Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Johannes de Doper

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Johannes de Doper

Berichtdoor casapapusilor » vr 22 jun , 2007 19:32

Twee jaar geleden heb ik het idee opgevat om een boek te gaan schrijven over een bijbels onderwerp. Voorlopig ben ik nog steeds bezig met het verzamelen van informatie. In verband daarmee ben ik op dit moment op zoek naar informatie over Johannes de Doper, vooral naar legendes, niet uit de bijbel afkomstige verhalen. op Johannes de Doper lijkende figuren uit andere geloven en kulturen, enz.

Roelie
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor els » za 23 jun , 2007 11:08

De eerste keer dat ik met Johannes de Doper werd geconfronteerd, was in het Zuiderzeemuseum. Ik weet niet zeker of het toen al het Zuiderzeemuseum was, het is al lang geleden, maar er waren in elk geval allemaal oude Noord-Hollandse interieurs en meubels te zien. Een typerend meubelstuk waren geschilderde kasten met dubbele deuren, waarop altijd het tafereel werd getoond waarop het hoofd van Johannes de Doper op een schotel werd aangetoond. Ik zal eens zoeken of daar op het web een afbeelding van kan vinden. Ik weet nog wel dat ik heel graag zo'n kast wilde hebben. Wel een beetje luguber, maar ja, als het een standaarditem uit bestaande interieurs was, dan kan ik er ook wel eentje neerzetten, vind ik.

Onderstaande had ik al eerder ergens geplaatst:

Johannes de Doper is ook binnen de islam een heilige, zijn hoofd wordt in de moskee van Damascus nu nog vereerd.

Die moskee was ooit een heiligdom gewijd aan Hadad, en later door de Romeinen veranderd in Jupiter-tempel. Daarna werd hier een kathedraal gebouwd, ttv het Byzantijnse Rijk door de keizer Theodosius, die hem wijdde aan Johannes de Doper. Met de komst van de islam veranderde de kerk geleidelijk aan in een moskee.

Deze pagina gaat over die moskee:

http://www.syriagate.com/Syria/about/ci ... mayyad.htm

Hij zou eerst aan Jupiter zijn gewijd, de keizer Theodosius wijdde hem aan Johannes de Dopter. Na de Arabische veroveringen bleef het een kathedraal. Toen er steeds minder christenen waren en steeds meer moslims, veranderde hij in een moskee.

Er is een altaar met het hoofd van Johannes. Volgens een legende was dit door Herodes naar Damascus gestuurd, zodat de Romeinen konden zien dat hij echt dood was. Volgens een ander verhaal vonden de Arabieren zijn hoofd intact toen ze de kerk vernietigden.

Ik heb nog gezocht naar een plaatje van het hoofd, maar het vooralsnog niet kunnen vinden.

op Johannes de Doper lijkende figuren uit andere geloven en kulturen


Judith sneed het hoofd van Holofernes af, misschien zie je daarin wel een gelijkenis. In het Nieuwe Testament werd Salome verantwoordelijk gehouden voor de onthoofding van Johannes de Doper.

http://en.wikipedia.org/wiki/Holofernes

Carotta (van de theorie dat Julius Caesar Jezus was) ziet Pompeius als model voor de bijbelse Johannes.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor casapapusilor » za 23 jun , 2007 16:02

Hallo Els,

Bedankt voor je reactie op Johannes de Doper. Dat van Johannes’s hoofd op de kasten wist ik al. Het afbeelden van bijbelse verhalen werd veel gedaan in de volksschilderkunst, en niet alleen in Nederland. Er moeten dan ook heel wat voorbeelden van zijn. Op het internet heb ik daarover weinig kunnen vinden tot nu toe. (zowel tekst als afbeeldingen) Ik herinner me nog wel dat ik - in de tijd dat je nog naar de bibliotheek ging om informatie over een onderwerp te zoeken – verschillende boeken over beschilderde meubelen en wanden gezien heb. Bijbelse taferelen komen in Nederland o.a. voor op Jisper, Assendelfter en Hindelooper meubelen.

JdD is altijd een van de meest populaire heiligen geweest. Zijn kluizenaarsschap en sobere levenswijze, zijn functie als wegbereider en zijn lugubere dood hebben altijd tot de verbeelding gesproken. Hij vormde een voorbeeld voor vele monniken, ontelbare kerken dragen zijn naam. Hij is beschermheilige van o.a. de veermannen, kleermakers en de ‘Knights Hospitallers (weet de ned. Naam even niet!) en schutspatroon van vele steden o.a. Florence.

Er bestaan talloze legenden waarin hij een rol speelt, o.a. de naamgeving van het St Janskruid.

Zijn geboortedag is in vele landen een feestdag, wat opmerkelijk is, want meestal wordt de sterfdag van heiligen herdacht. Binnen de antroposofie neemt het St Jansfeest een belangrijke plaats in onder de jaarfeesten. Er bestaat ook een nogal ingewikkelde theorie waarbij en twee Jezussen zouden zijn geweest en waarin JdD een belangrijke rol speelt.

Alleen al over zijn persoon, afgebeeld op schilderijen zou een boek te schrijven zijn. Naast de verschillende taferelen uit de bijbelverhalen, zijn er veel afbeeldingen van JdD die op andere gegevens gebaseerd moeten zijn of voortgekomen moeten zijn uit de fantasie van de schilder.
Zo zijn er afbeeldingen van de vlucht naar Egypte waarop Jezus en Johannes samen te zien zijn, schilderijen waaruit blijkt dat men JdD en zijn familie als directe bloedverwanten van Jezus afbeeldde en er onderlinge contacten tussen de jonge kinderen plaats vonden.

Vooral Maria met de twee kinderen was een geliefd onderwerp en is vooral in de renaissance te zien, zoals ‘De Madonna in de grot’van da Vinci. Van dit schilderij bestaan twee versies, een met-, en een zonder de attributen van JdD.

Je ziet, ik heb al aardig gespit, maar jammer genoeg kom ik veel opmerkingen tegen in de trant van: ‘Er bestaat een boek/verhaal/legende waarin verteld wordt……..’. Maar het eigenlijke verhaal is dan moeilijk te achterhalen. Daarom mijn vraag.

Roelie
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor els » zo 24 jun , 2007 22:56

Bedankt voor de samenvatting, Roelie, Johannes de Doper is toch wel wat meer dan alleen maar dat hoofd, zo te zien. :lach2:

Ik heb nog wat nagekeken, en zag dat hij nog een andere opvallende functie heeft, namelijk Jezus aanwijzen als de ware Messias of ware zoon van god of zo. Dat is een gegeven dat heel veel terugkomt, ik geloof dat het ook een thema is van de schilderijen die je noemde. Ik kwam dit thema ook tegen in een islamitisch boek, 'De Profeten' van Ibn Kathir (gebaseerd op overleveringen via de traditie). Ik wou het nog samenvatten, maar het ontbreekt me gewoon aan de tijd. Ik zal er toch morgen nog eens naar kijken, en anders geef ik even een link naar online hadiths, waar je zelf in kan zoeken. De islamitische naam is in elk geval Yahyah.

Ik heb hier ook nog wat leuke boekjes over volkscultuur, die al wat ouder zijn, zodat er ook wat aparte dingen in staan. In een supplement bij een oud Mozaïek van F.W. Drijver staan een paar minder bekende overleveringen. Er staat bijvoorbeeld iets in over dat Sint Jan beschermt tegen keelpijn, en Paulus Warnefried schreef voor hem een hymne als inlossing voor een belofte als hij zijn stem terug zou krijgen.
Verder iets over 'Sint Jans toverij', waarbij koeien minder melk zouden geven als ze gras eten dat met Sint Jan is geplukt.

Er staat ook een verwijzing in naar een oud-Germaanse sage, dat het sintjanskruid ontstond uit het bloed van Odin, die door een everzwijn gewond was. Dat doet wel heel erg denken aan een aantal Griekse mythen over dit thema, als eerste natuurlijk Odins 'naamgenoot' Adonis, die ook bloedde nadat hij door een ever werd aangevallen, en ook zijn bloed veranderde in bloemen.

Ik weet niet waarom Sint Jan hiermee zou worden geassocieerd, later eens verder lezen.

In een ander deel staat ook nog een opsomming over sintjansvuren, ondermeer dat het geboortefeest van Jezus in de plaats kwam van het winterse joelfeest, en sint Johannes Baptitsta, het midzomerfeest, nam de plaats in van een feest voor Baldur. Vandaar dat 'heidense gebruik' van het sintjansvuur.

Verder allerlei gebruiken in het volksgeloof. Zoals: sintjanskruid voor zonsopgang geplukt beschermt tegen de bliksem, en tegen branden en kwalen. En nog een handige tip, als je liefde van je man nodig hebt, moet je een notenblad geplukt met sintjansavond in zijn linkerschoen leggen tot aan de middag, en dan zal hij flink gaan presteren.

Nou ja, als je belangstelling hebt voor die boekjes zal ik morgen nog eens verder kijken, misschien lukt het wel om iets te scannen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 24 jun , 2007 22:59

PS, ik vond deze passage nog op mijn computer, hij komt van het internet, uit de overleveringen van Ibn Kathir, maar ik heb even geen zin om de URL op te zoeken omdat het al zo laat. Dus ik plak het er even in.

Prophet Yahya (John)

John's Childhood

John (pbuh) was born a stranger to the world of children who used to amuse themselves, as he was serious all the time. Most children took delight in torturing animals whereas, he was merciful to them. He fed the animals from his food until there was nothing left for him, and he just ate fruit or leaves of trees.

John loved reading since childhood. When he grew up, Allah the Exalted called upon him:


"O John! Hold fast to the Scripture (The Torah)." And We gave him wisdom while yet a child. (Ch 19:12 Quran).

John's Qualities


Allah guided him to read the Book of Jurisprudence closely; thus, he became the wisest and most knowledgeable man of that time. Therefore, Allah the Almighty endowed him with the faculties of passing judgments on people's affairs, interpreting the secrets of religion, guiding people to the right path, and warning them against the wrong one.

John reached maturity. His compassion for his parents, as well as for all people and all creatures, increased greatly. He called people to repent their sins.

There are quite a number of traditions told about John. Ibn Asaker related that one time his parents were looking for him and found him at the Jordan River. When they met him, they wept sorely, seeing his great devotion to Allah, Great and Majestic.

Ibn Wahb said that, according to Malik, grass was the food of John Ibn Zakariyah, and he wept sorely in fear of Allah. A chain of narrators reported that Idris Al Khawlawi said: "Shall I not tell you he who had the best food? It is John Ibn Zakariyah, who joined the beasts at dinner, fearing to mix with men."


Why John Always Wept


Ibn Mubarak stated that Wahb Ibn Al-Ward narrated that Zakariayah did not see his son for three days. He found him weeping inside a grave which he had dug and in which he resided. "My son, I have been searching for you, and you are dwelling in this grave weeping!" "O father, did you not tell me that between Paradise and Hell is only a span, and it will not be crossed except by tears of weepers?" He said to him: "Weep then, my son." Then they wept together.

Other narrations say that John (pbuh) said: "The dwellers of Paradise are sleepless out of the sweetness of Allah's bounty; that is why the faithful must be sleepless because of Allah's love in their hearts. How far between the two luxuries, how far between them?"

They say John wept so much that tears marked his cheeks.


John's Love of Nature


He found comfort in the open and never cared about food. He ate leaves, herbs, and sometimes locusts. He slept anywhere in the mountains or in holes in the ground. He sometimes would find a lion or a bear as he entered a cave, but being deeply absorbed in praising Allah, he never heeded them. The beasts easily recognized John as the prophet who cared for all the creatures, so they would leave the cave, bowing their heads.

John sometimes fed those beasts, out of mercy, from his food and was satisfied with prayers as food for his soul. He would spend the night crying and praising Allah for His blessings.

When John called people to worship Allah, he made them cry out of love and submission, arresting their hearts with the truthfulness of his words.

A conflict took place between John and the authorities at that time. A tyrant king, Herod Antipas, the ruler of Palestine, was in love with Salome, his brother's daughter. He was planning to marry his beautiful niece. The marriage was encouraged by her mother and by some of the learned men of Zion, either out of fear or to gain favor with the ruler.

On hearing the ruler's plan, John pronounced that such a marriage would be incestuous. He would not approve it under any circumstance, as it was against the Law of the Torah.


John's Cruel Death


John's pronouncement spread like wildfire. Salome was angry, for it was her ambition to rule the kingdom with her uncle. She plotted to achieve her aim. Dressing attractively, she sang and danced before her uncle. Her arousing Herod's lust. Embracing her, he offered to fulfill whatever she desired. At once she told him: "I would love to have the head of John, because he has defiled your honor and mine throughout the land. If you grant me this wish, I shall be very happy and will offer myself to you." Bewitched by her charm, he submitted to her monstrous request. John was executed and his head was brought to Salome. The cruel woman gloated with delight. But the death of Allah's beloved prophet was avenged. Not only she, but all the children of Israel were severely punished by invading armies which destroyed their kingdom.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor casapapusilor » ma 25 jun , 2007 20:11

Bedankt Els,
Precies wat ik zoek. Ga de boel ofline uitwerken en laat je wel weten als ik bijzondere dingen tegen kom.
Roelie
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor casapapusilor » ma 25 jun , 2007 21:43

Ben ik weer. mijn huiswerk klaar!

Een van de bijnamen van Johannes de Doper was ‘de Wegbereider’. De komst van deze wegbereider werd al in het oude testament aangekondigd. Aan die voorspelling danken we de spreekwoordelijke ‘roepende in de woestijn’. Zelf verklaart hij ook herhaaldelijk dat hij de weg bereidt voor degene die na hem komt. ‘Ik doop alleen in water, maar hij die na mij komt doopt in de Heilige Geest.’

In de kruidengeneeskunst werd en wordt heel veel gebruik gemaakt van St Janskruid. Er wordt zowel thee, tinctuur als olie van gemaakt. Een uitstekend massageolie voor rugpijn krijg je als je het kruid een paar weken in olijfolie laat trekken. Thee wordt ingezet bij o.a. keelklachten. St. Jan wordt met allerlei ‘keelzaken’geassocieerd omdat hem letterlijk de keel werd afgesneden.

De volgende gegevens had ik al in de kladversie voor mijn boek staan:

Oorspronkelijk heette dit kruid Balderkruid en dankte zijn naam aan een verhaal over de Germaanse zonnegod Balder. Nadat deze door Loki dodelijk verwond was, lieten de goden de plant uit zijn bloed ontspruiten. In de Germaanse mythologie werd het ook beschouwd als het bloed van Wodan die door een everzwijn gedood werd. Na de komst van het christendom kreeg het verhaal een christelijk tintje en werd het kruid omgedoopt in St Janskruid, en zou de plant ontstaan zijn uit een druppel bloed van Johannes de Doper. Salome doorboorde de tong van het afgehakte hoofd van Johannes omdat hij zo vaak commentaar geleverd had op het gedrag van haar hele familie.
Er zijn nog tal van andere legendes rond het kruid, die niet direct met Johannes te maken hebben, maar wel met het rode sap (bloed) dat de plant bevat. In de volksmond wordt het ook ‘Jaagt-den-duivel’genoemd omdat het kruid de duivel op de vlucht zou jagen. In Noord-Brabant wordt het kruid soms nog op deuren gehangen. Op andere plaatsen wordt het StJanskruid aan de vooravond van het feest van de Heilige Johannes de Doper verzameld en in huis opgehangen. In de middeleeuwen werd het gebruikt om ‘fuga daemonium’of ‘duivelsverjager’te bereiden. Al vanaf de tijd van de oude Grieken wordt het kruid gebruikt voor het bereiden van allerlei medicijnen. Het werd ook wel ‘Godsgenadekruid’genoemd en over de hele wereld gebruikt. In Engeland tegen waanzin, in Rusland tegen hondsdolheid en in Brazilië tegen slangenbeten.

De koran-versie van de geboorte van Johannes en Jezus vindt je in de 19de Soera: Marjam, direct aan het begin. Er zijn grappige verschillen en overeenkomsten tussen de koran en de bijbelversie van beide geboortes. Zo zijn bepaalde elementen uit de Koran niet in de bijbel te vinden, maar wel in de westerse schilderkunst en de legenden envolksvertelsels. Misschien zijn die wel met de kuistochten in de westerse landen terecht gekomen of tijdens de bezetting van zuid Europa door de Moren.

Nog even en mijn halve boek staat op internet!
Roelie
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor els » do 28 jun , 2007 10:07

casapapusilor schreef:Ben ik weer. mijn huiswerk klaar!


Zo, dat heb je vlug gedaan!! :klappen: Leuke verhalen, bedankt voor het weergeven hier.

Hier komt ook spuitelf. :D

Een van de bijnamen van Johannes de Doper was ‘de Wegbereider’.


Ik merkte inderdaad dat dat een hele belangrijke functie is. In 'de profeten' van Ibn Kathir staat er ook nog wat over. Ik heb een online versie opgezocht, helaas staat er een wat andere tekst in dan mijn versie, maar toch wel leuk.

http://www.islambasics.com/view.php?authID=70

Hier vind je een aantal boeken van Ibn Kathir. Hij baseert alles wat hij schrijft op de koran en hadithcollecties. Stories of the prophets staat er ook bij.

Je kan het helemaal downloaden in pdf. Je kan ook online lezen:

http://www.islambasics.com/view.php?bkID=85

Ik heb toch nog even in mijn versie gebladerd. Er staat bijvoorbeeld een passage in over hoe Maria en 'de vrouw van Zacharia' (in de islam is de naam van Elizabeth niet bekend) wandelde, en ze vertelden elkaar dat ze zwanger waren. Maria vertelde over haar 'onbevlekte ontvangenis'(die wel in de koran staat, hoewel hier wordt ontkend dat Jezus de zoon van god is). Vanwege deze wonderbaarlijke conceptie zei 'de vrouw van Zacharia' toen: 'Ik kan mijnongeboren baby (d.w.z. Johannes) zien, terwijl hij knielend buigt voor jouw ongeboren baby (Jezus).'

Hier staat nog een grappige verklaring achter over dat buigen: dat zou hier zijn bedoeld als onderwerping en eerbied. Maar oorspronkelijk zou het gewoon een vorm van begroeting zijn. De vader van Jozef en zijn broers bogen voor hem. Dit werd echter onwettig in de islam, zodat de buiging en de lofprijzing voor Allah de Verhevene ongeëvenaard zou zijn. [Moeilijk te citeren, maar dit is de toelichting bij het buigen.]

Die 'binnenbaarmoederlijke' erkenning van Jezus is wel een bekend motief, ook buiten de islam etc. Apollo begon bijvoorbeeld ook al te orakelen in de baarmoeder van zijn moeder.

Zo zijn bepaalde elementen uit de Koran niet in de bijbel te vinden, maar wel in de westerse schilderkunst en de legenden envolksvertelsels. Misschien zijn die wel met de kuistochten in de westerse landen terecht gekomen of tijdens de bezetting van zuid Europa door de Moren.


Het is een heel ander verhaal, stof voor een nieuwe topic, maar ik wou een keer een topic openen over het feit dat Europa pas door Karel de Grote werd gekerstend nádat de moslis uit Europa waren verjaagd. In 734 zijn ze tijdens de slag bij Poitier tegengehouden, Karel de Grote leefde wat later, en in de Karellegenden lees je heel wat over zijn strijd tegen de moslimveroveringen. En pas daarna ging Karel de Grote 'eenheid' brengen in Europa, met de christelijke godsdienst.
Lijkt mij interessant om het eens op die manier te bekijken.

Ik wil ook nog wel kijken of F.W. Drijver nog meer leuke weetjes over sint Jan vermeldt, maar dat moet even wachten.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Blasfemist » di 10 jul , 2007 23:23

Ook bij de Manicheers speelde Johannes de doper een grote rol:
http://www.lcc.cc/vkvisie/199902/mani.htm

"Het lijkt alsof de rollen van de Dode Zee zich ontvouwen. Onder onze ogen rijst de mysterieuze figuur van de Leraar der gerechtigheid op, die de onrechtvaardige leraar der duisternis bestrijdt. Vreemd is dat niet, want Mani, geboren op 14 april 216 in de Perzische residentie Seleukia-Ktesiphon uit een adellijk geslacht, kwam al zeer vroeg in aanraking met de doperssekte, waarvan zijn vader Pattak deel uitmaakte. Deze Elkesaieten gingen terug op een oud-Syrische doperssekte, waaraan ook de Mandeeën zijn ontsproten. In hun visie was Johannes de Doper de grote profeet. Uit het feit, dat de Doper een Esseen zou zijn geweest, kan met vrij grote waarschijnlijkheid worden afgeleid, dat er tussen de Essenen en de doperssekte van Mani's vader zeker enige verwantschap heeft bestaan.

Twaalf jaar was Mani, toen zijn beschermengel zich aan hem openbaarde. Later begreep Mani dat in hem de Heilige Geest werkzaam was. Deze ingrijpende gebeurtenis was van grote invloed op zijn verdere leven. Nieuwe inzichten brachten hem ertoe praktijk en leer van de dopersecte te hervormen. Deze eigenzinnige daad van de jonge knaap leidde eerst tot een splitsing in de gemeente en vervolgens tot een officiële breuk. Mani werd uitgestoten, maar zijn vader en twee leerlingen bleven hem trouw. Precies twaalf jaar na zijn eerste visioen drong het tot Mani door, dat hij een uitverkoren 'apostel van het Licht' was en dus in Gods opdracht handelde. Net 24 jaar oud begon de jonge man met de vorming van zijn godsdienst."
Blasfemist
 
Berichten: 44
Geregistreerd: ma 18 sep , 2006 20:19

Berichtdoor casapapusilor » wo 11 jul , 2007 19:32

Bedankt Blasfemist,

In die hoek was ik nog niet op zoek geweest, dus het opent weer een mogelijkheid johannes van een andere kant te bekijken. Het heeft me tot nu toe wel altijd verwonderd dat altijd aangenomen wordt dat alle volgelingen van Johannes automatisch over zouden gegaan naar Jezus. Zeker tot aan zijn dood had hij zijn eigen volgelingen.

Bovendien bewijzen jou gegevens weer eens dat er in de tijd van jezus veel meer sektes of groepen waren met aan het hoofd een leider die als profeet of als de messias werden gezien.

Roelie
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor els » za 14 jul , 2007 18:22

Roelie, ik kom er niet toe om de stukjes over sint Jan te scannen, want het is nogal een gedoe. Maar ik heb wel een noodoplossing, misschien werkt dat ook. Ik heb er foto's van gemaakt en een afbeelding geupload. Je kan kijken of je daar wat aan hebt, en ze dan opslaan op je eigen schijf. De bestanden nemen als jpg wel veel te veel ruimte in, dus ik laat ze niet op de server staan, als je ze wil moet je ze even opslaan.

Maar als je het leuk vindt, wil ik nog wel wat foto's maken, want dit gaat in elk geval wel heel snel. :lach2:

http://www.nissaba.nl/godinnen/p/sint_jan_1.jpg

http://www.nissaba.nl/godinnen/p/sint_jan_2.jpg

http://www.nissaba.nl/godinnen/p/sint_jan_3.jpg

Bij nr. 2 en 3 moet je misschien met het vergrootglas de afbeelding vergroten om het te kunnen lezen. Het zijn 2 pagina's naast elkaar, dus je moet ook nog wat scrollen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor casapapusilor » za 14 jul , 2007 19:00

Bedankt Els,

Alle informatie is welkom. het wordt echt steeds leuker, lijkt wel detectieve spelen, Miss Marple van de bijbel. Heb de site gecopieerd dus dat moet lukken.

Roelie
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor els » za 14 jul , 2007 21:23

Okee, dan maak ik morgen nog een paar foto's. :)
Het zijn ook wel grappige boekjes, ik zal morgen ook nog even de schrijver en zo erbij zetten.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 17 jul , 2007 10:27

Hier is de rest wat ik heb kunnen vinden. Wat de gegevens betreft:

De eerste drie (nr. 1 t/m 3) komen uit Mozaïek, een boekje van F.W. Drijver. Het is de derde druk, uit 1892. Uitgegeven door Noordhoff in Groningen.

Nummer 4, 5 en 6 komen uit een ander boekje van F.W. Drijver, met de titel Folklore. Ik kan geen jaartal vinden.
Uitgever: N.V. Amsterdamsche Boek- en Courantmaatschappij.

http://www.nissaba.nl/godinnen/p/sint_jan_4.jpg

http://www.nissaba.nl/godinnen/p/sint_jan_5.jpg

http://www.nissaba.nl/godinnen/p/sint_jan_6.jpg

Nr 7. komt uit het supplement van de derde druk van Mozaïek van Drijver. Hierbij staat het jaartal 1910.

http://www.nissaba.nl/godinnen/p/sint_jan_7.jpg

En de rest komt uit 'Ons eigen volk in het feestelijk jaar', van D.J. van der Ven. Uitgave J.H.Kok n.v. Kampen.
Ik kan geen jaar vinden, maar ik dacht dat het wat recenter was, hoewel het papier ook helemaal uit elkaar valt.

http://www.nissaba.nl/godinnen/p/sint_jan_8.jpg

http://www.nissaba.nl/godinnen/p/sint_jan_9.jpg


http://www.nissaba.nl/godinnen/p/sint_jan_10.jpg

http://www.nissaba.nl/godinnen/p/sint_jan_11.jpg
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 17 jul , 2007 10:30

Even rondsurfen en ik vond een vermelding over een uitgave van 'Ons eigen volk in het feestelijk jaar' uit 1942. Het klopt dat het inderdaad van dat heerlijke oorlogspapier is. Verklaart misschien ook dat 'eigen volk'. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 17 jul , 2007 10:45

Ik zocht ook nog naar het jaartal van Folklore van Drijver, en vond toen wel dit:

http://www.beleven.org/verhaal/de_sint_ ... e_in_laren

Vreemd genoeg zou het oorspronkelijke verhaal staan in 'Historie en Legenden' van Drijver, dat boek heb ik ook, maar dit verhaal kon ik niet vinden via de index. Zal toch nog eens kijken. Maar dit vind ik ook wel leuk, toch. Jammer dat die processie net achter de rug is, op 24 juni natuurlijk, anders kon ik eens een kijkje nemen. Hoewel, dit jaar zal het wel verregend zijn, door sint Jans eigen toedoen.

Hier is nog meer te vinden, en op die pagina staan nog meer links:

http://www.beleven.org/feest/sint_jan

Klein citaatje:

Met Sint Jan was het voor vrouwen mogelijk een vrijer te vinden. In de zeventiende eeuw was het gebruikelijk bloemen aan de huizen te hangen of boven de straat en 's avonds feest te vieren met elkaar. Jongens en meisjes trokken gearmd door het dorp of de buurt.
Volgens een ooggetuige uit 1606 werd er gedanst en zong men 'ijdelicke liedekens'. Wist de vrouw een man te strikken dan werd deze 'mijn Sint Jan' genoemd. Bredero dichtte over dit feest en liet Bouwen Langh-lijf vertellen over zijn ontmoeting met Sinnelijcke Nel van Gooswegen:

So haest als zij mijn sach,
So stong ick huer wel an
Want sij riep, int volle seltscip:
Dit is mijn eyghen Sint Jan.


Sinnelijcke Nel en Bouwen Langh-lijf. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Blasfemist » vr 20 jul , 2007 0:27

Mandaeans recognize several prophets, among whom John the Baptist (Mandaic Iahia Iuhana) is accorded a special status, higher than his role in Christianity and Islam. In contrast to common belief, Mandaeans do not consider John the Baptist to be the founder of their religion but merely revere him as one of their greatest teachers, tracing their beliefs back to Adam.

Mandaeans maintain that Jesus was a mšiha kdaba or "false messiah" who perverted the teachings entrusted to him by John.

Likewise, the Mandaeans believe that Abraham, Moses, and Muhammad were false prophets, but recognize other prophetic figures from the monotheistic traditions, such as Adam, his sons Hibil (Abel) and Šitil (Seth), and his grandson Anuš (Enosh), as well as Nuh (Noah), his son Sam (Shem), and his son Ram (Aram). The latter three they consider to be their direct ancestors.
Blasfemist
 
Berichten: 44
Geregistreerd: ma 18 sep , 2006 20:19

Berichtdoor casapapusilor » ma 15 okt , 2007 23:29

Al het gezoek naar gegevens over Johannes de Doper roept meer vragen op dan het beantwoordt. Uit de bijbel komt hij voornamelijk naar voren (even simpel samen gevat) als een maffe hippie die in de woestijn liep te schreeuwen dat iedereen koppie onder moest in de Jordaan om zich voor te bereiden op "hij die na mij komt".

Het is in mijn ogen volkomen onlogisch om dat als verklaring te geven voor het feit dat vele honderden op zijn geschreeuw afkwamen, zijn volgelingen werden en zich lieten dopen. Hij moet wel degelijk iets zinnigs te vertellen gehad hebben, want zelfs de koning scheen graag naar zijn woorden te luisteren.

Bovendien schijnen er tijdens de eerste eeuwen van onze jaartelling veel secten en richtingen binnen het christendom geweest te zijn die een belangrijke plaats inruimden voor Johannes de Doper en daarentegen Jezus als een valse profeet, of minder belangrijk zagen.

In de antroposofie bestaat een hele ingewikkelde redenering dat er twee 'Jezussen' zijn geweest, waarvan Johannes de Doper er één zou zijn geweest. Moet me daar nog eens in verdiepen.
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor Shayenne » vr 19 okt , 2007 13:58

Is er al aangestipt dat ook deTempeliers het "hoofd van Johannes de Doper" vereerden? Een gemummificeerd afgehakt hoofd, volgens Discovery History channel l.l. die gebruikt werd tijdens bepaalde inwijdings-ceremoniën/-rituelen der Tempeliers.
De Tempeliers geloofden heilig dat het om het hoofd van Johannes ging in hun hang naar (magische) artefacten en relikwieën.

Shayenne.
Shayenne
 
Berichten: 44
Geregistreerd: zo 19 nov , 2006 17:08

Berichtdoor Bileam Faustina » vr 21 mei , 2010 18:16

Je zal er wel niets meer aan hebben maar elders op Nisbanna kwam ik het volgende tegen;
In een laat-Babylonische mythe, daterend uit de derde eeuw v.o.j., wordt de visgod Oannes genoemd, die uit het water kwam om de mens beschaving bij te brengen. Oannes wordt geïdentificeerd met Jonas, en ook met Johannes de Doper. Oannes komt overeen met de Assyrische visgod Dagan. De stad Nineveh werd ontdekt vanwege de aanwezigheid van een berg met de naam Yunas (nebi Yunas), die volgens de legende het graf van Jonas zou bevatten. Niniveh is de stad van de visgodin Nanshe of Nina. Andere bronnen noemen Atargatis, die leefde aan de rivier de Eufraat. In deze rivier werd zij geboren uit een ei. Haar zoon-minnaar heette Ichtys (vis). Zij namen beide de gedaante aan van vissen, en in haar tempels bevonden zich heilige visvijvers.
Rondom Johannes bestaan erg veel ingewikkelde theorieën, welke niet veel verder uitgewerkt kunnen worden dan slechts wat suggesties. Zo wijst het idee dat hij een half jaar eerder dan Jezus geboren zou zijn op het idee dat hij de Maagd symboliseert en Jezus de Vissen. Zoals Johannes in verschillende Cathedralen overduidelijk als vrouw wordt weergegeven. Jezus had dan ook drie vrouwen in zijn gevolg Maria, Suzanna en Johanna. En met deze opmerking kunnen we een link suggereren naar Ianna. De moeder van Maria (de moeder van Jezus) heette Anna. Bij de besnijdenis van Jezus is er een profete Hanna aanwezig. En de moeder van Samuel heette ook Hanna. Een andere opmerkelijkheid is dat deze naam altijd optreed in combinatie met een wonderlijke geboorte en een zekere Eli. Johannes de Doper zou een reïncarnatie zijn geweest van de profeet Elia, de moeder van Johannes heette Elisabet en Hanna de moeder van Samuel gaat naar de priester Eli op het moment dat zijn priesterdom ten einde zal raken.
Nina. Ook NinA (Vrouw A) of Ninaa. Soemerische en Assyrische godin. Ze was dezelfde als Nansje. Haar naam werd later ook een naam voor Inanna en Ishtar. Mogelijk gaf zij haar naam aan de Assyrische hoofdstad Ninive, die in het Assyrisch ook wel werd gespeld als Nina, Ninue of Ninua.
De stad bevatte een gedeelte van de oude, Babylonische stad Lagash. In de stad Lagash was Nanshe de stadsgodin. Lagash werd op dezelfde manier gespeld als Nineveh. Het ideogram voor zowel Ninua als Lagash was dezelfde als het ideogram voor Nanshe; het wordt beschreven als een vis, ingesloten in het teken voor een huis of omheining. Dit zou een verwijzing naar de heilige visvijver kunnen zijn die aan Ishtar was gewijd. Vis kwam in Ninive overvloedig voor. Zowel de vis als het viswater waren gewijd aan de godin Nansje, die in de Soemerische tijd de belangrijkste godin was van Lagash.
Omdat het Semitische woord nunu of nun vis betekent, is de naam Nina wel als 'vis' geïnterpreteerd, maar deze naam dateert al van de Soemerische, dus voor-Semitische tijd. Niettemin werd ook de Soemerische Nina of Nanshe al gespeld met het ideogram voor vis. Nun is een andere naam voor Noach, van de bijbelse ark die de zondvloed overleeft. In Egypte is Nun het oerwater; zijn vrouwelijke tegenhanger is Noenet. In de stad Nineveh was Ishtar, de latere, Semitische vorm van Inanna, de centrale godin
.
Jozua degene waarvan de naam Jezus afstamt was de zoon van Nun en betekent dus vis.
In latere legendes, van het begin van onze jaartelling, wordt de semigodin Semiramis in verband gebracht met een Ninus, een mannelijke stichter van Ninive. De legendes over Semiramis herinneren aan de betekenis van de oude godin van Niniveh, die werd vereerd met zowel vis als duiven. Semiramis werd geassocieerd met duiven, haar moeder Derketo met vissen.
Bij de stad Ninive bevindt zich een beroemde berg, de nebi Yunus. De naam wordt tegenwoordig in verband gebracht met de profeet Jonas, die werd verslonden door een grote vis, en na drie dagen weer werd uitgespuugd. 'Jonas' betekent 'duif' en hij werd, net als Johannes, naar Nineve gestuurd om een nieuwe zondvloed te voorkomen. Het woord yunus wordt ook in verband gebracht met de yoni, waarmee in de Indiase godsdienst het vrouwelijk geslachtsdeel wordt aangeduid. De duif zelf heeft ook symbolische betekenis voor de vrouwelijke sekse, en wordt als zodanig ook geassocieerd met de liefdesgodinnen Aphrodite en Venus. Venus wordt overigens ook vaak begeleid door (mannelijke) tritons, wezens die net als Semiramis' moeder Derketo half mens en half vis zijn.

De duif komt als symbool voor in het verhaal van Noach en is ook de gedaante waarin de heilige geest op Jezus neerdaalt op het moment dat hij door Johannes gedoopt wordt.
Voor nog enkele inzichten over de Koningin van de Nacht, een YouTube filmpje.[url]
http://www.youtube.com/watch?v=1ohzOJMvAWY[/url]

Nog een enkele opmerking betreffende het bovenstaande filmpje. Columbus is met drie schepen vertrokken, de Santa Maria, de Nina en de Pinta.

Pinta is een zeldzame infectieziekte (treponematose) die voorkomt in Centraal-Amerika. Pinta wordt veroorzaakt door een infectie met Treponema carateum, dat morfologisch en serologisch ononderscheidbaar is van de veroorzaker van syfilis. Anders dan syfilis wordt pinta overgedragen via niet-seksueel huidcontact veelal door kinderen die onder slechte hygiënische omstandigheden leven.

Santa Maria verwijst natuurlijk naar de Koningin van de Hemel en is tijdens de KERST van 1492 vergaan.

De Niña werd gebouwd in 1491 in Moguer en heette eigenlijk Santa Clara. De naam waaronder het schip bekend is geworden is waarschijnlijk een humoristische verwijzing naar de eigenaar Juan Niño, die ook aanwezig was bij de reis waarop Columbus Amerika ontdekte. Alleen betekent Juan natuurlijk Johannes en Nino is Spaans voor kerstkindje.
Bileam Faustina
 
Berichten: 7
Geregistreerd: do 11 okt , 2007 20:44


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron