Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

The Berber beliefs

Godsdiensten en culturen van Afrika

The Berber beliefs

Berichtdoor Reader » di 10 okt , 2006 18:04

Ik plaats hier maar het link naar de pagina:
http://en.wikipedia.org/wiki/Berber_mythology
Laatst bijgewerkt door Reader op di 13 nov , 2007 11:33, in totaal 2 keer bewerkt.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Reader » di 10 okt , 2006 18:05

Ik ben trouwens de oude "Anzar" als je je nog herinnert, Els! Blij om hier weer eens te zijn :lach2:
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » wo 11 okt , 2006 9:03

Hee! Zeker blij je weer te zien, ik vraag me vaak af hoe het met je gaat! :lach2: Goed te merken dat je je nog steeds verder aan het verdiepen bent. Ik wou je juist naar je oude berichten wijzen, gelukkig zie ik dit net op tijd.
Bedankt voor het stuk, ik kan het vanavond pas lezen, want ik moet zo aan het werk.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » wo 11 okt , 2006 17:05

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Reader » do 12 okt , 2006 17:31

els schreef:Hee! Zeker blij je weer te zien, ik vraag me vaak af hoe het met je gaat! :lach2: Goed te merken dat je je nog steeds verder aan het verdiepen bent. Ik wou je juist naar je oude berichten wijzen, gelukkig zie ik dit net op tijd.
Bedankt voor het stuk, ik kan het vanavond pas lezen, want ik moet zo aan het werk.

Ik heb me niet kunnen verdiepen, ik kan zeer weinig leren over de Berberse mythologie [Ik moet nog veel leren over de monotheistische kant van het Berberse geloof, maar ik wil me er nog niet mee bemoeien].
Ik heb namelijk mijn beperkte kennis in orde gesteld zoals ik het gezien hebt. :knipoog:

willy schreef:

Bedankt willy voor dat link, we hebben er meerdermaals over gediscussieerd. en de conclusie is dat het zowel mythisch als hisotisch weinig betekenend is.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Myrina stichtte Smyrna in Misië/west-Turkije plm.1000 vChr.

Berichtdoor clue » ma 16 okt , 2006 15:20

Beste Anzar/Reader, De Amazones uit Lybia zijn de Lybiers uit Lybia, ze mogen dan twee verenpluimen gehad hebben, maar mijn :"insteek"is dat voor 855 deze Lybiers en dus de Amazones nog in het oude"Lybia-svb-sive-Aegypto"woonden dus niet in noord-Afrika maar Erytraea. Myrina heeft haar naam gegeven aan de turkse stad Smyrna( nu Izmir.(waar de Hamadan-tapijten vandaan komen.) Andere Amazones hebben wel noord-afrika in een veldtocht veroverd maar tijdens een feest lieten ze hun wapens alleen in een "wapenhut"en werden zo door hun gevangenen gedood. Deze gevangenen moeten dan die Berbers geweest zijn. Bedenk wel, dat De Amazxones uit Afrika, niet noodzakelijk Negerinnen waren, Dat wij denken dat oost Afrika altijd"Zwart"geweest is, komt, omdat tot 855 v Chr.( toen Assyrier Salmanasser Ethiopia binnenviel en Blanken deporteerde er wel zwarten of Hamieten/Massai/Galla, voor in de plaats kwamen!

Nog in Romeinse tijden waren er nog Griekssprekende Zwarte koningen in Ethiopia, die als Hamieten echter beweerden af te stammen van huwelijken met blanke volkeren die geen "Arabieren" waren, maar de Hyksos(=proto-Grieken( in Oost-Afrika!)

Bij Troja werden Amazones ingezet door de Assyriers tegen de Grieken dit"Troje"was niet in de Dardanellen(=een vervalsing van de Illias door Peisistratos in 555vChr.) maar in Tarsus, dus veel dichter bij de Thermidon in Georgia! Wil je meer weten kijk dan in het "Purgatorium"waarnaarEls dit bericht wel stuurde voordat je het gelezen had!. . . . :(. . :(. . :(
clue
 
Berichten: 66
Geregistreerd: di 12 sep , 2006 11:35

Berichtdoor Reader » di 30 jan , 2007 18:24

Hier is het artikel in Nederlands:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Berbers_geloof

Het is nog uitgebreider dan het was;
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » ma 05 feb , 2007 15:34

Bedankt voor de link. :)
Een interessant stuk. Er staan wel nogal wat spel- en taalfouten in. Ik zal er morgen wat foutjes uithalen.
Sommige zinnen begrijp ik niet, bijv. hier staat:

Anderzijds, ze lieten verschillende graven die ook uit onvergelijkbare tijdsperken dateren.

Moet dit zij: ze lieten verschillende graven 'na'?
Ook dat 'onvergelijkbare tijdperken' is me niet duidelijk. Moet dat zijn 'andere tijdperken'?

Ik kan helaas niet zomaar taalfouten eruit halen, omdat ik zelf niet voldoende op de hoogte ben. Ik zal het in elk geval morgen eens goed bekijken.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » di 06 feb , 2007 14:06

De eerste zin moest een prefix hebben: ik had "achter" moeten schrijven, maar "na" is misschien de juiste.

"onvergelijkbare tijdperken" is "verschillende tijdperken" volgens mijn begrip. :)

Ik kan nu geen goede taal meer schrijven, zelfs "arabisch" waarin ik onderwezen ben, kan ik meer goed schrijven. :(
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » wo 07 feb , 2007 1:18

Houd moed! :lach2: Je Nederlands is echt enorm verbeterd. Je hebt doorzettingsvermogen een aanleg, dus het zal allemaal wel weer goed komen. :knipoog:

Ik vind het wel leuk om er eens goed naar te kijken, het stuk is heel leuk om te lezen. Helaas had ik er nu niet meer aangedacht, morgen maar opnieuw proberen.

"onvergelijkbare tijdperken" is "verschillende tijdperken" volgens mijn begrip. :)


Ja, nu je het zegt ligt het voor de hand... daar kon ik nou niet opkomen. :lach2:
Het komt denk ik omdat je 'verschillende' dingen toch best met elkaar kan 'vergelijken'.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » wo 07 feb , 2007 15:24

Het komt doordat ik bewust of onbewust mijn ideeen eerst in standaard Arabisch produceer waarna ik ze naar Nederlands vertaal. Maar nu twijfel ik eraan of ik "echt" goed was in Arabisch, of ben ik het gewoon vergeten.

Tip: als je het artikel wil verbeteren, maar eerst een "account" zodat je IP niet schijnt in de geschiedenis van de pagina. als je nog geen account hebt.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » vr 16 feb , 2007 17:48

Nou, ik heb een account aangemaakt, en geprobeerd iets te wijzigen, maar het is me niet gelukt he. :bloos:
De knop 'opslaan' was niet geactiveerd, dus ik kon er niet op klikken. Is er misschien nog een gebruiksaanwijzing te vinden ergens. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » vr 16 feb , 2007 18:08

Hoe bedoel je met "De knop 'opslaan' was niet geactiveerd,". ?
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » vr 16 feb , 2007 21:50

Je kon er niet op klikken. Dus ik kon geen wijzigingen opslaan.
Ik ben in het weekend weg, ik zal daarna eens zien wat ik verkeerd deed. Ik was wel ingelogd.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » za 17 feb , 2007 17:05

Ik zag het. Het is een nieuw systeem in de Nederlandse wikipedia. Er stond:

"Voor het opslaan moet u eerst uw bewerking controleren met de knop "Toon bewerking ter controle". U krijgt dan boven het bewerkingsveld de versie met de door u gemaakte bewerkingen te zien. Dit kunt u herhalen totdat de bewerking het gewenste resultaat geeft. Daarna kunt u uw versie opslaan met de knop "Pagina opslaan". Vergeet alstublieft niet de samenvatting met de reden van de wijziging(en)."


Als je de bewerking controleert/ (zoals voorbeeld in dit forum) door eerst op de knop "toon bewerking ter controle" te klikken wordt de "opslaan" knop geactiveerd.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Reader » di 13 nov , 2007 11:19

i followed last weeks an interesting reportage on the "Black mummy" found in Libya. It was on the Arabic channel "Aljazeera doc" (another aljazeera channel for documentary films/reportages).

Like it is known (althoud not spread) was the black mummy thousand years older than the Egyptian mummies. And the central question was whether the Egyptians would have learnt that from those people that inhabited Uan Muhagag in Libya where the "black mummy" was found.

The researches where led by an Italian team (like usual, since Libya was an Italian colony). And it was supported by satellite pictures in order to reduce the early geography, whether, plants.. of that ancient area.
Some archeologic data were also taken into consideration.
I recognized the Libyco-script (Tifinagh) on the depictions, but the documentary didn't speak any word on the Berbers. Of course, but that would not be permitted by the Libyan regime.

The most interesting to me was what it said about the influence of the ancient libyan mythology of the Egyptian one. The team showed a depiction on the stone of human with an amimal's head. According to the team, it was older than the Egyptian traditions.
The influence was also supported by ancient pots which are believed to be imported by the Egyptians from Libya.

Finally, i believe this is a rich topic in order to emphasize the africanity of egypt, contrary to the opinions considering Egypt isolated from Africa.
http://www.egyptsearch.com/forums/ultim ... 8;t=005744
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41


Keer terug naar Egypte en Afrika



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron