Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Tahirih - moslima en eigenzinnig

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Berichtdoor Balance » za 09 apr , 2005 17:57

In vele godsdiensten is door mannen een 'ideale vrouw' neergezet. In de ogen van mannen dan. Meestal is ze heel braaf of een ideale echtgenote: of het nu een Maria, Fatima of Sita is.

Ik heb begrepen dat in de moslim-cultuur daar in elk geval een uitzondering op is: Tahirih.

Zij was zelfbewust, stichtte een eigen godsdienst of stroming, zette haar man aan de kant en ging haar eigen weg.

Heeft iemand wel eens van haar gehoord?

uitroepteken
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor els » za 09 apr , 2005 19:12

Ik denk dat je Qurrat al-'Ayn Tahirih bedoel. Ze was een Iraanse dichteres. Ze was betrokken bij de Babi-beweging, een voorloper van de Bahai, een onderdrukte vorm van de islam in Iran, waar gelijkheid tussen mannen en vrouwen bestaat.

Op de website van Max Dashu staat over haar een stukje:



Zoals je ziet liep het slecht met haar af, al bestaan de Bahai nog steeds. Ze hebben het nu natuurlijk zwaar in Iran.
Ik heb er wel meer over gelezen, maar het is me een beetje ontschoten, en ik ben zelf ook helemaal gevloerd, dus ik kom er later nog op terug. Ik zal dinsdag eens zien wat ik heb. Het is wel interessante geschiedenis.

(Heel wat anders, maar de website van Max Dashu is zelf ook erg lezenswaardig. )
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 17 maart , 2007 15:30

In de Trouw staat vandaag een uitgebreid artikel over Tahirih, de moeite waard om helemaal te lezen.

http://www.trouw.nl/deverdieping/letter ... tandigheid
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron