Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Aartsengelen

Over rozenkruizers, vrijmetselaars, illuminatie, spiritisme, gnostici, sufisme, mystiek, kabbala, channeling, inspiratie etc.

Aartsengelen

Berichtdoor Hekate » zo 06 mei , 2007 11:21

Hallo allemaal :lach2:

Ik vroeg me af of iemand hier een beetje afweet van Gnostiek? Ik vraag me namelijk af of aartsengelen nu bij de god van het Oude testament horen of bij de god van het Nieuwe testament?
Mijn zoektocht heeft een beetje een gekke reden, maar het is wel belangrijk. Dus hoop ik dat iemand mij kan helpen :bingo:
Hekate
 
Berichten: 2
Geregistreerd: zo 06 mei , 2007 10:49
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor els » zo 06 mei , 2007 18:03

Hai Hekate, er heeft wel eens een thread gelopen over aartsengelen, misschien vind je daar wat je zoekt?

http://www.nissaba.nl/nisphp/viewtopic. ... rtsengelen

In die thread staan heel wat aartsengelen en hun vindplaatsen.

Er staat ook nog wat info op wikipedia hierover:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aartsengel

Daar staat onder andere waar aartsengelen voorkomen in de bijbel.

Hier nog een pagina van een bijbelse website over engelen met meer theologische info. De namen van verschillende 'aartsengelen' komen wel voor, maar het woord 'aartsengel' zelf nauwelijks. Je kan dan denk ik toch meer vinden in de apocriefe boeken.

http://www.searchgodsword.org/enc/isb/v ... umber=T524

Iets van een 'hierarchie van engelen' zou volgens mijn woordenboek vooral bij het Rooms-Katholicisme horen, maar het woord 'bijbel' wordt helemaal niet genoemd.

Het katholicisme is natuurlijk geen gnostiek, maar als ik het goed heb heeft het Boek van Henoch nogal wat over engelen. Ik weet niet of dat gnostisch is, het is in elk geval apocrief en buitengewoon vaag.

Ik ga even in de index van de Nag Hammadi geschriften kijken. :knipoog:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 06 mei , 2007 18:56

Nou, de teksten in de Nag Hammadi zwijmelen pagina's achterelkaar over allerlei machten en archonten en hierarchisch aangestelde kosmische wetten. Ik kan het allemaal niet lezen, eigenlijk is het volgens mij een enorme tijdverspilling, en goed dat het was opgeborgen in potten, maar in elk geval horen dit soort hierarchische machten daar dus wel thuis.

Hier nog een katholieke encyclopedie over engelen:

http://www.newadvent.org/cathen/01476d.htm

Stukje:

Mention has already been made of the mystic seven who stand before God, and we seem to have in them an indication of an inner cordon that surrounds the throne. The term archangel occurs only in St. Jude and 1 Thessalonians 4:15; but St. Paul has furnished us with two other lists of names of the heavenly cohorts. He tells us (Ephesians 1:21) that Christ is raised up "above all principality, and power, and virtue, and dominion"; and, writing to the Colossians (1:16), he says: "In Him were all things created in heaven and on earth, visible and invisible, whether thrones or dominations, or principalities or powers." It is to be noted that he uses two of these names of the powers of darkness when (2:15) he talks of Christ as "despoiling the principalities and powers . . . triumphing over them in Himself". And it is not a little remarkable that only two verses later he warns his readers not to be seduced into any "religion of angels". He seems to put his seal upon a certain lawful angelology, and at the same time to warn them against indulging superstition on the subject. We have a hint of such excesses in the Book of Enoch, wherein, as already stated, the angels play a quite disproportionate part. Similarly Josephus tells us (Bel. Jud., II, viii, 7) that the Essenes had to take a vow to preserve the names of the angels.

We have already seen how (Daniel 10:12-21) various districts are allotted to various angels who are termed their princes, and the same feature reappears still more markedly in the Apocalyptic "angels of the seven churches", though it is impossible to decide what is the precise signification of the term. These seven Angels of the Churches are generally regarded as being the Bishops occupying these sees. St. Gregory Nazianzen in his address to the Bishops at Constantinople twice terms them "Angels", in the language of the Apocalypse.

The treatise "De Coelesti Hierarchia", which is ascribed to St. Denis the Areopagite, and which exercised so strong an influence upon the Scholastics, treats at great length of the hierarchies and orders of the angels. It is generally conceded that this work was not due to St. Denis, but must date some centuries later. Though the doctrine it contains regarding the choirs of angels has been received in the Church with extraordinary unanimity, no proposition touching the angelic hierarchies is binding on our faith. The following passages from St. Gregory the Great (Hom. 34, In Evang.) will give us a clear idea of the view of the Church's doctors on the point:

We know on the authority of Scripture that there are nine orders of angels, viz., Angels, Archangels, Virtues, Powers, Principalities, Dominations, Throne, Cherubim and Seraphim. That there are Angels and Archangels nearly every page of the Bible tell us, and the books of the Prophets talk of Cherubim and Seraphim. St. Paul, too, writing to the Ephesians enumerates four orders when he says: 'above all Principality, and Power, and Virtue, and Domination'; and again, writing to the Colossians he says: 'whether Thrones, or Dominations, or Principalities, or Powers'. If we now join these two lists together we have five Orders, and adding Angels and Archangels, Cherubim and Seraphim, we find nine Orders of Angels.


On the authority of the scripture... het is kennelijk wel allemaal uit de bijbel bij elkaar geveegd.

Via deze lijst kun je in elk geval vindplaatsen in de bijbel vinden:

http://www.searchgodsword.org/enc/isb/v ... a&letter=A
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Hekate » zo 06 mei , 2007 19:22

Hardstikke bedankt voor het zoeken Els :lach2:
Ik ga even verder met mijn huisje opruimen, en daarna zal ik de links even bekijken! Ook mijn complimenten voor je site, ik heb er veel van geleerd!
Hekate
 
Berichten: 2
Geregistreerd: zo 06 mei , 2007 10:49
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor els » ma 07 mei , 2007 16:30

Succes met opruimen en zoeken. :lach2:

Ik ben benieuwd of je vindt wat je zoekt. Hier zijn ook nog twee links naar de Nag Hammadi geschriften, maar jammer genoeg heb je die niet zomaar doorgelezen. Er wordt wel veel gesproken over hiërarchiën van machten, waaronder engelen, dus het is in de gnostiek zeker een belangrijk thema, al weet ik niet wat ze ermee willen zeggen, want het is voor mij pure abacadabra.

http://www.gnosis.org/naghamm/nhl.html



Later is bij ons in de middeleeuwen ook een hiërachie van engelen uitgekristalliseerd. Dat is onder andere bekend van de engelenkoren die in de hemel eeuwig de lof van god zingen. Zij zijn een indirect gemodelleerd naar de 'harmonie der sferen'. De planeten die in hun sferen rond de aarde draaien brengen tonen voort, volgens dit model.
De harmonie der sferen is in de vijfde eeuw door Boethius beschreven volgens de verhoudingen van de tonen in het muzikale octaaf die door Pythagoras zijn gemeten, en het wordt gezien als een kosmisch evenwicht. Grappig, ik vraag me af of die engelen dus eeuwig boventonenreeksen aan het zingen zijn. Maar dat is een insidersgrapje voor muzikanten.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Babeth » vr 11 mei , 2007 18:04

In alle overleveringen van de engelenleer is sprake van een opklimmende hiërarchie van verschillende orden (of koren) van engelen. Wat betreft de namen en aantallen van de koren zijn er veel verschillende versies.
De bekendste christelijke versie werd in de 5de eeuw uitgewerkt door Dionysios de Areopagiet, een Syrische monnik die het systeem uitvoerig beschrijft in zijn boek De hemelse hiërarchie:
Deze versie is ontstaan en door gegeven door Paulus. Paulus heeft in Athene een geheime school opgericht, de Areopagasus. Op deze school werd aan de leerlingen de kennis doorgeven die Paulus in de geestelijke wereld had opgedaan. Waarover Paulus in het openbaar niet wilde spreken, omdat de mensen dat gewoon niet wilden of konden begrijpen. Eeuwen lang werd deze kennis mondeling door gegeven, zoals dat normaal was in deze tijd. In de 5e eeuw besloot de toenmalige leider van de school (Dionysios de Areopagiet) de kennis van Paulus op te schrijven.
Dit hiërarchische stelsel werd in de heersende stroming van de westerse cultuur als het klassieke werk over dit onderwerp erkent en werd door Dante en Milton overgenomen in hun epische engelensagen.

Bron:

Er zijn vele omschrijvingen over de Aartsengelen en over de aantallen van de Aartsengelen.
Daarvoor worden verschillende "lijsten" gebruikt van de verschillende geloofsoveruigingen,
T. von Sponheim (1522), Tarot en Sterrenbeelden.
Het is me opgevallen dat er verschillende namen gebruikt kunnen worden voor een Aartsengel.
Ik heb geprobeert om het beeld zo compleet en breed mogelijk te maken:

4 Aartsengelen:
De belangrijkste Engelen van de Islaam zijn vier in getal: Djibriel, Mikaïel, Israfiel, Azraïel.
De Engel Djibriel werd door Allah gestuurd om Zijn boodschappen over te brengen aan Zijn uitverkorenen op aarde, de Boodschappers en Profeten die in alle tijdperken en in alle klimaten voorkwamen. De Engel Djibriel gaf alle openbaringen van Allah door aan de Profeet Mohammed.
De Engel Mikaïel heeft als taak van Allah gekregen om alle geschapen wezens van onderhoud te voorzien.
De Engel Israfiel zal de bazuin blazen op de laatste dag.
De Engel Azraïel heeft als taak gekregen van Allah om de zielen op te vangen na de dood.

De 4 Aartsengelen spelen ook een belangrijke rol in de kabbala (een Joods esoterische leer)

7 Aartsengelen:
De zeven Aartsengelen of Planetengoden regeren de klassieke planeten van het Zonnestelsel: Mercurius, Venus, Mars, Jupiter en Saturnus, en de twee hemellichamen de Zon en de Maan.
De Christelijk Aartsengelen: 7 geesten voor de troon van God. (Openb.4:5, 1:4)
Er zijn 7 dagen van de week (elk naar een planeet (of god) vernoemd, getalswetmatigheden, scheppingsmotief), 7 regenboog kleuren, 7 chakra's,
De zeven Aartsengelen: Michaël, Gabriël, Raphaël, Samuël, Anaël, Sachiël en Cassiël.

12 Aartsengelen:
Het getal 12 neemt een grote plek in de kosmische hiërarchie. Denk hierbij aan de 12 Ridders van de Ronde Tafel, de 12 disipelen van Jezus, de 12 sterrenbeelden.

Hieronder staan overzichtjes van mogelijke Aartsengelen:
Bron:

:)
Babeth
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo 02 mei , 2007 11:19

Berichtdoor els » vr 11 mei , 2007 18:23

Hai Babeth, bedankt voor de interessante links. :lach2:

Ik vind de extra informatie over aartsengelen en de hierarchie van engelen erg interessant, maar ik moet wel zeggen dat de kern voor mij vaag blijft. Ik bedoel, ontelbare gelovigen geloven hier in engelen, en er is heel veel gedetailleerde kennis over. Maar het komt dus niet uit de bijbel, want daar wordt wel wat gezegd, maar niet zo gedetailleerd. Het komt dus meer uit gnostische of apocriefe bronnen. Maar wie heeft die hier dan zo verspreid alsof het het nieuwe testament zelf was? Uit welke bron haalt de katholieke kerk zijn geloof in engelen? Van de geheime leer van Paulus, of van Dionysius de Areopagiet, die zijn leer schreef in de vijfde eeuw?
Maar waarom zou de kerk dan eerst een beperkt aantal boeken selecteren en bundelen als 'woord van god' en de rest apocrief noemen, en vervolgens zelf uit allerlei vage leren citeren alsof het om belangrijke kennis gaat?

Ik ga het me nu toch afvragen. Ik ben benieuwd of het antwoord op deze vraag bekend is.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Babeth » zo 13 mei , 2007 10:10

Ik denk dat Paulus een belangrijke rol gespeeld heeft in het over brengen van deze kennis.

De kerk van toenderijd hield de mensen liever onwetend -> macht, daarom zijn er bijbel delen verwijderd die nu bekend staan als de apocriefe geschriften. In die stukken staat ondermeer dat Jezus getrouwd was, kinderen en kleinkinderen had.
Of er in de aprocriefe stukken Aartsengelen staan omschreven weet ik niet, in de delen die ik heb kunnen gelezen ben ik het niet tegen gekomen.

Toen ik die delen las was internet nog niet zo zoals wij het nu kennen. Inmiddels kan je het één en ander lezen op de site van
http://www.statenvertaling.net

De meeste apocriefe geschrijften zijn ontstaan tussen de tweede eeuw voor en na Christus. De term werd geïntroduceerd door Hieronymus (ca. 342-420), die er de boeken mee bedoelde die wel opgenomen waren in de Griekse Septuaginta maar niet in de Hebreeuwse bijbel.
Tussen rooms-katholieken en protestanten bestaat verschil van mening over welke oud-testamentische boeken nu apocrief zijn en welke niet. De katholieken rekenen Tobias, Judith, Wijsheid, Jezus Sirach, Baruch, 1 en 2 Makkabeeën en enkele hoofdstukken en aanhangsels van Daniël en Esther wél tot het Oude Testament, en noemen die geschriften deuterocanoniek. Onder de apocriefe boeken van het Oude Testament verstaan zij 3 Makkabeeën, 3 en 4 Ezra en het Gebed van Manasse. De protestanten zien al deze geschriften als apocrief. Andere, meestal later opgedoken geschriften noemen zij pseudepigrafen.

Over de volgorde in het Nieuwe Testament zijn katholieken en protestanten het wel eens. Katholieken beschouwen Hebreeën, 2 Petrus, 2 en 3 Johannes, Jakobus, Judas en Openbaring als deuterocanoniek. Er bestaan ook apocriefe geschriften bij het Nieuwe Testament, maar die zijn niet bij de Statenvertaling opgenomen. Het gaat hierbij om werken als het Evangelie van Thomas en de Oden van Salomo.

De apocriefen zijn voornamelijk in het Grieks overgeleverd. Een aantal ervan zijn hoogst waarschijnlijk oorspronkelijk in het Hebreeuws opgetekend, maar doordat ze door joodse schriftgeleerden niet tot de Tenach, de joodse bijbel, werden gerekend zijn veel van die oerversies verloren gegaan. Van Jezus Sirach is wel een Hebreeuwse versie bewaard gebleven.

:)
Babeth
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo 02 mei , 2007 11:19

Berichtdoor els » zo 13 mei , 2007 14:23

Of er in de aprocriefe stukken Aartsengelen staan omschreven weet ik niet, in de delen die ik heb kunnen gelezen ben ik het niet tegen gekomen.


'Aartsengelen' op zich ben ik wel tegengekomen, maar het hiërarchische systeem zoals wij dat kennen uit de middeleeuwen ken ik ook niet. Daarbij hebben de aartsengelen dus in feite een hele lage plaats in de rangorde, net boven de laagste plaats van engelen.
In de middeleeuwen wordt bijvoorbeeld gesproken over de 'engelenkoren' die de lof van god zingen. Van hoog naar laag gaat het om deze volgorde (ik tik even een lijstje over):

serafijnen (vonken van het hart van god)
cherubijnen (geesten van de harmonie)
tronen (geesten van de wil)
dominationes (heerschappijen)
principatus (vorstendommen)
potestates (machten)
virtutes (krachten)
archangeli (aartsengelen)
angeli (engelen)

Ik weet niet wanneer dit zo in een volgorde is geplaatst, maar in de ingewikkelde gnostische overleveringen kwamen ze in elk geval wel voor.

De kerk van toenderijd hield de mensen liever onwetend -> macht, daarom zijn er bijbel delen verwijderd die nu bekend staan als de apocriefe geschriften. In die stukken staat ondermeer dat Jezus getrouwd was, kinderen en kleinkinderen had.


In welke apocriefe boeken staat eigenlijk dat Jezus was getrouwd en kinderen had? De opmerking met de meest vergaande strekking die mij tebinnen schiet is dat Jezus Maria Magdalena op de mond zoende, maar dat hij met haar was getrouwd en dat ze kinderen hadden weet ik zo snel niet te plaatsen.

Tussen rooms-katholieken en protestanten bestaat verschil van mening over welke oud-testamentische boeken nu apocrief zijn en welke niet.


Kun je dat niet gewoon controleren aan de hand van de heilige teksten van de joden? Daarvan is het tenslotte een vertaling.
Maar misschien wijkt dat een beetje af, het is geloof ik meer voer voor een nieuwe topic. Ik denk dat ik een nieuw topic open, ik zit nu alweer met nog meer prangende vragen....

Wel leuk dat dit je interesseert. Het interesseert mij ook, al heb ik denk ik een andere insteek als jij.

Ik denk dat Paulus een belangrijke rol gespeeld heeft in het over brengen van deze kennis.


Je noemde hierover een school, de Areapagasus, waarin een bepaalde leer werd doorgegeven. Zoals je het beschrijft doet het me nogal 'gnostisch' aan. En in de Nag Hammadi geschriften, die altijd 'gnostisch' worden genoemd, komt inderdaad veel voor over allerlei machten waarin aartsengelen een plaats zouden kunnen hebben. Dus het is mogelijk dat de school die jij noemt er een rol in speelde. Maar wat is de functie hiervan dan in het katholicisme? De hiërarchie van engelen, en ook het geloof in engelen, is bij mijn weten binnen het katholicisme nogal belangrijk, al is er geen grondslag in de bijbel. Maar als deze school van Paulus door de kerk werd onderdrukt, hoe komt het dan dat dit geloof in engelen wel werd verspreid via het christendom en de kerk?

Misschien heb jij een idee, want ik kom er niet uit. Misschien gewoon gebrek aan historische kennis, ik weet het niet.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 13 mei , 2007 14:31

Ik wil trouwens nog een opmerking maken over 'engelen'. Zoals iedereen weet betekent 'evangelie' 'blijde boodschap' (dat is de strekking van de vertaling). Het woord evangelie is afkomstig van hetzelfde woord als 'engelen', dat 'boodschappers' betekent.

Het 'evangelie' werd gebracht door een boodschapper of zo je wil een engel, die de geboorte van Jezus aankondigde bij de maagd Maria. Dat zou dan geloof ik ook nog Gabriël zijn, een aartsengel. In die zin hebben de boodschapper en de boodschap in het christendom een cruciale rol, al heeft de boodschapper dan ook vleugeltjes gekregen. Ik geloof natuurlijk niet in engelen, dus volgens mij is de geschiedenis anders verlopen. Maar toch lijkt het mij wel op zijn plaats om het hier op te merken.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Babeth » ma 14 mei , 2007 15:58

els schreef:
Of er in de aprocriefe stukken Aartsengelen staan omschreven weet ik niet, in de delen die ik heb kunnen gelezen ben ik het niet tegen gekomen.


'Aartsengelen' op zich ben ik wel tegengekomen, maar het hiërarchische systeem zoals wij dat kennen uit de middeleeuwen ken ik ook niet. Daarbij hebben de aartsengelen dus in feite een hele lage plaats in de rangorde, net boven de laagste plaats van engelen.
In de middeleeuwen wordt bijvoorbeeld gesproken over de 'engelenkoren' die de lof van god zingen. Van hoog naar laag gaat het om deze volgorde (ik tik even een lijstje over):

serafijnen (vonken van het hart van god)
cherubijnen (geesten van de harmonie)
tronen (geesten van de wil)
dominationes (heerschappijen)
principatus (vorstendommen)
potestates (machten)
virtutes (krachten)
archangeli (aartsengelen)
angeli (engelen)

Ik weet niet wanneer dit zo in een volgorde is geplaatst, maar in de ingewikkelde gnostische overleveringen kwamen ze in elk geval wel voor.


Eigenlijk bestaan er geen 9 maar 10 koren ;)
Het laatste koor bestaat uit ons, de mensen.
We beginnen ons steeds bewuster te worden van onze plaats in het kosmische geheel en onze plek onder aan de Engelenladder. We zijn lid van de grote, alle werelden omvattende, kosmische gemeenschap. Dit zijn we altijd al geweest, maar in de loop van de eeuwen zijn we onze plek vergeten. De laatste jaren begint het besef weer te groeien dat er Engelen bestaan. Mensen en Engelen volgen dezelfde evolutie weg, dezelfde weg van groei en ontwikkeling.
De Engelen en Aartsengelen zijn ons steeds 1 of 2 stappen voor. Dieren, planten, mineralen lopen 1,2 of 3 stappen achter ons.
Onze ordening op aarde is een onvolmaakte afspiegeling van de ordening zoals de geestelijke wereld die kent.


De kerk van toenderijd hield de mensen liever onwetend -> macht, daarom zijn er bijbel delen verwijderd die nu bekend staan als de apocriefe geschriften. In die stukken staat ondermeer dat Jezus getrouwd was, kinderen en kleinkinderen had.


In welke apocriefe boeken staat eigenlijk dat Jezus was getrouwd en kinderen had? De opmerking met de meest vergaande strekking die mij tebinnen schiet is dat Jezus Maria Magdalena op de mond zoende, maar dat hij met haar was getrouwd en dat ze kinderen hadden weet ik zo snel niet te plaatsen.


In welk deel dat was weet ik ook niet meer, wat ik me wel herinneren is dat zijn kleinzoon ook Jezus heette.

Tussen rooms-katholieken en protestanten bestaat verschil van mening over welke oud-testamentische boeken nu apocrief zijn en welke niet.

Kun je dat niet gewoon controleren aan de hand van de heilige teksten van de joden? Daarvan is het tenslotte een vertaling.
Maar misschien wijkt dat een beetje af, het is geloof ik meer voer voor een nieuwe topic. Ik denk dat ik een nieuw topic open, ik zit nu alweer met nog meer prangende vragen....


Geen flauw idee, in het Jodendom heb ik me nooit verdiept.

Wel leuk dat dit je interesseert. Het interesseert mij ook, al heb ik denk ik een andere insteek als jij.


Juist leuk :)

Ik denk dat Paulus een belangrijke rol gespeeld heeft in het over brengen van deze kennis.


Je noemde hierover een school, de Areapagasus, waarin een bepaalde leer werd doorgegeven. Zoals je het beschrijft doet het me nogal 'gnostisch' aan. En in de Nag Hammadi geschriften, die altijd 'gnostisch' worden genoemd, komt inderdaad veel voor over allerlei machten waarin aartsengelen een plaats zouden kunnen hebben. Dus het is mogelijk dat de school die jij noemt er een rol in speelde. Maar wat is de functie hiervan dan in het katholicisme?


Oeh dan "moet" ik diep gaan graven in mijn grijze massa, kom ik nog op terug

De hiërarchie van engelen, en ook het geloof in engelen, is bij mijn weten binnen het katholicisme nogal belangrijk, al is er geen grondslag in de bijbel. Maar als deze school van Paulus door de kerk werd onderdrukt, hoe komt het dan dat dit geloof in engelen wel werd verspreid via het christendom en de kerk?


Ik denk niet dat in de tijd van Paulus zijn school werd onderdrukt, hij sprak er niet openlijk over omdat de meeste mensen het niet begrepen. Om dat toendertijd te kunnen begrijpen hadden de mensen een bepaalde ontwikkeling/inzichten/kennis nodig, deze kennis ed konden ze op doen bij de zogenaamde mysterie scholen.

Er waren verschillende mysterie scholen: deze gaven algemene kennis en geheime kennis door. De geheime kennis zoals bv ook Jezus gaf aan zijn leerlingen, was ook bekend aan christelijke gnostici en later aan groepen en bewegingen zoals Machineeërs, Waldezen, Katharen, Rozenkruisers en Thempeliers (voorloper van de Vrijmetselarij)


Misschien heb jij een idee, want ik kom er niet uit. Misschien gewoon gebrek aan historische kennis, ik weet het niet.


Mwah ik weet ook niet alles, ik heb een periode verschillende dingen voor mezelf uit zitten vlooien oa: christendom, onstaan van de katholieke kerk, Jezus, Engelen (energie) en nu is de Vrijmetselarij aan de beurt (is een tikkie lastig omdat ik een vrouw ben ;))

Ik wil trouwens nog een opmerking maken over 'engelen'. Zoals iedereen weet betekent 'evangelie' 'blijde boodschap' (dat is de strekking van de vertaling). Het woord evangelie is afkomstig van hetzelfde woord als 'engelen', dat 'boodschappers' betekent.

Het 'evangelie' werd gebracht door een boodschapper of zo je wil een engel, die de geboorte van Jezus aankondigde bij de maagd Maria. Dat zou dan geloof ik ook nog Gabriël zijn, een aartsengel. In die zin hebben de boodschapper en de boodschap in het christendom een cruciale rol, al heeft de boodschapper dan ook vleugeltjes gekregen. Ik geloof natuurlijk niet in engelen, dus volgens mij is de geschiedenis anders verlopen. Maar toch lijkt het mij wel op zijn plaats om het hier op te merken.


Het was inderdaaf Gabriel die aan Maria verscheen.

Gabriël

Hij is de Aartsengel van de Maan en het Westen. Hoewel de Aartsengelen gewoonlijk gevisualiseerd worden als iemand van het mannelijke geslacht zijn ze in feite androgyn omdat ze zowel mannelijke als vrouwelijke eigenschappen bezitten. Als aspecten van de levenskracht kunnen ze zowel mannelijke als vrouwelijke aspecten aannemen. Gabriël wordt daarom in de oude heidense religies vertegenwoordigd door de Maangodinnen als Diana, Selene, Hathor, Hecate en Ceridwen.
Er zijn aanwijzingen voor mannelijke Maangoden als Thoth en Sin. Zij zijn waarschijnlijk gebaseerd op de Maangodinnen en pas na hun ontstaan.

De magische voorstelling van Gabriël is een rijpe man die de gebogen sikkel van de wassende maan op zijn voorhoofd draagt.
Dit Maansymbool bedekt het Derde Oog dat toegang verleent naar paranormale vermogens. Gabriël draagt een zilveren mantel die het Licht reflecteert als kristallen glas.

Gabriël kan opgeroepen worden om alle dingen te vermeerderen. Hij heeft in het bijzondere de heerschappij over paranormale Krachten, astrale reizen, conceptie, dromen, geboorte, alle zaken verbonden met vrouwen, zeereizen, het huis en de verbeelding.


Het leuke van Aartsengelen is dat ze vaak terug te voeren zijn naar natuur regligies, heel erg heidens volgens de kerken toen en nu. Misschien is dat een reden waarom ze niet uitgebreid staan omschreven in de bijbel.
Babeth
 
Berichten: 3
Geregistreerd: wo 02 mei , 2007 11:19

Berichtdoor els » za 19 mei , 2007 19:57

Bedankt voor de info, Babeth. Het is een beetje veel geworden, ik zit er aan te denken ook eens een aparte topic over gnostiek te openen, want er is wel erg veel over te zeggen. Ik was al begonnen met een topic over de septuagint...

Mwah ik weet ook niet alles, ik heb een periode verschillende dingen voor mezelf uit zitten vlooien oa: christendom, onstaan van de katholieke kerk, Jezus, Engelen (energie) en nu is de Vrijmetselarij aan de beurt (is een tikkie lastig omdat ik een vrouw ben ;))


Hoe bedoel je... wil je infiltreren in het ouwemannenbolwerk? :cool:

Heb je belangstelling voor wat het inhoudt, of over de al dan niet vermeende invloed die ze hebben op de politiek en maatschappij?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Esoterie



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron