Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Goden~Engelen

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Goden~Engelen

Berichtdoor Endymion » do 15 feb , 2007 21:48

Hallo iedereen!

Ik zet hier eens even een vergelijking die ik heb gemaakt tussen Griekse goden en Bijbelse engelen. Ik beperk me tot de twaalf Olympiërs:

Zeus - donder - Uriël
Hera -huwelijk - Anaël
Athena -wijsheid - Sagnessagiël
Apollo - zon - Michaël
Poseidon - zee - Rahab
Ares - oorlog - Kemuël
Aphrodite - liefde - Hagiël
Artemis - maan - Gabriël
Hephaistos - kracht* - Zaruch
Demeter - landbouw - Habuhiah
Hestia - kuisheid - Tahariël
Hermes - reizen - Rafaël


*Door tijdgebrek heb ik hier slechts een prototype geplaatst en voor de goden slechts een enkel machtaspect gebruikt. Dat was niet altijd zo gemakkelijk want bij Hephaistos, de smid van de goden, vond ik geen engelen-equivalent, vandaar dat hij voor kracht staat. De vuurengel Michaël had ik al voor Apollo gebruikt. Voor Apollo en Artemis vond ik geen engel die respectievelijk over de muziek of over de jacht gaat.

En, wat vinden jullie ervan? :lach2:
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor els » do 15 feb , 2007 22:49

Heel goed, ik had geen idee dat dit mogelijk was!!
Het is een heel interessant idee, hoe ben je hierop gekomen?

Ik ga me eens meer in de engelen verdiepen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Engel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aartsengel

Als je een gaatje vindt, leg dan eens uit vanwaar je die gelijkenissen maakt?

Ik zal nog eens wat opzoeken, ik moet nog wel wat hebben over engelen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Endymion » vr 16 feb , 2007 11:04

els schreef:Heel goed, ik had geen idee dat dit mogelijk was!!
Het is een heel interessant idee, hoe ben je hierop gekomen?


Dankje :bloos: , wel eigenlijk doe ik niet liever dan voor de twaalf Olympiërs equivalenten in andere culturen, godsdiensten en mythologieën. En hier nu de vergelijking tussen de Griekse en Romeinse goden te plaatsen, leek me net wat oudbakken brood. :knipoog:

Als je een gaatje vindt, leg dan eens uit vanwaar je die gelijkenissen maakt?


Hoe bedoel je vanwaar? Mijn bron is een klein boekje over engelen, enfin over de spiritualiteit van de engelen. Als tegengewicht voor alle heidense spirituele boeken e.d. die tegenwoordig te vinden zijn in elke boekenhandel, heeft het christendom de engelen gebruikt. Ik persoonlijk ben niet echt spiritueel, ik ben gewoon een overtuigde mythofiel! In het middelbaar fungeerde ik altijd als levend lexicon (let op de alliteratie) *Dikke Nek* :knipoog:

Of bedoel je hoe ik tot die vergelijking kwam? Wel, in dat boekje staat waarvoor iedere engel staat en zo heb ik die dan aan een desbetreffende god gelijkgesteld. Enfin, beter gezegd vergeleken want tussen de goden en de engelen bestaan veel verschillen. Engelen zijn pure spirituele wezens van het licht, terwijl goden natuurlijke wezens zijn. Behalve die Ene, die God of Godin genoemd wordt. Ik persoonlijk hou me liever bezig met het verhalen vertellen over goden i.p.v. het vereren van hen. (Hopelijk wordt ik nu niet neergebliksemd...)

Ik zal nog eens wat opzoeken, ik moet nog wel wat hebben over engelen.


Tof :)

Groetjes
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor els » vr 16 feb , 2007 17:29

Of bedoel je hoe ik tot die vergelijking kwam?


Ja, dat bedoel ik. Ik ben bang dat ik niet snel iets kan terugvinden, ik heb nog iets waarin engelen voorkomen in een soort 'harmonie der sferen' in middeleeuwse muziek. Dat is ontleend aan de Grieken, dus misschien zijn daar ook nog gelijkenissen uit te halen. Ik zou in eerste instantie denken aan de planeten (of misschien de planeetgoden), maar ik moet het dan eerst weer eens aan het daglicht zien te krijgen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Endymion » di 20 feb , 2007 21:45

Hoe ik tot die vergelijking kwam?

... de Bijbelverhalen spelen zich toch ook in de Oudheid af? Net als de mythologische verhalen van de Olympische goden.
Ik wilde altijd al weten hoeveel en welke engelen er zijn... waarvoor ze staan en zo... Mja en dan dacht ik: zet de Griekse goden toch een keertje tegenover de Bijbelse engelen.
Mijn bron is dus slechst dit ene spirituele boekje :cry: . Heb de mystieke joodse geschriften niet doorgenomen... had ik dat moeten doen?

Enfin, hier zijn nog een paar engelen:
De Aarstengelen zijn Michael, Gabriël, Raphaël en Uriël.

Michaël: held, zon, vuur
Gabriël: boodschapper, maan, water, geboorte, dood, dromen
Rafaël: genezing, kennis, reizen, wetenschap, lucht, dageraad
Uriël: aarde, donder, onheil

70 engelen of Boden van het Licht:

Achaïa: geduld
Aftiël: schemering
Amatiël: waarheid
Anaël: huwelijk
Anpiël: vogels
Araël: vogels
Ariël: algemene genezing
Armisaël: baarmoeder, geboorte
Asda: voeding, hongersnood
Azariël: mystiek
Azraël: duisternis
Barakiël: toeval
Behemiël: tamme dieren
Cassiël: eenzaamheid
Fanuël: hoop
Gargatel: zomer
Guabaral: herfst/najaar
Haamiah: spirituele kennis
Habbiël: overgave
Habuhiah: landbouw, tuinieren
Hagiël: liefde, Venusster
Itqal: harmonie
Jelial: hartstocht
Kemuël: oorlog, sport
Lahabiël: bescherming
Laila: conceptie, nacht
Librabis: voorspoed
Maktiël: bomen
Malizian: gezichtsvermogen
Matariël: regen
Mir: vriendschap
Moria: wind
Nahariël: stromingen
Och: hart
Oriël: lot
Orifiël: wildernis
Raduriël: zang
Rahab: zee
Rahmiël: mededogen
Ramiël: donder
Rehaël: gezondheid
Riddia: regen, droogte
Risnuch: landbouw
Rosjel: verloren voorwerpen
Rubiël: toeval
Sabraël: ziekte bestrijden
Sachlop: planten
Sagnessagiël: wijsheid
Samandiriël: vruchtbaarheid
Samsiël: daglicht
Sandalfon: jongen of meisje?
Serafiël: vrede
Shalgiël: sneeuw
Sujel: aardbevingen
Tahariël: zuiverheid
Temeluch: zwangerschap
Teoaël: zakelijke ondernemingen
Teratel: vrijheid
Tezalel: trouw
Theliël: verleiding
Turiël: wilde dieren
Tzafkiël: dood
Vasiaria: genade, gerechtigheid
Yehudia: verlies, troost
Zachariël: geheugen
Zadkiël: gerechtigheid, genade
Zafiël: regen
Zamiël: orkanen
Zaruch: kracht
Zuflas: wouden
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor willy » wo 21 feb , 2007 16:48

Zonnewegtekens vervangen door naam van Apostelen

De hemelstrook waarin de schijnbare zonneweg ligt.
Deze strook is verdeeld in 12 tekens of huizen.
Een teken bevat 30° van de zonneweg.
30° x 12 tekens = 360°
Elke maand staat de zon in een bepaald teken.

1 Vissen - Bartolomeüs
21 maart - 21 april
Lentepunt

2 Ram - Simon
22 april - 22 mei

3 Stier - Thaddeüs
23 mei - 20 juni

4 Tweelingen - Mattheüs
21 juni - 20 juli
Zomerpunt

5 Kreeft - Filippus
21 juli - 20 augustus

6 Leeuw - Jacobus de Oude
21 augustus – 22 september

7 Maagd - Thomas
23 september - 25 oktober
Herfstpunt

8 Weegschaal - Johannes
26 oktober - 23 november

9 Schorpioen - Judas
24 november - 20 december

10 Boogschutter - Petrus
21 december - 17 januari
Winterpunt

11 Steenbok - Andreas
18 januari - 16 februari

12 Waterman - Jacobus de Jonge
17 februari - 20 maart
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » wo 21 feb , 2007 18:48

De Aarstengelen zijn Michael, Gabriël, Raphaël en Uriël.


Hello, Endymion, u noemt maar vier aartsengelen, mag ik dan zo vrij zijn om te vragen of u een moslim bent, indien ja, dan hebt u gelijk, normaal zijn het er sinds de oudheid zeven, zoals ons zonnestelsel uit zeven eenheden bestaat en waar ze toch van afgeleid zijn? Alleen de moslims spreken maar van vier. Groetjes, willy.

The Seven Archangels
According to Various Sources and Authorities

Enoch 1 (Ethiopic Enoch) (the earliest reference to the 7)
1. Uriel
2. Raphael
3. Raguel (Ruhiel, Ruagel, Ruahel)
4. Michael
5. Zerachiel (Araqael)
6. Gabriel
7. Remiel (Jeremiel, Jerahmeel)

3 Enoch (Hebrew Enoch) *
1. Mikael
2. Gabriel
3. Shatqiel
4. Baradiel
5. Shachaqiel
6. Baraqiel (Baradiel)
7. Sidriel (or Pazriel)
* In Odeberg’s edition of 3 Enoch, it is noted that “each of the 7 archangels is accompanied by 496,000 myriads of ministering angels”

Testament of Solomon
1. Mikael
2. Gabriel
3. Uriel
4. Sabrael
5. Arael
6. Iaoth
7. Adonael

Christian Gnostics
1. Michael
2. Gabriel
3. Raphael
4. Uriel (= Phanuel)
5. Barachiel
6. Sealtiel
7. Jehudiel

Gregory the Great
1. Michael
2. Gabriel
3. Raphael
4. Uriel
5. Simiel
6. Orifiel
7. Zachariel

Pseudo-Dionysius
1. Michael
2. Gabriel
3. Raphael
4. Uriel
5. Chamuel
6. Jophiel
7. Zadkiel

In Geonic Lore
1. Michael
2. Gabriel
3. Raphael
4. Aniel
5. Kafziel
6. Samael
7. Zadkiel

In Talismanic Magic
1. Zaphkiel
2. Zadkiel
3. Camael
4. Raphael
5. Haniel
6. Michael
7. Gabriel

In The Hierarchy of the Blessèd Angels
1. Raphael
2. Gabriel
3. Chamuel
4. Michael
5. Adabiel
6. Haniel
7. Zaphiel

Other archangels mentioned as among the 7 include: Pravuil, Shepherd, Phanuel (equated with Uriel).

In Persian mythology, “the holy immortal ones,” all of whom had the nature of angels, were: 1. Justice or Truth; 2. Right Order; 3. Obedience; 4. Prosperity; 5. Piety or Wisdom; 6. Health; 7. Immortality.

According to Muslim lore there are only 4 archengels: Gabriel, Michael, Azrael, Israfel.

Usually 7, rather than 4, were favored because 7 is a more rnystical number and because, as we read in Esther 1: 14, there were “Seven princes who saw the king’s (God’s) face.”

The Babylonians regarded the 7 planets as deities, and these (says W. 0. E. Oesterley) were the prototype of the Judaeo-Christian archangels.

The amesha spentas have also been regarded as the prototype.

Gustav Davidson : A Dictionary of Angels, Free Press, New York.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » wo 21 feb , 2007 19:55

De Christelijke Sterrenhemel

Afbeelding

Deze afbeelding van een “christelijke sterrenhemel” (noordelijk halfrond) gaat uit van een voorbeeld van Julius Schiller (Augsburg 1627), die meende dat het niet verenigbaar was met zijn geloof om “de sterren de namen van boze geesten, dieren en zondige mensen te geven”, waar de bijbel toch al zegt: “en de verstandige zullen stralen als de glans van het uitspansel en die velen tot gerechtigheid hebben gebracht als de sterren voor eeuwig en altijd”. (Daniël 12:3)

De “Kleine beer” is aartsengel Michaël geworden, “Pegasus” aartsengel Gabriël, “Hercules” De drie Wijzen, de “Draak” Moord op de Onnozele Kinderen, “Cassiopeia” Bathseba, “Perseus” is David en “Medusa” wordt natuurlijk Goliath, de “Grote beer” de sloep van Petrus en het sterrenbeeld “Andromeda” het graf van Christus. Enz.

Andreas Cellarius, Harmonia Macrocosmica, Amsterdam, 1660

Alexander Roob, Alchemie & Mystiek, Taschen.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Endymion » wo 21 feb , 2007 20:07

Mooi

Gelukkig voor ons heidenen bleven de oude benamingen van sterrenbeelden, planeten, dagen en maanden voort bestaan :knipoog: .

Groetjes
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor willy » wo 21 feb , 2007 20:10

Afbeelding

De Aartsengel Gabriël (sterrenbeeld Pegasus)
Gravure, 26,25 x 32,25 cm
Uit Coelum Stellatum Christianum

Afbeelding

De Drie Wijzen (sterrenbeeld Hercules)
Gravure, 26,25 x 32,25 cm
Uit Coelum Stellatum Christianum

Julius Schiller, Coelum Stellatum Christianum, Augsburg, 1627

George S. Snyder, Oude hemelkaarten, Becht, ISBN 90 230 0563 5/CIP
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Endymion » wo 21 feb , 2007 20:17

Hello, Endymion, u noemt maar vier aartsengelen, mag ik dan zo vrij zijn om te vragen of u een moslim bent, indien ja, dan hebt u gelijk, normaal zijn het er sinds de oudheid zeven, zoals ons zonnestelsel uit zeven eenheden bestaat en waar ze toch van afgeleid zijn? Alleen de moslims spreken maar van vier. Groetjes, willy.


Hallo Willy, neen ik ben geen moslim. Ik ben vrijzinnig. En een beetje heidens.
Hartelijk dank voor de aanvulling van mijn lijst. Zeven aartsengelen lijkt me eigenlijk ook toffer dan slechts vier. Zeven planeten, zeven als geluksgetal, enz...
Zoals ik al zei, haalde ik mijn info uit dat kleine fameuze boekje... ik weet eigenlijk niet of ik de naam mag vernoemen, Els?
Hoe dan ook ik ben echt blij met de zeven aartsengelen.
Mag ik zo vrijpostig zijn , Willy, u naar uw geloof te vragen?

Groetjes
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor Endymion » wo 21 feb , 2007 20:31

Bedenkelijk...

Nu heb ik in mijn lijst zeventig engelen - de aartsengelen buiten beschouwing gelaten - en had Asjera of Astarte niet ook zeventig kinderen bij de god El? Ik vraag dit omdat de bijbelse engelen en de Phoenicische goden in dezelfde streek "bestonden"...
Ach nee, dat is pure quatsch! Ten slotte hield men zich toch veel later bezig met engelen of niet? En ten slotte zijn er veel meer dan zeventig engelen...
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor Shayenne » do 22 feb , 2007 0:05

Eh, misschien is het een goed idee je allereerst te verdiepen in de Isagoge van de Arbatel of Magic (Magia Veterum). B.v. in die der "Olympic Spirits" -legioenen- bewoners van het firmament en sterren. Niet te verwarren met de Olympus der Griekse goden. De "engel" Ophiel alleen al houdt er zo'n legioen van 1000000 op na. Dan heb je ook nog de microcosmische karakters en namen van de sterren die je kunt vertalen in "engelen" of "goden".
De 4 aartsengelen stonden in den beginne bekend als de Wachters der 4 elementen/seizoenen onder de naam van de koninklijke sterren: Aldebaran (lente-equinox), Antares, Fomalhaut (winterequinox -als je die laatste bekijkt op google zul je nog aangenaam verrast worden- en Regulus. De laatste werd de koning der sterren genoemd.
Deze 4 sterren staan precies elk op 90 grd. achter elkaar.
Later vooral door Agrippa en tijdgenoten kregen de meeste sterren engelennamen naar belangrijkheid en functie.
Zo (ver)werd Aldebaran tot Michael, Regulus - Rafaël, Antares - Uriël en Fomalhaut - Gabriël.
En daarna kun je je nog altijd verdiepen in de 28 Mansions of the Moon en de vertaling van het arabische "Ghayat al Hakim" (1000 AD) erop na slaan, beter bekend als de Picatrix een encyclopedie in 1260 vertaald in het latijn en waar nu sommige delen verkrijgbaar zijn in het Engels. en...je krijgt ook een heel andere kijk op astrologie, ook mooi meegenomen.
Veel succes met het leggen van al die associaties. 't Zal een beste klus worden.

Groet Shayenne. :)
edit: foutje verbeterd.
Laatst bijgewerkt door Shayenne op do 22 feb , 2007 12:37, in totaal 1 keer bewerkt.
Shayenne
 
Berichten: 44
Geregistreerd: zo 19 nov , 2006 17:08

Berichtdoor willy » do 22 feb , 2007 12:08

Mag ik zo vrijpostig zijn , Willy, u naar uw geloof te vragen?



Endymion, dat mag ge zeker. Atheïst tot in de kist.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » do 22 feb , 2007 13:04

Endymion schreef:Zoals ik al zei, haalde ik mijn info uit dat kleine fameuze boekje... ik weet eigenlijk niet of ik de naam mag vernoemen, Els?


Natuurlijk.... lijkt me juist interessant om te weten.

Ik ken zelf het boek van Henoch, boeken van rond de begintijd van het christendom), waarin ook engelen worden genoemd, hele andere namen weer. Hier een paar fragmenten waar de val van de engelen wordt besproken.

http://www.homepages.hetnet.nl/~fm-ter- ... Henoch.htm

Hoofdstuk 6

1. En het geschiedde, toen de mensenkinderen zich in die dagen hadden vermenigvuldigd, dat hen mooie en knappe dochters geboren werden.

2. En de engelen, de zonen der hemelen, zagen hen en hun begeerte ging naar hen uit. En zij zeiden tot elkaar: "Komt, laten wij ons vrouwen kiezen uit de mensenkinderen en kinderen verwekken"!

3. En Semjâsâ, de overste van die engelen, sprak tot hen: "Ik ben bevreesd; gij zult toch niet van plan zijn deze daad ten uitvoer te brengen en mij dan alleen deze grote zonde te laten boeten".

4. Toen antwoordden zij allen hem en zeiden: "Wij willen allen een eed zweren en ons door vervloekingen aan elkaar verplichten dit plan niet op te geven, maar het tot uitvoer te brengen".

5. Toen legden zij allen met elkaar de eed af en verplichten zich daartoe onder vervloekingen.

6. En totaal waren het er twee honderd. En zij daalden af op Ardis, dat is de top van de berg Hermon; en zij noemden de berg Hermon, omdat zij daarop gezworen hadden en vervloekingen onder elkaar hadden geuit.

7. En dit zijn de namen van hun oversten: Semjâzâ, hun leider, Urâkibarâmêêl, Akibêêl, Tâmiêl, Râmuêl, Dânêl, Ezêqêêl, Sarâqujâl, Asâêl, Armers, Batraal, Anâni, Zaqêbê, Samsâvêêl, Sartaêl, Turêl, Jomjâêl en Arâzjâl.

8. Dit zijn de leiders van de tweehonderd engelen, en al de anderen schaarden zich achter hen.


Hoofdstuk 10

1. Toen sprak de Allerhoogste, de Grote en Heilige, en zond Uriël naar de zoon van Lamech (Noach), en zei tot hem:

2. Zeg hem in Mijn naam: "Verberg u"! en openbaar hem het naderende einde. Want de gehele aarde zal ten onder gaan en een watervloed zal weldra over de gehele aarde komen, en al wat daarop is zal ten ondergaan.

3. En onderwijs hem nu, opdat hij ontkome en zijn zaad behouden blijft voor de gehele aarde!

4. En wederom sprak de Heer tot Raphaël: "Bind Azâzêl (satan) aan handen en voeten en leg hem in de duisternis (2 Petrus 2:4-5); maak een opening in de woestijn die in Dudâêl is, en leg hem erin.

5. En leg ruwe puntige stenen op hem en bedek hem met duisternis, zodat hij daar voor altijd blijft. En bedek zijn gezicht, opdat hij het licht niet aanschouwe!

6. En op de dag van het grote gericht moet hij in het vuur (de poel) worden geworpen.

7. En genees de aarde, die door de engelen verdorven is, en kondigt gij de genezing der aarde aan, namelijk dat Ik haar zal genezen en dat niet alle mensenkinderen zullen tenonder gaan tengevolge van het geheim dat door de wachters (gevallen engelen) is bekend gemaakt en door hun zonen is onderwezen.

8. En de gehele aarde werd verdorven door het werk van Azâzêl: "Reken hem alle zonden toe"!

9. En tot Gabriël zei de Heer: "Begeef u tot de bastaarden en de verworpenen en tot de uit hoererij geboren kinderen: en verdelg de hoerekinderen en de kinderen van de wachters onder de mensen: Zet hen tegen elkaar op,zodat ze elkaar door strijd ten gronde richten: want een lang leven zullen zij niet hebben.

10. En zij zullen u bidden, maar hun vaders zullen voor hen niets bereiken, ofschoon zij hopen op een eeuwig leven, en dat ieder van hen vijfhonderd jaar zal leven.

11. En tot Michaël zei de Heer: "Brengt het bericht over aan Semjâzâ en zijn soortgenoten, die zich met de vrouwen verbonden hebben om zich met hen te verderven in al hun onreinheid.

12. Wanneer al hun zonen elkaar gedood hebben en zij de ondergang van hun geliefden zullen hebben gezien, bind hen dan vast onder de heuvelen der aarde gedurende zeventig geslachten, tot aan de dag van hun gericht en hun voleinding, totdat het laatste gericht zal worden gehouden voor alle eeuwigheid. (Openbaring 20: 7 t/m 10)


Hoofdstuk 56

6. En in die dagen zullen de engelen zich verzamelen en hun gelaat naar het oosten richten, naar de Parthen en de Meden: om daar onder de koningen een beweging te doen ontstaan, zodat een geest van opwinding over hen komt. En zij zullen van hun tronen oprijzen, zodat ze plotseling als leeuwen uit hun schuilhoeken tevoorschijn komen, als hongerige wolven temidden van hun kudde.



Endymion schreef:Nu heb ik in mijn lijst zeventig engelen - de aartsengelen buiten beschouwing gelaten - en had Asjera of Astarte niet ook zeventig kinderen bij de god El? Ik vraag dit omdat de bijbelse engelen en de Phoenicische goden in dezelfde streek "bestonden"...
Ach nee, dat is pure quatsch! Ten slotte hield men zich toch veel later bezig met engelen of niet? En ten slotte zijn er veel meer dan zeventig engelen...


Misschien hechten wij een verkeerde waarde aan het woord, omdat het letterlijk 'boodschapper' betekent. Ik probeer ook wel te begrijpen wat de historische achtergrond van deze figuren is. Ik las bijvoorbeeld dat de Babyloniërs ook een soort engelen (boodschapperwezens) kenden, die de contacten onderhielden tussen de goden die de hemellichamen representeerden. Aan de term die zij hiervoor gebruikten hielden wij de categorie 'cherubijnen' over, als ik me niet vergis.
Laatst bijgewerkt door els op do 22 feb , 2007 13:08, in totaal 1 keer bewerkt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » do 22 feb , 2007 13:05

willy schreef:
Mag ik zo vrijpostig zijn , Willy, u naar uw geloof te vragen?



Endymion, dat mag ge zeker. Atheïst tot in de kist.


Hahaha. :lach2: Die is wel leuk, ik zal dat onthouden. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » do 22 feb , 2007 14:25

Shayenne, tezamen zijn zij de vier Bewakers van de Hemel bij het Lentepunt in Stier. Het waren Aldebaran (Stier), Regulus (Leeuw), Antares (Schorpioen) en Fomalhaut (Zuidervis).
Regulus was de voornaamste van de vier Koninklijke Sterren van de Perzen. Voorgesteld door een hart of een kroon, hij was de bewaker van het Noorden :
Basiliskos Aster : koninklijke ster (Griekenland)
Magha : de machtige (India)
Sarru : de Koning (Chaldeeuws)
Sharru : de Koning (Babylon)
Koninkje : (latijn)

Sindsdien hebben wij het teken Ram doorlopen en voorlopig zitten we aan het einde van het teken Vissen. Het zijn dus reeds lang geen Koninklijke Sterren meer.

The Governing Angels of the Four Seasons

Spring (Talvi)
Governing Angel: Spugliguel (head of the sign of Spring); serving angels: Amatiel, Caracasa, Core, Commissoros
Summer (Casmaran)
Governing Angel: Tubiel (head of the sign of Summer); serving angels: Gargatel, Gaviel, Tariel
Autumn (Ardarcel)
Governing Angel: Torquaret (head of the sign of Autumn); serving angels: Tarquam, Guabarel
Winter (Farlas)
Governing Angel: Attarib (head of the sign of Winter); serving angels: Amabael, Cetarari (Ctarari)

Barrett, The Magus, 108;
Shah, Occultism, Its Theory and Practice, 43—44.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Shayenne » do 22 feb , 2007 23:09

@Willy. Ja, de precessie is al decennia lang behoorlijk opgeschoten.
En Barrett en Shah zijn mij meer dan bekend.
Maar dat was mijn insteek niet.
Ik relateerde o.a. met de Koningssterren naar de Sumerische achtergrond als begin van al die telefoonboeken vol engelennamen.
En de vele door tijd en idee veranderde of geëvolueerde, (what ever) "ïnzichten" waardoor je door bomen het bos niet meer kan zien.
Maar misschien is het verstandig om te verwijzen naar een thread inplaats van boeken, aangezien we op internet zitten en het waardevol (b)lijkt om op deze manier naar bepaalde bronnen te relateren.
http://www.ianridpath.com/startales/startales3.htm
Ik hoop dat ie het doet ik ben niet zo'n ster hierin. :knipoog:
En google op 28 Mansions of the Moon of op the Picatrix.
En een aardig boek: The fixed stars & constellations in Astrology van Vivian Robson, ISBN 1933303131 maar ze gaat wel van het Griekse pantheon uit.

Grt Shayenne
Shayenne
 
Berichten: 44
Geregistreerd: zo 19 nov , 2006 17:08

Berichtdoor willy » vr 23 feb , 2007 13:49

Shayenne, bedankt voor die link, ik kende hem niet.

Groetjes, willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron