is wel gestreden en bestaan niet meer.

De moderne Romeinen heten Arabieren.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » ma 05 feb , 2007 14:14

Hallo Bezet door Arabieren, welkom op het forum. Wat is eigenlijk jouw achtergrond, is dat Amazigh? Spreek je ook Arabisch?

Ik kan de links en dus ook de oproep niet lezen. :(
Ik wil best iets helpen verspreiden, als ik weet wat er staat. Ik bedoel, er kan wel staan: 'roei alle Arabieren uit', of 'nuke Mekka', of zo. Dat lijkt mij niet zo zinvol.

Ik ben ook tegen wat jij 'Arabisch imperialisme' noemt, hoewel ik het 'islamitisch imperialisme' noem. Verwarrend is het wel, want een bepaalde groep Arabieren heeft zich met deze godsdienst vereenzelvigd, en promoot nu het Arabisme.

Wat de oproep van intellectuelen betreft: kun je misschien samenvatten wat zij voorstellen om het probleem op te lossen?

Ik heb er zelf ook een mening over: volgens mij is 'het vrije woord' de grootste bedreiging voor propaganda en leugens. Wat je dus moet doen, is dit vrije woord gebruiken daar waar het mogelijk is.

Bezet_door_Arabieren schreef:
Reader schreef:Zullen we ook tegen de Romeinen en Vandalen gaat strijden?!!


Tegen deze volkeren is wel gestreden en bestaan niet meer.

De moderne Romeinen heten Arabieren.


Volgens mij is het christendom voor een groot deel tot stand gekomen onder invloed van het Romeinse imperialisme, en deze ideeën zijn later ook weer overgenomen door de islam.

Dat wil dus zeggen dat het probleem volgens mij wordt veroorzaakt door dit 'imperialistische denken' dat sinds de Romeinen niet is verdwenen, maar steeds in een ander jasje de kop op steekt. Je moet de misstanden in de ideologie dus aan de kaak stellen, beter dan erop hameren dat 'Arabieren' het probleem zijn. Tenslotte zijn Arabieren zelf ook slachtoffer van deze onderdrukking.

Ik ben ooit voor de lol bezig geweest met het vergelijken van de propaganda van Bush met wat de islam verkondigt. Daar waren meer overeenkomsten tussen dan je zou denken. De oorlogspropaganda van Bush en de VS zijn in studies uitgebreid geanalyseerd. Je kan de uitkomsten plaatsen tegen de koran, of de daden en uitspraken van Mohammed, en dan zie je dat hierbij gebruik worden gemaakt van dezelfde technieken.

Ik denk dat als je door de achterliggende gedachten heenprikt, dat dan al een deel van het probleem is opgelost. De eenheid die nu lijkt te bestaan in de Arabische cultuur gaat dan wankelen, het sektarisme lost op, en het wordt makkelijker voor deze mensen om zich als individu aan te sluiten bij andersdenkenden.

Het is natuurlijk wel heel moeilijk om een andere visie in zo'n bolwerk te introduceren. Maar volgens mij zie je nu al dat de discussie vanuit het westen naar Arabische landen wordt overgebracht.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » ma 05 feb , 2007 20:45

els schreef: Wat is eigenlijk jouw achtergrond, is dat Amazigh? Spreek je ook Arabisch?
Ik bedoel, er kan wel staan: 'roei alle Arabieren uit', of 'nuke Mekka', of zo. Dat lijkt mij niet zo zinvol.


Ja, ik ben Amazigh en ik spreek ook Arabisch.
De oproep is gepost door intellectuelen die zien hoe Arabieren hun volkeren uitroeien en landen bezetten in de naam van de Islam. Deze mensen kunnen geen Arabieren uitroeien, terwijl ze in de landen van hun voorouders als vee worden behandeld.
Ik ben ook tegen wat jij 'Arabisch imperialisme' noemt, hoewel ik het 'islamitisch imperialisme' noem. Verwarrend is het wel, want een bepaalde groep Arabieren heeft zich met deze godsdienst vereenzelvigd, en promoot nu het Arabisme.

Het is geen "Islamitische imperialisme", maar Arabische imperialisme. Islamitisch imperialisme streeft ernaar om volkeren te islamiseren. Arabisch imperialisme streeft eraan om volkeren te islamiseren en vervolgens te arabiseren. Het doel van Arabisch imperialisme is niet de islam, maar het heersen op aarde en het uitbuiten van volkeren. Als je Arabier wordt, of jouw land aan de Arabieren geeft, dan hoef je geen moslim te zijn. Islam zegt dat je geen moslim hoef te zijn, als je maar je land en eigendommen aan de Arabieren geeft.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » ma 05 feb , 2007 20:50

volgens mij is 'het vrije woord' de grootste bedreiging voor propaganda en leugens. Wat je dus moet doen, is dit vrije woord gebruiken daar waar het mogelijk is. …

Het vrije woord is in de “Arabische wereld” verboden. Een rechter in Marokko heeft gezegd dat Imazighen geen Amazigh namen mogen hebben, want dat is een gevaar voor de staat. In Libië verbieden ze autochtonen om hun kinderen Amazigh naam te geven en ze zeiden daarover “we verbieden niet-Arabische namen om Arabisch identiteit in Libië te beschermen”.

Internet is in veel Arabische landen verboden. Zelfs Aljazeer tv is in veel Arabische landen verboden, omdat autochtonen van Noord-Afrika, Irak, Soedan, etc. daar hun mening uiten.

Boeken die in de Arabische landen worden verspreid zijn pro-Arabisch imperialisme. Westerse boeken zijn daar verboden.
Een Egyptenaar schreef een boek waarin hij met de koran aantoonde dat Arabische taal geen heilige taal is. Dit boek is verboden.
Een partij in Egypte is verboden omdat ze vinden dat Egyptenaren geen Arabische afkomst hebben.
Geschiedenis die in Noord Afrika wordt onderwezen gaat alleen over volkeren die Noord Afrika bezeten zoals Romeinen, Grieken, Byzantijnen, Fransen, Spanjaarden. De geschiedenis in Noord Afrika gaat ook over de Arabieren van het midden oosten, maar ze worden niet gezien als bezetters. Alle buitenlandse volkeren die de macht in Noord Afrika hadden, waren bezetters behalve Arabieren.
Geschiedenis van de landeigenaars van Noord Afrika, wordt niet onderwezen in Noord Afrika. De geschiedenis en de taal van de landeigenaars zien ze als racisme jegens de Arabieren.



En partij in Marokko mag niet aan de verkiezingen meedoen, omdat deze partij vindt dat Marokko geen Arabisch land is.
In het Arabische racistische imperialistisch rijk geldt alleen de Arabische nazi ideologie als norm. Andere ideeën en meningen zijn niet toegestaan.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » di 06 feb , 2007 22:47

Het vrije woord is in de “Arabische wereld” verboden.


Dat klopt, maar hier niet. De Arabische wereld probeert wel uit alle macht invloed uit te oefenen op wat hier in het openbaar wordt gezegd, maar ze kunnen het niet tegenhouden. Dus bedoel ik dat je het hier moet zeggen. Dat sijpelt uiteindelijk toch door.

Een rechter in Marokko heeft gezegd dat Imazighen geen Amazigh namen mogen hebben, want dat is een gevaar voor de staat.


Inderdaad belachelijk. Ze moeten islamitische of Arabische namen krijgen. Ik begrijp eigenlijk niet dat hiertegen niet meer wordt geprotesteerd, en dat er niet meer 'burgerlijke ongehoorzaamheid' is (je kan je kind bij de Nederandse burgerlijke stand toch inschrijven hoe je wil), maar misschien heb ik er wel te weinig zicht op. Misschien kan het de meeste Marokkanen niet schelen, ik weet het niet.

In Marokko wordt niet alleen de oorspronkelijke cultuur onderdrukt, maar ook andere godsdiensten of levensopvattingen mogen niet openlijk worden beleden of verspreid. Op het verkopen van bijbels staat gevangenisstraf. Daarom denk ik dat de oorzaak niet alleen Arabisch nationalistisch is, maar ook religieus.

We hebben dat hier ook gehad, iedereen moest een 'christelijke' naam hebben. Hoe het precies zit weet ik niet, want er bestonden ook Nederlandse namen, maar het is ooit verplicht geweest om kinderen christelijke namen te geven.
Veel oude plaatsnamen zijn ook veranderd in christelijke plaatsnamen. Door zulke dingen gaat er natuurlijk uiteindelijk een hoop geschiedenis verloren.

Volgens mij sluit de islam heel goed aan bij nationalistische ideeën. De islam is om te beginnen ontwikkeld om het Arabisme te promoten, dus als Arabische godsdienst, met een Arabisch heilig boek, een Arabische heilige taal die met de islam mee wordt verspreid, een Arabische heilige familie etc.

Dat zijn reacties op de Romeinse christenen met hun eigen heilige taal (het Latijns, dat voortkomt uit het Romeins) en hun bijbel, en op de joden, met hun Hebreeuwse heilige taal en hun torah, op de Syrische peshitta, etc.

De Arabieren verzetten zicht hiertegen en kwamen als antwoord met een verarabiseerde godsdienst (het is tenslotte in de kern dezelfde godsdienst). De koran werd geschreven, in dit boek wordt er zelfs op gehamerd dat de koran verschenen is als Arabisch boek, omdat het Arabisme centraal wordt gesteld. In de landen die door de Arabieren werden veroverd werd het Arabisch de centrale taal, en de Romeins-christelijke cultuur werd verdrongen. Dit Arabisch ging vanaf het begin samen met de islam, je kan het er niet los van zien.

Maar er werden ook landen geïslamiseerd waar het Arabisch geen poot aan de grond kreeg. Deze landen zijn wel vaak erg nationalistisch ingesteld. Turkije is bijvoorbeeld helemaal niet Arabisch, maar wel bijzonder nationalistisch, en andere groepen in Turkije (zoals christenen en Koerden) worden gediscrimineerd en onderdrukt. Hun taal en cultuur zijn ook verboden. De Armeense cultuur, in feite een van de oudste christelijke culturen ter wereld, is inmiddels de totale 'damnatio memoriae' nabij. De Turkse overheid is in alle stilte bezig de restanten van deze cultuur te vernietigen, opdat ze zo snel mogelijk volledig uit de herinnering verdwenen zijn.

Landen als Pakistan en Iran zijn ook bijzonder nationalistisch ingesteld, en beide zijn nauw betrokken bij de verspreiding van het internationale terrorisme. Net als Turkije worden zij hierin geïnspireerd door de islam, maar niet door het Arabisme. In Pakistan moeten kinderen dacht ik trouwens wel de koran in het Arabisch uit het hoofd leren (net als in Indonesië), totaal belachelijk, want ze hebben geen idee wat ze murmelen, maar verder zijn deze landen nationalistisch ten opzichte van hun eigen cultuur.

Maar ze zijn weer niet nationalistisch wat hun geschiedenis aangaat, alleen wat hun islamitische geschiedenis aangaat. Indonesië had bijvoorbeeld een hele rijke hindoeïstische en inheemse cultuur, maar door de opkomst van de fundamentalistische islam gaan steeds meer eeuwenoude tradities verloren. Deels is dit natuurlijk normaal, maar vaak stuurt de islam dit ook op een agressieve manier naar hun eigen normen, bijvoorbeeld door aan te sturen op een strict apartheidssysteem in tradities waarin samenwerking van mannen en vrouwen centraal stonden. Deze tradities zullen hierdoor voorgoed verloren gaan, want ze zijn gebaseerd op continuïteit in de overlevering.

In het kort: ik denk dus dat de ideologie die dit superioriteitsgevoel en een bepaalde levenshouding promoot de kern is van dit nationalisme. Het is belangrijker die ideologie door te prikken dan je juist te richten tegen de Arabieren. Het is tenslotte geen genetisch probleem, maar een ideologisch probleem.

Al met al ben ik wel met je eens dat je je moet verzetten tegen deze 'arabisering', want het gaat wel ten koste van tradities. Wat eenmaal verloren is gegaan, krijg je niet meer terug. Ik vind het ook goed dat hier veel Marokkanen bezig zijn met het behoud van de Amazigh-cultuur en de Marokkaanse geschiedenis, omdat ze hier de ruimte wel hebben. Reader weet hiervan trouwens alles af.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Tiresias » wo 07 feb , 2007 19:35

Boeiende informatie! Ik had er nooit bij stil gestaan dat er in de Arabische wereld ook veel andere volkeren in de onderdrukking zitten. Tuurlijk had ik al gehoord van het oprukken van de Sharia in Nigeria, betrokkenheid van Arabische milities in ethnische zuivering in Soedan, een stiltezone rond de Spaanse Sahara en de lotgevallen van de Armeniërs in Turkije, maar ik had er nog niet bij stil gestaan dat dit wel eens een staatkundige strategie zou kunnen zijn. Zo zie je maar weer dat wie een ander verwijt een onderdrukker te zijn, dat aan de andere kant zelf kan zijn, dat er veel meer grijs is dan zwart en wit.

Maar ik denk niet dat je dit dient te extrapoleren naar Arabieren an sich. Dat zijn ook gewoon mensen. Zoals zo vaak is het gedrag van een regering of een leger verschillend dan de meningen van de bevolking. En daarnaast is het ook niet zo dat dit steeds zo is geweest en dat wij steeds zo verlicht zijn: de Spaanse Almohad-moslims waren extreem tolerant tov andere volkeren en religies, tot ze omstreeks 1492 werden vervangen door het Spanje van de inquisitie (die Spanje gewelddadig ontdeden van joden, moslims en ketters).
Tiresias
 
Berichten: 106
Geregistreerd: za 19 aug , 2006 10:13

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » wo 07 feb , 2007 20:57

Dit is ongeveer een vertaling van de tekst:

---


Voor de slachtoffers van Arabisch imperialisme

Wij, vrijdenkers onder volkeren die Arabisch praten vanaf Marokko tot en met Irak, doen de volgende oproep. Wij beseffen wat de oorzaak is van de achterlijkheid van onze volkeren en landen. De oorzaak is een heel oude godsdienst die met het zwaard opgedrongen is door een onbeschaafd volk uit de woestijn. 1400 jaar geleden moesten onze voorouderen de achterlijke taal van dit volk overnemen. Als intellectuelen van deze volkeren, beseffen we dat deze religie die opgericht is door een ontwikkeld volk in een kale woestijn in strijd is met de moderniteit. Het is voor onze volkeren en landen onmogelijk om te ontwikkelen met een religie die zegt dat de aarde niet draait, de zon ondergaat in een put van klei, dat een vrouw de helft van de man is, de banken zijn Haram, etc.

Ja, met deze religie zullen onze volkeren niet in staat om zich te ontwikkelen. Deze religie maakt van Arabisch een heilige taal, en dwong onze voorouders om Arabisch over te nemen. Daarom vinden we dat:
1. ons moeten bevrijden van deze achterlijke godsdienst en taal.
2. Iedere van deze volkeren moet terugkeren naar de taal van zijn voorouders.
3. Het bevrijden van onze landen, volkeren en culturen van deze achterlijke bezetter uit de Arabische woestijn
4. We willen onze volkeren niet van elkaar en de buitenwereld isoleren. Onze volkeren moeten naast de taal van hun voorouders ook moderne talen leren en geen heilige achterlijke taal van een achterlijk volk uit een kale woestijn.

Om dit te realiseren, zijn we van plan om het volgende te realiseren:

1. Het oprichten van een tv station om onze volkeren te vertellen hoe hun voorouders met het zwaard tot Islam moesten bekeren, en hoe ze met het zwaard Arabieren moesten worden. We moeten onze volkeren bewust maken van de misdaden van dit achterlijke volk en hun haat jegens alles wat modern is.
a. Het onderwezen van de talen van onze voorouders
b. Het onderwezen van moderne talen.
2. Het oprichten van een organisatie die zich bezig gaat houden met het ontwikkelen van talen en de culturen die slachtoffers zijn geworden van Arabisme.

Aangezien deze godsdienst niet alleen onze landen terroriseert maar ook de hele wereld, doen we een oproep aan beschaafde volkeren overal ter wereld in Japan, China, Europa, India, Amerika, etc. om ons te steunen in onze strijd om een eind te maken aan het terreur van deze godsdienst in ons planeet.

Aan alle vrijdenkers die willen mee helpen met het realiseren van onze doelen, zet jouw handtekening hieronder:

1. Farao’s ( autochtonen van Egypte): ….................
2. Noba (autochtonen van Egypte en Soedan): …........................
3. Imazighen (autochtonen van Noord-Afrika, van Marokko tot Libië): …..................
4. Andere volkeren in Soedan: ….......................
5. Feniciers (autochtonen van Libanon):…................
6. Hebreeuws (autochtonen van Syrië)....................
7. Syriërs, Hebreeuws, Atoerien, Kildaan (autochtonen van Syrie en Libanon):............. …
8. Koerden en Toerkmaan (autochtonen van Syrië, Libanon en Irak): ….
9. alle vrijdenkers in de gearabiseerde wereld en de Arabieren zelf.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Reader » do 08 feb , 2007 11:19

Ik heb op te merken dat almohaden-moslims een berberse dynastie is, en gaan Arabieren.
anderzijds, wie de geschiedenis van almohaden kent, weet dat er al eerder een einde was aan de Arabische overheersing in Noord Afrika. Als er werkelijk een echt Arabische overheersing was. Recent Haplogroups onderzoeken stellen dat Noord Afrika genetisch niet Arabisch is.
Mijn discussies in Arabisch fora, heeft me laten zien dat sommige Berbers als chauvinistische arabieren kan categoreren, terwijl ik van sommige Arabiern de indruk kreeg dat ze meer Berbers dan me zijn.

..
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Tiresias » do 08 feb , 2007 12:58

Oké dan, Mehmed II, de veroveraar van Byzantium en de Balkan? In de Volkskrant van 6-2-7 staat een lang artikel over zijn 'eerste verklaring van de rechten van de mens': Istanbul zou de eerste cosmopolitische stad worden, en ruimte laten voor alle godsdiensten en volkeren.

Ik heb wat problemen met wat ik hierboven zie terugkomen, over 'achterlijkheid'. Respect voor je eigen cultuur en taal, oké, maar om dan de taal en de cultuur van de kolonisatoren als 'achterlijk' te omschrijven, vind ik een gevaarlijk discours, zeker gezien de tijdsgeest, die de islam te makkelijk als baarlijke duivel omschrijft. Indien de schrijvers van de tekst hierboven (zonder twijfel mannen?) dat wat zouden kunnen afzwakken en niet zo een waardeoordeel opkleven, dan zou ik veel makkelijker hun eisenpakket kunnen ondertekenen.
Tiresias
 
Berichten: 106
Geregistreerd: za 19 aug , 2006 10:13

Berichtdoor Reader » do 08 feb , 2007 13:41

Nou, de auteur is blijkbaar een arabischtalige en dus een Arabier in feite....

Bezet door Arabieren is gespecialseerd in het scannen van google op zoek naar zulke oproepen, en wil nooit wijs worden van het feit dat hij er nergens mee kan. In het beste geval zou hij als "chauvinistisch" en terecht beschouwd worden. Maar dat hij ermee zou ophouden. Nee .....

Was het Hitler die zei: "de goeden zijn al gestorven."?
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » do 08 feb , 2007 13:55

Bedankt voor de vertaling, Bezet door Arabieren.

Globaal sta ik eigenlijk wel achter de inhoud. Hun middelen zouden de middelen zijn die ik ook zou willen gebruiken.

Een tv-station oprichten klinkt een beetje naar propaganda, maar daar staat wel iets heel belangrijks tegenover, namelijk dat de stem van deze mensen in de Arabische wereld volledig wordt onderdrukt. Een eigen zender is dus misschien het beste om ook deze anti-islamitische mening een podium te geven. Persoonlijk ben ik voor de discussie, niet voor eenzijdige voorlichting.

Ik val ook wel een beetje over het woord achterlijk, maar misschien moet je dit woord ook wel juist gebruiken. Het is natuurlijk ook achterlijk dat vrouwen geen rechten hebben, en dat ontelbare vrouwen worden opgesloten in hun huizen en geen bewegingsvrijheid hebben, zelfs niet om een dokter te bezoeken als ze ziek is. Om maar een voorbeeld te geven. Waarom zou je dit eigenlijk niet ronduit achterlijk noemen? Ik vind het woord achterlijk eigenlijk nog vriendelijk vergeleken bij de rechteloosheid waaronder veel mensen lijden. Tenminste, als je over 'rechteloos' kan spreken, als je het over onderdrukkende en discriminerende wetten hebt.

Ook bij het onderwijzen van de taal van de voorouders heb ik een beetje mijn bedenkingen. Als het nog om levende talen gaat, is dat niet zo'n probleem. Maar ik denk niet dat je moet vervallen in nostalgische regressie, je vertrekpunt moet het nu zijn. Teruggrijpen naar het verleden mondt heel vaak uit in nieuwe vooroordelen die niet helemaal aansluiten bij waar mensen mee bezig zijn.

Ik moet bijvoorbeeld denken aan de 18e farao-dynastie van Egypte, die zich afzette tegen de ontwikkelingen van de eigen tijd, en dit oploste door een oude godsdienst (een oude vorm van de eredienst voor Amon) herinstalleerde. Zogenaamd grepen ze terug op het verleden, maar in werkelijkheid ontstond er een eigen variant. Vervolgens waren de 18e en 19e dynastie naar mijn smaak de ergste oorlogsdynastieën van de Egyptische geschiedenis (voor zover ik daar verstand van heb), dus je kan je afvragen wat precies het nut is geweest van deze romantisering van het verleden. In feite heeft het vooral gediend voor het legitimeren van het beleid van de nieuwe heersers.

Dat moet je dus voorkomen: het ontmantelen van de 'arabisering' moet niet leiden tot een nieuwe ideologie die een nieuwe onderdrukkende macht in het zadel helpt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » do 08 feb , 2007 15:11

Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » do 08 feb , 2007 15:39

Ik klikte op de link, maar de hele server ligt er zo te zien uit. Ik zal het later nog eens proberen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 08 feb , 2007 15:53

Els,

Het is natuurlijk ook achterlijk dat vrouwen geen rechten hebben, en dat ontelbare vrouwen worden opgesloten in hun huizen en geen bewegingsvrijheid hebben, zelfs niet om een dokter te bezoeken als ze ziek is. Om maar een voorbeeld te geven. Waarom zou je dit eigenlijk niet ronduit achterlijk noemen?

Dit is wel achterlijk! Dit gedrag was ooit Arabische cultuur, maar dat is nu uitgestorven. Deze mannen bestaan niet meer. Als ze bestaan, dan zijn ze ziek in hun hoofd.

Teruggrijpen naar het verleden

De schrijvers van dat bericht willen alles behalve teruggaan naar het verleden. Ze willen Arabisme en islamisme bestrijden omdat deze twee 1400 jaar geleden gecreëerd zijn en niet aan de moderniteit kunnen aanpassen. “onze volkeren kunnen niet ontwinkelen met deze achterlijke religie die 1400 jaar geleden geschreven is ”, zeiden ze. Deze mensen willen zich snel aansluiten bij moderne culturen.

Het bevrijden van jouw land, taal en cultuur van de woestijnmens of van zandmens (zoals sommige Arabieren zichzelf noemen) is geen teruggrijpen naar het verleden, maar het bevrijden en verkrijgen van eigendommen en rechten.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » do 08 feb , 2007 16:11

Bezet_door_Arabieren schreef:Els,

Het is natuurlijk ook achterlijk dat vrouwen geen rechten hebben, en dat ontelbare vrouwen worden opgesloten in hun huizen en geen bewegingsvrijheid hebben, zelfs niet om een dokter te bezoeken als ze ziek is. Om maar een voorbeeld te geven. Waarom zou je dit eigenlijk niet ronduit achterlijk noemen?

Dit is wel achterlijk! Dit gedrag was ooit Arabische cultuur, maar dat is nu uitgestorven. Deze mannen bestaan niet meer. Als ze bestaan, dan zijn ze ziek in hun hoofd.


Nou, daar heb ik eigenlijk al zoveel voorbeelden van gelezen dat ik ervan uitga dat het een algemeen voorkomende praktijk is. Er was bijv. een tijd terug een reportage over een fotografe die reisde door de islamitische wereld, en die bijna geen foto's van vrouwen kon maken, omdat die binnen moesten blijven. Ze moest dan eerst toestemming vragen aan hun mannen, en die gaven meestal geen toestemming.

Dan heb ik diverse boeken gelezen van vrouwen die leven in de islamitische wereld, en die hierover hebben geschreven, zoals Souad, Zana Muhsen en vele anderen. In Pakistan en Turkije, nogmaals, niet Arabisch maar islamitisch, worden vrouwen ook veelvuldig opgesloten. Veel vrouwen uit deze landen die naar het westen zijn overgekomen worden nu in westerse landen opgesloten, net zoals dat in hun thuislanden gebeurden. Ze leren geen iota van onze taal, dus kunnen ook nergens aankloppen voor hulp.
Ook over Marokko las ik verhalen over vrouwen die alleen thuis zijn en daar in hun eentje bevallen, zonder dat er ook maar iemand bij is, omdat ze het huis niet mogen verlaten om naar de dokter te gaan.

Vanwege de hoeveelheid aan verhalen die ik hierover ben tegengekomen zie ik dit niet als incidenten, maar als structurele misstanden.

Ik zag trouwens inmiddels dat er ook een Engelse sectie is op rezcar.com

http://www.rezgar.com/eng/main.asp?code=eng

Ziet er wel leuk uit, ik ga het eens lezen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 08 feb , 2007 16:38

els schreef:Nou, daar heb ik eigenlijk al zoveel voorbeelden van gelezen dat ik ervan uitga dat het een algemeen voorkomende praktijk is. Er was bijv. een tijd terug een reportage over een fotografe die reisde door de islamitische wereld, en die bijna geen foto's van vrouwen kon maken, omdat die binnen moesten blijven. Ze moest dan eerst toestemming vragen aan hun mannen, en die gaven meestal geen toestemming.

Vrouwen thuis verstoppen is Arabische cultuur. Voor de komst van de islam zeiden Arabieren het volgende: "een vrouw mag twee keer naar buiten gaan. "Het eerste keer uit de buik van haar moeder. Het tweede keer naar het huis van haar man".
Toen Arabieren met het zwaard de wereld gingen verwoesten, verspreiden ze hun geloof en cultuur. Veel moslim extremisten nemen de Arabische cultuur over. Taliba is een goed voorbeeld van deze extremisten.
Voor de komst van de Islam naar Noord Afrika, was een vrouw gelijkwaardig aan een man. Zo hadden Imazighen in Algerije en Marokko Amazigh koninginnen. Nu mogen vrouwen in Noord Afrika geen koningin of presidente worden.

In de site van die Arabische intellectuelen staat: "onderdrukken van vrouwen en mensen is een Arabische cultuur, en Arabieren hebben eeuwen lang en nog steeds niets anders gedaan dan mensen en vrouwen onderdrukken. Democratie en vrijheid hebben Arabieren nooit gekend "

Trouwens Arabische taal kent geen woord voor democratie, maar veel woorden voor onderdrukken, tirannie, discrimineren, etc.


Vanwege de hoeveelheid aan verhalen die ik hierover ben tegengekomen zie ik dit niet als incidenten, maar als structurele misstanden.

Ik als Marokkaan ken ik geen enkele geval van mannen die hun vrouwen verbieden om naar een arts te gaan. Maar dit betekent niet dat ze niet bestaan.
Als je iets vaak hoort en leest over een groep, ga je denken dat het in die groep normaal is.


Ik zag trouwens inmiddels dat er ook een Engelse sectie is op rezcar.com

http://www.rezgar.com/eng/main.asp?code=eng

Ziet er wel leuk uit, ik ga het eens lezen.


De site is nieuw en is de eerste site waar kritiek op de islam wordt geuit.

Hun moto is: de mens eerst.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » do 08 feb , 2007 17:29

Vrouwen thuis verstoppen is Arabische cultuur. Voor de komst van de islam zeiden Arabieren het volgende: "een vrouw mag twee keer naar buiten gaan. "Het eerste keer uit de buik van haar moeder. Het tweede keer naar het huis van haar man".


Ik ken hierop een variant, ik denk uit het boek 'Achter de sluier' van Fatima Mernissi. Daar luidt het dat een vrouw drie maal naar buiten mag, de derde keer als zij sterft en wordt begraven. Volgens mij ging dit wel degelijk over moslimvrouwen, maar ik kan de uitspraak even niet meer terugvinden.

Wel besteedt Fatima Mernissi uitgebreid aandacht aan de segregatie tussen mannen en vrouwen in Marokko, die vooral op het platteland overheersend is. Volgens deze segregatie leven mannen en vrouwen in gescheiden domeinen, de man bezet de buitenwereld, de vrouw het huis. Dat is zo sterk doorgetrokken dat vrouwen het huis niet uitmogen, maar dat mannen eruit gebonjourd worden. Ik heb nogal eens de indruk gehad dat deze mentaliteit naar Nederland is overgekomen, omdat je in wijken waar veel moslims wonen heel veel jongens op straat ziet spelen (of 'hangen', als ze wat ouder zijn), maar amper meisjes. Jongens en meisjes die massaal samenspelen, zoals dat in Nederland normaal is, zie je in die wijken helemaal niet. Dat is tenminste wat ik met mijn eigen ogen waarneem.

Een voorbeeld uit het boek van Mernissi:

Wanneer een man een vriend thuis uitnodigt, klopt hij op zijn eigen deur en vraagt de vrouwen met luide stem 'een weg te maken'(amlu triq). De vrouwen verstoppen zich dan snel in donkere hoeken, waar ze uit het gezicht moeten blijven, zodat de onbekende ongehinderd de binnenplaats kan oversteken. De gast blijft met zijn gastheer in het mannenvertrek zitten, totdat hij weggaat. Als hij naar het toilet wil gaan, wordt de amul triq-rite herhaald, om ieder treffen tussen twee onbekenden van verschillend geslacht te vermijden, aangezien dat een taboe is.

Wanneer een vrouw het voor de mannen gereserveerde terrein betreedt, gaat dat vergezeld van soortgelijke rituelen. Het verlaten van de woning was tot voor zeer kort een verschijnsel dat zich slechts bij uitzonderlijke gelegenheden voordee: bezoek aan het Heilige Graf, bezoek aan de hammam en familiebezoek bij geboorten, sterfgevallen en huwelijken. De sluier is het teken van de onzichtbaarheid van vrouwen op straat, bij uitstek het terrein van mannen.


De sluier is dus een soort doorgetrokken afscheiding, waarmee de vrouwen die zich in het mannendomein begeven zich onzichtbaar moeten maken, omdat ze daar eigenlijk niet horen te komen.

Mernissi geeft ook diverse voorbeelden van minder strenge regels in de Arabische wereld voor de komst van de islam. De islam zou juist diverse vrijheden van vrouwen beknot hebben. Daar kan ik ook wel eens een paar voorbeelden van opzoeken.

Ik als Marokkaan ken ik geen enkele geval van mannen die hun vrouwen verbieden om naar een arts te gaan. Maar dit betekent niet dat ze niet bestaan.


Ze bestaan wel, maar het ergste is dat niemand voor ze opkomt. De discriminatie is taboe. Ik herinner me nog dat er op een gegeven moment sprake was om de moudawana (familiewet) in Marokko op te heffen of te versoepelen, en dat er toen een grote demonstratie werd gevoerd tegen dit versoepelingsbeleid. Bizar, dat er tegen vrouwenrechten wordt gedemonstreerd in plaats van ervoor. Ik kon er nog een stukje over vinden op het web:

http://www.chronogram.com/issue/2004/08/news/index.php

PROPOSALS OF CHANGE VS. REALITY
When the changes to the Moudawana were first introduced, 40,000 supporters rallied in Morocco's political capital city of Rabat. The demonstration was held in conjunction with International Women's Day 2000. Just four days later, 400,000 fundamentalists flooded Casablanca in a counter demonstration denouncing the changes. "Moroccan women reject these plans imposed by the West, while Sharia recognizes women's rights and protects them," spokeswoman Nadia Yassine was reported to have said at the time. It was argued that the reforms were against Islam's Sharia law and bowed to Western standards. Yassine claimed that the Prophet Mohammed was himself effectively a feminist and that any changes to the social law should be made within a Muslim context.


Bezet door Arabieren schreef:Hun moto is: de mens eerst.


Inderdaad, ik zag dat ze het humanisme promoten. Ik ben wel geinteresseerd, ik vind eigenlijk dat veel mensen met een ex-moslim-achtergrond of zelfs liberale moslims het humanisme en secularisme beter verdedigen dan mensen die hier zijn opgegroeid. Die zijn kennelijk lui en ingeslapen, en weten niet meer waar die verworvenheden ook alweer voor dienden. Ze profiteren er alleen maar van.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 08 feb , 2007 17:53

Wat “Fatima Almarnisi” ( bedoel je niet Naima Bezzaz?) zegt, is natuurlijk niet de realiteit. Het is misschien waar bij haar eigen familie, maar niet bij de rest van de Marokkanen. Als je geen extreme dingen in jouw boek schrijft, zal geen hond dat boek kopen.

Islam gaf Arabische vrouwen in het midden oosten veel rechten die ze voor de Islam niet hadden. Het was wel een positieve revolutie. Voor de Islam was een vrouw in het midden oosten gelijk aan niets. Nee, een vrouw was erger dan niets. Arabieren begaafden hun dochters levend.
Islam heeft een vrouw gelijk gesteld aan de helft van een man. Maar in Noord Afrika was een vrouw destijds gelijk aan een man. Toen islam naar Noord-Afrika kwam, moesten vrouwen ook de helft van een man worden.

Die demonstratie in Casablanca is wel waar en werd georganiseerde door de Islamitische partij voor rechtvaardigheid (!).
Deze partij is een Arabische racistische fascistische partij die opgericht is door een Berber die gezworen heeft om nooit Berbers te praten, aangezien zijn moedertaal geen taal van Allah is. De oprechter van deze partij vindt dat Amazigh identiteit in Marokko verbannen moet worden en dat alle Marokkanen de wereld moeten Arabiseren. Het is dus niet vreemd dat deze clown zijn aanhangers riep om te gaan demonstreren.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » do 08 feb , 2007 18:14

Hahaha, ik bedoel echt Fatima Mernissi, het is dit boek:



Mijn indruk is dat Fatima Mernissi heel veel achtergrondinformatie heeft, en zich heel erg in de materie heeft verdiept. Zij verdedigt trouwens wel de islam, maar ik geloof dat ze dat doet op basis van de koran. Ze verwerpt dus de teksten die de profeet beschrijven, die volgens haar de basis van de scheve verhoudingen zijn. Ik ben het niet helemaal met haar eens, maar toch vind ik haar boek wel interessant, en steek ik er veel van op.

Van Naima Bezaz heb ik ook wel eens een boekje gelezen, een soort Marokkaanse volksverhalen over djinns en seherra's. Vond ik heel leuk trouwens, jammer dat het zo dun was.

Arabieren begroeven hun dochters levend.


Ik kan hiervoor maar 1 bron vinden, en dat is de koran. En die geloof ik eerlijk gezegd niet, want het wordt verder nergens door gestaafd.
Het verbaast mij wel altijd dat dit vaak wordt aangeroepen als een verbetering, terwijl het bij uitstek de islam is die de straf van steniging uitdraagt, waarbij vrouwen (in mindere mate ook mannen) levend worden begraven en met stenen worden doodgegooid. Hoe kun je nu tegen het levend begraven van dochters zijn, maar voor het ingraven van levende vrouwen die je met stenen doodgooit? Ik heb dit nooit begrepen.

Bedankt voor de info over die islamitische 'fascistische' partij trouwens. Het klopt wel dat het conservatieven waren die zo'n trammelant maakten, en het heeft niet eens geholpen, want de moudawana is inmiddels toch wat versoepeld (al had het misschien wel meer gemogen, maar ja, daar ga ik niet over :knipoog: ).
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 08 feb , 2007 18:29

De site is een paar weken oud en in nu verboden in sommige Arabische landen.

Dit staat in hun site:

"The www.rezgar.com website, a secularist site known for its advocacy of freedom of expression, minority rights, and women s rights, was blocked by at least four countries: Saudi Arabia , UAE, Tunisia , and recently Bahrain . "
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » do 08 feb , 2007 18:44

In Tunesie... dat verbaast me eigenlijk. Ik dacht juist dat Tunesie een relatief open land was.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 08 feb , 2007 19:52

els schreef:In Tunesie... dat verbaast me eigenlijk. Ik dacht juist dat Tunesie een relatief open land was.


Zin Al’abidien Ben Ali is bijna 40 jaar lang aan de macht. Met geweld snoert hij de mond van iedereen.

Die man is geen moslim en die site is ook niet van moslims, maar vrijheid van meningsuiting is in "zijn land" verboden. Tunesië is het enige land in Noord Afrika waar geen Amazigh bewegingen zijn en dit wil hij ook zo houden. In die site wordt gezegd dat heel Noord Afrika van Imazighen is en hij is bang dat in “zijn land” Imazighen in opstand gaan komen. In de site worden ook Arabische leiders bekritiseerd, en hij is een van de grootste dictators in de gearabiseerde wereld. dus ...

Binnenkort zal de site ook verboden worden in Soedan, Algerije, Jordanië, Irak en de rest van de golfstaten. In deze landen is zelfs Aljazeera tv verboden.


o ja, maar deze landen willen wel islam en Arabisme in de wereld verspreiden.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » do 08 feb , 2007 21:01

Hmm, ik ben misschien op het verkeerde been gezet omdat het beleid van Tunesië enigszins pro-westers is, en ook omdat er vrij veel over de Tunesische oudheden bekend is, waar nogal wat toeristische informatie over te vinden is.
Ik weet natuurlijk wel dat het land dictatoriaal wordt geregeerd, maar ik weet niet zo goed in welk opzicht. Geen vrije mening, dat is mij duidelijk, maar dat ze tot de snelsten behoren die een kritische website spotten en blocken, zou ik niet hebben verwacht. Dat duidt er dacht ik toch op dat ze actief bezig zijn met het blokkeren van kritische geluiden.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » do 08 feb , 2007 21:02

Hier is nog een site die in Tunesië wordt geblokkeerd, er staat een petitie op de voorpagina:

http://www.islamla.com/
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 08 feb , 2007 23:58

els schreef:Hier is nog een site die in Tunesië wordt geblokkeerd, er staat een petitie op de voorpagina:

http://www.islamla.com/


Twee reden om die site te verbieden: :)

1. de site is van Imazighen in Tunisie.
2. de site is van moslims.

ps. bedankt voor die site, want ik wist niet dat Imazighen in Tunisie ook bewust zijn van hun amazigh afkomst
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Reader » vr 09 feb , 2007 15:24

De site is anti-islamitisch: islamla betekent gewoon Islamnee (Geen islam).

Er is inderdaad een teken van de Berberse symbool. Maar meer dan dat is er niet. Ik heb de site doorgebladerd vond geen verwijzing naar de Imazighen noch in het geheel noch gedeeltelijk.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » vr 09 feb , 2007 16:29

Reader schreef:De site is anti-islamitisch: islamla betekent gewoon Islamnee (Geen islam).

Er is inderdaad een teken van de Berberse symbool. Maar meer dan dat is er niet. Ik heb de site doorgebladerd vond geen verwijzing naar de Imazighen noch in het geheel noch gedeeltelijk.


Je hebt gelijk. Ik heb het niet goed gelezen. Islamlaa betekent islamnee.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » vr 09 feb , 2007 22:01

Het is als het goed is atheistisch. Ik spaar atheistische sites, omdat ik een europese website over atheisme maak. Maar zelf lees ik eigenlijk alleen Engels en Duits, geen Frans helaas.
Ik vond 'islamla' wel een grappig woord, wist niet dat het 'islamnee' betekent. :)
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron