Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

De taal van Jezus

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

De taal van Jezus

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » zo 18 feb , 2007 0:23

De taal van Jezus wordt nog steeds gesproken....
Een bevolkingsgroep in Irak heeft de taal van Jezus als moedertaal.

Wisten jullie dat?
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Re: De taal van Jezus

Berichtdoor devrouwechtzien » zo 18 feb , 2007 23:27

Bezet_door_Arabieren schreef:De taal van Jezus wordt nog steeds gesproken....
Een bevolkingsgroep in Irak heeft de taal van Jezus als moedertaal.

Wisten jullie dat?


De taal 'uit de tijd van' Jezus bedoel je? Of hoe moet ik het zien?
devrouwechtzien
 
Berichten: 130
Geregistreerd: zo 05 feb , 2006 17:33

Re: De taal van Jezus

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » zo 18 feb , 2007 23:56

devrouwechtzien schreef:
Bezet_door_Arabieren schreef:De taal van Jezus wordt nog steeds gesproken....
Een bevolkingsgroep in Irak heeft de taal van Jezus als moedertaal.

Wisten jullie dat?


De taal 'uit de tijd van' Jezus bedoel je? Of hoe moet ik het zien?

"De taal uit de tijd van jezus" kan niet. In de tijd van Jezus waren er honderden talen.

Ik heb het over de moedertaal van Jezus.
Laatst bijgewerkt door Bezet_door_Arabieren op ma 19 feb , 2007 2:08, in totaal 1 keer bewerkt.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » ma 19 feb , 2007 1:54

Bedoel je het Aramees? Ik wist niet dat het nu nog in Irak werd gesproken. Het verbaast me niet helemaal, want daar kwam de taal tot bloei, eerst gedurende het Assyrische rijk, en later bij de Perzen, die het verspreidden naar alle gebieden die ze veroverd hadden, zoals natuurlijk Judea.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » ma 19 feb , 2007 14:59

In het artikel hieronder dat geschreven is door een Irakiër staat dat Irak geen Arabisch land is.
Irak is het land van de volgende volkeren: Koerden, Assyries, Kindal, Babylonen, Soemiriers. Zelfs de Sjieten zijn van oorsprong geen Arabieren.
Het volk dat de moedertaal van Jezus nog steeds spreekt zijn de Kindal. Misschien zegt het woord Kindaal jou niets. Kindal hebben andere benamingen die ik nog niet gevonden heb.
Het artikel hieronder is een oproep van de minderheden in Irak om terug te keren naar de culturen van hun voorouders.

De volgende talen zijn nog niet uitgestorven: Koerdisch, Assyries, Kindaal en Soemiriers.
Babyloons is wel uitgestorven.

http://www.rezgar.com/debat/show.art.asp?aid=80963
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » ma 19 feb , 2007 15:09

In het artikel hierboven staat dus niets over Aramees, blijkbaar wonden ze niet Irak.
In het artikel hieronder staat wel dat Aramees die ook Syranies worden genoemd het oorspronkelijk volk van Syrie zijn.

Het woord Syrie is misschien afgeleid van het woord Syranie.



http://www.rezgar.com/debat/show.art.asp?aid=79199
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Pallas Athena » do 22 feb , 2007 2:26

Aangezien we het hier toch over talen hebben zou iemand mij kunnen zeggen waar ik een woordenboek van het oud-perzisch zou kunnen vinden? Ik kom in een paar boeken termen tegen die uit het oud-perzisch komen en ik vindt er niet veel over op het internet.
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 22 feb , 2007 19:11

Pallas Athena schreef:Aangezien we het hier toch over talen hebben zou iemand mij kunnen zeggen waar ik een woordenboek van het oud-perzisch zou kunnen vinden? Ik kom in een paar boeken termen tegen die uit het oud-perzisch komen en ik vindt er niet veel over op het internet.


In een artikel las ik 4 benamingen voor het volk kindal. Maar ik kan dat artikel niet meer vinden.


Ik ben bang dat dat woordenboek helemaal niet bestaat. Sommige perzische woorden lijken op Arabische woorden. Misschien ken ik de betekenis van het woord dat je zoekt.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » do 22 feb , 2007 20:08

Op Kindal zoeken leverde niets op, maar uiteindelijk probeerde ik iets te vinden over nog levend Aramees. Op wikipedia staat een verhelderend stuk over de Arameeërs en het Aramees:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aramaeans

Modern Aramaic (1200 – present), including:
Various modern vernaculars.

These languages are not all mutually understandable, for instance Eastern Syriac is called Chaldean or Assyrian and is very different from the language of the few Mandaeans living in the province of Khuzestan in Iran who speak Modern Mandaic. Very little remains of Western Aramaic, which today is only now spoken in the Christian village of Ma'lula in Syria and the Muslim villages of Bakh`a and Jubb`adin in the Anti-Lebanon Mountains.


Dus de volgende Aramese talen zouden nog in gebruik zijn:

Het oost-Syrisch, dat Chaldees of Assyrisch wordt genoemd;

In Khuzestan wordt het Mandees gesproken.

Nog wat west-Aramees in een paar christelijke en islamitische dorpjes.

Ik heb nog geprobeerd te checken of de Kindal overeen zouden kunnen komen met de Chaldeeërs, maar hierover kon ik niets vinden.

Modern Arameans, also known as Syriacs, are Christians. Modern Arameans are the original Syrians, but because of the large modern-day Arab population with this appellation, the term Syriacs is used to refer to more recent Aramaic-speaking peoples.

Since Christianization, Oromoyo/Ārāmāyā began to bear the connotation "pagan", whereas Suryoyo/Suryāyā (literally "Syrian") was used to refer only to the Christianized Aramaeans.

Today, "Aramaean" is used primarily in Northern Europe, by Syriac-speaking people, who were originally from the Turkish area of Tur Abdin. They are primarily followers of the Syriac Catholic and Syriac Orthodox faiths.


De Arameeërs worden hier dus geïdentificeerd met de Syriërs. Dat begrijp ik niet helemaal. Het komt misschien omdat vooral via de Syrische christenen het Aramees is overgeleverd naar de moderne tijd.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » wo 28 feb , 2007 18:21

Bezet_door_Arabieren schreef: Ik ben bang dat dat woordenboek helemaal niet bestaat. Sommige perzische woorden lijken op Arabische woorden. Misschien ken ik de betekenis van het woord dat je zoekt.


Atash-Behram bijvoorbeeld, Atash is vuur geloof ik maar Behram weet ik niet.
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » ma 09 apr , 2007 15:40

Pallas Athena schreef:
Bezet_door_Arabieren schreef: Ik ben bang dat dat woordenboek helemaal niet bestaat. Sommige perzische woorden lijken op Arabische woorden. Misschien ken ik de betekenis van het woord dat je zoekt.


Atash-Behram bijvoorbeeld, Atash is vuur geloof ik maar Behram weet ik niet.


Misschien heeft het woord Behram dezelfde betekenis als het Arabische woord Behr. Behr in het Arabisch betekent zee.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » ma 09 apr , 2007 16:10

els schreef:Op Kindal zoeken leverde niets op, maar uiteindelijk probeerde ik iets te vinden over nog levend Aramees. Op wikipedia staat een verhelderend stuk over de Arameeërs en het Aramees:



Dat artikel over de taal van Jezus en de volkeren van Syrie en Irak heb ik in mijn computer opgeslagen.

Dit is een kleine samenvatting van dat artikel.
Het artikel geschreven door Solayman Yoesuf Yoesuf uit Syrie.

“Assyries hebben verschillende benamingen gekregen ( Syrian, Kildan, Sabi’a, Mindaie) zijn het oorspronkelijk volk van Irak. Ze werden christenen vanaf het begin van het christendom. Assyries praten nog steeds hun moedertaal Syrinies ; de taal die Jezus sprak. “
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » di 10 apr , 2007 9:34

Bedankt voor de samenvatting, BDA. Misschien gaat het hier over de taal van de Assyriërs van de Assyrische kerk? Zou handig zijn, want daarvan weet ik nog wel een goed artikel, maakt meteen veel duidelijk over de spraakverwarring die over dit onderwerp bestaat.

http://www.platformaram.nl/infopaginas/ ... edenis.htm

Ik heb helaas geen tijd om een samenvatting te maken of het goed te checken, ik moet eerst per se een stukje afhebben dat ik zit te schrijven... ik mag tussendoor geen andere dingen meer doen. :bloos:

Maar het gaat wel over de oorsprong van de Assyriërs, het Assyrische christendom en hun taal,

Hier is net zo'n stuk maar toch anders, (hele stukken gekopieerd kennelijk), maar dan met afbeelding.
http://www.baradaeus.nl/arameeers

PS, nog een oorzaak voor spraakverwarring, niet iedereen gelooft in het historische bestaan van Jezus, ik ook niet bijvoorbeeld. Dus dan is het ook lastig om te begrijpen wat iemand bedoel met 'de taal die Jezus sprak', zelfs als je van goede wil bent en je probeert je in te leven in iemand die hier wel in gelooft. Maakt verder niet uit dat je de vraag zo stelt, maar in mijn antwoord heb ik het dan over de taal van de Iraakse Assyriërs, niet over een taal van Jezus, want dit is voor mij heel verwarrend.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Omen » do 12 apr , 2007 13:18

Die links die jij hebt gegeven gaan over de Arameeërs en die gaan naar een Syrisch Orthodoxe kerk. Mag ik als nieuweling hier vragen met wat voor soort personen ik hier te maken heb.

Zijn jullie gewoon Nederlanders of hebben jullie een andere achtergrond.

Ik ben zelf een afstammeling van de Arameeërs of volgens anderen van de Assyriërs. Hierover zijn we nog niet uit. Ik zelf noem me ten eerste Suryoyo en dan pas Aramees en niet Assyrisch.

Die links die jij hebt gegevens Els zijn van 2 Arameese organisaties die met elkaar samenwerken. Beide teksten zijn geschreven door dezelfde persoon.

informatie:
Zoals post hierboven staat noemen we onszelf Suryoyo, ik noem me ook Suryoyo. Dit is een Christelijke benaming die we ons hebben gegevens sinds we de Christelijke geloof hebben aangenomen. Nu heb ik het over de mensen die in Mesopotamië leefden(in de volksmond wordt dit Tur-Abdin, Beth Nahrin, Aram Nahrin of Paddan-Aram genoemd) Mesopotamië betekend het land tussen de 2 rivieren in dit geval dus de Eufraat en de Tigris.

De benamingen Arameeërs en Assyriërs wordt veel gebruikt binnen ons volk omdat we van die 2(of iig 1 daarvan) volken afstammen. De Suryoye(dus Arameeërs of Assyriers) uit het deel van Turkije(Tur Abdin) of een deel uit Libanon noemen zich Aramees het deel dat uit Irak en Syrie komt noemen zich Assyrisch. We zijn iig gesplitst als het gaat om de benaming, dit is pas ten sprake gekomen toen we naar Europa vluchten. Mensen vroegen ons waar kom je vandaan, uit Mesopotamie zeiden we toen of Tur-Abdin. 2 benamingen die niet bekend waren onder de Europese bevolking. Waren wel bekend maar dan zeiden ze dus je bent een Christelijke Turk, Syrier of Irakees. Als je zei ik ben Suryoyo(waar het woord Syrie van afkomt) dan kent niemand het. Dus wat gingen velen onder ons doen, ze gingen graven in onze geschiedenis. Sommige denken dat we van de Arameeërs afstammen(zoals de bijbelse vaders Abraham,Jakob)
Sommigen zeiden we zijn Assyriers.

In ieder geval is het wel zo dat we beide naar de zelfde kerk gaan en dat is het Syrisch Orthodoxe kerk. De chaldeese kerk ken ik niet en is volgens mij een afsplitsing van de orthodoxe.

Je had vroeger Aram en Assur beide waren broers.
Sinds de komst van Jezus(die het Aramees sprak)(ook de Assyriers spra(e)ken Aramees) noemt het volk zich Suryoyo.

Arabische vertaling van Suryoyo is Syranie. Als je in het Arabisch zegt welke taal je spreekt dan zeggen ze ook Syranie. In het moderne Aramees dat ik spreek vertaal je het naar Oromoyo/ Suryoyo
Laatst bijgewerkt door Omen op do 12 apr , 2007 13:47, in totaal 1 keer bewerkt.
Omen
 
Berichten: 13
Geregistreerd: do 12 apr , 2007 13:06

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 12 apr , 2007 13:45

Omen schreef:Die links die jij hebt gegeven gaan over de Arameeërs en die gaan naar een Syrisch Orthodoxe kerk. Mag ik als nieuweling hier vragen met wat voor soort personen ik hier te maken heb.

Zijn jullie gewoon Nederlanders of hebben jullie een andere achtergrond.

Ik ben zelf een afstammeling van de Arameeër of volgens anderen van de Assyriërs. Hierover zijn we nog niet uit.

Die links die jij hebt gegevens Els zijn van 2 Arameese organisaties die met elkaar samenwerken. Beide teksten zijn geschreven door dezelfde persoon.

Els is een Hollander.
Ik ben een Amazigh en mijn land is noord-Afrika. "Mijn land" het is helaas mijn land niet meer. Arabieren hebben het bezet en verkracht.

Kom je uit Irak of Syrie?
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Omen » do 12 apr , 2007 13:48

Ok dus we zitten in hetzelfde shit. Ik heb ook geen land meer.

Ik heb mijn post ff aangepast met meer informatie.

Ik zelf kom uit Tur Abdin in zuid oosten van Turkije grenst met Syrie.
Omen
 
Berichten: 13
Geregistreerd: do 12 apr , 2007 13:06

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 12 apr , 2007 13:53

Omen schreef:Ok dus we zitten in hetzelfde shit. Ik heb ook geen land meer.

Ik heb mijn post ff aangepast met meer informatie.


Weet je dat slachtoffer van de Arabieren een paar weken geleden een eigen organisatie hebben opgericht. Deze organisatie bestaat uit Amazighen , Kuurden, Assyriers, Aramiers, Qobt, etc.

Het is het begin van samenwerking tegen de gemeenschappelijke vijand: Arabieren.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 12 apr , 2007 13:56

Omen schreef:Ok dus we zitten in hetzelfde shit. Ik heb ook geen land meer.

Ik heb mijn post ff aangepast met meer informatie.

Ik zelf kom uit Tur Abdin in zuid oosten van Turkije grenst met Syrie.


Ik heb veel gelezen over Aramiers en Assyriers en ik heb bewondering voor deze volkeren. Deze volkeren zijn bijna aan het uitsterven, maar de geschiedenis zal ze nooit vergeten. Het is de schuld van de woestijnmens uit Saodie-Arabie.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Omen » do 12 apr , 2007 13:58

Met Kuurden bedoel je Koerden? Koerden die vechten voor Koerdistan die koerden? Die koerden die mede-verantwoordelijk zijn voor de vele doden die onder mijn volk is geleden omdat ze strijden voor een onafhankelijke Koerdistan(terwijl het ons land is)

Qobt zijn neem ik aan de kopten(egyptische christenen)

Maar nee ik heb daar niks over gehoord, leg is uit(via PM als dat hier niet past).
Omen
 
Berichten: 13
Geregistreerd: do 12 apr , 2007 13:06

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 12 apr , 2007 14:06

Omen schreef:Met Kuurden bedoel je Koerden? Koerden die vechten voor Koerdistan die koerden? Die koerden die mede-verantwoordelijk zijn voor de vele doden die onder mijn volk is geleden omdat ze strijden voor een onafhankelijke Koerdistan(terwijl het ons land is)

Qobt zijn neem ik aan de kopten(egyptische christenen)

Maar nee ik heb daar niks over gehoord, leg is uit(via PM als dat hier niet past).


Het kan allemaal hier volgens mij, toch Els?

IK weet dat Koerden in Irak hun minderheden onderdrukken.

Maar spreek je Arabisch?
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 12 apr , 2007 14:23

De organisatie is op 26 mei jl in Zurich opgericht.

Dit is een klein samenvatting:

“ de organisatie is bedoel om voor de minderheden in het midden oosten en Noord-Afrika op te komen. Vertegenwoordigers van verschillende volkeren waren er aanwezig bij het oprichten van deze organisatie: Koerden, Kopten, Amazighen, Sabi’a, Christenen in het zuid van Soedan, Syrianen ( misschien is dit een ander woord voor Assyriers), etc. Koerden en Kopten waren daar in de meerderheid. “


http://www.rezgar.com/debat/show.art.asp?aid=93091
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » do 12 apr , 2007 14:28

Omen schreef:Zijn jullie gewoon Nederlanders of hebben jullie een andere achtergrond.


Hai Omen, ik ben gewoon uit de Nederlandse klei getrokken. :lach2: Ik heb de bijbehorende website over godinnen in elkaar gesleuteld. Ik was geïnteresseerd over vrouwen in de godsdiensten en mythologie, en over de beeldvorming over mannen en vrouwen die door de invloed van de godsdiensten zijn ontstaan.

Ik geloof er zelf allemaal niet in.

Ik heb ook geen bepaalde achtergrond, dus ik heb mijn kennis gewoon in de loop van de jaren door veel lezen en praten opgedaan.

Ik ben zelf een afstammeling van de Arameeërs of volgens anderen van de Assyriërs. Hierover zijn we nog niet uit. Ik zelf noem me ten eerste Suryoyo en dan pas Aramees en niet Assyrisch.


Wat goed, ik vind het leuk dat hier iemand verschijnt die weet waar dit over gaat.

De vraag van BDA ging volgens mij eigenlijk over twee dingen, namelijk de 'taal van Jezus' en een taal die in Irak nog steeds wordt gesproken. Het ligt voor de hand dat dit over het Aramees gaat, maar nu lijkt het erop dat er meerdere Aramese talen of dialecten zijn.

In het historisch bestaan van Jezus heb ik nooit zo geloofd, dus daarom raak ik altijd een beetje in de war van zo'n vraag. Maar in de regio van Jeruzalem werd door het volk Aramees gesproken, geïntroduceerd door de Perzen tijdens hun veroveringen en de 'Babylonische ballingschap' (om deze bijbelse term maar even aan te houden), hoewel Grieks en evt. Romeins ook gangbaar waren. Jezus zelf was natuurlijk joods (volgens het geloof dan), dus daarom beweren sommigen ook wel dat hij Hebreeuws zou hebben gesproken, maar dat was niet de taal van het volk.

De benamingen Arameeërs en Assyriërs wordt veel gebruikt binnen ons volk omdat we van die 2(of iig 1 daarvan) volken afstammen. De Suryoye(dus Arameeërs of Assyriers) uit het deel van Turkije(Tur Abdin) of een deel uit Libanon noemen zich Aramees het deel dat uit Irak en Syrie komt noemen zich Assyrisch.


Bedankt voor deze toelichting. Toch nog een vraag: komt het woord Syriërs nou ook van Assyriërs? Bij Assyrië denk ik toch vooral aan Irak in de oudheid, Syrië is nu natuurlijk een groot land, maar als mensen het hebben over west-Syriërs uit de oudheid bedoelen ze ook vaak weer mensen uit de Mediterrane kustlanden (Libanon etc.), alsof het gaat over een grote, losse verzameling Syrische of semitische volken.

Als ik het goed heb begrepen verschenen de Assyriërs in Irak zelfs pas op het toneel toen de bredere benaming Syriërs al bestond, maar dat zou ik toch ook moeten opzoeken.

De Perzen hebben op een gegeven moment het Aramees als taal genomen en deze verspreid onder de veroverde landen, wat het allemaal nog eens extra verwarrend maakt.

Nou ja, misschien moet ik het gewoon eens opzoeken in de bibliotheek of op Wikipedia. Als je je beter inleest valt het vanzelf allemaal op een gegeven moment op zijn plaats.

In ieder geval is het wel zo dat we beide naar de zelfde kerk gaan en dat is het Syrisch Orthodoxe kerk. De chaldeese kerk ken ik niet en is volgens mij een afsplitsing van de orthodoxe.


Ahem... misschien mag ik je lastig vallen met nog een vraag... klopt het dat dit dezelfde kerk is als de Nestoriaanse kerk, of zijn hier nou toch dingen door elkaar gegooid?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Omen » do 12 apr , 2007 14:36

Ik spreek een dialect/moderne versie van het Aramees. Ook wel kthobonoyo genoemd.

Dit zijn de verschillende schrijfmethodes. Waarvan ik #9 wel kan lezen en als ik me er een beetje in verdiep kan ik de rest ook lezen. Nummer 6 en 9 wordt veel gebruikt in onze geschriften. Op de afbeelding staat geschreven "Abgar malko" vertaald in het Nederlands betekend het "koning Abgar".

Omen
 
Berichten: 13
Geregistreerd: do 12 apr , 2007 13:06

Berichtdoor els » do 12 apr , 2007 14:47

Bezet door Arabieren schreef:Het kan allemaal hier volgens mij, toch Els?


Lijkt mij wel. :lach2: Ik heb mijn lesje wel geleerd, ik heb al interessante discussies gesmoord door heel streng topics af te splitsen. Het een roept het ander op, en daar komen juist vaak de beste gesprekken uit.

Pas wel op om niet teveel te generaliseren over Arabieren. Het zijn uiteindelijk ook maar mensen, en zij hebben te lijden onder de zelfde onderdrukking als waar jullie het over hebben. Denk alleen maar aan Saoedi-Arabië.
Je hebt helemaal gelijk als je de dingen bij de naam noemt en probeert je eigen geschiedenis terug te vinden, maar het is ook zo dat iedereen zijn eigen mening heeft, dus het heeft geen zin iedereen over één kam te scheren. :knipoog:

Ik heb veel gelezen over Aramiers en Assyriers en ik heb bewondering voor deze volkeren. Deze volkeren zijn bijna aan het uitsterven, maar de geschiedenis zal ze nooit vergeten.


De Assyriërs waren eigenlijk nogal beruchte veroveraars, ik denk niet dat ze onder deden voor de Arabieren. Ten minste, ik heb wel eens dingen gelezen over de bloedbaden die ze aanrichten. In de bijbel schemert dat ook nog een beetje door.

Schiet met trouwens te binnen dat ik me toch wel in vogelvlucht heb verdiept in Irak. Ik heb wel eens een debat georganiseerd over het cultureel erfgoed in Irak, en daarvoor een stukje geschreven. Het staat nu hier:

http://www.badzout.nl/artikel_irak.shtml

Ik ga het binnenkort op mijn eigen site zetten, want Badzout (politiek café) wordt opgeheven.

Het is echt verschrikkelijk wat daar allemaal gebeurt, er wordt zoveel vernietigd, geplunderd en beschadigd door het oorlogsgeweld. Dat veel Irakezen geen gevoel meer hebben voor hun eigen geschiedenis is wel duidelijk, maar wat moeten we ervan denken dat de Amerikanen een groot militair vliegveld hadden gebouwd midden in Babylon? Daar is enorm veel beschadigd door het gewicht en lawaai van die vliegtuigen.

In deze thread heb ik dit ooit allemaal bijgehouden:

http://www.nissaba.nl/nisphp/viewtopic.php?t=350

Ik ben daardoor wel in het algemeen erg skeptisch geworden. Moslims hebben vaak zo weinig belangstelling voor hun geschiedenis dat ze zelfs hun eigen Nationale Bibliotheek in brand hebben gestoken, een schatplaats voor islamitische antieke teksten. Maar de Amerikanen konden er ook iets van, door hoogst persoonlijk de plunderingen van het Bagdads museum te ensceneren. Sjongejonge, het maakt mij soms wel boos dat juist dit soort figuren altijd het laatste woord hebben, want wat is vernield is vernield, je krijgt het nooit meer terug, zelfs al kun je de schuldige aanwijzen. :boos:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Omen » do 12 apr , 2007 15:01

Nestoriaanse kerk is een afsplitsing van de Syrisch orthodoxe kerk.



Over het Aramees dat verschillende dialecten heeft heb ik een mooi(Engels) website voor je:



Edit: Syrie komt van Cyrus de grote(bron mijn vader)

En voor de reden dat de Assyriers moordenaars waren en de Arameeërs zonnegoden vereerden noemen wij ons Suryoyo. Deze 2 namen worden vaak in de politiek gebruikt.

In Amsterdam woont ook een groot deel van mijn volk. Bezoek de kerken zou ik zeggen als je er meer van wilt weten.
Laatst bijgewerkt door Omen op do 12 apr , 2007 17:59, in totaal 1 keer bewerkt.
Omen
 
Berichten: 13
Geregistreerd: do 12 apr , 2007 13:06

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 12 apr , 2007 16:16

els schreef:Pas wel op om niet teveel te generaliseren over Arabieren. Het zijn uiteindelijk ook maar mensen, en zij hebben te lijden onder de zelfde onderdrukking als waar jullie het over hebben. Denk alleen maar aan Saoedi-Arabië.
Je hebt helemaal gelijk als je de dingen bij de naam noemt en probeert je eigen geschiedenis terug te vinden, maar het is ook zo dat iedereen zijn eigen mening heeft, dus het heeft geen zin iedereen over één kam te scheren. :knipoog:

Even off-topic :)

Dat Arabieren onderdrukt worden door hun leiders is een feit. Maar ik heb het over de Arabische bezetting van Noord-Afrika, Soedan, Egypte, Irak, Syrie, Libanon, etc.

Noord-Afrika is bezet door de Arabieren en je kunt niet zeggen “Marokko is bezet door sommige Arabieren”.
Jij zei ook “De Assyriërs waren eigenlijk nogal beruchte veroveraars. …ik heb wel eens dingen gelezen over de bloedbaden die ze aanrichten. “

Ik kan ook tegen je zeggen: niet generaliseren, want niet alle Assyriers waren veroveraars ....en bloedpaden aanrichten.” :lach2:

ps. Als je de mond van mensen snoert, krijg je geen bezoekers. Ik ken fora die vroeger door honderden mensen worden bezocht. Nu door maximaal 3 mensen. Het komt door de mods. :neenee:
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 12 apr , 2007 16:21

els schreef:Moslims hebben vaak zo weinig belangstelling voor hun geschiedenis


Niet generaliseren ! grapje.
Weet je dat de geschiedenis van Amazighen in Noord-Afrika door de Arabieren is verboden.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » do 12 apr , 2007 16:28

Omen schreef:


Zo te zien is Arabisch schrift van de Arames afgeleid.

In de zogenaamde Arabische wereld wordt beweerd dat Aramiers/Assyriers Arabieren zijn. Hebben jullie daar ook last van.
In Noord-Afrika moeten we accepteren dat we Arabieren zijn, terwijl we dat niet zijn.
“Berbers zijn Arabieren en komen uit Jemen”, wordt in Noord-Afrika onderwezen.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » do 12 apr , 2007 17:12

Bezet_door_Arabieren schreef:
els schreef:Moslims hebben vaak zo weinig belangstelling voor hun geschiedenis


Niet generaliseren ! grapje.
Weet je dat de geschiedenis van Amazighen in Noord-Afrika door de Arabieren is verboden.


Dat weet ik, en het is ook goed om daar de aandacht op te vestigen, maar pas op dat je niet doorslaat en alle Arabieren of vermeende Arabieren over één kam scheert.

Ik snap dat je 'Arabieren' zegt, maar het is in dit geval geen duidelijk woord: die 'Arabieren' die jouw cultuur verbieden zijn vaak niet eens Arabieren, het zijn gewoon Marokkanen die zo zijn gehersenspoeld dat ze denken dat ze een Arabische geschiedenis hebben, ze verdrongen hun eigen geschiedenis en begonnen Arabisch te praten.
Maar goed, hier kan ik beter in een andere topic over doorgaan. Ik zoek wel wat op waar het beter past.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Omen » do 12 apr , 2007 18:02

Bezet_door_Arabieren schreef:
Omen schreef:


Zo te zien is Arabisch schrift van de Arames afgeleid.


Dit is het oude Aramees, wat je in filmen ziet zoals Stigmata zie je haar dit op het bord schrijven.

Afbeelding
Omen
 
Berichten: 13
Geregistreerd: do 12 apr , 2007 13:06

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » vr 13 apr , 2007 12:40

Volgens deze site is Aramees de taal van Jezus.

http://www.bijbelseplaatsen.nl/onderwer ... nJezus.htm
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » vr 13 apr , 2007 14:02

Bezet_door_Arabieren schreef: ps. Als je de mond van mensen snoert, krijg je geen bezoekers. Ik ken fora die vroeger door honderden mensen worden bezocht. Nu door maximaal 3 mensen. Het komt door de mods. :neenee:


Het was niet bedoeld als bedreiging om je de mond te snoeren hoor. :knipoog:
Maar goed, het is verder wel erg off topic, dus ik ga er maar niet over door.

Omen schreef:Nestoriaanse kerk is een afsplitsing van de Syrisch orthodoxe kerk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Syrisch-Orthodoxe_kerk

Over het Aramees dat verschillende dialecten heeft heb ik een mooi(Engels) website voor je:

http://www.peshitta.org/initial/aramaic.html

Edit: Syrie komt van Cyrus de grote(bron mijn vader)


Bedankt voor de links, Omen. Interessant ook wat je vader zegt trouwens.

Bedankt voor het artikel op peshitta.org. De Assyriërs begonnen het Aramese schrift dus te gebruiken sinds ca. de 10e - 9e eeuw, als vervanging van het spijkerschrift. Sindsdien is het snel verspreid.

Er stond ook nog een verhelderend kaartje op over de verspreiding van het Assyrische rijk. Je ziet daarop ook dat west-Syrië pas sinds de zevende eeuw onder de voet werd gelopen. De bijbel heeft het over de Babyloniërs. Het komt ongeveer overeen met de opkomst van de Achaemeniden, dus als de macht verschuift naar Perzië.

Afbeelding

sinds Alexander de Grote het Perzische rijk veroverde was het Aramees nergens meer de officiële landstaal, maar het werd nog wel gewoon gesproken, tot nu dus.

Voor talen gebruik ik trouwens wel eens deze site.

http://www.omniglot.com/writing/aramaic.htm

(Voorbeeld had je zelf al geplaatst)

Het Nabatees kwam hieruit voort:

http://www.omniglot.com/writing/nabataean.htm

Afbeelding

In ca de 4e - 5e eeuw ontwikkelde zich hieruit het Arabisch. De vroegste inscriptie met het Arabisch schrift dateert uit 512, een drietalige inscriptie met Grieks en Syrisch, volgens deze pagina:

http://www.omniglot.com/writing/arabic.htm

Ook nog wel interessant over het Syrische schrift:

http://www.omniglot.com/writing/syriac.htm

Volgens de tekst is dit schrift ontwikkeld voor de religieuze literatuur van Syrische christenen (?? Ik dacht dat het ouder was, maar ja, misschien vergis ik me). In In 489 ontstond er een schisma tussen de oost-Syrische (Perzische) Nestorianen en de west-Syrische Jacobieten, volgelingen van Jacobus van Edessa. Zij ontwikkelden beide een eigen schrift.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 13 apr , 2007 16:45

PS, Omen, weet jij misschien een andere naam voor het volk dat 'Kindal' wordt genoemd, waar Bezet door Arabieren het over had?

En nog een vraag, zijn er Assyrische kerken in Amsterdam dan? :bloos:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » vr 13 apr , 2007 19:23

els schreef:PS, Omen, weet jij misschien een andere naam voor het volk dat 'Kindal' wordt genoemd, waar Bezet door Arabieren het over had?

En nog een vraag, zijn er Assyrische kerken in Amsterdam dan? :bloos:


Ik heb andere benamingen voor kindaal genoemd :lach2:
Kindal is misschien een Arabisch benaming. En Omen komt uit Turkije.

Kindal = Syrian = Assyrier = Sabi’a = Mamdani = Mindaie.
Dit volk woont in Irak, Syrie, Turkij en Iran.

Citaat voor degenen die Arabisch praten: "الآشوريون، بمختلف مذاهبهم وتسمياتهم(سريان، كلدان، صابئة، مندائيون- معمدانيون ) سكان (بلاد الرافدين) الأوائل،"
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » vr 13 apr , 2007 19:31

Voor andere vragen kan men tercht bij deze man:
http://www.rezgar.com/m.asp?i=292

Hij heeft veel Artikelen over zijn volk geschreven.
Ik weet niet of hij Engels spreekt.

shosin@scs-net.org
shakerfa@Worldnet.att.net
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » vr 13 apr , 2007 21:30

Bezet door Arabieren schreef:Kindal = Syrian = Assyrier = Sabi’a = Mamdani = Mindaie.


He...Sabi'a... Mindaie... Dat lijkt wel op de Mandeeërs... die heb je ook nog... :lach2: :?
Ik zie nu pas de overeenkomst.

Misschien zegt dit je iets?

http://altreligion.about.com/od/mandeis ... eanism.htm

(klein stukje hieruit)

History/Founder/important persons/saints: The exact origins of Mandeism are unknown, and scholars argue dates ranging from the first to the fourth centuries. Because they speak a form of Aramaic, some credence is given their claim that they are descended from followers of John the Baptist; others believe they may be descended from the Essene sect.

Current leader/governing body: Mandeans live mainly in small communities in Southern Iran and Iraq.

--
Basic teachings and Beliefs of Mandeism:
The Mandeans are the last remaining continuous Gnostic sect- Mandean is from the word "Manda," or "secret knowledge.". They practice weekly Baptisms as a sacrament, and claim to follow the teachings of John the Baptist. They reject Jesus as a false prophet, who mislead people and revealed religious secrets.

The Mandeans are considered by Muslims to be "People of the Book" and the Sabeans of Koranic legend, but Mandeans give Mohammed less credit even than Jesus, identifying him as a demon.


Hier staat dus dat zij ook de Sabeeërs zouden zijn die in de koran worden genoemd. Ik dacht eigenlijk dat dat om een ander geloof ging, maar wie weet klopt dit wel. Zij hebben dus in elk geval niet het evangelie, ze hebben een heilig boek van Johannes de Doper.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mandae%C3%ABrs

Mandaeërs of sabiërs zijn aanhangers van een godsdienstige sekte die voornamelijk in het grensgebied tussen Iran en Irak wonen. Hun aantal is kleiner dan 100.000.

Mandaeers is afgeleid van 'menda', het mandese woord voor 'kennis'. Bedoeld wordt: kennis van God. Op grond hiervan worden de Mandaeërs wel als gnostici gezien.
Sabiërs is afgeleid van 'saba', het aramees-mandese woord voor 'dopen'.

De mandese religie is dualistisch van aard en schrijft de doop, het gebed, het vasten en het geven van aalmoezen voor.

De mandaeërs erkennen vier profeten: Adam, Seth, Sem en Johannes de Doper.

Het belangrijkste heilige boek van de mandaeërs is de Ginza Raba - 'De Grote Schat'.


Opmerkelijk dat er in wiki niet staat dat zij Jezus verwerpen als een valse profeet.

Hier nog een stuk van de EO:

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » ma 16 apr , 2007 7:47

els schreef:De mandese religie is dualistisch van aard en schrijft de doop, het gebed, het vasten en het geven van aalmoezen voor.

De mandaeërs erkennen vier profeten: Adam, Seth, Sem en Johannes de Doper.

Het belangrijkste heilige boek van de mandaeërs is de Ginza Raba - 'De Grote Schat'.


Deze gegevens kloppen ook. Ik las het ook in een Arabische site. De profeet van Sabeeers heet in het Arabisch Yahya. Hij werd ruim een half jaar vóór Jezus geboren. !!!!!
Vreemd! Ieder half jaar komt god met een profeet uit Israel.

Joden en Arabieren vinden het blijkbaar leuk om profeten te worden! In de wereld werden miljoenen mensen vermoord door godsdiensten die door Joden en Arabieren zijn bedacht. De rest van de mensheid volgt Joden en Arabieren als slaven. De moderne media houdt zich bezig ook bijna altijd met Joden en Arabieren, alsof er geen andere mensen op aarde zijn.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » ma 16 apr , 2007 10:08

De profeet van Sabeeers heet in het Arabisch Yahya. Hij werd ruim een half jaar vóór Jezus geboren. !!!!!


Opmerkelijk dat dat wel overeenkomt met de verhalen die in de christelijke geschiedenis worden verteld. Ik weet niet of het in de bijbel staat, maar het is wel een beroemd gegeven in de christelijke kunst.

Vreemd! Ieder half jaar komt god met een profeet uit Israel.


Ja, en wie de meeste agressieve volgelingen op de been weet te brengen vestigt de grootste ware godsdienst. In de navolging van hun god, zal ik maar zeggen. :)

Het christendom (en alle verwante godsdiensten) kent natuurlijk in historisch opzicht een enorme machtstrijd tussen allerlei stromingen die het allemaal net een beetje anders zeggen. Die profeten op zich hebben nooit bestaan, maar die verschillende groepen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen bestonden wel degelijk en bevochten elkaar te vuur en te zwaard.
Hun profeten liggen op de een of andere manier allemaal aan de basis van hun godsdienst, maar niemand weet hoe. Het is zeker romantischer om net te doen alsof de godsdiensten echt zijn geopenbaard door goden, in plaats van naar de werkelijke , gewelddadige geschiedenis te kijken.

In de wereld werden miljoenen mensen vermoord door godsdiensten die door Joden en Arabieren zijn bedacht.


In feministische neoreligieuze kringen wordt de geschiedenis beschreven als de vernietiging van een vredige matriarchale samenleving die onder de voet is gelopen door het patriarchaat. Daarvan krijgen met name de Indo-Europeanen de schuld die zich sinds een jaar of zesduizend geleden over de wereld begonnen te verspreiden. Zij namen vroege succesvolle samenlevingen over, roofden de vrouwen en parasiteerden op de kennis die deze samenlevingen hadden opgebouwd, ondermeer over de landbouw. Zij deden dit allemaal onder aanvoering van hun zonnegod.

Nou geef ik niet veel voor een heleboel van deze neomythologische geschiedschrijving, maar een ding klopt wel, het gaat over een samenlevingsvorm waarin wordt geparasiteerd op de mensen die het werk doen, en de grootste slavenkastes zijn de boerenstand en de vrouwen. Zij doen het werk, en de andere groepen parasiteren hierop, vooral natuurlijk de priesters en de krijgers. In de moderne samenleving is dit niet anders. Vrouwen fungeren verder als broedmachines. In samenlevingen waarin vrouwen hun leven op een productievere manier kunnen invullen worden veel minder kinderen geboren, dus het is een kwestie van tijd of er zijn alleen nog maar samenlevingen over waarin vrouwen in slavernij worden geboren.

Hoewel deze feministische geschiedenis flink is geromantiseerd, kun je er wel uit afleiden dat de joodse en Arabische godsdiensten een continuering zijn van dit patriarchale imperialisme. Deze godsdiensten legitimeren dan ook allemaal het patriarchaat en de parasiterende priesterkaste plus hun leger: hun goden zijn projecties van het patriachale geweld.

Het is een neergaande spiraal ook, en ze houden de hele mensheid in hun greep. Je kan niet vaak genoeg zeggen hoe achterlijk deze godsdiensten zijn om de mensheid een beetje wakker te schudden en ze duidelijk te maken dat die goden niet 'goed' zijn.

Het speelt zich niet alleen op ons werelddeel af, de bezopen krankzinnigheid van Zuid-Amerikaanse godsdiensten van bijvoorbeeld de Maya's of Azteken was eveneens volledig bij de beesten af.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » ma 16 apr , 2007 11:51

Ja, en wie de meeste agressieve volgelingen op de been weet te brengen vestigt de grootste ware godsdienst.


Agressieve volgelingen creëer je alleen als je zelf ook heel erg agressief bent. Profeet Mohammed was trouwens niet de enige Arabische profeet, maar deze profeten waren blijkbaar niet agressief genoeg om te bereiken wat Mohammed bereikt heeft. Als je geen monster bent, vermoord je jouw medemens niet. Dus je godsdienst wordt afgewezen.


Het speelt zich niet alleen op ons werelddeel af, de bezopen krankzinnigheid van Zuid-Amerikaanse godsdiensten van bijvoorbeeld de Maya's of Azteken was eveneens volledig bij de beesten af.


Ik weet niets van deze godsdiensten, maar ik denk dat maya’s en Azteken niet zo veel mensen hebben afgeslacht als de godsdiensten van het midden-oosten. De grootste barbaarse en onmenselijke ideologieën zijn in het MO bedacht. Volgens mij was er nooit vrede in het midden oosten geweest en zal er ook er komen. Maar omdat het midden oosten hun barbarij via hun heilige godsdiensten overal exporteren, zal er ook nooit vrede op aarde komen.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » di 17 apr , 2007 10:50

Ik moet wel zeggen dat hoe meer ik lees over godsdiensten, hoe griezeliger ik ze vind. De Azteken en Maya's hebben daar ook een steentje aan bijgedragen, bijvoorbeeld door rooftochten te houden onder inheemse bevolking, hun harten uit het levende lichaam te snijden om dit te offeren aan de goden. Ze zaaiden dood en verderf, de een wat erger dan de ander, maar het heeft mij laten zien dat godsdienst het allerslechtste in de mens weet los te maken. Maar wat denk je van de mensenoffers in India? Daar worden nog altijd mensen geofferd, al is het officieel verboden.

Dat er nooit vrede in het Midden-Oosten is geweest, zeker niet sinds de geschreven geschiedenis, ben ik het helemaal mee eens. Op de oudste afbeeldingen van de Soemeriërs, de grondleggers van onze 'beschaving', zie je al dat ze legerpakjes droegen en gewapend waren. Onze 'beschaving' is gebouwd op oorlog en roven.

Ik heb heel lang gedacht dat godsdiensten gewelddadig waren omdat de mensen die ze maakten gewelddadig waren. Het is nou eenmaal een kenmerk van mensen, en ook zonder godsdienst zullen ze gewelddadig zijn, dacht ik.
Maar de laatste tijd begin ik te denken dat godsdiensten toch een grotere oorzaak zijn voor geweld dan andere menselijke ideeën, omdat je op de goden en godsdiensten geen kritiek mag hebben. Zit je eenmaal in het web van een godsdienst gevangen, dan kom je in een neergaande spiraal terecht, waarin het onmogelijk is om iets te veranderen aan de situatie. Het kan alleen maar worden bestreden door nog idioter geweld en onderdrukking, omdat iedereen die hardop zegt dat er iets schort aan de leer zelf het loodje legt. Vandaar ook al die voortdurende conflicten in de christendom en islam.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » di 17 apr , 2007 17:55

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » di 17 apr , 2007 19:31

Shit man, ik moest op ok klikken om die pagina te kunnen lezen. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » wo 18 apr , 2007 9:42

Ik ook Els, dan bent gij nu ook een verplichte Yahwehist. :?: :?:
Daardoor zie ge maar weer dat alle middelen goed zijn in de godsdienst. :lach2:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Omen » vr 20 apr , 2007 17:52

els schreef:PS, Omen, weet jij misschien een andere naam voor het volk dat 'Kindal' wordt genoemd, waar Bezet door Arabieren het over had?

En nog een vraag, zijn er Assyrische kerken in Amsterdam dan? :bloos:


Kindal zegt me niks sorry.

Sorry dat ik zo laat reageer. Ten eerste ik ben geen Assyrier, ik beschouw mijzelf als Suryoyo Arameeër. Suryoyo omdat ik Christelijk ben en Arameeër omdat Abraham dit ook was. En mijn voorouders kwamen ook uit de streek dat vroeger Padan Aram heette.

Assyrische kerk zul je in Nederland dus niet vinden. Een Syrisch Orthodoxe kerk heb je wel in A'dam. Onze Lieve Vrouwe kerk aan de Oude gracht is in bezit van de Suryoye(meervoud van Suryoyo).
Omen
 
Berichten: 13
Geregistreerd: do 12 apr , 2007 13:06

Berichtdoor Omen » vr 20 apr , 2007 18:23

http://www.omniglot.com/writing/syriac.htm

Leuke site. Mijn volk staat ook bekend als de Jakobieten(maar willen niet zo genoemd worden).

Ik beheers het Estrangelo en Serto. Serto is wat makkelijker, Estrangelo ben ik aan het leren.
Omen
 
Berichten: 13
Geregistreerd: do 12 apr , 2007 13:06

Berichtdoor els » vr 20 apr , 2007 21:12

Sorry, ik verwarde het toch nog, maar nu snap ik het toch wel zo'n beetje. Ik heb nog even wat extra info opgezocht op Wikipedia.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Syrisch-Or ... emeenschap

http://nl.wikipedia.org/wiki/Assyrische_Kerk

Dat ik in de war raak ligt toch niet helemaal aan mijn gebrek aan oplettendheid, want ook op wiki zie ik staan dat het om hetzelfde gaat. En dan lees ik in Wiki ook nog dat een groep Syrisch Orthodoxen zich als Assyrisch beschouwd. Maar ik begrijp nu dat het omdezelfde herkomst gaat, en dat er later onderscheid is gemaakt tussen het Iraakse en meer westerse deel. Die grens loopt natuurlijk een beetje vaag.

In Wiki las ik zelfs dat de Nestorianen (Assyriërs) in het oosten (Perzië - Irak) later het Aramees (als liturgische taal) nog verder oostwaarts hebben verspreid, in de tijd van de islam, toen het christendom niet meer openlijk mocht worden beleden.

Assyrische kerk zul je in Nederland dus niet vinden. Een Syrisch Orthodoxe kerk heb je wel in A'dam. Onze Lieve Vrouwe kerk aan de Oude gracht is in bezit van de Suryoye(meervoud van Suryoyo).


Hehe, dat was even piekeren, want de Oude Gracht is in Utrecht. Maar het is dus Centrum de Oude Gracht aan de Keizersgracht.... vlak naast de Westerkerk, zag ik op een foto. Dat is dus praktisch bij mij om de hoek, ik wandel er regelmatig langs, morgen ook. Ik zal eens opletten. :)
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 20 apr , 2007 21:26

Omen schreef:Mijn volk staat ook bekend als de Jakobieten(maar willen niet zo genoemd worden).


Ah... valt er nog een kwartje. In Wiki las ik ook dat de Assyriërs of Oost-Syriërs Nestorianen worden genoemd, maar zij willen ook niet zo genoemd worden. Maar dan lijkt het zo te zijn dat de Syrisch-Orthodoxen globaal naar Jakobus van Edessa worden genoemd, en de Assyriërs naar Nestor. Ik kan me op zich voorstellen dat ze zo niet genoemd willen worden, omdat deze personen dateren van wat later uit de geschiedenis, toen deze kerken al bestonden. Maar in die tijd bestond er een flinke discussie over de aard van Jezus, wat allerlei officiële afsplitsingen tot gevolg had.

Nu hoor je ook weer dat er Turkse Christenen zijn vermoord door Nationalisten in Turkije.


Amper een eeuw geleden leefden er nog dertig procent Christen in Turkije, nu is er nog een promillage over. In de krant van vandaag stond 1 procent, maar je kan beter een promille zeggen. Waar zijn ze allemaal gebleven? Er kloppen hier echt een paar dingen niet. Ik las pas het boek van William Dalrymple, In de schaduw van het Byzantijnse Rijk. Hij maakt een reis door het voormalige Byzantijnse rijk, in de voetsporen van een monnik uit de vijfde eeuw. Wat hij in Turkije meemaakte was meer dan schokkend. Dalrymple bracht in feite het leven van de priesters in gevaar door bezoeken af te leggen. Hij werd overal gevolgd door de geheime politie, en meerdere mensen met wie hij heeft gesproken zijn opgepakt. Deze mensen leefden allemaal in angst. Er wordt tegen de christenen een terreurbewind gevoerd, waarvan helemaal niets naar het westen doorsijpelt. Dan doet iedereen alsof het een incident is als er een priester wordt vermoord, maar tot in de toplagen van de overheid vindt er intimiderende onderdrukking plaats.

Ik zal de ergste passage uit de boek van Dalrymple nog eens opzoeken, en het posten in een aparte thread. Dat was ik toch al van plan, omdat de priester waar het over ging vroeg deze informatie in het westen bekend te maken.

Ik zal er dan meteen bij toevoegen hoe wordt omgesprongen met de overblijfselen van de Armeense cultuur. Het komt er in feite op neer dat de genocide die zogenaamd ontkend moet worden nog in gang is, tot hij helemaal is voltooid.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » do 26 apr , 2007 11:00

Ik heb het gedeelte over de gewelddadigheid van het christendom afgesplitst, omdat het toch teveel afleidt van het onderwerp.

http://www.nissaba.nl/nisphp/viewtopic.php?p=7030#7030

Wie hierover door wil gaan, kan het dus daar doen.

Ik kreeg net een mailtje in mijn mailbox van een Arameër, die mij een artikel en een aantal weblinks stuurde over de Aramese taal. Het artikel staat ook online, dus hier is de link:

http://www.aramesebeweging.nl/index_bes ... ge0002.htm

Verdere links:

http://www.aramesebeweging.nl/index_bes ... age366.htm
http://www.aramnahrin.org/Dutch/index_nl.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aramee%C3%ABrs#Oorsprong
http://www.refdag.nl/artikel/75840/
www.platformaram.nl (Aramese vereniging)
http://www.ge-suryoye.nl/suryoye.html
http://www.bijbelseplaatsen.nl/onderwer ... nJezus.htm

Interessante stukken. Ik plak als het mag ook nog maar een stukje uit het stuk dat ik in de mailbox kreeg, het is wel een leuke aanvulling.

Aramese Taal (Lingua Franca)
De taal die de Arameeërs spreken is het Aramese taal (Neo-Aramees). Aramees was ook de taal van Jezus Christus en de Apostelen. Het Aramees behoort tot de Semitisch talen en was sinds 700 v. Chr. tot 3e eeuw na Chr. een verkeerstaal in het Nabije Oosten, zozeer dat andere Semitisch talen er door verdrongen werden. Het Aramees verspreidde zich over Assyrië, Babylonië en het Perzische Rijk, als diplomaten en handelstaal. In de Perzische tijd (600-332 voor Christus) brak het Aramees als taal door en De Aramese taal nam dezelfde positie in als thans het Engels en het Spaans, het was de 'lingua franca', de handelstaal in de Oude Wereld Reeds in de Assyrische tijd was het Aramees een internationaal gebruikte verkeerstaal geworden en als zodanig was het door de Perzen overgenomen. Vijf eeuwen voor onze jaartelling werd het Aramees ook wel "Rijks-Aramees" genoemd. Ook in het Babylonische rijk werd dit “Rijksaramees” gebruikt, maar zijn hoogtepunt bereikte het tijdens zesde eeuw v. Chr. tot 330 na Chr. Chr. Trouwens lang nadien deed het nog zijn invloed gelden. Om enkele voorbeelden te noemen:

In Afghanistan is een tweetalige tekst gevonden Grieks/Aramees, die vertelt van de bekering van de Indische koning Aśoka tot het Boeddhisme (± 250 v. Chr.). Ook deze tekst is een bewijs van de invloed van het Aramees, een invloed die zelfs buiten de grenzen van het voormalige Perzische rijk reikte. Palmyra, ten Oosten van Damascus in de Syrische woestijn gelegen, was in de eerste twee eeuwen na Christus de hoofdstad van een bloeiende Aramese handelsstaat, welk weerkeerstaal Aramees was. De inscripties lopen door tot 272 na Christus.

Zoals elke taal kent dus ook het Aramees vele dialecten. Dialecten van de taal die ooit ontwikkeld werden door de oude, prechristelijke Arameeërs, bestaan vandaag de dag nog steeds en worden hoofdzakelijk door groepen Christenen, Joden en in mindere mate door moslims gesproken in het Nabije Oosten. Deze Aramese dialecten worden in de wetenschap vaak aangeduid met de vaktermen ‘Neo-Aramese dialecten’ ofwel ‘Modern Aramese dialecten’, die op hun beurt binnen de oostelijke tak van de Aramese taal vallen, waar ook het zogenoemde Turoyo onder verstaan moet worden, dat trouwens eveneens in verschillende dialecten onder te verdelen valt (bijv. Midyad en Miden dialect), alhoewel het slechts nuanceverschillen zijn. De nog eeuwenoude gebruikte liturgische taal van de meeste Aramese (Syrische) kerken wordt ook wel het ‘(klassiek) Syrisch’ genoemd, wat zich als een Aramees dialect in de regio van Edessa (thans Sanliurfa, Turkije) heeft ontwikkeld.

Sinds de vlucht van de Arameeërs vanaf de 20e eeuw uit hun eeuwenoude woongebieden in het bekende ‘Mesopotamië’ naar de Westerse werelddelen, worden de Aramese dialecten ook elders in de wereld gesproken. Namelijk daar waar de Arameeërs hun toevlucht gezocht hebben.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron