Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Jehovah

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Jehovah

Berichtdoor willy » do 05 apr , 2007 17:27

Jehovah, de Egyptenaar?

Jesaja : 19:19-20
19 Op die dag zal in Egypte een altaar voor de heer midden in het land staan, en aan de grens een zuil,
20 als teken en getuigenis voor de heer van de machten in Egypte: wanneer zij Hem, door vijanden in het nauw gedreven, aanroepen, zal Hij een redder zenden die het voor hen opneemt en hen bevrijdt.

Een altaar kan voor mij niets anders dan de piramide van Cheops zijn.

Jesaja : 19:23-25
23 Op die dag verbindt een weg Egypte met Assur: Assur komt dan naar Egypte en Egypte naar Assur en samen met Assur zal Egypte de HEER dienen.
24 Op die dag zal Israël als derde naast Egypte en Assur staan, een zegen op aarde.
25 De HEER van de machten zal hen zegenen met de woorden: ‘Gezegend zijn Egypte, mijn volk, Assur, het werk van mijn handen, en Israël, mijn erfelijk bezit.’

Deze verklaring van Jesaja toont ons een onverwachte en paradoxale Jehovah, die een polytheïstisch land, beroemd om zijn veelgodendom, mijn volk noemt.
Het maakt ook duidelijk waar Mozes en Israël de mosterd gehaald hebben voor hun godsdienst.
De schrijver is wel zo eerlijk de voorrang van Egypte te erkennen en zich slechts als derde te noemen.

Willibrordbijbel
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » vr 06 apr , 2007 9:35

Deze verklaring van Jesaja toont ons een onverwachte en paradoxale Jehovah, die een polytheïstisch land, beroemd om zijn veelgodendom, mijn volk noemt.


Een soortgelijke conclusie trok ik ook toen ik net zolang bronnen naast elkaar legde over de geschiedenis van de Hyksos en de bijbelse Exodus tot ik zeker wist dat joden over de Hyksos en de Egyptische farao's schreven alsof zij deel uitmaken van hún geschiedenis en hún identiteit.

Dat gaat over een heel specifiek deel van de geschiedenis, die in de bijbel terecht is gekomen alsof het gaat over de geschiedenis van het 'uitverkoren joodse volk'. Een conclusie die je zou kunnen trekken is dat de joodse wetgevende god in feite de Egyptische farao's waren die de west-Syrische bevolking hun wetten oplegde. De onderhorigheid aan 'Jehova' was dus in werkelijkheid onderworpenheid aan de Egyptische verovereraars van de 18e en 19e dynastie. Vandaar ook de naam Mozes - een herinnering aan al die 'Mozessen' in de Egyptische faraonamen van die dynastieën, te beginnen met Kamose (eind 17e dynastie) en Ahmose (eerste farao 18e dynastie). Maar ook Toetmoses heeft een belangrijk aandeel in deze veroveringen en wetgeving.

Ook was de god die de volkeren van Kanaan vooruitjoeg en het 'beloofde land' veroverde in werkelijkheid Egyptische imperialistische farao's die dit gebied veroverden.

Last but not least: de besnijdenis als verbond met god was in werkelijkheid een teken van de onderworpenheid van de overwonnen volken aan de Egyptenaren (althans, dat is mijn interpretatie).

Het verhaal van Jesaja heb ik me nog niet in verdiept, maar ik neem aan dat het hier ook gaat om verbasterde geschiedenis, en om een construct achteraf om het joodse volk een belangrijke historische identiteit te geven. Misschien is hiervan dus ook een letterlijke historische episode te achterhalen. Een verband met de Assyriërs, kennelijk.

De schrijver is wel zo eerlijk de voorrang van Egypte te erkennen en zich slechts als derde te noemen.


Maar wat was een aanzienlijke macht naast de Egyptenaren en de Assyriërs? Misschien gewoon wat je nu 'Syriërs' zou noemen, hoewel dat vooral om een verzameling van allerlei volken gaat. Een concept van 'Israel' als derde macht bestond in die tijd helemaal niet. Een joodse 'Heer' die door Egypte en Assur zou worden gediend bestond helemaal niet, want alle volken die in Syrië en de westkust leefden waren polytheïstische semieten.

Misschien is hier ook wel een tijdvak op te plaatsen door eens te gaan wroeten in de boeken van Josephus en andere joodse schrijvers. Josephus wees althans ook de weg naar de Hyksos in verband met de Exodus, en hij bleek nog gelijk te hebben ook.

Een altaar kan voor mij niets anders dan de piramide van Cheops zijn.


Die is natuurlijk wel al heel oud. Zou die een rol kunnen spelen in de veel latere tijd van Jesaja (voor zover ik geloof hecht aan dateringen van de bijbelse geschiedenis althans)?

Hier een paar bijbellinks:

Willibrordvertaling: http://www.bijbel.net/wb/?b=37
Bijbelgenootschap (nieuwe bijbelvertaling): http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl
Statenvertaling: http://www.coas.com/bijbel/

Op de site van de Willibrordvertaling staat ook nog een inleiding op het boek Jesaja:

http://www.bijbel.net/wb/?p=page&i=50326,50326

Echte geschiedenis en bijbelse geschiedenis staan weer heerlijk onontwarbaar door elkaar, maar er staat toch ook wel historisch nuttige informatie over de periode waarin dit zich zou moeten afspelen. Voor mij in elk geval een goede inleiding als insteek, want ik weet niet veel van deze geschiedenis. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 06 apr , 2007 9:43

PS, ik hoop dat ik op bijbel.net de link naar de Willibrordvertaling heb gegeven, en niet naar de nieuwe bijbelvertaling, want ik vind het allemaal niet zo duidelijk. Ik heb nu helaas geen zin meer in zoeken naar de juiste vertaling. :bloos:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » di 10 apr , 2007 12:28

Een concept van 'Israel' als derde macht bestond in die tijd helemaal niet.

Els, ik denk dat het helemaal niet over Israël als derde macht gaat, maar wel dat deze drie landen bij het einde van de tijd op een bevoorechte plaats op onze aarde liggen, volgens sommige inwijdingen, tenminste. Zij zouden daar het minste last hebben van de vernieuwde zonneenergie. Vandaar ook waarschijnlijk die gedurende oorlogen in die streek om de macht te bezitten en daardoor te overleven. Het fijne weet ik ook niet?

Ook de eerste koningen van Israël droegen geen naam van Jahwe.
De zonen van koning Saul en David dragen de naam van Baal, niet van Jahwe : Jerub-baal - Strijder voor Baal, Ish-baal - Man van Baal, en Merib-baal - Baal is mijn Heer. Later zal men die namen omvormen tot Jerubo-seth, Ish Bo-seth en Mefibo-seth. Ook Seth is een Egyptische god. Er zijn Baalheiligdommen in Palestina : in Sichem (Nabloes) wordt Baal Berith, Baal van het Verbond, vereerd en in Ekron (Aqir) Baal Zebub, later gedemoniseerd tot Beëlzebub.
Bepaalde kenmerken van Baal worden overgedragen op Jahwe : hij draagt een baard - Vader van de Tijd en zetelt op een troon of in de wolken - stormgod.

Zoals men kan zien zijn de joden in die tijd zeker niet monotheïstisch, integendeel.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron