Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Klederdracht van vroeger

Is het feminisme nog nodig? Heeft het wel enige zin? Of zijn feministes verzuurde mannenhaters?
Spui je mening over het feminisme en de positie van vrouwen in de godsdiensten en in de maatschappij hier!

Klederdracht van vroeger

Berichtdoor willy » vr 12 jan , 2007 17:54

Klederdracht van vroeger

Afbeelding

Els, een klein voorbeeld hoe de vrouwen in onze streken geëvolueerd zijn. Waarom kon dat niet in andere landen? Waarom zijn die moslims zo achterlijk gebleven? Men zou bijna denken dat de tijd voor hen heeft stilgestaan. Stelt u even voor dat gij daar ook nu nog in die klederdracht zou rondlopen, dat moet afschuwelijk zijn. En niet alleen voor de vrouwen, ook de mannen liepen er onnozel bij.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » vr 12 jan , 2007 18:55

Het probleem is natuurlijk ook dat er op het moment een bijzonder regressieve beweging bestaat in de islamitische wereld, die moslims stimuleert zich zo sterk mogelijk met hun godsdienst te identificeren. Plus het probleem daarbij dat islamitische vrouwen vaak geen zeggenschap hebben over hun eigen doen en laten.
Al doet niet iedereen dat, maar degenen die het wel doen vallen des te meer op.

Ik vind het eigenlijk een moeilijke vraag. Niet dat ik denk dat ik hem kan beanwoorden, maar ik vind het toch interessant om erover na te denken.

Er is heel wat voor nodig geweest om vrouwen (en mannen ook dus, maar vrouwen staan in dit soort religies en maatschappijen nu eenmaal meer onder controle) in dit soort totaalverpakkingen te krijgen. Dat is niet vanzelf gegaan, het lijkt mij een interessante vraag om uit te zoeken sinds wanneer de kleding zo sterk werd verbonden met een anti-seksuele moraal, en hoe deze moraal is verspreid.

In Afrika bestaan zelfs vandaag de dag nog culturen waar dit niet normaal is, al zijn ook veel Afrikanen gedwongen zich geheel te kleden, vaak onder invloed van christendom en islam. Ze lopen gewoon naakt, alleen met wat lichaamsversiering.

Misschien is dit systeem van totaalbedekkende kleding zo grondig blijven bestaan omdat het onderdeel was van een strenge, dogmatische en sektarische maatschappij waar geen individu zich van los kon maken. Dus toen dit sektarisme met de sociale controle, die bestaat uit laster, uitstoting en allerlei straffen, begon te verdwijnen, konden er bewegingen opkomen die zich wisten te bevrijden van al deze dogma's.

In de islamitische wereld is de sociale controle misschien nooit voldoende verdwenen om anti-bewegingen veel kans te geven. En nu gaat het jammergenoeg weer de verkeerde kant op.

Ik vind trouwens in westerse landen dat op dit punt vrouwen zich individualistischer hebben opgesteld dan mannen. Dat zie je niet vaak. Je ziet in de zomer veel meer mannen puffen in hun conformistische driedelige pakken met stropdas, of in elk geval in een lange broek, omdat ze er niet over piekeren hun knokige knieën in een korte broek tentoon te stellen. Vrouwen maken zich daar veel minder druk om. Het gevolg is dat het van vrouwen veel meer is geaccepteerd, dus ze kunnen zich ook meer permitteren.

Maar gelukkig zijn er steeds meer mannen die hun welbevinden belangrijker vinden dan wat hun omgeving van ze zou kunnen denken. Je ziet 's zomers steeds meer mannen in een korte broek.

Dit is zomaar een overweging. Ik wil er toch nog eens verder over nadenken.
Laatst bijgewerkt door els op vr 12 jan , 2007 19:01, in totaal 3 keer bewerkt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 12 jan , 2007 18:56

Ik heb ook nog wel ergens foto's van vrouwen in klederdracht met korte mouwen, een zomerdracht, denk ik. Als ik ze heb gevonden zal ik ze eens posten.

Veel van die dikke gewaden zijn volgens mij vaak ook gewoon een teken dat het winter is.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor calimero_a » za 13 jan , 2007 9:51

Waarom zijn die moslims zo achterlijk gebleven?




:shock:
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor willy » za 13 jan , 2007 18:49

Vrouwenmode 1900

Afbeelding

Els ik geef toe dat ik overdreven heb met die ‘spinster’, maar dit is mode uit 1900. De vrouwen hebben nog altijd een hoop stof aan hun lichaam, maar ze zijn toch wel eleganter. Er was ook geen centrale verwarming waarschijnlijk in die tijd. Maar waar het mij om te doen was, is dat er hier een evolutie gebeurt, wat ik van de moslims en aanverwante toch niet kan zeggen. De meeste van die landen zijn toch koloniën geweest van de een of andere grootmacht. Die hadden hun vrouwen toch bij veronderstel ik, zodat de inlandse vrouwen - natuurlijk met veel kleinere geldmiddelen - , zich langzaam konden aanpassen. Ik neem aan dat daar ook een klasse was die het beter had, het waren toch allemaal geen slaven?

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor SjaanTje » wo 07 feb , 2007 0:54

els schreef:Ik heb ook nog wel ergens foto's van vrouwen in klederdracht met korte mouwen, een zomerdracht, denk ik. Als ik ze heb gevonden zal ik ze eens posten.

Mijn Zeeuwse oma liep zomer en winter in dezelfde dracht. Blouse met korte mouwen, daaroverheen een soort mouwloos vestje, verder een lange rok en dikke zwarte kousen. In de winter deed ze alleen een extra omslagdoek om haar schouders, en de dikke zwarte kousen gingen alleen uit als ze gewassen werden. Misschien dat ze dikker ondergoed droeg in de winter, maar de mensen hadden volgens mij niet zo'n last van de temperatuur. Het ligt er maar aan hoe je opgroeit, denk ik. Ik als CV-kind kan me niet voorstellen om er in de winter zo bij te lopen. Zij wist niet beter.
SjaanTje
 
Berichten: 134
Geregistreerd: di 21 feb , 2006 22:59

Berichtdoor els » wo 07 feb , 2007 1:24

Ik durf het haast niet te zeggen, maar ik bezuinig op de CV. Ik heb altijd van die ideeën. In elk geval, het gevolg is dat het bij mij in huis vaak nog maar dertien graden is (lager gaat niet). Ik heb dus gewoon warme kleren aan, en ik voel me kiplekker.

Ik heb ook heel vaak het raam open, terwijl de buren alles al potdicht hebben en tegen de klippen op stoken. Ze begonnen zich al ongerust te maken hoorde ik, ze dachten dat ik misschien overleden was, omdat het raam steeds openstond. :lachen:

Maar goed, dat is in de winter. In de zomer trek ik alles uit wat ik durf. Dat is ook weer niet naar ieders zin, maar goed.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » za 24 feb , 2007 22:28

De grootse islamitische beweging in Marokko met miljoenen aanhangers wordt geleidt door een vrouw met een hoofddoek. Deze vrouw zei op de BBC: “Onze beweging kan vandaag de macht in Marokko krijgen als we willen. Onze aanhangers zijn beter getraind dan het Marokkaanse leger.”
Deze vrouw is het enige mens in Marokko die de koning durft te bekritiseren. In een krant zei ze dat de koning weg moet en dat een Islamitische president moet komen. Zo iets durft niemand in Marokko te zeggen en wie dat zegt, wordt meteen ontvoerd en vermoord.
Na deze uitspraak werd ze gearresteerd en snel vrij gelaten. De Marokkaanse regering, politie en leger zijn bang van 1 vrouw.
( de regering denkt nog haar te vervolgen voor haar uitspraak..)

Dit is de site van de machtigste mens in Marokko.
http://www.nadiayassine.net/

Als deze vrouw de macht wil, dan wordt Marokko morgen een islamitische land net als Iran.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Re: Klederdracht van vroeger

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » zo 25 feb , 2007 18:58

willy schreef:Waarom zijn die moslims zo achterlijk gebleven?


Moslims zijn niet achterlijk ondanks dat ze niet uit Belgie komen.

In landen als Marokko, Algerije en Egypte dragen bijna de helft van moslim vrouwen geen hoofddoek?
In Andere islamitische landen zoals Tunesië en Turkije is een hoofddoek verboden. Dus niet alle moslims zijn hetzelfde.

Je ziet op straat een moslim vrouw met een hoofddoek en je denk dat ze een slavin is van haar man. Maar ik weet dat veel van deze vrouwen met een hoofddoek de baas zijn thuis. Viola Holt zei in een van haar programma's dat moslim vrouwen zoals Marokkaanse en Turkse vrouwen achterlijk zijn. Tijdens de IQ test haalt ze ongeveer 80. Een Marokkaanse meid met een hoofddoek had op de zelfde IQ test ongeveer 110. Wie is nu achterlijk?
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » zo 25 feb , 2007 20:32

Willy schreef: De meeste van die landen zijn toch koloniën geweest van de een of andere grootmacht. Die hadden hun vrouwen toch bij veronderstel ik, zodat de inlandse vrouwen - natuurlijk met veel kleinere geldmiddelen - , zich langzaam konden aanpassen.


Ik heb er nog even over zitten nadenken.

Over de effecten van de kolonisering kun je wel heel veel zeggen, maar ik herinner me een paar dingen die bij deze uitspraak aansluiten.

Eerst even dit: in Indonesië was het onder de moslimbevolking niet ongebruikelijk om slavinnen als bijvrouw te hebben. De Nederlandse kolonisators schaften dit gebruik niet verontwaardigd af, maar ze zagen het wel zitten, en velen namen dit gebruik over zonder daar lange discussies over te voeren. In Nederland zouden ze zich dit niet kunnen permitteren, maar de vrouwen waren in Indonesië rechteloos en ongeorganiseerd genoeg om hier niets tegen te kunnen doen.

Maar de kolonisering bracht in veel gevallen inderdaad een vorm van secularisatie teweeg, en begon men in verschillende islamitische landen scholing (ook voor vrouwen) in te voeren.

Toen de landen hun zelfbeschikking terugkregen, veranderde hier aanvankelijk niet veel aan, maar na verloop van tijd trad in de meeste landen regressie op, onder invloed van orthodoxe, gewelddadige moslimimperialisten, die zich erop focussen in de hele islamitische wereld een traditionele islam te vestigen.

Pakistan begon bijvoorbeeld als een seculier land, maar na een poos begon men het land te 'zuiveren' (kan niet nalaten het tussen aanhalingstekens te zetten, omdat Pakistan 'land der zuiveren' betekent), en inmiddels is er de sharia ingevoerd. Pakistan is beroemd vanwege het aantal verkrachte vrouwen dat zelf in de gevangenis wordt gezet, het hoge aantal eremoorden en de gruwelijke manieren die worden verzonnen om vrouwen om het leven te brengen.

In Afghanistan gingen vrouwen aanvankelijk naar school, notabene mede gesteund door de invloed van het communisme, maar toen er in deze regio steeds meer geweld voorkwam (dankzij allianties van de VS en moslims die de communisten wilden verjagen) werd het voor vrouwen steeds moeilijker, tot met de komst van de Taliban alle verworvenheden van vrouwen in één klap teniet werden gedaan.

In Irak werd het percentage analfabeten aanvankelijk ook kleiner en kleiner, tot ook hier de invloed van het imperialistisch, van buitenaf gefinancierde fundamentalisme steeds sterker werd, en weer steeds meer meisjes van school werden thuisgehouden. Het effect van het fundamentalisme werd nog eens versterkt toen Saddam Hoessein begin jaren negentig de sharia instelde om zijn populariteit te versterken onder zijn moslimaanhang, en de anti-Amerikaanse stemming na de eerste Golfoorlog onder Bush-I zoveel mogelijk uit te buiten.

In Indonesië en Maleisië schrijdt het moslimfundamentalisme ook langzaam voort. In Atjeh mogen vrouwen niet meer ongesluierd over straat, in een aantal Maleise staten is de sharia ingevoerd en de segregatie tussen mannen en vrouwen sterk doorgevoerd.

Ook in Algerije was de secularisatie sterk gevorderd en het analfabetisme sterk teruggedrongen, maar na een lange, gewelddadige strijd is het nu een islamitisch land geworden, waar vele meisjes niet meer naar school kunnen omdat de orthodoxen de scepter zwaaien - schoolmeisjes (ik geloof eigenlijk ook jongens, en in feite ook leerkrachten, maar goed) worden op weg naar school vermoord.

Ik noem deze dingen even als voorbeeld om te gaan uitleggen waarom veel vrouwen zich sluieren: omdat ze het moeten.

In veel van die landen die in de grip zijn van het moslimfundamentalisme, worden vrouwen met geweld gedwongen zich te bedekken. In Palestina bijvoorbeeld heeft Yasser Arafat ooit een zedelijkheidspolitie ingesteld, die vrouwen afranselden als ze het waagden onbedekt de straat over te gaan. Ook in Saoedi-Arabië bestaat zo'n zedelijkheidspolitie. Ze kwamen een paar jaar terug nog in het nieuws omdat ze schoolmeisjes terug een brandende school in ranselden, omdat de vluchtende kinderen in hun klas (met alleen vrouwen) hun bedekkende kleding hadden afgelegd; de kinderen verbrandden allemaal levend omdat het fatsoen boven het leven werd gesteld.

Van de Taliban is natuurlijk de foto heel beroemd van zo'n zedelijkheidspolitie die vrouwen in boerka afranselen omdat zij iets teveel van hun sokken laten zien.

Uit Iran circuleert een beroemde foto over het internet van een vrouw die tijdens een besloten feest waar de vrouwen niet waren gescheiden van de mannen haar sluier niet goed had omgehangen. Om deze reden werd veroordeeld tot een pak zweepslagen, waardoor ze totaal werd verminkt. Ze heeft van haar gruwelijk verminkte lichaam een foto naar buiten weten te smokkelen.

In Irak worden vrouwen die zijn verkracht niet langer door de wet beschermd, maar ze worden integendeel omwille van de eer vermoord. Uit angst en lijfbehoud hullen steeds meer vrouwen zich in doeken en houden zich zoveel mogelijk uit de openbaarheid.

In Nederland en andere westerse landen zijn al verschillende vrouwen geëremoord omdat zij leefden als 'verwesterde' vrouwen; daaruit kun je de conclusie trekken dat er ontelbare vrouwen zijn die misschien niet zijn vermoord, maar wel met geweld worden gedwongen te leven als een zedige moslimvrouw.

In diverse landen als Pakistan, Palestina, Jordanië, Yemen en noem maar op, worden vrouwen afgeslacht, gestenigd, met de bijl in stukken gehakt, levend in brand gestoken etc. om verschillende redenen die alle met 'onzedig gedrag' te maken hebben.

Ik was ooit nog bezig met het schrijven van een bespreking van het boek van de Palestijnse Souad, een vrouw die na een familieraad levend in brand was gestoken omdat ze zwanger was geraakt. Zij werd door een paar geschokte buurvrouwen naar het ziekenhuis gebracht, maar daar hield alle bekommernis om haar lot op. In het ziekenhuis werd ze niet behandeld, omdat vrouwen in Palestina niet mogen worden behandeld als er geen toestemming voor wordt gegeven door een man. En het waren nu juist de mannelijke familieleden die haar wilden vermoorden.

In het ziekenhuis werd door haar familie nog een paar keer een poging ondernomen om haar te vergiftigen, maar dit mislukte, ondermeer omdat ze het gif niet kon drinken omdaar haar verbrande kin aan haar hals was vastgegroeid.
In het ziekenhuis lag haar verbrande lichaam te rotten omdat de open derdegraadsbrandwonden niet verzorgd mochten worden, wat een enorme stank opleverde. Om die reden zette het 'verplegend personeel' haar af en toe in een doucheruimte en ze spoten haar schoon met een brandslang, midden in de onverzorgde wonden, om de stank van rot en etter een beetje weg te krijgen.

Meer mocht er aan haar niet worden gedaan, want zo is de islamitische wet in Palestina. Zij was niet de enige vrouw die op dat moment in deze conditie in het ziekenhuis lag. Dit is in Palestina gewoon de normale gang van zaken, er is helemaal niemand die hiertegen protesteert, ondanks dat zij over dit onrecht een bestseller heeft geschreven.

Het gaat hier dus niet om een uitspatting van een paar 'achterlijke moslims' afkomstig uit een 'achterlijk Palestijns boerendorp', maar om een wettelijk en landelijk vastgelegd onrecht.

Hoofddoeken en sluiers zijn dus tekenen van onderdrukking, angst en totale onderwerping. Dat er een aantal vrouwen zijn die deze angst en onderworpenheid hebben geïnternaliseerd en gesublimeerd in een euforisch gevoel van trotse zedigheid en zelfverkozen onzichtbaarheid doet daar niets aan af. De hoofddoek en sluiers hebben niks te maken met achterlijkheid, maar alles met de dodelijke angst om een vrouw te moeten zijn in een islamitisch land.

Dat er ook vrouwen zijn die geen hoofddoek dragen, wil niet zeggen dat de onderdrukking niet bijzonder ernstig is.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » zo 25 feb , 2007 21:01

Beste Els,

Saddam heeft Sjaria nooit ingevoerd. Saddam wil niets met islam te maken, laat staan met sharia. In zijn huis heeft Aljazeera wijn gevonden. Zijn zoon Oeday was de grootste alcoholist van Irak. De vrouw van Saddam heeft nooit een hoofddoek gedragen. De dochters van Sadam hebben nooit een hoofddoek gedragen.
Hier zie je de vrouw een de dochters van Sadam.
Afbeelding

Arafat is een liberale moslim. Zijn partij Fatah wordt soms de partij van ongelovigen genoemd. In zijn partij zitten Atheïsten, Christenen en liberale moslims. De vrouw van Arafat heeft nooit een hoofddoek gedragen.
Afbeelding

Algerije is een seculaire staat en het leger is daar de baas. Toen moslims FIS de verkiezingen hebben gewonnen, heeft het leger de president gedwongen om af te treden. Toen greep het leger de macht om te voorkomen dat moslims de macht krijgen. Het leger ging opzoek naar eigen president. Sindsdien is Leger nog steeds de baas. Er worden verkiezingen in Algerije gehouden, maar de winnaar van de verkiezingen wordt door het leger benoemd. Deze informatie heeft een Amazigh leider in Algerije tegen Aljazeera tv gezegd. Hij zei: “Het leger nam contact met mij op en vroegen mij of ik president van Algerije wil worden en ze zullen zorgen dat ik de verkiezingen ga winnen.”. Deze Amazigh leider weigerde om te dienen onder het Arabische nationalistische leger.

Nu heeft het leger een tweede Berber genoemd als president van Algerije. Het leger zegt dat hij de verkiezingen heeft gewonnen. Dit klopt niet zei een generaal in aljazeera tv. Deze generaal zei dat het leger wil Algerije houden als Arabische seculaire staat zonder invloed van moslim fundamentalisten en Amazigh bewegingen die vaak seculair zijn.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31


Keer terug naar feminisme



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron