Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

de septuagint is een mythe - maar maakt dat wat uit?

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

de septuagint is een mythe - maar maakt dat wat uit?

Berichtdoor els » zo 13 mei , 2007 17:17

Een van de bekendste bijbelmythes is die over de septuagint. De joodse tenach of de torah (het oude testament) zou rond 250 v.c. in Alexandrië uit het Hebreeuws in het Grieks zijn vertaald, door 72 geleerden, voor de Egyptische koning Ptolemeus Philadelphus, telg van de Grieks-Hellenistische faraodynastie die door Alexander de Grote was gesticht.

Aan die 72 (ook wel 70) zou de septuagint zijn naam te danken hebben. Het was een wonder, want deze 72 werkten alle onafhankelijk aan deze vertaling, en brachten alle dezelfde vertaling tot stand! Volgens ene Philo Judaeus (jodenvriend?) kwam dat omdat de vertalers, die alle afstamden van een van de stammen van Israël, tijdens hun vertaalwerk goddelijk waren geïnspireerd.

Nu zouden wij van een beetje een vertaling door geleerden toch verwachten dat hun vertalingen overeen zouden stemmen, vooral omdat het monotheistische godsdienstgeleerden waren, waarvan je al bij voorbaat enige overeenstemming zou verwachten. Meer vanwege hun geleerdheid dan vanwege hun geïnspireerdheid nog. Maar zelfs deze skepsis is al teveel eer, want in werkelijkheid heeft deze hele septuagint nooit bestaan.

Maar maakt dat nou wat uit, is de vraag? Want hoe dan ook, of er nou wel of niet 72 geleerden zaten te blokken in Alexandrië, het is een onbetwistbaar feit dat er een Griekse vertaling bestaat van een Hebreeuwse godsdienst, dus wat maakt het verder uit wie deze precies heeft geschreven.

Maar toch is het allemaal nogal verwarrend. Want op een gegeven moment wordt de vraag wat er nou het eerste was en wie er nou op wie leunde toch wel een beetje erg ingewikkeld. Zoals het een bijbelboek waaraan een hoge ouderdom wordt toegeschreven betaamt, is er 'tittel nog iota' van de oorspronkelijke tekst in de geschiedenis terug te vinden. De eerste verwijzing naar de septuagint, die dan ook als bewijs wordt opgevoerd, is een brief van ene Aristaeus, die opdook in de tweede eeuw. Maar wat er precies op schrift is gesteld, is mij ook niet helemaal duidelijk, want veel joodse boeken zijn zelf pas in een latere tijd neergeschreven, of kregen pas veel later hun definitieve vorm.

Ik begin hier steeds meer over in verwarring te raken, dus ik ga het nu maar eens op mijn gemakje uitzoeken. Dus iedereen die hier meer over weet, of hier ook zin in heeft - join the club.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 13 mei , 2007 22:59

Een vraag die je zou kunnen stellen als je wil weten waar de mythe vandaan komt: wie heeft er op de een of andere manier belang bij? In eerste instantie neem ik maar aan: de joden. Zij probeerden om deze of gene reden hun god en hun godsdienst als heel belangrijk te verslijten, met een hele lang geschiedenis, terwijl het joodse volk een zeer hoog aanzien had. Daarom heb ik eerst even Flavius Josephus opgezocht.

Het merkwaardigste in het verhaal van Josephus in relatie tot de septuagint is wel dat de septuagint volgens hem zou zijn geschreven voor de bibliotheek van Alexandrië omdat dit zeer belangwekkende joodse werk niet in de Alexandrijnse bibliotheek mag ontbreken. Want waarom heeft Josephus zelf eigenlijk zijn uitgebreide oude geschiedenis van de joden geschreven? Om de Romeinen op de hoogte te kunnen stellen van de belangrijke geschiedenis van zijn volk. Maar als er een septuagint voor handen was, waarom overhandigde Josephus die dan niet gewoon aan de keizers Vespasianus en Titus? Waarom moest hij het zelf nog een keer uitgebreid helemaal overdoen?
Volgens mij is dit niet consequent.

Het hoofdstuk bij Josephus volgt bijna woordelijk de tekst die 'brief van Aristaeus' wordt genoemd. Die staat op het web, dus hier is een link.

http://www.ccel.org/c/charles/otpseudepig/aristeas.htm

Het heeft naar mijn smaak een hoog mythisch gehalte van hetzelfde niveau als vele andere bijbelverhalen die de grootsheid van het joodse volk en hun godsdienst bezingen. Er komen wat motieven in voor die bekend zijn uit Exodus, zoals het vrijlaten van een enorm grote groep joden die leven in Egyptische slavernij, en een soort uitwisseling van wijsheden tussen de Egyptische koning en de joodse hogepriester Eleazar waarbij de Egyptische koning de grootsheid van de joodse godsdienst erkent, wat erg doet denken aan het bezoek van de koningin van Sheba aan Salomo.
De beschrijving van de geschenken die koning Ptolemeus naar Eleazar stuurt en van de kostbare manier waarop de joodse wet is genoteerd doet ook niet onder voor de beschrijving van die van de bouw van de joodse tempel. Het is een al onovertroffen grootsheid.

Wie Aristaeus precies is, is geloof ik niet duidelijk, maar hij wordt opgevoerd als Grieks. Het effect in Josephus is dat joden niet zelf zeggen hoe fantastisch de joodse geschiedenis wel niet is, maar dat hij dit door Grieken en Egyptenaren laat doen. Dat is ook wel handig, anders zou je hem narcistisch ernstig gestoord noemen. Kennelijk werpt zulke schaamteloze grootheidswaan toch vruchten af, want op de een of andere manier gelooft nu de halve wereld in de belangrijke geschiedenis van de joden met hun fantastische tempel en hun fantastische wet, ook al is van het bestaan hiervan geen snipper van bewijs terug te vinden.

Toch is de vraag; is het nu een Griek die zo lyrisch spreekt over de joodse wet en de 'geïnspireerde' Griekse vertaling ervan, of is het een joodse vervalsing om de joodse geschiedenis een mooier aanschijn te geven? Het kan natuurlijk ook zijn dat een Griek het belang van de Griekse vertaling opblaast om het boek bij de Grieken te introduceren als een soort 'evangelisatiewerk'. Maar dan is er wel een probleem, want die septuagint heeft nooit bestaan.

Ik ga er trouwens bij voorbaat vanuit dat Aristaeus' brief ook niet uit de tijd van Ptolemaeus dateert. Wikipedia is hierbij geen grote hulp, helaas.

http://en.wikipedia.org/wiki/Letter_of_Aristeas

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brief_van_Aristeas

In de Nederlandse wiki staat zelfs dat Aristaeus een jood was, maar Aristeaus zegt juist tegen Ptolemaeus dat 'wij en de joden' 'dezelfde god' vereren, en dat Aristaeus en de zijnen deze 'Zena' (Zeus) noemen. Daar maak ik uit op dat hij niet joods is. Verder is de persoon overal vaag. Hij wordt gewoon geïntroduceerd al Aristaeus, en dat was iemand die op goede voet stond met de koning en er al diverse keren op aan had gedrongen alle joodse gevangen vrij te laten. Wat hij hierbij voor belang heeft staat nergens. Wat de historiciteit is van de enorme grote groep joodse slaven in Alexandrië weet ik ook niet. Ze zouden door de vader van Ptolemaeus zijn meegevoerd nadat hij Judea had veroverd.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 13 mei , 2007 22:59

Even een stukje geschiedenis. Alexander de Grote stichtte dus Alexandrië en de Ptolemeïsche, Hellenistische farao-dynastie. De eerste farao, Ptolemeus I Soter ('verlosser') stichtte ondermeer het Museion, een centrum van wetenschap en kunst, dat was gewijd aan de muzen. Zijn zoon, Ptolemeus II Philadelphus, vulde deze aan met een grote biblitheek, de beroemde bibliotheek van Alexandrië dus.

Ptolemeus Soter leefde van 36 tot 285 v. Chr. Onder Alexander de Grote diende hij als veldheer, na diens dood in 323 v. Chr. werd hij de eerste koning en grondlegger van een Griekse farao-dynastie. In zijn biografie is weinig te vinden over een spectaculaire verovering van Judea waarbij honderdduizenden joden tot slaaf werden gemaakt, al heeft hij wel wat gerommeld in Syrië.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ptolemaeus_I_Soter_I

De bibliotheek zelf werd aan het begin van de derde eeuw opgericht door de twee ptolemeïsche farao, Philadelphus, die leefde van 309 - 246 v. Chr.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ptolemeus_II

De eerste bibliothecaris was Demetrius van Phalerum. Deze had eerder Ptolemeus I geadviseerd het Museum te stichten. Bij Ptolemeus Philadelphus viel hij ongenade, volgens wikipedia. Er staat niet bij waarom.

Wel opmerkelijk is het dat volgens Josephus/Aristaeus het deze Demetrius is die Ptolemeus Philadelphus op het idee bracht de bibliotheek aan te vullen met de joodse wetten. Deze Demetrius schreef hierover een brief naar Ptolemeus, waarvan Josephus/Aristaeus een afschrift hadden bewaard, dat volledig wordt geciteerd, en waarin zinsneden voorkomen als 'het is absoluut noodzakelijk dat de joodse wetten, nadat ze zijn bewerkt, in uw bibliotheek aanwezig zijn, want hun wetgeving getuigt van een grote wijsheid en zuiverheid, omdat ze van God komt.'
Dat zou dus zijn gezegd door de man met een Aristotelische achtergrond die aan de basis stond van het Museum, een wetenschappelijk centrum, en de grootste bibliotheek ter wereld. Mijn water vertelt me dat hier iets wordt geconstrueerd. Morgen citeer ik de hele brief.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Demetrios_Phalerios
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten