Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Moeilijk te identificeren; Godinnenbeeld Lakshmi?

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Moeilijk te identificeren; Godinnenbeeld Lakshmi?

Berichtdoor Cinnamon » vr 30 maart , 2007 20:15

Hoi,
ik heb een heel mooi, gedetailleerd beeld gekocht, van een godin, waarschijnlijk Lakshmi (weet het 99,9999% zeker) Ze zit op de lotus, met daaronder golven. In haar bovenste armen 2 lotussen en haar onderste in een "Vitarka"-mudra (mudra van het argument). In haar andere onderste hand is een raar object.
Ik heb het nergens kunnen vinden, maar ik heb net op internet hetzelfde beeld gevonden (alhoewel die van mij brons is, met een mooi patina, is de deze exact hetzelfde:)

http://www.dollsofindia.com/product/HC45/

Het gaat om het schijf-vormige object in haar linker onderste hand. Er zit een beetje wazig relief op, en zelf dacht ik aan een munt (godin van de rijkdom) maar dit leek me nogal onwaarschijnlijk omdat hij zo uit proportie is vegeleken met de rest..

En wat ik ook graag zou willen weten, is waarom ze de Vitarka-mudra heeft.. normaal heeft Lakshmi namelijk altijd de "vrees niet"-mudra en de mudra van de zegening...
Cinnamon
 
Berichten: 60
Geregistreerd: zo 23 jul , 2006 15:09
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor willy » wo 04 apr , 2007 11:38

Afbeelding

Cinnamon, ik heb een uitvergroting gemaakt van hetgeen deze godin in haar linkerhand heeft.
Het zou toch wel een munt kunnen zijn, al is het nogal dik van vorm? Wikipedia spreekt ook over :
8) Dhana Lakṣmī [Monetary wealth]
Hebt u hier iets aan? Over die mudra's heb ik geen idee.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » wo 04 apr , 2007 12:01

Lakshmi

Laksmi (Sanskrit) Prosperity, happiness; the Hindu Venus, goddess of fortune and beauty who sprang with other precious things from the foam of the ocean when churned by the gods and demons for the recovery of the amrita. She is variously regarded as the wife or sakti of several of the great gods, notably Vishnu.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » vr 06 apr , 2007 10:04

Het lijkt erop dat ze inderdaad munten draagt Willy, al is het wel lastig zoeken. Maar ik vond deze pagina, waarop haar attributen worden opgesomd:

http://www.humanityinunity.org/HIU/Abou ... /index.cfm

Maha Lakshmi has four arms: one carries a flower -- symbol of spiritual flourishment, purity of heart and beauty; in one hand is a book -- symbol of knowledge, wisdom, fearlessness,; in another hand are thousands of golden coins continuously offered to the world and in the fourth hand is a golden disc to transmute all darkness. The disc symbolizes the power of victory and devotion.


Hier staat dus dat ze inderdaad munten draagt (daardoor kon ik het vinden), maar er wordt verder gesproken van een gouden schijf waarmee de duisternis wordt veranderd. Beetje mysterieus nog wel, een schijf tegen de duisternis. Misschien is hier wel wat duidelijkers over te vinden.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten

cron