Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Asjera en Astarte

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Asjera en Astarte

Berichtdoor Endymion » wo 21 feb , 2007 20:44

Hallo Forumbezoekers,

Ik heb een vraag over de twee Fenicische godinnen Asjera en Astarte. In sommige boeken worden beiden als een en dezelfde godin beschreven, in andere is er sprake van twee godinnen.
Hoe zit dat nu?
Ik bedoel hoe zit dat nu op mythologisch vlak? Want daar gaat het me vooral om. Ik neem aan dat beide godinnen in de cultus waarschijnlijk dezelfde waren, maar hoe zat het met de mythen? Duiken Astarte en Asjera naast elkaar op in de rollen van Ras Shamra?
Ter vergelijking: de noordse godin Gefion bijvoorbeeld. In cultus-prakttijken was zij niemand minder dan Freyja waarschijnlijk, maar in de Edda verschijnen zij als twee aparte personen. Of Frigga zelf. Zij en Freyja zijn waarschijnlijk ook een en dezelfde maar verschijnen -goddank - in de mythen als twee aparte karakters. Nu zou ik willen weten, is dit ook het geval met Asjera en Astarte?
Wie helpt mij?
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor els » do 22 feb , 2007 13:27

Tsja, nou wist ik dit ooit wel, maar ik ben het gewoon weer vergeten. Ik weet niet meer of ik de naam 'Astarte' nou wel of niet in de teksten van Rash Shamra tegen ben gekomen.

En helaas heb ik even computertroubles, dus mijn hele bibliotheek waarin het kan opzoeken staat op de ene computer, maar mijn internetverbinding op de andere...

Ik weet wel dat normaal wordt gezegd dat Ashera een godin was uit Ugarit, en dat ze later werd vereenzelvigd met Astarte, die dan Fenicisch zou zijn. Maar ik weet niet meer waarop dit wordt gebaseerd. De Ugaritische weergave van de naam Ashera zou zijn 'Athirat', dus voor mijn gevoel lijkt dat wel een beetje op Astarte.

Bovendien zou 'Astarte' de Griekse weergave zijn van de Fenicische vorm van haar naam, die iets is als Atthart (sorry, precieze weergave vergeten). Maar bovendien zou ook Aphrodite de Griekse weergave zijn van deze naam, zoals die naar Cyprus (Paphos) werd gebracht!

Helaas weet ik niet meer de teksten waarin Ashera voorkomt, maar hier is een site waar diverse vertalingen van de teksten uit Ugarit te vinden zijn.

http://www.geocities.com/SoHo/Lofts/2938/templetoc.html

(Scroll naar beneden, naar 'CANAANITE AND PHOENICIAN MYTHS'.)

En een faq met alle namen uit het Kanaänitische pantheon, op één lijn gegooid met Ugarit.

http://home.comcast.net/~chris.s/canaanite-faq.html

Als ik weer makkelijker in mijn andere computer kan, zoek ik het even op met CTRL-F, dat gaat sneller.

PS, mijn mening is dat Freija ook een verbastering is van de naam Aphrodite, dat zou ik wel eens willen achterhalen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Endymion » di 06 maart , 2007 20:58

Hey mensen,

Heb hier een fotootje. Mijn vriendin heeft me erop getipt.
http://members.tripod.com/~bugaev/gal07.html

Net de Fenisische god Baäl die samen met zijn minnaressen Anat en Astarte door zonnegodin Sjapat naar de onderwereld worden geleid.

Stamt uit een oude Sandal&Sword film met Hulk Lou Ferrigno. Hoort hier eigenlijk niet echt thuuis, maar ik vond het toeval te groot. Ik hoop dat dat eigenlijk mag, hier zomaar links te zetten.
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor Endymion » za 02 jun , 2007 9:42

Asjera en Astarte schijnen tot ongeveer de jaren dertig van de vorige eeuw als een en dezelfde godin zijn door te gaan. Men dacht dat "Asjera" (ook wel als "Ashera(h)" gespeld) de Semietische naam voor de vergriekste naam Astarte was. De namen Asjera en Astarte lijken nu niet meer op elkaar dan Astarte en Anat, maar Asjera's andere naam, Atirat, lijkt, zoals Els al stelde, veel op Astarte. Verwarring alom. Om verder te gaan, de geschriften die men aldus in Oegarit vond deden wetenschappers twijfelen dat Asjera en Astarte een en dezelfde zijn. En die twijfel schijnt tot vandaag voort te duren. In sommige boeken vind je hen als apart, in andere als een en dezelfde als van oudsher.
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor Endymion » za 02 jun , 2007 17:57

Nu heb ik de tekst van ras Shamra doorgenomen (bedankt voor de site-typ, Els :knipoog: ). Mja, Astarte en Asjera treden er inderdaad als twee verschillende godinnen in op. Astarte - onder de naam Atharthu - houdt samen met Anat Baäl ervan af, de gezanten van zeegod Yam te vermoorden (vgl. Hyop). Asjera (Atirat) is de zeegodin en echtgenote van hemelvader El die bij hem een goed woordje inlegt voor Baäl zodat deze zijn paleis op de berg Zaphon kan bouwen, terwijl Anats dreigementen niets uithaalden.
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor els » wo 06 jun , 2007 10:26

Ha, bedankt voor het speurwerk, Endymion. Nu je het zegt herinner ik me dit ooit gelezen te hebben. :o

Over Ashera had ik dit nog op mijn eigen site gezet:

Als haar metgezel wordt in Kanaän de stiergod El genoemd. Ze is een van de twee vrouwen uit een Oegaritische mythe van de -14e eeuw, die trouwen met de stiergod El. El slaat hen vanuit de verte gade als zij op een dag met haar begeleidster haar kleren wast in de zee, en vraagt hen of ze zijn dochters of zijn vrouw willen worden. Zij worden zijn vrouw. Na het heilig huwelijk tussen El de 'Stier' en Asjera als de 'heilige koe' baart zij zeventig kinderen, allen goden, waaronder de hemelse tweeling Sjaher (ook Sjar of Shachar), de ochtendster, en Sjalem of Shalim ('Vrede' of 'zonsondergang', de avondster). Zij bouwen een heiligdom in de woestein, waar ze gedurende acht jaar wonen. Asjera werd ook zelf geassocieerd met de planeet Venus. De vrouwen worden niet met name genoemd, maar uit de mythe waarin voor Baäl een huis wordt gebouwd wordt Asjera genoemd als moeder van zeventig kinderen.


Alles moet trouwens gereviseerd worden, als het kan met betere bronvermelding, maar ik moet eerst de technische structuur veranderen, want dit is niet erg werkzaam meer.

Hier staat ook dat Asjera wordt genoemd als 'heilige koe'. Ik zou nu zeggen dat hier toch een link is met de Egyptische Hathor, hoewel die link duidelijker is met Astarte, omdat Astarte met hetzelfde kapsel wordt afgebeeld als Hathor.

Er wordt ook nog gesproken van een briefwisseling tussen het Egyptische Amarna en Oegarit (Kanaänieten staat er, nou ja, bijbelse invloeden kennelijk), waarin Astarte en Ashera vaak worden verwisseld.

Over Astarte had ik dit genoteerd:

Astarte komt voor in de mythische teksten op kleitabletten uit het Syrische Ras Sjamra (Oegarit). In de Oegaritische mythologie speelde ze een kleine rol, als helpster van Anat en Baäl in de strijd tegen Mot en Yammoe.


Ik zie trouwens ook nog een link tussen Ashera en Hera, ook wat de naam betreft. Dat zou dus zeggen dat Hera en Aphrodite op dezelfde godin zijn terug te voeren. Wat Aphrodite betreft is dit bewezen aan de hand van een tweetalig tablet uit Cyprus. De f-klank ontstond doordat de Grieken dat thrt niet konden uitspreken. Misschien heeft dit ook iets te maken met die identificatie of verwarring tussen Ashera en Astarte.

Jammer eigenlijk dat hier zo weinig belangstelling voor is. Ik kan er alleen maar over speculeren, ik ben geen historicus of taalkundige. Maar de overeenkomsten spreken volgens mij voor zich, al weet ik niet welke conclusie ik eruit moet trekken.

Op mijn site staan voor Astarte en Ashera verschillende titels en functies, en dat ze in verschillende plaatsen worden vereerd. Ze komen dus heel verschillend over. Maar ik zou misschien toch eens achter alle bronnen aan moeten gaan, want misschien zijn die verschillen ook wel constructies achteraf, door mythologen die de verschillen wilden benadrukken. Zoiets gebeurde ook met Freija en Frigg, waarvan de mythologen benadrukken dat het twee hele verschillende godinnen zijn, terwijl volgens mij de overeenkomsten er vanaf druipen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Endymion » do 07 jun , 2007 9:50

Inderdaad, dat van Freyja en Frigga. (Dat ander ook hoor :knipoog: )... Mja je merkt gewoon dat Astarte en Asherah kriskras door elkaar gebruikt worden in teksten en mythenverklaringen. Hier zijn ze dan weer een en dezelfde, daar twee verschillende godinnen. Bovendien lijkt Astarte geen eigenleven te hebben!?! Ofwel krijgt ze alle macht en alle mythen van Asherah en is ze de grote oppergodin en koningin van de hemel, oftewel is ze de helpster van Anat oftewel een aspect van Anat. De Feniciërs zagen haar klaarblijkelijk liever als Baäls geliefde dan Anat, wat logisch is: Astarte was dan ook een Fenicische godin. De Fenicische variant van Asherah of Anat? Of een samensmelting van deze twee, zoals Atargatis een Syrische samenstelling is van Astarte en Anat? Verwarring alom, oei ik val in herhaling. Bwah, mij als hobby-mytholoog kwam het er vooral op aan of de twee in de mythologie een aparte rol speelden of en niet en deze vraag is dus even beantwoord. (Ze spelen een aparte rol)
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten

cron