Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

"Jood" in het Berbers

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

"Jood" in het Berbers

Berichtdoor Reader » wo 15 nov , 2006 17:57

"Ajouaou haalt het pijnlijke feit aan dat het Berberse woord voor ‘Jood’ hetzelfde is als het woord voor ‘lafaard’"
Bron: http://www.joods.nl/content/view/40441/56/

Ik had dit ook opgemerkt, het woord is eigenlijk "todhasht". Het is een vrouwelijke naam; Jood [Mannelijk] is "Oedhay" in het Berbers. Joodse [vrouwelijk] is "todhasht". Het betekent ook "Lafheid" in het Berbers.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » do 16 nov , 2006 14:30

Interessant artikel.

Dus in 1 ademtocht worden met hetzelfde woord joden en vrouwen beledigd? :knipoog:

Wie voor 'laf' een vrouwelijk woord kiest, impliceert eigenlijk dat mannen 'dappere helden' moeten zijn. Ze hebben zich dus misschien een keer niet verzet, of de 'foute' kant verkozen - maar in welk conflict? Misschien een 'nationalistisch' getint conflict? Het kan te maken hebben met de kern van waaruit de islam is opgekomen, waarbij degenen die zich aansloten bij de islam dan wel de 'goede' kant kozen.
Maar de godsdienstgeschiedenis is zo gemythologiseerd, dat het haast niet meer na te gaan is wat het met de werkelijkheid te maken heeft.

Om een voorbeeld uit de gemythologiseerde geschiedenis te noemen; de Kahina, een vrouwelijke leidster die zich verzette tegen de islamitische horden, zou volgens een traditie een joodse zou zijn geweest. In elk geval moet ze een Berberse zijn geweest. Maar wat zal ze precies verdedigd hebben? Het jodendom? Berbers nationalisme? Haar eigen eeuwenoude Berberse wortels? En wat zal haar verhouding zijn geweest ten opzichte van de Romeinen in Noord-Afrika?

Arme joden. Ze worden overal verguisd alsof ze de grootste bedreiging in de wereld zijn, maar in werkelijkheid zijn zij het meeste onder de voet gelopen van de drie waarheidsgodsdiensten. Het chistendom en de islam, de grootste vijanden van de joden, zijn oneindig veel groter dan het jodendom, dus alleen al vanwege hun getal zijn ze veel gevaarlijker.

Ik vraag me echt af wat er toch is met deze drie godsdiensten, die zoveel gemeenschappelijk hebben, maar die toch zo totaal onverzoenlijk tegenover elkaar staan.

Uit het artikel:

Wel genoten ze (de joden) bescherming en godsdienstvrijheid (in de islam).


Volgens mij heeft dit te maken met de herkomst van de islam. Deze ontstond als reactie op het Romeinse Rijk, waar in de zesde eeuw nog maar één variant van de leer was toegestaan. Andersdenkenden werden het Rijk uitgekieperd, omdat de spanningen tussen de verschillende groepen onhoudbaar werden.

De 'andersdenkenden' verbonden zich vervolgens tegen de Romeinen. Daaronder bevonden zich dan: Arabische joden/christenen, christenen die meenden dat Jezus niet goddelijk was, en geen zoon van god, en joden.

Dat de joden zich hadden verbonden met de moslims tegen de Romeinen blijkt ook uit de islamitische mythologie zelf, bijvoorbeeld uit het 'Document van Medina' (een vervalst maar wel interessant document dat zou dateren van het jaar 622). Het feit dat christenen in dit document niet worden genoemd, duidt er voor mij op dat de Arabieren zelf een soort christenen waren, en wel van de stroming die zei: 'Zeg niet dat Jezus de zoon van god is.'

Vanwege deze oorsprong is het logisch dat joden en christenen een mate van geloofsvrijheid hebben binnen de islam: het gaat namelijk oorspronkelijk om joden en christenen die zich gezamenlijk verweerden tegen de Romeinse eenheidsgodsdienst. Zij hadden zelf hun eigen vrijheid bevochten.

Toen de islam zich als zelfstandige godsdienst ging ontwikkelen, kwam dit dispuut toch weer naar voren. Dat de joden in de koran behoorlijk beledigd worden en de christenen niet is volgens mij ook weer omdat de schrijvers van de koran een vorm van het christendom aanhingen. De islamitische jodenhaat begon dus als 'christelijke jodenhaat'.

Maar: de christelijke jodenhaat wordt eigenlijk gelegitimeerd door het geloof dat de joden hun 'zoon van god' zouden hebben vermoord. Voor de islamitische jodenhaat weet ik eigenlijk geen specifieke legitimering, tenzij het is dat ze Mohammed niet erkennen. De vraag is of de christenen van de koran dit wel doen. Dat vraagt om een andere 'lezing' van de koran.

Het christendom, en dus ook de islam, staat vanaf het begin onverzoenlijk tegenover het jodendom. Hoe dit precies is gegroeid, is eigenlijk een van de grote vragen waarvan ik de oplossing graag zou kennen. Het is erg jammer dat ik geen historicus ben.

Ik denk persoonlijk dat we zouden moeten weten wat de historische oorsprong van deze kloof is om de huidige kloof te kunnen overbruggen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » do 16 nov , 2006 15:43

Je kan er niet van afleiden dat "todacht" een belediging voor de vrouwen zou zijn; Het is een gewoonte dat een soort namen in het Berbers vrouwelijke vormen krijgen. In het Rifgebergte zeggen we "tayazt" voor de "moed". "Tayazt" bekent letterlijk "mannelijkheid".
Nu is het duidelijk dat de vrouwen niet geassocieerd worden met de moed in het Tarifit of misschien het Berbers in het algemeen.

De joden worden in het algemeen [door de Berbers] geassocieerd met de lafheid en slimheid;

In het Berbers van he Rifgebergte [Tarifit] hebben we geen nauwkeurig woord voor "christen"; Maar uit gewoonte blijkt dat we het woord "Aroemi" voor "christen" gebruiken. Men zegt dit volgende in het Tarifit om te zeggen dat iemand een chritsen is geworden:
"Idh7a dharoemi" [7 verplaatst hier een letter dat niet bestaat in het Latijnse schrift, tot zover ik weet].
"Aroemi" zoals je misschien opgemerkt hebt, is de overblijfsel van de Romeinen. Aroemi betekent gewoon "Romein" in feite. Zou dit betekenen dat de Romeinen geassocieerd waren met de christenen in de oudheid? Persoonlijk weet ik het niet.

Een "Aroemi/Romijn" wordt ook geassocieerd met "wreedheid". Men zegt in Tarifit: "Ghas oer wayadji ghawroemi": letterlijk vertaald "Hij heeft een hart dat zelf een Romein niet heeft" => Hij is strenger dan de Romeinen;
Laatst bijgewerkt door Reader op do 16 nov , 2006 16:26, in totaal 1 keer bewerkt.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Reader » do 16 nov , 2006 16:07

Even mijn mening over de Kahina:
De arabische moslims [of de moslilms in het algemeen] hebben een gewoonte om hun vijanden als "joden" te bestempelen. Dat is misschien wat men een "media-oorlog"/"psychische oorlog" of "de vijand zwart maken" noemt.

De verhalen die op het net zwerven vertellen door dat Kahina in opstand kwam om Ksila te wreken. Ksila is een moslim die ook in opstand kwam tegen de "buitelandse" moslims, hij heeft de eerste veroveraar van Noord Afrika vermoord, namelijk "Oeqba ibn Nafi3". Maar Ksila bleef moslim hoewel hij in opstand kwam tegen de arabieren. Toch wordt hij volgens sommigen als "jood" beschouwd. Dus een vraag teken over het gebruik van dat woord.

Waarom zou dihya een moslim wreken als ze zelf jood was?

Ik lees zelf dat Dihya een Berberse oorlogsafgod gebruikte tegen de moslims, namelijk: "Gurzil". Dus hoe kan een joodse een "afgod" gebruiken als beschermer en symbool van haar overwinningen? Als dat klopt, dan is het een bewijs dat ze een polytheistische vrouw was; Toch?
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Re: "Jood" in het Berbers

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » zo 18 feb , 2007 13:28

Reader schreef:"Ajouaou haalt het pijnlijke feit aan dat het Berberse woord voor ‘Jood’ hetzelfde is als het woord voor ‘lafaard’"
Bron: http://www.joods.nl/content/view/40441/56/

Ik had dit ook opgemerkt, het woord is eigenlijk "todhasht". Het is een vrouwelijke naam; Jood [Mannelijk] is "Oedhay" in het Berbers. Joodse [vrouwelijk] is "todhasht". Het betekent ook "Lafheid" in het Berbers.


Todasht betekent geen lafaard, maar angst. Dit zijn twee verschillende woorden. Als men voor Joden wil opkomen, dan moet hij dat niet doen door leugens over andere volkeren te verzinnen. Je kunt Imazighen niet verglijken met Arabieren die iedereen Jood en Barbaar noemen.

Todasht betekent inderdaad zowel angst als Jodin, maar dit is puur toeval. Bovendien je kunt een mens ook geen angst noemen.

Jood in het Tamazight is "oeday". Dit woord betekent geen lafaard en geen angst. Maar als je een vrouwelijke vorm wilt maken van een woord, voeg je aan het begin T en aan het eind sht of t. Het is gewoon Amazigh grammatica en is eeuwen lang oud. De Amazigh grammatica is ouder dan de Jodendom.

voor een man:
Tamazight .............. Nederlands
Aholandi ............... > Hollander
Oeday ..................> Jood


Voor een vrouw:
Tamazight .......... Nederlands

Taholandsht/ Taholandit .......Hollandse vrouw
Toedasht / Toedayt ..... Joodse vrouw


Nederlanders noemen het geloof van de Joden
" Joden dom ".


ps. Imazighen zien Joden niet als lafaarden, want Joden zijn in staat om het Arabische kwaad te verslaan en wij Imazighen kunnen dat niet. We zijn eeuwen lang bezig met het verdrijven van het kwaad uit Noord Afrika, maar het is ons nog steeds niet gelukt. Zoals een Amazigh zei: "Arabieren zijn verslagen door Joden, Turken, Iraniers en westerlingen. Het enige volk dat Arabieren hebben verslagen zijn de Berbers."
Laatst bijgewerkt door Bezet_door_Arabieren op zo 18 feb , 2007 19:23, in totaal 10 keer bewerkt.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Re: "Jood" in het Berbers

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » zo 18 feb , 2007 19:07

..
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten