Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Poeseidon is een Berber god en geen Griekse god

Over Grieken, Romeinen, Kelten, Germanen, Noorse goden, Nederland etc.

Poeseidon is een Berber god en geen Griekse god

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 15 feb , 2007 2:13

Volgens Westerse verhalen is Poeseidon een Griekse god, maar volgens Herodutus is Poeseidon een Amazigh god.

Poeseidon in het Tamazight ( taal van berbers) betekent "degene met paarden". Zoals we weten is Poeseidon de schepper van paarden en daarom werd hij door Imazighen Poeseidon genoemd.


Ik heb nog iets leuks gevonden in deze site hieronder. Het teken van Poeseidon is het teken van het Amazigh volk. Het teken staat ook in de vlag van de Amazigh volk.

Het teken van Poeseidon ( zie link):
Afbeelding

Het teken van het Amazigh volk van Canarische eilanden tot Libië, staat op de Amazigh vlag.

Afbeelding


http://www.duikteam-poseidon.nl/main.html
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 15 feb , 2007 2:23

God Poeseidon met zijn paarden en zijn Amazigh teken.
Afbeelding

God Poeseidon:

Afbeelding
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » do 15 feb , 2007 18:54

Bedankt voor het openen van deze topic.

We hebben het op het forum al vaak gehad over een Berberse herkomst van Poseidon, maar er is geloof ik nog nooit een topic over geopend. Er is wel een topic over Neptunus, ik spoor de link nog wel even op.

De verhalen over Poseidon (en Hercules) komen voor in de Griekse mythologie, maar in Noord-Afrika hebben ze werkelijk een lokatie. Misschien interessant om die lokaties eens op een rijtje te zetten.

Ik heb nog iets leuks gevonden in deze site hieronder. Het teken van Poeseidon is het teken van het Amazigh volk. Het teken staat ook in de vlag van de Amazigh volk.

Het teken van Poeseidon ( zie link):

Het teken van het Amazigh volk van Canarische eilanden tot Libië, staat op de Amazigh vlag.


Bedankt voor het teken. Dat is inderdaad merkwaardig, dat zoiets in je gezicht staart, maar dat er toch zo weinig over bekend is! Goed dat je dat opmerkte. Hopelijk is er meer over te vinden.

De drietand heb ik wel overal gevonden tot mijn verbazing. In India wordt hij gedragen door Shiva. Ik heb hier ook nog een ansichtkaart van de Hittitische Teshub met een drietand, ik zal hem morgen bij daglicht op de foto zetten en uploaden.

Ik herinner me dat Poseidon op dezelfde manier wordt afgebeeld als de Fenicische Melkart, vooral in Carthago.

Vergelijk deze afbeelding van Poseidon die zijn hippocampos berijdt -

Afbeelding

met deze afbeelding van Melkart, die ook op een hippocampus rijdt. Een hippocampus is dus een soort 'waterpaard' met een vissenstaart.

Dit is een munt uit Tyr, met aan de ene kant Melkart, aan de andere kant een uil:

Afbeelding

Dat doet mij denken aan de relatie die Poseidon en Athene hebben met de stad Athene. Athene wordt ook weergegeven door zo'n uil.

De Feniciërs richtten overal waar ze kolonies stichtten cultussen op voor Melkart, de god van de zee. Maar de Feniciërs namen Horus over van de Egyptenaren; ze vervingen zijn valk voor de uil. Dus de oorsprong wordt wel ingewikkeld te vinden.

Op het forum zijn ook een reeks relaties te vinden tussen Horus, Hercules en Aanti (Antaios). Dat zijn dus een heleboel kruisverbanden. De naam Aanti kwamen we ook tegen bij de Egyptenaren, nl. Anty of Antywey, een valkgod die te maken heeft met Seth en Horus... dus weer hetzelfde gegeven. Ik vind dat ontzettend verwarrend. :|
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 15 feb , 2007 19:34

Bedankt voor die informatie Els!

Ik heb ergens gelezen of gehoord dat god Anti (Antaios) een Amazigh god is en dat zijn graf in Tanger bevindt.

In Rif noemen we een man die heel erg lang is anteuz of antauz. In Marokko hadden we een docent die langer dan 2 m is en we noemden hem Anteuz. De woorden Antauz en Antaios lijken op elkaar en god Antaois was ook heel goot.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Endymion » do 15 feb , 2007 21:18

Goedenavond,

Vandaar dat Homeros zegt dat Poseidon het liefste bij het volk van de Ethiopiërs verblijft, omdat zij hem de beste offers brengen?
Mja, Ethiopiërs zijn nu niet direct Berbers, maar ook Afrikanen... Mmm mijn vergelijking houdt geen steek vrees ik!

In ieder geval noemden de Ethiopiërs de zeegod Beher.

Groetjes
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » vr 16 feb , 2007 2:17

Imazighen in Canarische eilanden demonstreren tegen het bezetten van hun eilanden door Spanjaarden. en dragen het Amazigh symbool ( teken van Poeseidon).

Afbeelding
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Reader » vr 16 feb , 2007 15:55

Ethiopier verwees niet naar het huidige Ethiopia bij de Oude Grieken. Het verwees naar het zwarte volk (gebranden gezichten => Ethiopier in Grieks).

"But Herodotus distinguished the authochone inhabitants of Libya into two people: The libyans in North Africa and the Etheopians in the south. "
http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Libya

Nochtans, waren er ook "Ethiopische Berbers". Het is zelfs opmerkelijk dat er ook "blanke ethiopiers" waren in Afrika. (Contradictief maar wel eens gelezen)

Heb je nog altijd de citaat van Homerus?!

@Bezet door Arabieren,
Als je een arabische "opmerking" uit een boek (van Ali Fahmi Khachim van een andere discussie (jazeraa.net) naar Nederlands wil vertalen, zal ik het hier schrijven. Maar het is een best moeilijk te vertalen naar Nederlands. Ik kan het amper begrijpen in Arabisch.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » vr 16 feb , 2007 16:34

Reader schreef:Ethiopier verwees niet naar het huidige Ethiopia bij de Oude Grieken. Het verwees naar het zwarte volk (gebranden gezichten => Ethiopier in Grieks).

"But Herodotus distinguished the authochone inhabitants of Libya into two people: The libyans in North Africa and the Etheopians in the south. "
http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Libya


Die mensen in de sahara (Touarq) zijn ook Imazighen. Hun taal lijkt niet echt op de onze, maar dat is wel te begrijpen. Hun huidskleur lijkt niet op de onze, want dat is ook te begrijpen. Maar Ethiopiërs zijn ze niet. Ze zijn gewoon Imazighen die beter Tamazight spreken dan ons.

@Bezet door Arabieren,
Als je een arabische "opmerking" uit een boek (van Ali Fahmi Khachim van een andere discussie (jazeraa.net) naar Nederlands wil vertalen, zal ik het hier schrijven. Maar het is een best moeilijk te vertalen naar Nederlands. Ik kan het amper begrijpen in Arabisch.


Het is niet de moeite waarde om zijn werk te lezen of te vertalen. Die man is besmet met gekkekoeien ziekte. Hij zegt iets, maar hij weet niet wat hij zegt. Binnen 1 zin spreekt hij zichzelf 4 keer tegen

Volgens deze man zijn Imazighen en Egyptenaren gewoon Arabieren. Hun talen zijn ook Arabische talen. Maar hun talen moeten verboden worden, omdat ze geen Arabische talen zijn. :no:

Volgens hem waren Noord Afrikanen altijd Arabieren geweest net als Arabieren in het midden oosten. Maar Arabieren bestaan, volgens hem, niet. Zelfs Koran en de profeet zijn geen Arabieren, zegt hij.

Probeert hem maar te volgen. :gek:
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Reader » vr 16 feb , 2007 16:54

Ik hoop dat deze helpt:
Even the largest categories like "race" can be confusing, as in the case of two of Ptolemy's most enigmatic peoples, the Leukaethiopes and the Melanogaetulians. The Leukaethiopes, literally "white Ethiopians," or, since the term "Ethiopian" referred to skin color, the "white black men," were located by Ptolemy in the interior of southern Morocco. Ptolemy did not invent them since earlier Pliny had also mentioned them. Pliny put them south of the desert between the Gaetulians, who by almost all accounts were white, and the Nigritae, who were thought to be black. The closest neighbors to the Leukaethiopes, according to Ptolemy, were the Libyaegyptians, literally the "Egyptian Libyans," another oxymoron. Ptolemy characterizes the Melanogaetulians, the "black Gaetulians," as one of the "great races" of Libya, but Pliny does not mention them, nor does any other author who is not borrowing from Ptolemy. Historians often assume both people were of mixed race although some suggestion has been made combining race and culture: the Leukaethiopes were whites who lived in an Ethiopian-style culture while the Melano-gaetulians were blacks who lived in a Gaetulian-style culture.38 Such an idea assumes a far stronger tie between race and culture than may be comfortable, especially since the interior of North Africa had too much mixing and matching of cultures and peoples to draw such distinctions. About all we can conclude from the Leukaethiopes and Melanogaetulians is that the ethnic map was very complex and thus very confusing even to an observer with the resources of Ptolemy.


Over Ali Fahmi Khachim. Hij een boosaardige geleerde. tawalt.com heeft een van zijn boeken op hun site (pdf bestand) (een vertaling van Herodotus over Libya en de Libiers)

De opmerking over Poseidon is niet van hem. Maar een verwijzing naar een andere westerse autor die zijn de Libische oorsprong van Poseidon bewezen heeft, zegt Ali Fahmi Khachim.

Ik wou het eens vertalen, maar ik ben daarvan afgezien omdat het (toen) te moeilijk voor mij was. Ik zal het nu opzoeken en schrijven, en dat kan het eventueel vertalen naar Nederlands (Het zal vast informatief zijn)
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » vr 16 feb , 2007 17:06

Reader schreef:
Over Ali Fahmi Khachim. Hij een boosaardige geleerde. tawalt.com heeft een van zijn boeken op hun site (pdf bestand) (een vertaling van Herodotus over Libya en de Libiers)


Ik heb een stuk van dat boek ook gelezen en toen was hij niet besmet met gekkekoeien zieketen.
Hij is wel een slimme man. Hij spreekt veel talen zoals Engels, Frans, Italiaans, Duits, Arabisch, Tamazight, Grieks, Oude Grieks, etc. Hij kan de Fenicierse en Romeinse teksten ontcijferen en weet alles van godsdiensten en mythologieën. Het probleem is dat hij nu de waarheid wil verdraaien in het belang van Arabische imperialisme.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Reader » vr 16 feb , 2007 17:23

شغلت قضية الألاه بوصيدون الأذهان, وحارت في تفسير نشأته وعبادته. وفي التحكم على قول هيرودوتس ان اليونان ما عرفوا بوصيدون -وهو الذي يلي زيوس الألاه الأكبر في المرتبة- الا من الليبيين. وقد قامت السيدة Jane Allen Harisson في كتابها Mythology الصادر عن دار Cooper Square نيويورك 1963م. بتحليل هذه القضية واصدار حكم قاطع فيها. تقول السيدة جين ما خلاصته:

اذا لم يكن هناك بوسيدون الأله فلا شك انه وجد عباد بوسيدون, والسؤال الذي نطرحه هو: من كان هؤلاء العباد وماذا كانت بيئتهم؟.
وفي رواية (سبعة ضد طيبة) لأسخلاوس تصلي الجوقة: (اي بوصيدون! ايها الجواد الجامح. يا من تحكم البحر بصولجان سيف الأسماك أزل عنا مخاوفنا).

ويظهر بوصيدون عند سوفوليكس في (أوديب) وعند ارستفان في (الفرسان)

Ik ben moe, je zult in dit link pagina : 18 onder de vertaling als opmerking, na het einde van Herodotus's beslissing over Poseidon:
http://tawalt.com/monthly/nusus_libya/nusus_libya_1.pdf
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » zo 18 feb , 2007 0:40

Ik vind dat we zo iets in Noord Afrika moeten hebben, maar we zijn in handen van de Arabieren. Als we zo iets maken, gaan Arabieren ons levend opeten. Ze bepalen voor ons wat we wel en niet mogen doen en zeggen in ons land.
Afbeelding
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Reader » zo 18 feb , 2007 8:25

Beste, vermij de "arabieren" of anders vermijd ik je "reacties". Het heeft geen zin.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » zo 18 feb , 2007 10:04

Reader schreef:Beste, vermij de "arabieren" of anders vermijd ik je "reacties". Het heeft geen zin.


Ik kan Arabieren wel vermijden, als ze mijn land terug geven en vertrekken naar Saoedie-Arabie. Zolang Arabisch de officiële taal in Noord Afrika is en zolang Noord Afrikaanse landen niet erkend worden als Amazigh landen, zullen we blijven strijden voor onafhankelijkheid zoals onze voorouders streden tegen andere bezetters Romeinen, Grieken en Fransen. Een Arabier heeft niets in Noord Afrika te zoeken, want hij is een bezetter.

De beste oplossing is natuurlijk dat je mijn reacties negeren.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Endymion » ma 01 okt , 2007 19:49

... maar Poseidon is toch nog steeds een Griekse god. Wat een manier om steeds om alleenrecht te krijsen. Vrede en wederzijds respect, naastenliefde, dat is de enige manier om in deze wereld te leven. Goh, als je bedenkt dat wij mensen ons zo gelukkig kunnen prijzen: geen natuurlijke vijanden, enkel onszelf. Het is om gek te worden :'(
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor els » ma 01 okt , 2007 21:13

Hai Endymion, kom je weer eens een kijkje nemen? Gezellig. :lach2:
Poseidon is natuurlijk een Griekse god, maar dat komt vooral omdat het we hem pas goed kennen door de Griekse mythologie. De Griekse mythologie heeft zoveel overeenkomsten met andere mythen dat de verhalen ook wel ergens anders vandaan zullen komen, of dat er vermening plaatsvond. Van Aphrodite is de Fenicische herkomst bijvoorbeeld bekend. Poseidon heeft erg veel gemeen met Melqart, maar ik geloof dat de wisselwerking tussen deze twee niet bekend is. Hercules is ook met deze mythen verwant (die wordt ook gezien als de Griekse Melqart), en Hercules reisde langs de hele Middellandse Zee, tot aan het de uitgang naar de oceaan, de rotsen daar zijn zelfs naar hem genoem. Atlas is ook een Griekse figuur die in deze traditie past, het Atlasgebergte dat naar hem is genoemd ligt in Noord-Afrika. We hadden op het forum ook al eens de relatie tussen deze mythen en de Egyptische Horus uitgevogeld (in een topic over Aanti/Anteus geloof ik, waar Aanti zijn nick dus aan heeft ontleend).
De Grieken vertellen zelf wel mythen over Poseidon en Athene in Noord-Afrika.

De Griekse geschiedenis gaat ook al ver terug, ze behoorden ooit tot de zeevolken in het Mediterrane gebied, dus hun mythologie zal ook wel wijd verspreid zijn, en veel geabsorbeerd hebben van anderen.

Ik vind het wel interessant, maar oude mythen zijn voor mij niet persoonlijk belangrijk, net zo min als oude geschiedenis trouwens. Het is wel belangrijk, maar niet voor onze identiteit van nu. De geschiedenis heeft de neiging zich aan te passen aan de moderne tijd. En in deze tijd leven wij, en wij zijn verantwoordelijk voor het nu, niet voor het verleden.

Ik zag dat er een enorme discussie op het web is ontstaan over de identeit van de Nederlander, naar aanleiding van een uitspraak van Maxima. Daar kan ik heel veel over zeggen, maar ik denk inderdaad niet dat ik mijn identiteit uitstrek naar onze geschiedenis. Ik vind de geschiedenis interessant, maar ik heb hem niet nodig om mijn eigen identiteit in te vullen. Dat geldt ook voor deze mythen, het is heel interessant om de oorsprong ervan te achterhalen, maar het moet niet gaan dienen om je verleden in te vullen om je identiteit van nu vorm te geven.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » di 02 okt , 2007 1:15

Poseidon is in de eerste instantie een Griekse god. Maar het ging in dit topic om de oorsprong van Poseidon.

Als ik nu de verhalen over die mythologie lees, krijg ik de indruk dat die mensen heel nauwkeurig te werk gaan. Iedere naam wordt ontcijferd alsof het onomstreden is.
Van die ontcijferde namen valt Poseidon ook te noemen. Het heeft volgens die verhalen een "indo-europese naam", oei oei..
Ok al tracht men te zeggen dat het een Grieks naam zou zijn, zouden we gauw moeten betwijfelen door een de volgende vraag te stellen: Kon Herodotus geen Grieks begrijpen toen hij ze dat Poseidon een Libische woord is? Libisch is de oude Berberse taal. Maar zeg jongen, ik kreeg vaak te horen dat de Libiers indo-europese volkeren zijn... En zelfs mijn citaten voor de Nederlandse historicus konden de wijze Indo-europisten schelen:

Lybiërs of Numidiërs?
Rond het jaar 1000 voor Christus is er een beschaving ontstaan die Libyco-Berber (Libisch-Berbers) wordt genoemd. De bewoners van dat moment zijn de rechtstreekse voorouders van de huidige Berbers. Veel is er over de geschiedenis van die tijd niet bekend. De eerste vermeldingen zijn gevonden bij oude Griekse schrijvers, maar erg nauwkeurig is de informatie niet, en hij heeft alleen betrekking op de kuststreken.De bewoners worden dan 'Lybiërs' of Numidiërs genoemd, dat betekent: nomaden. Zelf noemen ze zich echter 'Maxyes', waarin sommigen Imazighen herkennen.
Herman Obdeijn, Paolo de Mas en Philip Hermans,
Geschiedenis van Marokko. uitgeverij Bulaaq/Van Halewijk, Amsterdam/Leuven, 1999
.


In een vorige reactie gag ik een arabischtalige stuk aan "bezet door arabieren" om te vertalen. Daar stond een mooie beredenering voor de oorsprong van Poseidon op basis van historische en archeologische vondsten. Ik kan het helaas moeilijk vertalen.

Ook al is vanzelfsprekend om de verhalen van Herdotus met wat twijfel te nemen, is het gewoon scheef om zijn bestaan in de Libische (dan hoeven we het niet over Berbers te hebben) mythologie te negeren. Daar stonden verhalen over zijn rituelen in Noord Afrika.

Aan dezen nu offeren alle Libyers, doch die bij het Tritonische meer wonen, vooral aan Athenaia en daarna aan Triton en aan Poseidon.
http://www.koxkollum.nl/herodotus/boek04b.htm


Het geldt ook voor het verhaal van Antaios. Dat schepsel is begraven in Noord Afrika:

Afbeelding

En stond duidelijk beschreven als de koning van de Libiers (in tanger) door plutarch:
In this city (Tangier) the Libyans say that Antaeus is buried; and Sertorius had his tomb dug open, the great size of which made him disbelieve the Barbarians...(Plutarch, The Parallel Lives)[37]


En nog eens terug naar Atlas. Deze naam wordt ook als Griekse naam geinterpreteerd. Maar is dat het geval? Ik zou nee zeggen. Herodotus beschouwde hem als een god van de Libiers. Hij heeft over de Berg Atlas, maar het is hetzelfde. Herodotus laat weten dat dat die libiers hem als de pillars van de hemel beschouwen. Het verhaal van de Grieken moet dus afstammen van de Libische verhaal:
Once more at the distance of ten days' there is a salt-hill, a spring, and an inhabited tract. Near the salt is a mountain called Atlas, very taper and round; so lofty, moreover, that the top (it is said) cannot be seen, the clouds never quitting it either summer or winter. The natives call this mountain "the Pillar of Heaven"; and they themselves take their name from it, being called Atlantes. They are reported not to eat any living thing, and never to have any dreams.
http://www.fordham.edu/Halsall/ancient/ ... ibya1.html


Overigens, heb ik ergens gelezen (met betrekking tot een ander onderwerp) dat de naam atlas afgeleid zou zijn van een Berberse stam/dorp die nog in het atlasgebergte leeft. en die noemt "Tadla". De "T" is vervrouwelijkend in het Berbers, en "d" kan foenitische veranderen in "t"...

Meer over de Berberse mythologie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Berber_mythology
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Reader » za 06 okt , 2007 16:49

Lybiërs of Numidiërs?
Rond het jaar 1000 voor Christus is er een beschaving ontstaan die Libyco-Berber (Libisch-Berbers) wordt genoemd. De bewoners van dat moment zijn de rechtstreekse voorouders van de huidige Berbers. Veel is er over de geschiedenis van die tijd niet bekend. De eerste vermeldingen zijn gevonden bij oude Griekse schrijvers, maar erg nauwkeurig is de informatie niet, en hij heeft alleen betrekking op de kuststreken.De bewoners worden dan 'Lybiërs' of Numidiërs genoemd, dat betekent: nomaden. Zelf noemen ze zich echter 'Maxyes', waarin sommigen Imazighen herkennen.
Herman Obdeijn, Paolo de Mas en Philip Hermans,
Geschiedenis van Marokko. uitgeverij Bulaaq/Van Halewijk, Amsterdam/Leuven, 1999
.


Even terug naar deze bovenstaande citaat, heb ik een verzameling van een aantal links met betrekking tot Numidia. Maar ik ben nog te lui om het volledig te maken:
http://numidia.startkabel.nl/
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » za 06 okt , 2007 17:06

Oei, je stelt jezelf ook wel voor een opgaaf. Ik heb een tijdje de Inca-startkabel gedaan, maar het probleem is dat je op een gegeven moment alles bij elkaar hebt gesprokkeld wat er is, omdat er gewoon niet zoveel over is. Een heel gezoek.

Nou ja, als ik wat tegenkom zal ik het doorsturen. Het ziet er wel al leuk uit.

PS, nog bedankt voor de citaten hierboven.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » zo 07 okt , 2007 1:09

Die pagina op statkabel moet minimaal één keer per maand bewerkt worden; Als ik geen links heb, of te lui ben om het aan te passen, en upload ik gewoon het zelfde inhoud.
Ik ben nog van plan om het uit te breiden, en wat foto's erbij zetten, maar ik ben daar te lui voor, zoals ik gezegd heb.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » za 13 okt , 2007 19:58

Endymion schreef:... maar Poseidon is toch nog steeds een Griekse god.

Nee, niet meer ....Grieken hebben nu een andere god en dat is de vader van Jezus. Grieken vinden onze Amazigh god minder belangrijk dan de Joodse god ( vader van Jezus).

Wat een manier om steeds om alleenrecht te krijsen. Vrede en wederzijds respect, naastenliefde, dat is de enige manier om in deze wereld te leven. Goh, als je bedenkt dat wij mensen ons zo gelukkig kunnen prijzen: geen natuurlijke vijanden, enkel onszelf. Het is om gek te worden :'(


Ik las nergens hier iets tegen "vrede" en vijanden.

ps. Poeseidon is natuurlijk geen Griekse god zoals Allah geen Amazigh god is en zoals de vader van Jezus geen god van de Grieken is.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor RoyJava » di 16 okt , 2007 8:57

Hallo mensen en Els,...

Blijft altijd interessant om godennamen te kunnen traceren, en zo ver mogelijk een of andere "oorsprong" te kunnen achterhalen, toch? Een kleine aanvulling hierbij.

Poseidon werd ooit in één naam genoemd met zijn vrouw, die Amphitrite heette die een Nereide was, en in haar oudere overleveringen een vorm van de Triple-Goddes (Drievoudige Godin zoals later de mannelijke vorm van de Hindoese Drie-Eenheid).

Poseidon zou een god zijn geweest toen die heersde over "aardbevingen" en "zeebevingen", en nog geen naam had maar verwezen zou zijn geworden naar dit soort rampen als de "Zoon van de Aarde".

Poseidon zou de Merrie-Demeter als vrouw genomen hebben toen hij haar verkrachtte in de vorm van een hengst (Guthrie in de The Greeks and Their Gods, 1955) , wat impliceert dat hij heersde over de paarden (wat echter steeds vaker in de richting der Amazonen wordt verwezen!). Zo zou hij voorgesteld zijn geweest met het schuim der zee als zijn paardenspan die de vrouwen van het kleine dorpje Xanthian in Klein-Azië bedreigde in de vorm van een vloed. De woedende vrouwen tilden hun rokken op en toonden hun genitalieën waardoor de vloedgolf zich terugtrok (Grave in Greek Myths, 1955). Poseidon is overigens als de Zeegod met zijn paardenspan in het schuim der zee veel uitgebeeld door allerlei kunstenaars, en zelfs reeds verbonden met Aphrodite ... grappig he?

Amphitrite is een pre-Hellenistische godin die bij nader onderzoek nauwe verbanden vertoont met het "heilige water" Amrta, dat vandaag nog steeds een vereerde rol heeft behouden in verschillende culturen in de Verre Oost, zoals in Tibet, India en op Bali ...

Zou bijzonder zijn wanneer ook dáár een speculatieve oorsprong zou zijn, en synchrone ontwikkelingen hem hebben doen belanden bij de bergmensen waar dan ook, die in gevecht gingen met de oceaanmensen,... groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » di 16 okt , 2007 19:41

Hai Roy, blij weer wat van je te horen. :)
Bedankt voor de aanvullingen.
Goed dat je nog eens denkt aan Amphitrite, ze raakt nog wel eens ondergesneeuwd door al die grote goden, maar volgens mij is ze een herinnering aan een godin die veel belangrijker is. Als ik zou moeten raden ga ik voor Ashera Yam (Ashera van de Zee). Die hoort ook nog eens bij Melqart, de Fenicische-Punische tegenvoeter van Poseidon.

De woedende vrouwen tilden hun rokken op en toonden hun genitalieën waardoor de vloedgolf zich terugtrok (Grave in Greek Myths, 1955).


:p
Lijkt me een heel spektakel. Ik twijfel eigenlijk of Poseidon zich door die aanblik had laten afschrikken, maar goed, als de mythe het zegt was het zo. :cool:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » wo 17 okt , 2007 10:00

Ja, het is waar dat het boeiend is om de godheden tot bepaalde oorsprongen te herleiden.
Maar over Poseidon zeg ik dat hij in ieder geval meer dan een volk had. Dus hij was zowel Libisch/Berbers als Grieks.

De vraag moet er niet over gesteld worden of hij nu iets met Libiers te maken heeft of niet. Met de uitgang punt dat de Griekse kant het enige zichtbare feit is.

Om zijn oorsprong meer gedetaileerd te benaderen moet je de historische omstandigheid onder de loep krijgen. Het zal ons weinig vertellen over de oorsprong van de godheden wanneer je je op de mythologie baseert. De Grieken zouden hun pantheon vergriekst hebben. Anders blijven die godheden vreemd voor hun volk.

Als je nu het voorbeeld van Athena neemt, is dit een godin uit de Griekse mythologie. Je leest zelfs over de mythe van haar geboorte uit het hoofd van Zeus. Maar meer dan een Griekse schrijver zei dat het niet waar is. Herodotus zegt dat hij uit zijn onderzoek kon concluderen dat alles wat met Athena te maken heeft, erop wijst dat ze een Libische godin is.
Het was volgens hem de zelfde Libische godin "Neith" (evnetueel Tanit). Ze was de dochter van Poseidon, volgens oude schrijvers. En Herodotus zegt nog verder dat ze offerdieren kregen rond het Meer Tritonis.

Nou, de vraag die men stelde om zijn oorsprong te verkennen was het feit dat Poseidon als god van Paarden als Zee werd beschouwd. Dat is nu niet eenmaal gewoon. Want paarden en zee gaan niet echt samen. "Is hij nu een jager of een visser", zou je zeggen! Waarom werd hij geaccosieerd met de beiden.

Likewise the Greeks learnt from the Libyans to yoke four horses to a chariot.


Als je nu laat zien dat een van de volkeren zo'n tweezijdige leefstijl had dan zou het een belangrijke aanwijzing zijn voor zijn oorsprong. En het zou nog belangrijker zijn als je zo'n invloed traceert op basis van voelbare bronnen.

Herodotus dacht dat Athena Libisch uiterlijk had, een van de aanwijzijngen dat ze Libisch is, dus. En dat zou ik ook doen met Poseidon:
Poseidon heeft hier Griekse kleren aan, maar zijn haar en baard zijn volgens mij typisch Libisch:
Afbeelding
(ik weet niet waarvan deze afbeelding afstamt).
Een verschil dat te zien is in de volgende afbeelding:
Afbeelding

Antaios en Heracles. Antaios was Libisch/Berber. Hij was de zoon van Poseidon. En je ziet hem met lang baard en haar zoals de oude Libiers. Maar Heracles heeft een andere kapsel.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Anubis » wo 21 nov , 2007 15:39

Kinderen, jullie vergeten blijkbaar dat de heidenen wat oorsprong betreft niet zo fanatiek zijn als de abrahamieten van vandaag: ofschoon Joden, Christenen en Moslims eenduidig dezelfde God hebben, voeren ze onophoudelijk strijd over het alleenrecht op Gods (oneindige) liefde. Maar da's een verhaal op zich...

Maar de heidenen waren niet zo fanatiek, tenminste niet de oude heidenen (over de henotheïsten van Hellenisme en Romeinse tijd is dat nog wat anders). Maar in ieder geval zeiden de Grieken niet dat Poseidon enkel van ware Grieken mocht aanbeden worden. In tegendeel: de Turk Homeros vertelt ons in zijn Ilias dat Poseidon graag bij de Ethiopiërs zit, omdat ze hem de rijkste offers brengen. Buitendien stelde Herodotos dat de goden oorspronkelijk uit Egypte kwamen. Natuurlijk zijn de Grieken een trots en beetje chauvinistisch volkje, maar ja da's geen zonde hé.

Maar op mij kwam het ook nogal een beetje agressief over, de stelling dat Poseidon helemaal geen Griekse god is, maar een Amazigh of Berbergod... geloof me, de onsterfelijken zijn blij hoe meer volkeren hen offers brengen en eren.

De heidenen stelden toch de meeste goden aan elkaar gelijk. De Romeinen zagen toch in de ietwat geheimzinnigere goden van de Kelten hun eigen meer omlijnde godheden; zagen ze een meisje afgebeeld, werd daar Diana vereerd enz...

Laat dat jaloerse twisten aan de erfgenamen van Abraham over, en laat de heidenen heidenen blijven.
Anubis
 
Berichten: 4
Geregistreerd: wo 21 nov , 2007 15:22

Berichtdoor Reader » wo 21 nov , 2007 16:58

Kinderen? Jaloers?

Oe ja, we waren agressief. En je bericht komt voor als een gedicht, meneer de volwassene?
:roll:
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » do 22 nov , 2007 14:21

Hallo Anubis,

Het zijn natuurlijk mythen uit het verleden, en je hoeft daar geen persoonlijke gevoelens bij te hebben. Het is natuurlijk wel zo dat die 'erfgenamen van Abraham' een heel stuk verleden hebben uitgewist, en dat mensen dit vanuit allerlei motieven nu weer aan het daglicht willen brengen. De mythologie van Poseidon speelt zich af in de Noordafrikaanse regio, dus dat is een reden om je erin te willen verdiepen als je daar vandaan komt. De Grieken geven allerlei mythen en geschiedenis in de 'vergriekste' versie weer, zodat het net is alsof het over Griekse goden gaat. Maar het geeft een vertekend beeld als je denkt dat die mythen dus in Griekenland zijn ontstaan, want de verhalen zijn afkomstig uit vele culturen en vaak van buiten de Griekse geschiedenis.

Ik ben het er wel mee eens dat je niet in de nationalistische valkuil moet trappen en er een moderne identiteit aan moet ontlenen. Het is nooit zo'n goed idee om de geschiedenis te koppelen aan een moderne identiteit. Je creëert nieuwe mythologie, zoals bijvoorbeeld in de hele New Age, waarin mensen ook menen dat ze te maken hebben met oude, vergeten religies en kennis.
Maar dat is nog geen ramp. Het kan wel misgaan als je je op die manier wil gaan beroepen op oude rechten. Het terugplaatsen van je onderdrukte geschiedenis moet volgens mij wel degelijk kunnen. Maar als je het gaat gebruiken om rechten over anderen op te eisen, klopt het natuurlijk niet meer.

Het is toch wel frappant dat je nu zo'n symbool op de Amazigh vlag en zo terugvindt dat misschien de herkomst vindt in de voor-islamitische tijd. Ik weet er niet veel zinnigs over te zeggen, maar ik vind het toch wel boeiend om er meer van te weten.
Inmiddels is een van die afbeeldingen verdwenen, ik zal eens op zoek gaan of ik die ergens heb opgeslagen, dan zet ik hem er weer bij.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Endymion » do 22 nov , 2007 14:29

waren idd wel agressief bezig... of komt mss idd wat aanvallend over... Grieken beliegen ons al eeuwen!!!! Poseidon is helemaal geen Griekse god! sorry, niemand interessseert dat
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor Reader » do 22 nov , 2007 16:28

Ik betwijfel de verwantschap tussen de amazigh teken en poseidon. Sterker nog, vind ik het onzin.

Wat mij interesseert in Poseion is zijn verwantschap met de Berberse geloof. Ik ben gefascineerd in de Berberse mythologie of geloof in het algemeen.

Voor deskundiger, is dat ook materiaal dat te gebruiken is om de kulturele uitwisseling tussen de meditereaanse volkeren.

Zie mijn artikel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Berber_mythology
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » do 22 nov , 2007 16:49

Ik heb geen idee waar het symbool vandaankomt. Of het oud is of nieuw. En ik spreek ook al die talen niet. Dus ik kan weinig zelf bijdragen aan zulke discussies, behalve voor wat ik weet via de mythologie waar wel geschreven bronnen van bestaan.
Plus: er is weinig materiaal, dus dat er nu steeds meer bekend wordt, is volgens mij een teken dat er behoefte is aan om meer te weten over de oude geschiedenis en mythologie van de berbervolken. Dit gaat vrij snel ook, eerst was er bijna niets op het web, maar er komt snel steeds meer.
Bedankt voor de wikilink trouwens.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 22 nov , 2007 19:35

Anubis schreef:Kinderen, jullie vergeten blijkbaar dat de heidenen wat oorsprong betreft niet zo fanatiek zijn als de abrahamieten van vandaag: ofschoon Joden, Christenen en Moslims eenduidig dezelfde God hebben, voeren ze onophoudelijk strijd over het alleenrecht op Gods (oneindige) liefde. Maar da's een verhaal op zich...

Bedoel je dat Christenen, Joden en moslims kinderen van Abraham zijn?


Maar op mij kwam het ook nogal een beetje agressief over,


Ik vind je reactie heel erg agressief
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Reader » do 22 nov , 2007 20:29

haha dat link ben ik overal aan het plakken. Ik zal nog een banner maken op mijn pagina naar dat link.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » vr 27 jun , 2008 11:41

Ik wou al heel lang deze afbeeldingen plaatsen, maar nu heb ik ze eindelijk weer gevonden.

Afbeelding

Teshup (de Hittitische stormgod). http://www.galenfrysinger.com/hittite_cities_turkey.htm

Afbeelding

De Babylonische Mardoek, die Tiamat verslaat.

Beide met een drietand, Mardoek met zo'n dubbele.

Nu nog een van Shiva vinden.

Die van Mardoek en Teshup zijn wel te dateren, maar ik weet niet hoe oud deze specifieke afbeeldingen zijn. In elk geval ouder dan Poseidon.

Die van Shiva zullen wel uit een veel latere tijd dateren, want van Shiva bestaan zulke oude afbeeldingen niet, bij mijn weten.

Wat je er verder voor conclusie aan kan verbinden weet ik niet hoor. :) Dat komt later misschien.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » do 10 jul , 2008 22:35

Die van Shiva zullen wel uit een veel latere tijd dateren, want van Shiva bestaan zulke oude afbeeldingen niet, bij mijn weten.
Vermoed dat je hier de "trisula" bedoelt, ofwel de Drietand van Shiwa.

Vooral in Noord-India werd Shiwa hiermee afgebeeld samen met de cobra ( in Zuid-India waren dit de strijdbijl en de antilope ). Doordat de 3 punten de 3 aspecten vertegenwoordigen van de godheid als Schepper, Behouder en Vernietiger, impliceert de Shiwa figuur dat deze de meest oorspronkelijke godheid geweest zou zijn, wat in verschillende onderzoeken en studies reeds hard wordt gemaakt. Dan zou Shiwa dus uit een nog ongekende tijd stammen, vandaar dat zijn vroegste manifestatie ( als Rudra, vernoemd in de Rig Veda ) reeds samen met een godin of een vrouw genoemd wordt. De meer patriarchale godheden Brahma en Wishnoe worden pas veel later genoemd in beschouwingen dat deze gades, godinnen of vrouwen naast zich hadden ...

De Trisula zou overigens een voorwerp zijn dat de vrouwelijke vormen van haar schoot versymboliseren en deshalve gebruikt werd, en nog wordt, als magische verdrijver van demonen ... ( misschien vandaar dat deze ook het Boeddhsitische symbool is van de Triratna, het Drievoudig Juweel "Boeddha, Dharma en Sangha"

Zou interessant zijn om dit symbool te linken met de drietand van Poseidon, groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » di 22 jul , 2008 22:34

els schreef:Wat je er verder voor conclusie aan kan verbinden weet ik niet hoor. :) Dat komt later misschien.


Dit is mijn conclusie:

God is een idee dat door mensen is bedacht. Een idee wordt niet alleen door 1 persoon bedenkt maar door velen. Daarom heb je tegenwoordig wat we octrooirecht noemen. Degene die het idee eerst bedachte, mag het zelf ontwikkelen.

De Babylonische goden lijken op Poeseidon. Dit zou betekenen dat die godsdiensten ooit naar Noord-Afrika zijn gekomen en de Imazighen hebben er eigen versie van gemaakt met eigen Amazigh naam. Het kan ook betekenen Poeseidon een idee van Imazighen is die ze niet van de babylonen hebben overgenomen, toevallig lijken ze op elkaar.

Ongetwijfeld zijn er meerdere goden die op Poeseidon en Teshup lijken.
.
Misschien is Poeseindon toch ouder dan Teshup. Poeseidon is even oud als de verhalen van de Grieken. Voordat Grieken naar Noord-Afrika kwamen, bestond Poeseidon volgens mij ook. Boeken daarover bestaan natuurlijk niet.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Naziha » vr 18 feb , 2011 11:20

bestaat deze topic nog

ik vindt het namelijk erg interessante topic

ik ben zelf ook een Tamazigt en vecht al jaren met me gevoelens

Wie zijn wij Wat zijn we hoe zijn we ooit moslim geworden hoe zijn die arabieren uberhaupt ooit markko binnen gekomen..ik kan nergens de geschiedenis van arabieren naar marokko.
Ik kan me niet voorstellen dat wij imazigen ons eigen leven stijl verruilen voor een ander..wij zijn zo koppig en en tegelijk ook erg tijd trots op wie we zijn
het maakt niet uit waar ons leven zich bevind kleine hutje grote villa
wij blijven lopen naaste onze schoenen. Wij irifian zijn moeilijk te overtuigen..omdat we een trots volk zijn
dus nogmaals hoe hebben die arabieren het voor elkaar gekregen dat geloof van hun bij Imazighen binnen gekregen???
Naziha
 
Berichten: 2
Geregistreerd: vr 18 feb , 2011 10:15

Berichtdoor els » vr 18 feb , 2011 21:49

Hai Naziha, ik denk niet het topic nog loopt. Ik ben ook niet zo op de hoogte. Wel heb ik eens gelezen dat veel Marokkanen geen Arabieren zijn, maar dat op een gegeven moment veel Marokkanen zijn 'gearabiseerd' onder invloed van de islam. Ze gingen zich Arabieren noemen, maar zijn van oorsprong Marokkanen. Dit zou dan zijn gebeurd tijdens een of andere koning uit de zestiende eeuw.
In wel meer landen ontstond zo een soort Arabisch. Irak bijvoorbeeld is helemaal Arabisch gaan spreken, maar in Iran is het weer nooit doorgedrongen.

En ook interessant, over Egypte las ik dat dit land in de begintijd van de arabisering (ca 7e - 8e eeuw) maar 8 % Arabieren telde, die toen de macht hadden. Hoe islamitisch zij waren durf ik niet te zeggen... Ik durf niet eens te zeggen dat het Arabieren waren, want alle bronnen spreken over Saracenen. :?
In de loop van de tijd werden het er in elk geval steeds meer, maar het waren waarschijnlijk ook geen Arabieren, maar gewoon Egyptenaren, die arabiseerden onder invloed van de islam.

Maar het lukt me niet al die informatie te controleren. Ik weet niet waar het vandaan komt.

Wel een interessante vraag dus, waar die 'Arabieren' vandaan kwamen. :)
Er moet op het forum een stuk van Ibn Khaldoen staan, een historicus uit de veertiende eeuw. Die schreef over hoe de Arabieren Noord-Afrika veroverden. Het moet ook op tawiza.nl staan, maar daar kan ik niet meer in, ik moet een wachtwoord geven? :? :?
Het staat in Al Muqadimma van Ibn Khaldoen, is in z'n geheel online in het Engels te vinden: http://www.muslimphilosophy.com/ik/Muqaddimah/
Het is wel een dikke pil.

Ibn Khaldoen ging flink tekeer over de Arabieren, als hij dat vandaag in Amsterdam zou schrijven was hij allang door Nederland Bekent Kleur voor de rechter gesleept. Maar ik weet niet op welke bronnen hij zich baseert. Soms op eigentijdse, maar volgens mij ook soms op oude islamitische, die historisch niet kloppen.
Laatst bijgewerkt door els op vr 18 feb , 2011 21:54, in totaal 2 keer bewerkt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 18 feb , 2011 21:50

Ik had dat stukje van tawiza.nl nog op m'n computer terug gevonden, ik plak het hier maar even bij, voor wat het waard is. Het is toch ook wel weer interessant. :)

Mokadimat Ibn Khaldoen
Ibn Khaldoen

De verliezer streeft om de winnaar na te bootsen

Dat komt omdat men denkt dat de winnaar altijd gelijk heeft. De verliezer imiteert de winnaar in zijn gewoontes, religie, kleding, symbolen, wapens en probeert hem in alles na te doen. Zo imiteren ook kinderen hun ouders, en de leerlingen hun leraren. Deze imitatie zien we ook bij een volk die door een ander volk wordt gedomineerd. Zelfs als twee volkeren die buren van elkaar zijn en het ene volk sterker is dan het ander, zullen de gewoontes van het sterkste volk naar het ander overwaaien en zullen daar een trend worden.

Arabieren heersen alleen over zwakke volkeren
En dat komt omdat ze van natuur barbaren en rovers zijn. Ze bestelen en buiten alles wat ze tegen komen uit. De Arabieren kunnen zich niet verzetten en nemen geen risico's. Wat moeilijk is, laten ze met rust en gaan ze op zoek naar makkelijke prooien. Als ze een dorp binnenvallen, maken hem met de grond gelijk en buiten de bewoners daar uit, tenzij het dorp op de heuvels bevind. Klimmen van de heuvels kost moeite en daar houden de Arabieren niet van. Arabieren voeren een reeks van roofovervallen en invasies uit op zwakkere volkeren totdat ze deze ten gronde hebben gericht. Deze natie gaat dan uiteindelijk uitsterven, en Allah is de aller machtigste en er is geen andere god dan Allah.

Een natie die door de Arabieren wordt onderworpen, gaat bezwijken
De reden is dat de Arabieren van natuur een wild volk zijn. Ze verwoesten huizen en gebouwen. Zo slopen ze muren om van de stenen en de klei hun potten te maken. Ze slopen plafonds om op de stutbalken hun tenten op te zetten. Arabieren vernielen huizen en gebouwen die in feite bedoeld zijn om in te wonen en niet om te slopen. Wat ook een eigenschap van de Arabieren is, is het uitbuiten van de eigendommen van mensen die daarmee hun brood verdienen de Arabieren verdienden hun brood met het spits van hun pijlen. Als ze iets leuks vinden, vragen ze niet wat het kost, ze nemen het gewoon gratis mee. Werken doen ze ook niet, want ze nemen de eigendom van anderen. Als de eigenaar zich verzet tegen zijn uitbuiting, moest hij belasting betalen. Belasting betalen vervangt het uitbuiten niet, maar dat is een extratje.

De Arabieren voeren oorlog tegen elkaar om aan de macht te komen ...
… Een Arabier zal de macht niet afstaan, zelfs niet aan zijn vader, broer of aan een van zijn familieleden.
De Vorst Abdel Al-Malik vroeg een AERABIE (Dorpeling) over zijn vertegenwoordiger Al-Hajaaj. De Aerabie wilde alleen aardige dingen vertellen over Al-Hajaaj zodat de vorst trots op hem kon zijn en zei dat hij hem (AlHAJAAJ) in zijn eentje onrecht liet aandoen waardoor hij machtig is geworden.
De mensen van Jemen geloven alleen in vernietigen en idem geld voor de Egyptenaren en de Arabieren van Irak. Deze Arabieren hebben Perzische grondgebied verwoest. Hetzelfde hebben de Arabieren gedaan in Noord Afrika toen BANI HILAAL en BANO SLIM daar kwamen. Ze waren daar (Noord-afrika) 350 jaar lang aan het vernielen. Ze hebben alles verwoest wat ze tussen Soedan en de Middellandse zee tegen kwamen. Huizen, gebouwen en dorpen hebben ze allemaal gesloopt. Maar Allah is de enige echte erfgenaam.

Monarchie is niet geschikt voor de Arabieren
Dat komt omdat ze bij uitstek een lomp volk zijn. Ze leven grof met elkaar en elkaar helpen doen ze niet. Vergaderen doen ze ook niet. De Monarchie betekent bij de Arabieren dat de vorst zijn onderdanen onderdrukt om hem gehoorzaam te zijn. En hun beleid is als het ware het bestelen van mensen. Volkeren die ze onderwerpen moeten veel belasting betalen desnoods gaan ze hun bezettingen vernielen. Wanneer RUSUM Moslims in de Moskeen ziet verzamelen zegt hij: "Daar heb je honden die opvoeding krijgen, maar meteen daarna worden ze weer Barbaren en woestelingen."

De meeste geleerden waren geen Arabieren.
Het rare is dat de geleerden meestal geen Arabieren waren en dit geldt zowel voor de geleerden in de Islam als in de wetenschap. En als er een Arabier onder hen is, dan is hij gearabiseerd. Desondanks kwam de eigenaar van CHARIA (Islamitische wetgeving) uit hun midden. En dit komt omdat de Arabieren onwetend zijn en nooit kennis hebben gehad. Zelfs degenen die de Arabische grammatica hebben gemaakt waren buitenlanders. Eerste was Sibawayh uit het Perzische rijk en dan Al-Zajaaj, deze twee waren AJAM (iedereen die geen Arabier is). De buitenlanders hebben voor de Arabieren grammatica gemaakt en leerden ze de Arabische taal, kunst, wetten en opvoedkunde. De meesten die Al-Hadith na hebben verteld waren van oorsprong geen Arabieren. Destijds waren de Islamitische geleerden bijna allemaal niet Arabieren. De Arabieren konden niet schrijven, niet noteren en niet uitdrukken. En al die geleerden die de Islamitische leer en de Arabische grammatica hebben genoteerd, bewaard en uitgelegd waren geen Arabieren van oorsprong.

De wetenschap werd geleid door de Perzische geleerden, terwijl de Arabieren aan het concurreren waren over de macht. De Arabieren hebben ternauwernood bemoeid met de wetenschap. De industrie werd uitgevoerd door de Gearabiseerden. Toen de Arabieren Egypte verwoesten en daar de macht kregen, hebben de Egyptenaren zich bezig gehouden met de wetenschap en Egypte was het land van de wetenschap en industrie. Tot deze gearabiseerden die zich bezig hielden met de wetenschap waren: SAAD ADDIEN ATAFTAZI, IBN ALKHTIEB, NASR ADDIEN
ATTUSIE. Het werk van andere gearabiseerden is vernield.

Arabische invasie in Noord-Afrika
BANO SLIM kwamen uit de omgeving van MEDINA (Stad in huidige Saoedi-Arabië) en BANO HILAAL kwamen van de berg GHAZWAAN vlakbij TAA_IF (Stad in huidige Saoedi-Arabië). BANO HILAAL hebben zich gevestigd in ASAEID (Stad in Egypte) en hebben daar heel veel schade aangericht en het land in brand gestoken. ALMOSTANSAR (vorst in Egypte) gaf BANO HILAAL de toestemming om de Nijl over te steken naar Noord-Afrika. Zo landen de Arabieren in BARKA (Plaats in Tunis) en hebben het land verkracht, vervolgens nodigden ze andere Arabische stammen om Noord-Afrika uit te buiten. Er waren in Noord-Afrika hele mooie gebouwen en standbeelden, en deze zijn door de Arabieren met de grond gelijk gemaakt. Toen vaarden de Arabische stammen van DIAB, AFW en ZAGHB in het kielzog van BANO HILAAL. Ze lieten alleen maar sporen van vernielingen achter zich. Ze hebben richting Noord-Afrika uitgeraasd als sprinkhanen en hebben Afrika bereikt in het jaar 443 (Islamitische telling). Een groep van 30000 mensen heeft zich verzet tegen de bezetting, maar uiteindelijk hebben de Arabieren gewonnen en alles wat wat waard is hebben ze beroofd. Daarnaast hebben ze oneindig veel mensen gedood. Alleen in SANHAJA hebben de Arabieren 3300 mensen gedood.

Vervolgens hebben de Arabieren Kirawan (stad in Tunis) aangevallen in het jaar 445 (Islamitische telling), waardoor de bewoners voor hun leven moesten vluchten naar Tunesië en SUSA (Steden in Tunis). De Arabieren met name de stammen van ZAGHB en RIYAH hebben KIRAWAN omsingeld, geïsoleerd en beroofd. vervolgens hebben ze KASTANTINA (Stad in Algerije) bezet. De Arabische stammen hebben het land van de Berbers met elkaar verdeeld. Tripoli (Wat nu Libië is) was voor de stammen van ZAGHB. BANO HILAAL hebben van Tunis t/m Marokko gekregen. Nadat de Arabieren de Bebers daar hebben onderworpen en vernederd en de macht kregen in hun land, werden de berbers als slaven gebruikt.Andere rovers onder de Arabische stammen waren BANO ODAY, RABIA, GHDFAAN, Jemenieten en deze zijn allemaal geïntegreerd in Beno Hilaal en maakten deel uit van hun stam.

De Arabische stammen Bano Hilaal en Bano Chajm hebben het huidige Marokko aangevallen in 584 (Islamitische telling). De Berbers van Marokko verdedigden hun land, bergen en rivieren, maar de bezetter heeft de macht toch gekregen in Marokko.
De Arabische stammen die SOUS (Zuid Marokko) hebben bezet waren DAWI HASSAN, BENI MOKHTAAR, DAWI MANSOR, BNO NABIT en WLAAD ALI. Zo is het land van de Berbers, behalve de bergen, gevallen in handen van de Arabieren.

Vetrtaald uit Mokadimat Ibn Khaldoen naar het Nederlands door Hemmit

http://www.tawiza.nl/content/awid.php?i ... ra=artikel
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Poeseidon is een Berber god en geen Griekse god

Berichtdoor aitwayagher » wo 13 jul , 2011 23:51

ik snap deze topic niet..

Zijn jullie nou wel of geen moslims :?:
aitwayagher
 
Berichten: 2
Geregistreerd: wo 13 jul , 2011 23:49

Re:

Berichtdoor aitwayagher » za 06 aug , 2011 5:47

Naziha schreef:bestaat deze topic nog

ik vindt het namelijk erg interessante topic

ik ben zelf ook een Tamazigt en vecht al jaren met me gevoelens

Wie zijn wij Wat zijn we hoe zijn we ooit moslim geworden hoe zijn die arabieren uberhaupt ooit markko binnen gekomen..ik kan nergens de geschiedenis van arabieren naar marokko.
Ik kan me niet voorstellen dat wij imazigen ons eigen leven stijl verruilen voor een ander..wij zijn zo koppig en en tegelijk ook erg tijd trots op wie we zijn
het maakt niet uit waar ons leven zich bevind kleine hutje grote villa
wij blijven lopen naaste onze schoenen. Wij irifian zijn moeilijk te overtuigen..omdat we een trots volk zijn
dus nogmaals hoe hebben die arabieren het voor elkaar gekregen dat geloof van hun bij Imazighen binnen gekregen???


Wil niet lullig doen, maar hoe durf je jezelf een tamazight te noemen?
Ik zelf mag arabieren niet heel erg, maar wat jij hier zegt kan gwn niet.
En IK VIND dat islam het beste is wat de imazighen ooit is overkomen.

"Wie zijn wij Wat zijn we hoe zijn we ooit moslim geworden"
Wij zijn imazighen(de vrije mensen), oorsprokelijke bewoners van marokko, de arabieren kwamen ons land binnen NIET om islam te verspreiden maar wel onder de naam van islam verspreiding.

"Ik kan me niet voorstellen dat wij imazigen ons eigen leven stijl verruilen voor een ander..wij zijn zo koppig en en tegelijk ook erg tijd trots op wie we zijn
he"

Dat hebben we niet gedaan, het is bij iedereen anders.
Voorzover ik weet hebben wij behalve kunst niets van de arabieren, misschien dat het bij jullie het anders is, maar geloof me als jij een echte was zou je zelf weten dat wij weinig van de arabieren hebben en inderdaad koppig en trots zijn.


"Wij irifian zijn moeilijk te overtuigen..omdat we een trots volk zijn
dus nogmaals hoe hebben die arabieren het voor elkaar gekregen dat geloof van hun bij Imazighen binnen gekregen???"


Overtuigen met de waarheid is heel eenvoudig.
Zoals ik eerder zei; arabieren hebben persoonlijk niets te maken met islam in marokko.
Marokko is HET GROOTSTE LAND DAT NIET DOOR EEN ARABIER ISLAMITISCH IS GEWORDEN.
Het was een amazigh die naar mekka was gegaan en daar bekeert is, zijn geloofsovertuiging heeft hij toen meegenomen naar marokko, daar predikerde hij en hoogstwaarschijnlijk raakte het elke amazigh.
Marokko verspreide islam toen ook zelf naar andere landen in afrika.
En de arabieren kwamen binnen onder de naam van verspreiding van geloof herhaal ik, het enige wat zei wouden is land en grondstoffen.

En marokko werd onderdrukt door de arabieren maar ze maakte geen schijn van kans tegen de imazighen en daaruit is de oorlog van rif ontstaan.
Maar dat is een andere verhaal.
Zoek maar eens geschiedenis van rif op en mijn held : abdelkrim alkhattab dan zul je zelf alles begrijpen.
aitwayagher
 
Berichten: 2
Geregistreerd: wo 13 jul , 2011 23:49

Re: Poeseidon is een Berber god en geen Griekse god

Berichtdoor els » di 16 aug , 2011 17:24

aitwayagher schreef:ik snap deze topic niet..

Zijn jullie nou wel of geen moslims :?:


Ik ben geen moslim, en van de anderen weet ik het niet.

Wil niet lullig doen, maar hoe durf je jezelf een tamazight te noemen?


Ik vind haar vraag wel meevallen eigenlijk. Het is een hele logische vraag. Het is dezelfde vraag die ik ook steeds stel over Europa: hoe kan het dat iedereen christen is geworden, alsof er nooit andere culturen geweest zijn? Het christendom heeft alles overgenomen, alsof dat de normaalste zaak van de wereld is.

Nou is het wel een beetje bekend, want mensen móesten gewoon, van de heersers. Er werden overal kerken geplaatst met geestelijken die erop toezagen dat iedereen naar de kerk ging, christelijke gewoontes aannam en z'n eigen cultuur liet varen. Als mensen dat niet vrijwillig deden, gebeurde er wat anders met je.

Zo gebeurde het in de islamitische wereld ook. Overal werden moskeeën opgericht, de koran naar toegestuurd, en iedereen moest daarheen en leren hoe het werkte. Dat gaat dus alleen als de heersers dit systeem verspreiden, zodat de bevolking geen enkele kans heeft.

Dan is er nog het probleem van de 'bevolkingsbom', omdat deze religies zich verspreiden door het baren van zoveel mogelijk kinderen. De moslims zijn erg, de katholieken waren ook erg. Ik geloof niet dat andere christelijke sektes zo erg zijn als het katholicisme, want vrouwen werden gedwongen altijd zwanger te zijn. Alle pastoors tot in de kleinste dorpen zagen daarop toe.

Dit kun je dus wel herleiden, maar het is moeilijk om echt in de geschiedenis terug te vinden hoe het gegaan is. Ik vind het een interessante vraag, en dus vind ik de vraag van Naziha net zo interessant.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Europa: Grieken, Romeinen, Germanen etc.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten