Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

KAAAAAAAAAALF - MARS

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor JOS » vr 19 maart , 2004 13:14

ZETTER MARS BIJ OF IK STUUR U NE VIRUS DAT UWE SITE ONTPLOFT!!!!!!!!!!!!! :duveltje: :duveltje: :duveltje: :duveltje: :duveltje: :duveltje: :duveltje: :duveltje: :duveltje:
JOS
 

Berichtdoor els » vr 19 maart , 2004 16:22

O jeetje, godsdienstoorlog... :heks:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » ma 06 maart , 2006 19:07

eventjes ik ben wel een voorstander van mars dat lijkt me nog wel interessant
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor els » ma 06 maart , 2006 20:47

:lach2: Mars is ook wel interessant. Als je er een keer mee begint, is er geen stoppen meer aan. Hier wat ad hoc over de planeet Mars.



In veel Europese landen heet Mars 'Mars' of 'Marte'. Hier ook een paar anderen spellingen en andere namen:

Oud-Tsjechisch: Smrtonos
Welsh: Mawrth
Oezbekistan: Mirrikh
Arabisch: Merrikh

Sanskriet: Mangala of Angaraka
Grieks: Ares
Perzisch (Farsi): Bahram
Hebreeuws: Ma'adim / Medim
Soemerisch: Si-mu-ud
Babylonisch: Salbatanu
Ook Babylonisch: Nergal (sinds ca. 1000 v.o.j.)

Het volgende wordt over Mars in Egypte vermeldt op deze pagina, met een 'timeline' over Mars, niet echt wetenschappelijk maar ach:

[url=http://www.astro.virginia.edu/class/oconnell/astr121/test/mars-chronol-ancient.htm]http://www.astro.virginia.edu/class/oconnell/
astr121/test/mars-chronol-ancient.htm[/url]

Rond 3000 vc wordt in Egypte de schijnbare achteruitgaande beweging van Mars ontdekt, vanwaar de naam Sekded-ef em khetkhet, 'Die achteruit reist'.
Oude Egyptenaren kenden de planeet onder verschillende namen, waaronder 'har décher' (Her dechel), wat 'de rode' betekent, en de naam Harmakhis.

Eens nagaan hoe het met Tir zit, want dat zou ook weer de Iraanse Mercurius zijn. Nou lopen de planeten af en toe toch wat door elkaar, maar ik wil toch weten hoe dit zit.

Die Arabische naam 'Merrikh' lijkt een beetje het midden te houden tussen Mars en Mercurius. En Mir, een naam voor Mithra... toch eens in mijn achterhoofd houden. :p
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » di 07 maart , 2006 17:05

ok een beetje over de planeet:
Mars is vanaf de zon gezien, na de aarde, de vierde planeet van ons zonnestelsel. Deze rode planeet, die in werkelijkheid niet rood maar okerkleurig is, is vernoemd naar de gelijknamige Romeinse god van de oorlog.

Van alle planeten in het zonnestelsel lijkt Mars nog het meest op de Aarde. Zo heeft Mars vier seizoenen, twee poolkappen, de lengte van een dag is nagenoeg gelijk (24h en 31min.) en de (dunne) atmosfeer maakt leven niet per definitie onmogelijk. De vele opgedroogde rivierbeddingen doen vermoeden dat er vroeger water heeft gestroomd. Verder vinden we op Mars bekende geologische formaties zoals vulkanen, breuklijnen en woestijnen.

Rondom Mars draait een tweetal natuurlijke manen. Beide hebben een onregelmatige, aardappelachtige vorm. De kleinste is Deimos, die Mars omcirkelt in ruim 30 uur. De andere maan, genaamd Phobos(Grieks: vrees), is met afmetingen van 27 × 22 × 18 km een maatje groter en beweegt op een hoogte van zo'n 6000 km boven het Marsoppervlak. De omlooptijd bedraagt slechts 7 uur 40 minuten, zodat een waarnemer op het Marsoppervlak de maan dagelijks drie keer kan zien opkomen en ondergaan. Over de oorsprong van beide maantjes lopen de meningen uiteen, maar vermoedelijk zijn het ingevangen planetoïden.

De atmosfeer van Mars is met een luchtdruk van slechts 750 Pa (7cm kwikdruk) erg dun (op aarde bedraagt deze ongeveer 100.000 Pa). Dit wordt veroorzaakt door de geringe zwaartekracht op Mars (ongeveer 1/3 ten opzichte van de Aarde), waardoor gassen veel makkelijker "verdwijnen" naar de ruimte. De samenstelling vertoont veel gelijkenis met de atmosfeer die zo'n 4 miljard jaar geleden op Aarde voorkwam; hoofdzakelijk koolstofdioxide, aangevuld met stikstof en edelgassen zoals argon. Zuurstof, methaan en waterdamp komen slechts sporadisch voor. De aanwezigheid van methaan is opmerkelijk omdat methaan een vrij onstabiel gas is en er dus een bron moet zijn die continu (of hooguit tot enkele honderden jaren terug) methaan produceert. Als bronnen worden vulkanisme, komeetinslagen of micro-organismen voor mogelijk gehouden.

Door grote verschillen tussen de dag- en nachttemperatuur (ongeveer 25°C tot -130°C) bevriest 's nacht een deel van de atmosfeer dat kan oplopen tot ongeveer 40%. Op de meeste plaatsen slaat dat neer als een dunne laag rijp en op de polen pakt dat opeen tot ijskappen. Door deze temperatuurs- en mede hierdoor ontstane drukverschillen, komen regelmatig stormen voor waarbij grote stofwolken opwaaien. Als gevolg van het vrijwel ontbreken van ozon en de zeer geringe hoeveelheid waterdamp, kan UV-straling ongehinderd het oppervlak van de planeet bereiken. Het is lastig in te schatten of hierdoor eventueel leven onmogelijk wordt gemaakt.

In 2005 schreven Amerikaanse wetenschappers in het blad Science dat Mars al zeker 4 miljard jaar lang bevroren is, waardoor het nooit warm genoeg is geweest voor het ontstaan van leven. Dit leidden zij af uit meteorieten op aarde die van Mars afkomstig zijn.



http://nl.wikipedia.org/wiki/Mars_(planeet)
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Mars als waterplaneet heette"Poseidon" tot: 855 vC

Berichtdoor clue » ma 16 okt , 2006 20:52

Mars komt van Martinus dat betekend"Hamerdrager" dat realiseerd zich niemand, het Zodiac-mekteken is weliswaar een cirkel/schild, met een schuine pijl, maar dit is eigenlijk een gestyleerde "Tik"-hamer, of :"Polo-Stick".

De Puniërs zagen Mars ( hun God "Dogon"of Dagan") als een grote Olifant(=zee-paard/Hippocampus), met een grote slurf, die in de nabijheid van de Aarde zee-bevingen veroorzaakte ongeveer zoals nu de Maan, die nu heel vaak springvloeden en zeebevingen in indonesie en Bangladesch veroorzaakt! ( helemaal niet toevaLLig want dat gebeurt steeds, alleen maar, bij bij nieuwe Maan!)

Bij de Etrusken heet "Mars" gewoon maar, een of andere "Tinus", en hij heeft een baard met hoorentjes en veel roze linten aan zijn tuniek, of wapperende strikken en een Polohamer op zijn schouder. Bij de romeinse afbeeldingen, werd deze"Polo-hamer "omgedraaid en werd het een tweesnijden Slag-zwaard, met extra grote zijwaardse"kling'handvat( het voormalige Polo-hamer-deel.)

Bij de Grieken heette "Mars" eigenlijk Maris of Marinus(=Zeeman!), omdat-ie eigenlijk niet Mars was maar de waterplaneet-Poseidon. Mars als Poseidon-de-waterplaneet was nog in historische tijden vol met water en dus niet zijn water kwijt, in :4000.000.000 voor Chr!

Vraag; Hoe wisten de Grieken dan dat Mars voor 855 vChr.nog water bevatte, Antwoord, omdat Mars toen heel dicht bij de Aarde kwam( als Nergal.)
én de zon én de Aarde in zijn bol weerspiegelde! in de Iconografie heeft mars altijd een glanzend gouden harnas aan.

Hij werd, een der Zonnegoden genoemd, de -gevallen- Nacht-Zon. de ( stief-)zoon van Helios, de Licht-eng-engel Lucifer, die de wereld in brand stak, omdat de Maan hem aanstoote, kwam Mars in een andere baan om de Zon terecht, waardoor zijn water verdampte of "vergastte"
Sommigen beweren dat de ringen van Saturnus bestaan uit ijsblokken van het door Saturnus in 855 vChr.opgevangen Marswater.

Nadat Mars dus in historische tijden, in 855(RC)vChr.en wel tijdens de ( tweede) strijd tussen de Goden onderling, genaamd de"Giganto-Machia"( de eerste Godenstrijd was de "Titano-Machia", in 1075(RC)vChr.zijn water en dus het reflecterend oppervalk was verdampt, werd ook de naam van Maris(=zeeman.)veranderd in Ares(=droogkloot) Mercurius betkend"zoon-van-Mars"

dd botsing met de Maan(= vrouwe Anna-Perenna.)brak een stuk kern van Mars af en werd de planeet "Mercury" ook de Egyptenaren hebben in 'historische tijden" ' dit"Phenomeen"gezien.

Zij noemden het anders namelijk de "Godenstrijd-tussen Seth(=de Maan)en Horus(de oudere)=Mars! Hierbij hielp isis een van beiden en werd als dank door Horus de Kop afgehakt! Deze kop zou echter van de planeet Horus=Mars afkomstig zijn en heet dienovereenkomstig niet Isis-tacheri, maar Horus-de-jongere-(= Mercurius!)

Astronomen geloven niet dat Mars nog vol "levend-water"was tot 855 vChr. dat is trouwens exact ook de tijd dat op Aarde de grote woestijnen die ook water bevatten ineens gingen verdrogen( dat zuig ik niet uit mijn duim Zunrita! Vraag het maar aan om het even welke (Paleo-)Geoloog.). . .
:( :( :(

PS Iets dergelijks vertelde ik in een andere thread, toen Gooddies"dit las, "zei hij dat het baarlijke nonscence was en dat hij geschreven bronne eistte van 855 vChr!( de egyptiese astronomen in div Ptolemeische geschriften, noemen de Giganto-machia van 855 vChr.de Grote RAASCH en de omkering van de Melkweg!.)Sorry maar ik ken geen egyptische texten of Sanscriet citeren.
clue
 
Berichten: 66
Geregistreerd: di 12 sep , 2006 11:35

Berichtdoor Endymion » vr 16 feb , 2007 21:59

Mars

Endymion komt zich er weer eens mee bemoeien :knipoog: !

Mars was na Jupiter dé god van de Romeinen en leeft nog steeds voort in de kenmerkende brul van militairen.
Mars was de oorlogsgod van de Romeinen, dat weten we allemaal. Het alterego van Ares van de Grieken, of beter Ares' tweede persoonlijkheid, want Mars was een brilliante strateeg en legeraanvoerder, terwijl Ares een mannenmoordende macho was belust op bloed, zweet en stof.
De landbouw en de vruchtbaarheid vielen ook in het takentraject van hem. Hij was simpelweg de god van de soldaten en de boeren, want wie land heeft moet het ook kunnen verdedigen. De maand maart draagt Mars' naam en 1 maart was het begin van de oudste Romeinse kalender. In maart begon de lente: de velden bloeiden weer en er kon weer oorlog worden gevoerd. Zijn enorme populariteit ten spijt, werd de god uit de stad Rome zelf geweerd. Hij was een te brute kracht om binnen te halen. Maar hij had een heel veld, het Marsveld, waar hij werd vereerd. Verschillende keren per jaar dansten de Salii, de Springers, ter zijner ere door de stad. Want Mars was ook een grote danser. Zijn moeder Juno kreeg hem toen ze een toverbloem aanraakte, die de godin Flora haar toereikte. Ze baarde Mars parthenogeen als revanche voor Minerva's moederloze geboorte uit Jupiters hoofd. Mars had een verhouding met Venus, de vrouw van zijn broer Vulcanus. Zijn zoontje bij haar was Cupido. Een andere zoon van hem, Romulus, was de naamgever en eerste koning van Rome.

Dat is zo heel snel wat ik even over Mars kan melden.
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor Pallas Athena » do 22 feb , 2007 2:33

Ze baarde Mars parthenogeen als revanche voor Minerva's moederloze geboorte uit Jupiters hoofd.


Hoe komt dat Minerva die toch Athena's romeins evenbeeld is, geboren wordt uit Jupiter's hoofd terwijl Athena uit Zeus' hoofd geboren wordt? Weet iemand de reden van dit grote verschil in 2 zo gelijkende mythologische culturen
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor Endymion » do 22 feb , 2007 14:11

Hoe komt dat Minerva die toch Athena's romeins evenbeeld is, geboren wordt uit Jupiter's hoofd terwijl Athena uit Zeus' hoofd geboren wordt? Weet iemand de reden van dit grote verschil in 2 zo gelijkende mythologische culturen
[/quote]

He??? Jupiter is toch ook het Romeinse evenbeeld van Zeus???
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 22 feb , 2007 19:07

Weet je wat ik denk!

De Griekse mythologie is bijna honderd procent een Amazigh mythologie.

Tanit is bijna 100% zeker een Amazigh woord. Vrouwelijke vorm in het Tamazight begint altijd met Ta en eindigt met t. Dit geldt ook voor de Godin Tanit.
Tanit zal dus afgeleid worden van het woord Ani. Ani ( man) Tanit ( vrouw).
Wat Tanit ( Ani) betekent weet ik niet. In Noord Afrika heb je op dit moment meer dan 20 Amazigh dialecten. Alleen in Marokko heb je 5 Amazigh dialecten. Voor de Arabische bezetting van Noord Afrika, waren er in Noord Afrika meer dan 200 Amazigh dialecten.


Godin Nieth heeft een Amazigh naam. Een vrouw/man is Neith als hij/ zij rustig, verstandig en vreedzaam is. Dit zijn ook de eigenschappen van de Godin Athena.


Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » do 22 feb , 2007 20:13

Hoort dit niet in de topic over Tanit? :?

Grappig, ik heb wel gedacht aan 'Ani', maar ik zag het als een woord verwant met 'Uni' (Etruskisch voor Juno), een vrouwelijk woord dus.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 22 feb , 2007 20:37

els schreef:Hoort dit niet in de topic over Tanit? :?

Grappig, ik heb wel gedacht aan 'Ani', maar ik zag het als een woord verwant met 'Uni' (Etruskisch voor Juno), een vrouwelijk woord dus.


Eigenlijk wel. :lach2:
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » do 22 feb , 2007 21:13

Dat dacht ik al. :lach2:
Plaats het daar anders ook nog even, als je wil.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 22 feb , 2007 21:21

els schreef:Dat dacht ik al. :lach2:
Plaats het daar anders ook nog even, als je wil.


De opdracht is uitgevoerd :)
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » do 22 feb , 2007 22:21

Thanx. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Endymion » di 17 apr , 2007 15:03

Maar is de vraag van Pallas Athena beantwoord? Je zegt dat er zo'n groot verschil is, maar er is er geen want Zeus en Jupiter zijn een en dezelfde. Mythologisch gezien.
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor els » di 17 apr , 2007 15:25

Ik begreep haar vraag ook niet, volgens mij beseft ze zelf ook dat Jupiter gelijkgesteld is aan Zeus. Waar het om gaat is dat het hele verhaal van Athene en Zeus door de Romeinen wordt verteld als Minerva en Jupiter.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Endymion » do 19 apr , 2007 13:47

Wel ja, wat is er mis mee? Toch zo klaar als een klontje.
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten

cron