Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Nehellenia krijgt een tempel op Colijnsplaat

Over Grieken, Romeinen, Kelten, Germanen, Noorse goden, Nederland etc.

Nehellenia krijgt een tempel op Colijnsplaat

Berichtdoor els » za 13 aug , 2005 11:13

Een grappig idee, maar ook een interessant artikel hierover in de Trouw.

[url=http://www.trouw.nl/religieenfilosofie/artikelen/1123823412794.html]http://www.trouw.nl/religieenfilosofie/artikelen/
1123823412794.html[/url]

Tempeltje / Zeeuwse godin weer thuis
door Koert van der Velde
2005-08-13

Meer dan tweeduizend jaar geleden was de Zeeuwse godin Nehalennia of Neeltje Jans een begrip langs de grote rivieren en de Noordzeekust. Na vele eeuwen te zijn vergeten, krijgt Neeltje Jans op Colijnsplaat weer een onderkomen. Morgen opent de Zeeuwse commissaris van de koningin een nieuwe tempel met een traditioneel religieus ritueel. Is Nehalennia écht helemaal dood?


De namaaktempel aan de jachthaven moet vooral toeristen lokken die naast watersporten ook graag iets cultureels doen. Maar de inwoners van Colijnsplaat, gemeente Noord-Beveland, hebben er gul geld voor op tafel gelegd.

„Het mysterie erachter trekt”, zegt Arianne Jansen van de stichting, die de tempel heeft gebouwd, met een flinke zak geld uit Brussel en de handen van vele vrijwilligers. ,,Vlak voor de kust van Colijnsplaat lag immers de verzonken stad Ganuenta, een belangrijk handelscentrum aan het begin van de jaartelling. En vlak buiten Ganuenta heeft de tempel van de godin Nehalennia gestaan.”

Een echt altaar in een vitrine, en de echte oude Romeinse plavuizen die in de vloer zijn verwerkt, moeten de verbeelding in dit ’educatief centrum’ prikkelen. De musealisering van de religie is compleet met een authentiek ritueel, dat commissaris van de koningin Van Gelder ter gelegenheid van de opening vandaag zal voltrekken, samen met een acteur die Nehalenniapriester speelt.

Zoals ooit een Romeinse consul of keizer onder toeziend oog van een priester de rechterhand op de deurpost hield en een gebed uitsprak, of een plengoffer van wijn op de drempel sprenkelde toen hij de inmiddels in het water verdwenen tempel van Nehalennia vlak buiten Colijnsplaat opende.

Monty Hansen, die de priesterrol speelt, vertelt dat de commissaris wel met het spel wil meedoen, maar tot op zekere hoogte. „Met het uitspreken van een gebed aan Nehalennia moeten we anno 2005 uitkijken. Sommige christenen hebben daar moeite mee in dit gebied.” In het kantoor van de commissaris wordt nog overleg. De woordvoerder van de stichting wil de uitkomst geheim houden, en spreekt van ’een verrassing voor het publiek ’.

Het rituele gedrag van de commissaris ligt niet alleen gevoelig vanwege lange christen-tenen.

In het vaarwater van de musealisering van de Nehalenniacultus vindt ook een bescheiden ’religiosering’ plaats en daar kan de commissaris zich evenmin mee identificeren.

Hansen bijvoorbeeld, die sinds zes jaar als vrijwilliger in attractiepark Archeon Nehalennia-priester speelt, noemt het brengen van offers, ’voor tien procent religieus’. In de zomervakanties is offers brengen daar zijn dagelijkse werk. Af en toe doet hij er een offer op een bruiloft bij. Hij noemt een offer ,,een educatief-historisch toneelstukje, zonder er verder iets dieps bij te voelen. Gewoon gezellig mijn hobby uitoefenen.”

Maar dat is de ene kant van het verhaal. ,,Als je me vraagt: ’geloof jij in die godin?’ dan zeg ik nee. Maar als je me vraagt: ’Kun je het ook doen in een biertent?’ dan zeg ik ook nee. Het moet met respect gebeuren.” En al voelt hij niets ’dieps’, „voor tien procent heb ik er wel een religieus gevoel bij, en dat houd ik in ere”, zegt hij. „Ik neem alle oude voorschriften van de Romeinse tempeldienst in acht, doe alles op de juiste manier. Ik ben religieus bezig, zoals ik op 5 december met Sinterklaas bezig ben: ik speel hem, en toch is het geen spelletje.”

Sommige bezoekers hebben ook religieuze gevoelens bij de toneelstukjes die hij opvoert, zegt Hansen. Hij doet dan ook meer dan offers brengen aan Nehalennia. ,,Ik trok eens een orakel voor een vrouw die een naam zocht voor haar bedrijfje. Ik trok alleen maar kaarten over dood en zo. Dus ik zeg: ’Mevrouw, ik weet het niet hoor, hoe het verder moet met die winkel van u’. Bleek ze een winkel in begrafenisartikelen te hebben.”

Nog meer procenten religieuzer is de fluitist Jules Bitter. Bitter heeft enkele CD’s gemaakt waarin Nehalennia centraal staat, en hij zal vandaag fluit spelen bij de opening van de tempel. ,,Een vrouwelijke zeegodin past mij als Zeeuw meer dan de vadergod van een woestijnvolk.”

Bitter noemt de hond die Nehalennia vaak vergezeld op altaarafbeeldingen ’een Keltische totem’, en wijst op de appels, zeesterren, de maan en het brood als Nehalennia’s bekende symbolen. ,,We hebben religieuze symbolen nodig in het leven. Nehalennia kan ons het gevoel van veiligheid en bescherming geven.” Volgens Bitter heeft Nehalennia een belangrijke rol te spelen in onze tegenwoordige cultuur. Hij zegt veel over de godin gelezen te hebben en zo tot een persoonlijke interpretatie te zijn gekomen.

„De dragende, voedende kracht waar zij voor staat, kan een tegenwicht zijn voor de mannelijke op efficiëncy gerichte rechtlijnigheid.” De tempel in Colijnsplaat kan daarbij helpen, hoopt hij. „Het zou mooi zijn als mensen via die tempel in contact komen met de vrouw in zichzelf en rust vinden, al zal die in de zomer, wanneer Colijnsplaats wordt overspoeld door toeristen uit binnen- en buitenland ver te zoeken zijn.”

Danseres Anneke Wittermans gaat nog verder in de religiosering van de gemusealiseerde zeegodin. Ze zal bij de opening van de tempel vandaag haar ’Nehalennia dans’ opvoeren en zo deze godin eren. Nehalennia is voor haar ’zowel mysterie als realiteit’, waarmee zij al dansend in contact probeert te treden, zegt ze. De stenen tempel is voor haar geen potentiële cultusplek om met de godin in contact te treden. Liever danst zij op het strand ’aan de voeten’ van de zeegodin, al doet de plek er uiteindelijk niet toe. „Het lichaam is als een tempel voor mij. De godin zit in jezelf. Je kunt haar eren met zang en dans. Dat werkt helend.”

Nehalennia verdient bekendheid en erkenning, vindt Wittermans. ,,Door ons erfgoed in ere te herstellen en Nehalennia te gedenken kunnen we van haar leren.” Aan stof voor verder fantaseren geen gebrek. Zo put zij uit een pseudowetenschappelijke traditie die Zeeland als plek aanwijst waar Homerus’ Ilias en Odyssee zich in werkelijkheid zouden hebben afgespeeld. De vrouwelijke priesters, die er volgens haar wellicht ooit de tempeldienst deden, zijn met het christendom vervangen door celibataire mannen. En daarmee is volgens haar een religieuze, met de kern van het bestaan samenhangende vrouwenwijsheid verloren gegaan. „De Keltische Nehalennia belichaamt een cultuur, die we vergeten zijn, maar die een wijsheid tot uitdrukking brengt waar ook wij eenentwintigste eeuwers ons voordeel mee zouden kunnen doen.”

,,Westerse vrouwen hebben misschien wel een grote mond, maar in feite hebben ze weinig zelfvertrouwen. Het preutse van vroeger is omgeslagen in het ’zet de boel maar open’. Westerse vrouwen hebben zodoende weinig eigenwaarde, stralen weinig waardigheid uit. De van oorsprong Keltische Nehalennia staat voor de oervrouw met een krachtige persoonlijkheid, een type dat door het masculine christendom om zeep is gebracht.”

Het christendom heeft godinnen als Neeltje Jans met Maria laten samensmelten, maar daarmee heeft Wittermans nooit uit de voeten gekunt, zegt ze. ,,Maria als maagd die een kind krijgt, daarmee kan ik als vrouw me toch niet identificeren? Nehalennia heeft niet zulke contradicties, ontleent geen status aan haar maagdzijn of het moederschap.”

De opening van de replica van de Nehalenniatempel noemt Wittermans ’een geweldige stap’ in een mogelijke revival van de godin. Volgens haar is het een kwestie van tijd dat de eerste wicca en andere ’ heidenen’ de tempel van Neeltje Jans zullen ontdekken als cultusplaats. Voorlichter Arianne Jansen van de tempel kan daar echter kort over zijn: ,,Dat staan wij niet toe.” De tempel zal ook bijna altijd gesloten zijn, nieuwsgierigen wordt alleen door een grote glazen deur een blik op Nehalennia gegund.

De Vlissingense handelaar in wereldmuziek en esoterische parafernalia Henk Postma heeft zijn bedenkingen bij het tempelproject. Hij is al jaren fan van Nehalennia en heeft ook een altaar voor haar opgericht in zijn winkel.

Hij noemt de tempelreplica een ’gemiste kans’. „Er is behoefte aan een plek van rust en bezinning rond de godin, en die tempel had dat kunnen bieden. Van heinde en ver waren er dan belangstellenden naar Colijnsplaat afgereisd. Een nieuw pelgrimsoord voor de oude zeegodin had Colijnsplaat wereldwijd op de kaart kunnen zetten. Maar er zit geen visie achter, alleen een zak geld. Het liefst zouden ze er een eftelingachtige plek van maken. Zo wordt Nehalennia al aan ’Zoutbaard’ gekoppeld, een fantasiefiguur uit een nabijgelegen pretpark, in de hoop op commercieel succes. Maar Nehalennia zal zo’n succes niet toestaan. Zij zal er voor zorgen dat het project niet in de golven maar op een eigentijdse manier tenondergaat: in een financiële ramp.”
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 13 aug , 2005 11:28

Anneke Wittermans schreef:Westerse vrouwen hebben zodoende weinig eigenwaarde, stralen weinig waardigheid uit.


Pardon? Gaan ook de vrouwelijke reli's meedoen aan het demoniseren van westerse vrouwen? Maar daar hebben we de patriarchale godsdiensten toch al voor? :eek:

De Vlissingense handelaar in wereldmuziek en esoterische parafernalia Henk Postma heeft zijn bedenkingen bij het tempelproject. Hij is al jaren fan van Nehalennia en heeft ook een altaar voor haar opgericht in zijn winkel.

Hij noemt de tempelreplica een ’gemiste kans’. „Er is behoefte aan een plek van rust en bezinning rond de godin, en die tempel had dat kunnen bieden. Van heinde en ver waren er dan belangstellenden naar Colijnsplaat afgereisd. Een nieuw pelgrimsoord voor de oude zeegodin had Colijnsplaat wereldwijd op de kaart kunnen zetten. Maar er zit geen visie achter, alleen een zak geld.


Ik ben benieuwd wat voor mensen erop af komen. Ik begrijp dat het ook een soort aandacht is voor de historische rituelen, en dat het dus wel te maken heeft met hoe deze godsdienst mogelijk werd beoefend. Dat is natuurlijk iets anders dan waar mensen nu behoefte aan hebben.
Misschien heeft die Henk Postma wel gelijk, en is het maar een pseudo-imitatie van de echte Romeinse rituelen in Efteling-stijl, alleen maar bedoeld als toeristisch pretpark.

Als ik nog eens in die contreien kom, zal ik er in elk geval zeker langsgaan. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor calimero_a » za 13 aug , 2005 19:33

Volgens haar is het een kwestie van tijd dat de eerste wicca en andere ’ heidenen’ de tempel van Neeltje Jans zullen ontdekken als cultusplaats. Voorlichter Arianne Jansen van de tempel kan daar echter kort over zijn: ,,Dat staan wij niet toe.”


Wat voor boodschap geef je dan als je zoiets zegt: dat staan wij niet toe?? Waar is het dan voor?? Je mag kijken, maar er niks bij voelen??

De tempel zal ook bijna altijd gesloten zijn, nieuwsgierigen wordt alleen door een grote glazen deur een blik op Nehalennia gegund.


Het is toch allemaal namaak, waarom dan vanachter een glazen deur?? Waarom niet dichterbij? Zijn ze zo bang van de 'moderne heidenen'??

de commissaris wel met het spel wil meedoen, maar tot op zekere hoogte. „Met het uitspreken van een gebed aan Nehalennia moeten we anno 2005 uitkijken. Sommige christenen hebben daar moeite mee in dit gebied.”


???????????? En gaat het alleen om de christenen?? En de moslims dan die zich niet prettig voelen bij het christelijke gebed op prinsjesdag?? Of de boeddhisten, die zich niet prettig voelen met al die slagerijen in het straatbeeld?? Of de hindoes met al die kistkalveren?? Of de... (vul zelf nog maar meer voorbeelden in)

Hoe zit het dan met de gekwetste gevoelens van alle pagans, heksen, wicca, etc??? Want hun religie (en de mijne dus ook), wordt hier gebruikt om geld te verdienen. Als je serieus je religie wilt beoefenen:

DAT STAAN WIJ NIET TOE!


oftewel: aaarrrrrrgggghhhh!!!

gefrustreerde cal
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor els » za 13 aug , 2005 20:11

Het viel mij ook al op dat er nogal wat christelijke reserve werd genoemd in het stuk, want uiteindelijk komt het wel uit de Trouw.

calimero_a schreef:Hoe zit het dan met de gekwetste gevoelens van alle pagans, heksen, wicca, etc??? Want hun religie (en de mijne dus ook), wordt hier gebruikt om geld te verdienen.


Misschien moeten ze iets lenen van de strategie van die Arianne Jansen (van welke stichting is ze nou?).

„Het mysterie erachter trekt”, zegt Arianne Jansen van de stichting, die de tempel heeft gebouwd, met een flinke zak geld uit Brussel en de handen van vele vrijwilligers.


Een flinke zak met geld... met geld kun je heel wat initiëren. Geld uit Brussel nog wel. :eek: Misschien moeten die 'pagans', 'heidenen' etc. ook gezamenlijk achter de geldschieters aangaan. Bijvoorbeeld ook eens in Brussel de geldpot aanspreken, of anderen opporren, een lapje grond kopen, en hier iets van de grond brengen. Het lijkt mij wel een leuk initiatief, al ben ik zelf niet religieus.

Met die vrijwilligers zal het wel goed zitten, al moet je er misschien wel achteraan om ze te vinden en bij elkaar te brengen. Als je maar geld hebt en wat ideeën.

Ik vraag me af wat voor motivering Arianne Jansen heeft gegeven om dat geld los te krijgen. Dat zal wel niet met godsdienstbeoefening te maken hebben gehad, misschien met het bewaren van geschiedenis of cultuur.

Quote:
DAT STAAN WIJ NIET TOE!


oftewel: aaarrrrrrgggghhhh!!!

gefrustreerde cal


:lol:

Gewoon niet naar luisteren. Ik denk dat je zelf initiatief moet nemen en met mensen samen moet werken. Ik denk niet dat je veel tegenwerking zal krijgen, hooguit wat gemor en gesputter uit sommige hoekjes. :p
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Neeltje Jans

Berichtdoor willy » zo 14 aug , 2005 17:31

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » zo 14 aug , 2005 17:33

Nehalennia1

Afbeelding
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » zo 14 aug , 2005 17:36

Nehalennia2

Afbeelding
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Nehannelia

Berichtdoor willy » zo 14 aug , 2005 18:12

Nehalennia3

http://www.livius.org/man-md/matronae/matronae.html

Nehalennia4

Afbeelding

Altaar van Nehalennia

Circa 200 n.Chr., kalksteen, 76 cm h, Colijnsplaat (Oosterschelde)
In 1970 trof een visser bij het vissen in de Oosterschelde, nabij Colijnsplaat, enkele stenen brokstukken in zijn netten aan.
Het bleken delen van wij-altaren voor de inheems-Romeinse godin Nehalennia te zijn.
Een uitgebreid onderzoek volgde, waarbij circa 200 (delen van) altaren opgevist werden.
Er moet op deze plek ook een tempel hebben gestaan, die in de loop der tijd door het water is verzwolgen.
Nehalennia is een vruchtbaarheidsgodin en de beschermvrouwe van huis en haard.
Ze is ook de beschermvrouwe van zeelieden.
Dit altaar toont de godin staande met haar linkervoet op de voorsteven van een schip.
Ze houdt een mand met vruchten vast.
Aan haar rechterzijde zit een hond.
De inscriptie luidt: 'Aan de godin Nehalennia heeft Vegisonius Martinus, burger uit het land der Sequani en schipper, zijn gelofte ingelost, gaarne en met reden'.
De Sequani woonden rond de Franse stad Besançon.
Deze Gallische schipper voerde blijkbaar handel met deze streken.

Afbeelding

http://www.geheugenvannederland.nl/tent ... toon6.html
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » ma 15 aug , 2005 13:00

Dat zijn mooie scherpe afbeeldingen van die votiefbeelden. :lach2:

Hier is ook nog even een werkende link naar het artikel op de Vrije Domburger: :knipoog:

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

NEHALENNIA

Berichtdoor RoyJava » di 27 sep , 2005 19:59

Hallo allemaal,...

Heb onlangs een kleine tentoonstelling gehouden in Lochem ...



Daar werd een speciale ceremoniële rite gehouden door vrouwen van Glastonbury. Deze rite was gewijd aan de Zeeuwse Zeegodin Nehalennia, uitgevoerd geheel in stijl. Heel bijzonder om mee te maken, vooral daar er een mandala rite plaats vond, met bepaalde kleuren voor elke windrichting (8). Een andere rite was reeds gehouden bij Domburg in Februari en meest merkwaardige eraan was dat het regende vanaf die dag (Donderdag 30 Juni j.l.). Tot ver in Augustus :vakantie:

Groet Roy

RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » di 27 sep , 2005 23:35

Heb je dat ook al gedaan!! Je hebt wel veel energie zeg!! :shock:

Maar wel leuk, moet ik zeggen. Nehallennia wordt wel een geweldige 'hype', lijkt het.
Ik kreeg net ook nog een mail in m'n box, met de volgende link:



(Bedankt he Simon!)
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor calimero_a » wo 28 sep , 2005 12:57

hoi Roy,

was dat bij Attanor vraag ik mij dan af?? (in Lochem)

Cali
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor RoyJava » wo 28 sep , 2005 20:59

Ja Cali,... dat was idd in Athanor, Lochem.
Er waren 2 kunstenaars met kunstwerken, waarvan ééntje de mijne waren (over de Javaanse Zuidzee Godin).

Els, er is een Nehalennia-hotel zelfs. Heb jaren gelee de expositie in Middelburg gezien, en was best onder de indruk van de bewaarde schrijntjes met opschriften. Het meeste indruk was een driehoekig "ding" dat het linkerschouderblad van een potvis of bruinvis zou zijn.

Deze werd ooit aan Nehalennia gewijd, een overeenkomstig ritueel dat ook oa. Athene ten deel viel. De vertelling hierover is gewoonweg indrukwekkend, zoals de herinnering aan een natuurgebeuren (hier dus van 2 bruin- of potvissen die aan het paren zijn langs de kust i/d buurt van een riviermonding ...). Kan me daar iets bij voorstellen, zoals vele touristen jaarlijks de enorme orka's willen zien die in de Moonbay van Puerto Vallarta aan het vrijen zijn ... :verliefd:

groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor willy » wo 16 aug , 2006 15:32

Afbeelding

Nehalennia (Rijksmuseum van Oudheden, Leiden)

The most remarkable aspect of this cult is the endless variety of (Celtic, Latin and Germanic) names. For example, we know that there were Alaferhuic mothers, Cartovallensic, Rumaneheic and Vatviaic-Nersihenic mothers. These names are believed to be topographical and may refer to springs, but this is an invalid argument, because the ancient topographical names are almost all unknown. Other names describe qualities of the mothers, like the Matres Paternae ('fatherly mothers' or 'ancestral mothers'). Some triplets seem to have limited their activities to one single ethnic unit, like the Hamavehic and the Hiannanefatic mothers of the Chamavi and Cananefates - both living in the country that is now called The Netherlands. The shrine of the Aufanian mothers was at Bonn.

Nehalennia

Nehalennia: ancient goddess, venerated in the Roman age at the mouth of the river Scheldt.

Nehalennia is known from more than 160 votive altars, which were almost all discovered in the Dutch province of Zeeland. (Two altars were discovered in Cologne, the capital of Germania Inferior.) All of them can be dated to the second and early third centuries CE. Most pieces show a young female figure, sitting on a throne in an apse between two columns, holding a basket of apples on her lap. Nearly always, there is a wolf dog at her side. In some cases, the fruit basket is replaced by something that looks like loaves of bread; in other cases, we can see the woman standing next to a ship or a prow.

Several inscriptions inform us that the votive altar was placed to show gratitude for a safe passage across the North Sea, and we may assume that other altars were dedicated for the same reason. (Of course, this does not mean that all pieces were erected after a safe passage.) An example of a typical inscription:

To the goddess Nehalennia,
on account of goods duly kept safe,
Marcus Secundinius Silvanus,
trader in pottery with Britain,
fulfilled his vow willingly and deservedly.

We happen to know that this Secundinius lived in Cologne, where several other inscriptions were found, all testifying to the existence of a wholesale trade in ceramics.

The Dutch altars were discovered at two places: in 1647 near Domburg on the island of Walcheren, and between 1970 and 1974 in sea north of Colijnsplaat (Noord-Beveland). Of the Domburg group only two pieces remain, because many were destroyed during a fire in 1848; the Colijnsplaat group contains 122 altars.

It may seem strange that the Colijnsplaat altars were discovered in the sea, but it must be noted that the Zeeland archipelago did not exist in the Roman age. In those days, the river Scheldt had its estuary north of Colijnsplaat, and modern archaeologists assume that the altars at Domburg and Colijnsplaat were part of two sanctuaries, which belonged to the Frisiavones, the tribe that lived in ancient Zeeland. Colijnsplaat may or may not be identical to their capital Ganuenta.

Only two altars can be dated exactly. The oldest mentions the consuls Lucius Marius Maximus Perpetuus Aurelianus and Lucius Roscius Aelianus Paculius Salvius Julianus (223 CE); the other was made during the consulate of Marcus Nummius Senecio Albinus and Marcus Laelius Maximus Aemilianus, four years later.

However, the cult of Nehalennia was much older. This can be deduced from the name of the goddess, which is neither Celtic nor Germanic. Since the ancient original population of the Netherlands and Belgium spoke a conservative Indo-European language that became germanized after 100 BCE, we must assume that Nehalennia was already venerated in the second century BCE. Had it been younger, we would have expected a Germanic name.

Only a part of the cult can be reconstructed. During a tempest, the goddess was invoked by sailors, who promised her a votive altar when she would save them. After the rescue, the captain bought an expensive piece of imported natural stone (the Low Countries have no stone quarries), ordered a mason to cut out the prescribed formula and erected the monument near the sanctuary.

It looks as if the sailors made some sort of bargain with the goddess ('I give this to you if you give that to me', or, in juridical Latin, do ut des), but that is too easy a conclusion. Because the votive stones are our only evidence, we simply do not know if and what kind of sacrifices were prescribed, whether processions were necessary, what sort of behavior was expected from the saved. We do not and can not know what these altars meant in the whole of cultic practices. (If you find 160 statues of the Virgin Mary, you do not know anything about Catholicism.)

The interpretation of the reliefs is extremely difficult, but one thing is almost certain. Since the woman is depicted in an apse, a place that was normally reserved to the gods, we may assume that she is the goddess (and not a priestess or a mermaid). However, it is not possible to establish whether she protects or tramples the ship near her foot, and we are therefore left with the question whether she caused the tempest or its silencing. (The fact that the sculptors depicted ships not wrecks suggests the latter, but we can not force this argument.) The meaning of the fruits is a mystery too: are we to think of the 'apple country' Avalon that is known from Celtic sources as some sort of heaven, or is it a reference to the transience of life? And what to think of the dog? Is it a protective animal, or is it one of the threatening 'dogs of the sea' mentioned in the description of the North Sea by the Roman author Albinovanus Pedo? Again, we do and can not know.

Perhaps it is possible to make a link to the Matronae or Matres, a group of three female figures -perhaps goddesses, perhaps fairies- that was commonly venerated in the Rhineland. An even closer parallel is the iconography of the death goddess Herecura, whose cult spread from the Adriatic Sea to Germania Superior. Representations of these deities resemble Nehalennia, but on the other hand: a similar image is not a similar goddess (cf. Saint George and Saint Demetrius, who are iconographically identical but completely different saints). It is also tempting to link the votive altars from Zeeland to a remark by the Roman author Tacitus (Germania 9) that a part of the Germanic tribe of the Suebians venerated a goddess like Isis, who was depicted with a ship's prow. However, the Frisiavones were no Suebians.

One remarkable aspect is that the texts are written in Latin, on stones that had to be imported. The native population, however, appears to have spoken a native, pre-Celtic and pre-Germanic language that had become germanized. It is possible that they had learned themselves Latin; it is also possible that she was worshipped by non-natives; and it is possible that Nehallenia's devotees were natives who, for this occasion, wanted to make a good impression and used Latin.

The cult of Nehalennia came to an end in the third century, when the sea destroyed the sanctuary.

Literature
A. Hondius-Crone, The temple of Nehalennia at Domburg, 1955 Amsterdam
Jona Lendering, De randen van de aarde. De Romeinen tussen Schelde en Eems, 2000 Amsterdam, pages 164-168
L.P. Louwe Kooymans, Deae Nehalenniae. Gids bij de tentoonstelling, 1971 Leiden
P. Stuart and J.E. Bogaers, Nehalennia. Römische Steindenkmäler aus der Oosterschelde bei Colijnsplaat, 2001 Leiden

Museums
Votive altars can be seen in the Zeeuws Museum (Abdij 3 in Middelburg, Netherlands) and in the Rijksmuseum van Oudheden (Rapenburg 28 in Leiden, Netherlands). The altars in Cologne were destroyed during the Second World War.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Thunarkind » vr 08 sep , 2006 14:58

Monty Hansen, die de priesterrol speelt, vertelt dat de commissaris wel met het spel wil meedoen, maar tot op zekere hoogte. „Met het uitspreken van een gebed aan Nehalennia moeten we anno 2005 uitkijken. Sommige christenen hebben daar moeite mee in dit gebied.” In het kantoor van de commissaris wordt nog overleg. De woordvoerder van de stichting wil de uitkomst geheim houden, en spreekt van ’een verrassing voor het publiek ’.

Het rituele gedrag van de commissaris ligt niet alleen gevoelig vanwege lange christen-tenen.

In het vaarwater van de musealisering van de Nehalenniacultus vindt ook een bescheiden ’religiosering’ plaats en daar kan de commissaris zich evenmin mee identificeren.


Dit soort dingen blijf ik doodeng vinden anno 2006. Christelijke intolerantie, angst, extremisme. Aan de andere kant heeft het ook wel weer iets grappigs. Christenen beweren (iig mijn zus en co.) dat de mensen voor de kerstening voortdurend in angst leefden, maar dat het christelijke geloof die angst heeft weggenomen. Het valt mij op dat diezelfde christenen als de dood zijn voor bijv: new-age, scientology, heidendom, alles dat niet christelijk maar wel religieus getint is. Neem bijvoorbeeld onderstaand artikel:

Canada's only major Arctic petroglyph site -- a 1,500-year-old gallery of mysterious faces carved into a soapstone ridge on a tiny island off of Quebec's northern coast -- has been ransacked by vandals in what the region's top archeologist suspects was a religiously motivated attack by devout Christians from a nearby Inuit community.


bron:

Christenen en moslims ontlopen elkaar niet heel veel op dit gebied. Barbaren.

In maart 2001 heeft de Taliban, ondanks de vele protesten, twee 40 tot 50 meter hoge Bamiyan Boeddha beelden uit de 5de eeuw na Chr vernietigd.
De nieuwe autoriteiten van Afghanistan willen nu, in samenwerking met andere landen, deze monumenten weer in eer herstellen


Trieste toestanden. Laten we hopen dat het niet zo ver komt bij dat Nehellennia tempeltje.
Thunarkind
 
Berichten: 24
Geregistreerd: vr 08 sep , 2006 1:38
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor els » vr 08 sep , 2006 18:51

Hallo Thunar,

Ik weet eigenlijk niet wat mij meer irriteert, dat er christenen zouden zijn die moeite hebben met een gebed voor Nehallennia, of dat de commissaris daar alvast rekening mee houdt zonder dat er iemand heeft geklaagd.

Ook het volgende viel me op:

In het vaarwater van de musealisering van de Nehalenniacultus vindt ook een bescheiden ’religiosering’ plaats en daar kan de commissaris zich evenmin mee identificeren.


Los van die commissaris, de nieuwe religieuzen kunnen net zo opdringerig en intolerant zijn. Tijdens de de zonne-eclips een paar jaar geleden had je bijvoorbeeld druiden, ik geloof dat ze bij Land's End verbleven, die daar respect eisten voor hun heilige zonnerituelen, die niet gestoord mochten worden. Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar het kwam erop neer dat bepaalde dingen niet gefilmd konden worden. Ik weet nog wel dat ik onmiddellijk dacht: dit moeten we dus niet gaan respecteren, maar we moeten ogenblikkelijk de waanzin van dit soort sektes aan de kaak gaan stellen.

Het valt mij op dat diezelfde christenen als de dood zijn voor bijv: new-age, scientology, heidendom, alles dat niet christelijk maar wel religieus getint is. Neem bijvoorbeeld onderstaand artikel:

Canada's only major Arctic petroglyph site -- a 1,500-year-old gallery of mysterious faces carved into a soapstone ridge on a tiny island off of Quebec's northern coast -- has been ransacked by vandals in what the region's top archeologist suspects was a religiously motivated attack by devout Christians from a nearby Inuit community.


bron: [url=http://www.canada.com/reginaleaderpost/news/story.html?id=8abe338f-f3f6-4a2e-a701-082e61411817]http://www.canada.com/reginaleaderpost/news/story.html?
id=8abe338f-f3f6-4a2e-a701-082e61411817[/url]


Inderdaad, stukje bij beetje wordt ons historisch erfgoed afgebroken, tot er geen bewijzen meer over zijn van oudere culturen. Gelukkig is er nu wel zoveel historisch onderzoek gedaan dat niemand het beschavingsniveau van de oudheid nog kan ontkennen, maar er is veel dat nog niet algemeen bekend is, en dat dankzij de christelijke taboes nog altijd de kans loopt om voorgoed te verdwijnen. Denk ook bijvoorbeeld aan de Engelse sheela's in oude kerken, waarvan onlangs een van de beroemdste, die van Buncton met een beitel volledig verwoest is:

http://www.nissaba.nl/nisphp/viewtopic.php?t=366

Het komt net zoals je zegt allemaal door angst. Angst omdat deze godsdiensten zo makkelijk door te prikken zijn, zodat mensen hun toevlucht nemen tot agressie en vernieling. Het enige wat je kan doen is na elke vernieling massaal de onzinnigheid van deze bange godsdiensten aan de kaak stellen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor devrouwechtzien » vr 08 sep , 2006 23:12

els schreef:
Anneke Wittermans schreef:Westerse vrouwen hebben zodoende weinig eigenwaarde, stralen weinig waardigheid uit.


Pardon? Gaan ook de vrouwelijke reli's meedoen aan het demoniseren van westerse vrouwen? Maar daar hebben we de patriarchale godsdiensten toch al voor? :eek:



Nou, wat Anneke Wittermans schrijft, daar ben ik het ook niet mee eens, maar ik vind zelf wel dat er iets met westerse vrouwen aan de hand is: en dat is hetzelfde als wat er met westerse mannen aan de hand is: het besef van vrouwelijkheid is fix vervormd.

Vrouwelijkheid is zeer krachtig, als zij zichzelf toestaat om in de bres te springen voor wat zij wezenlijk wil zijn. En dat heeft helemaal niets met mannen te maken. Het heeft met kinderen te maken. En het vrouwelijke zet daar het mannelijke voor in.

Het vrouwelijke staat voor het voeden van kinderen en dit moet je ongelooflijk breed zien. Dus vrouwelijk is niet hetzelfde als 'vrouw'. Ook het vrouwelijke in mannen staat namelijk voor het voeden van kinderen.

Voeden staat niet per se voor eten, maar ook voor geestelijke voeding, voor het voeden van vertrouwen, geloof in iets, je salaris thuis 'afstaan' :knipoog: voor het voedsel van je kinderen, het voeden van het vuur in iemand, mee gaan in de passie van de ander, in plaats van die te temperen. Iemands beleving laten bestaan, in plaats van te sussen, etc.

En kinderen staan hierin niet alleen voor werkelijk individuutjes, maar ook voor organisaties die je op poten wilt zeggen, of nieuwe maatschappij die je wilt vormen, of welke voorgenomen creatie dan ook maar.

Het vrouwelijke wil dat alles doen vanuit voedingsprincipes, in plaats van eten-of-gegeten-worden/opvreet/leegzuig/overheers principes (en hier dan herstelwerkzaamheden voor op poten zetten en deze red-werkzaamheden dan 'sociaal' noemen).

Het vrouwelijke in haar kracht steekt ook haar nek uit, om gezinnen, families, organisaties, maatschappijen zover te laten komen, dat ze voedend met elkaar omgaan. Zodat mensen hun ware leven leven, in plaats van slechts te overleven.
Dit doet het vrouwelijke, omdat zij zichzelf waardig acht. Dit zit in man en vrouw, en wordt door de westerse cultuur volledig leeg gezogen, om de energie vervolgens naar de karikatuur van het mannelijke te laten gaan.

Maar dat is natuurlijk niet alleen in het westen zo. Ook in het middenoosten bijvoorbeeld. We hebben alleen verschillende uitingsvormen gekozen voor het bestendigen van het mannelijke tot aan een karikatuur, en het leeg zuigen van de kracht van het vrouwelijke, tot een slap aftreksel.

Dit bewustzijn is nog maar net op gang gekomen: het bewustzijn dat vrouwen niet meer hun plek hoeven te veroveren, maar dat ze hun plek gewoon moeten INNEMEN, juist vanuit hun vrouwelijkheid (wat mannen ook moeten doen, maar helaas zie ik dat als een nog erg veel langere weg dan die van vrouwen).

En nogmaals: die vrouwelijkheid die ik hier bedoel, heeft niets met mannen te maken.

'het vrouwelijke is ongelooflijke krachtig, en juist daarom is zij lange tijd ontkracht'

www.hetvrouwelijkeprincipe.nl
devrouwechtzien
 
Berichten: 130
Geregistreerd: zo 05 feb , 2006 17:33

Berichtdoor Thunarkind » za 09 sep , 2006 0:21

Het komt net zoals je zegt allemaal door angst. Angst omdat deze godsdiensten zo makkelijk door te prikken zijn, zodat mensen hun toevlucht nemen tot agressie en vernieling. Het enige wat je kan doen is na elke vernieling massaal de onzinnigheid van deze bange godsdiensten aan de kaak stellen.


Weetje, ik denk niet dat het zo eenvoudig ligt voor wat betreft dat doorprikken van een religie. Ik mag aannemen dat mensen hun leven niet bewust aan een luchtbel op willen hangen, zich bewust door allerlei beperkende regeltjes laten leiden terwijl ze in hun achterhoofd weten dat het weinig tot geen nut heeft. Die mensen geloven werkelijk dat andersdenkenden werktuigen van de duivel zijn of anders wel ten prooi aan de duivel zullen vallen.

Ik maak het in mijn eigen familie mee. M'n zus is behoorlijk fanatiek christen en heeft er enorme problemen mee dat mijn moeder bijv. niet naar de kerk gaat. Ze is zo verschrikkelijk bang dat ze m'n moeder niet zal tegenkomen in het hiernamaals dat ze toch blijft proberen om moeders te 'bekeren' (hoewel het de laatste tijd geloof ik wel meevalt). Het is eigenlijk zielig. Het lijkt me vreselijk om konstant op mijn hoede voor de duivel te moeten zijn. Wat dat betreft ben ik blij dat ik niet in een goed/kwaad principe geloof.

Ik heb ook het idee dat sommige gelovigen -en dan bedoel ik in dit geval voornamelijk monotheïsten- op een bepaald moment in hun leven een psychotische ervaring hebben gehad waardoor ze steevast in hun roeping zijn gaan geloven. Ik baseer me daarbij op verhalen waarin de betreffende persoon Jezus ontmoet zou hebben. Ik ken diverse mensen die psychotische aanvallen gehad hebben of gewoon psychotisch aangelegd zijn, en uit de gesprekken met die mensen maak ik op dat een ervaring op dat gebied een diepe impact kan hebben wanneer iemand zich niet bewust is dat hij/zij een psychotische aanval meemaakt. Een persoon kan zich als uitverkorene gaan beschouwen afhankelijk van de ervaring.

Mijn zus vertelde me dat Jezus haar al een hele poos riep en uiteindelijk aan haar verscheen waarna ze zich heeft laten dopen. Dat roepen ervoer ze als een beangstigend omdat ze me vertelde dat ze ervan wegliep, het probeerde te negeren. Pas nadat ze Jezus gezien had was ze om. Lijkt mij een psychose. Maar goed, als het maar religieus is en binnen de marge blijft dan is er kennelijk geen hulp nodig. Zodoende kan dat dus tot fanatisme en angsten voor het onbekende -dat wat buiten de bescherming van de eigen groep ligt- leiden. Niet dat m'n zussie zich met springstof zal ombinden om daarna een winkelcentrum op te blazen hoor :D. Het is alleen zo jammer dat je niet vrij van gedachten kan wisselen zonder op onbelangrijke dingen te blijven hangen.

Ow trouwens (en nu ga ik wel heel erg off-topic), wat hersenschimmen betreft: Is het niet grappig dat iemand bij een bijna-dood ervaring altijd datgene ziet waarin hij/zij gelooft? Een potestant zal nooit Maria zien, een katholiek nooit Mohammed en een islamiet nooit Krishna, enz enz.

Angst, daar gaat het zeker om. Maar dat is geen angst om het doorprikken van de religie van die mensen. Het is zuiver angst om datgene dat hen als 'kwaad' aangepraat is. Het is eng wanneer mensen het zelfstandig denken hebben opgegeven.
Thunarkind
 
Berichten: 24
Geregistreerd: vr 08 sep , 2006 1:38
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Endymion » zo 22 jul , 2007 16:04

Wauw, ik ben sprakeloos en ontroerd. Een tempel! Een echte heidense tempel, zo om de deur. Mja, van de zomer zal ik de Oosterschelde toch eens aandoen hehe. Kinderen, dat is tof! Een heidense tempel, nog wel voor een zeegodin. Dat vind ik tof. Nog maar eens, dat vind ik geweldig :)
Spijtig dat hij niet altijd geopend zal zijn, maar langs de andere kant zouden er dan waarschijnlijk vandalisme gebeuren: achterlaten van vuilnis tot zelfs grafiti of dergelijke...
In dat artikel kritiseert men de eftelingtoestanden... mja ik weet niet, als deze tempel geld opbrengt, dan is het toch een bewijs dat deze godin voorspoed brengt :knipoog: . Alsof de heidenen indertijd of de christenen niet doen. of de Hindoes. Ik had eens een leraar Hindoeïsme die zelf zei dat Ganesha inderdaad geluk brengt aan handelslui: welke toerist komt er nu niet uit India terug met een Ganesha-beeldje Ik alvast niet :p .
Mja, oké ik mis nu eenmaal spiritualiteit peins ik. Ik ben maar een primitief mensje hoor, geef me een tempel met een mooi beeld erin en ik ben content.

Dat ze het niet toestaan, mja dat zal wel zijn omdat ze deze tempel eigenlijk ook niet gebouwd hebben voor religieuze doeleinden. Dat snap ik wel, al vind ik het spijtig. Mij zouden ze in ieder geval niet kunnen beletten om "iets" te voelen als ik daarbinnen zou staan. En zou ik verdrietig moeten zijn omdat ik geen offer mag brengen? Spaart geld uit :knipoog:

Had ik het geld zou ik ook een tempel laten bouwen die wel toegankelijk is voor Jan en Alleman. Maar ja, zoals ik al zei, op den duur zal het een en andere kapot gaan omdat bezoekers te onvoorzichtig zijn of zo. Of wie weet, religieuze fanatici die het nieuwe heidendom willen boycotten. Door reparaties en onderhoud, is men uiteindelijk gedwongen of de tempel met tijden te sluiten of zelfs geld te vragen, in de vorm van offers dan... Dus zo zie je maar, het is niet zo simpel een temple te beheren. :cry:

In dat artikel wordt verteld en gekritiseerd dat nehalennia gelinkt wordt met een zekere Zeebaard. Nu weet ik niet wie die Zeebaard is, maar begrijp ik niet wat daar zo verkeerd aan is. Ik vind het juist leuk en praktisch: zo bereikt de godin de harten van de mensen, indien ze in de huidige cultuur binnenspringt. De kritiek geldt vooral dat de authenticiteit van de godin aangetast zou worden. Maar als we zo beginnen, dan zullen alle oude goden en godinnen voor de gewone mens die geen geschiedenis ofzo gestudeerd heeft, altijd verre, mysterieuze wezens blijven en zullen ze zich weer tot Maria en de andere Heiligen wenden. Bovendien vormen we dan weer een religieuze aristocratie: het heidendom is alleen voor de intelligentia want die hebben toegang tot de oude bronnen waarin staat hoe deze of gene god vereerd mag/moet worden. Aan zoiets doe ik niet mee. De goden moeten voor ieder mens bereikbaar zijn.

Enfin, ik vind het geweldig, dat Nehallenia-tempeltje en ook die naam neeltje jans bevalt me. Hier in België hebben we een Arduinna-tempel nodig in de Ardennen :lach2:
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor els » ma 23 jul , 2007 9:46

Endymion schreef:Had ik het geld zou ik ook een tempel laten bouwen die wel toegankelijk is voor Jan en Alleman


Hai Endymoion, ik zei het ook al tegen Cali, deze tempel is grotendeels met subsidiegeld uit Brussel gebouwd. Wat je volgens mij moet doen is zoveel mogelijk gelijkgestemden verzamelen, een plan en doelstelling formuleren en zelf subsidie gaan aanvragen.

Maar ja, zoals ik al zei, op den duur zal het een en andere kapot gaan omdat bezoekers te onvoorzichtig zijn of zo.


Dat is altijd het probleem met openbaar bezit. Als je een park of bos hebt dat is opengesteld voor het publiek, zul je ook te maken krijgen met mensen die de boel kapot maken, of hun vieze troep achterlaten. Je moet mensen zo goed mogelijk bewust maken dat dat niet kan (noem het liever heropvoeden), of je moet zware boetes geven (zeg maar het Singapore-beleid, dat schijnt goed te helpen tegen vandalisme).
Maar je moet het niet als reden geven om je droom niet te verwezenlijken. Het probleem is niet nieuw, al is het nog zo vervelend. Zelf vind ik het belangrijker dat gewone mensen ook toegang hebben tot een mooie omgeving, het hoeft niet vanuit zulke angstvalligheid alleen te zijn voorbehouden aan mensen met veel geld.

In dat artikel wordt verteld en gekritiseerd dat nehalennia gelinkt wordt met een zekere Zeebaard.


Er staat eigenlijk 'Zoutbaard', en dat is een fantasiefiguur in een pretpark in de buurt. Dat vind ik ook wel raar, want daardoor is het net alsof Nehallennia ook een fantasiefiguur is. Maar ja, als dat is wat het volk wil...

Ik heb trouwens nog eens naar deze website gekeken, die nu toch al twee jaar in de lucht is:

http://www.nehalennia-tempel.nl/

De website werkt nog steeds even slecht als twee jaar geleden (de teksten worden in het verkeerde frame geopend, zijn slecht leesbaar etc.). Het lijkt net alsof er niets gebeurd. Dan zullen ze ook niet veel sponsors vinden. Het gastenboek kan ik helemaal niet lezen, geen idee waar je het moet openen. Ik weet het niet, het idee was leuk, maar dan moet je natuurlijk ook wel doorzetten. Zo'n houding van 'Als Nehallenia het wil, zal het wel gebeuren' is van het typische fatalistische soort waardoor de meeste gelovigen eeuwig op hun verlosser zullen blijven wachten. Aanpakken is het devies.

Hier is ook nog een leuke site over de deltawerken, met de naam Neeltje Jans, die dus zou zijn genoemd naar Nehallenia:

http://www.neeltjejans.nl/pid3937

Hier een artikel over de de naam:

http://www.neeltjejans.nl/nl/parkinfo/herkomst-naam

Wel leuk, al dacht ik eerlijk gezegd dat dit maar een theorie was, maar het is inmiddels geloof ik een goddelijke wet. :cool:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Endymion » ma 23 jul , 2007 12:41

Oh Zoutbaard, mja. Nieuwe bril nodig ;). Ja, dat argument is goed, dat Nehalennia dan slechts een fantasiefiguur lijkt, maar... voor de meesten is ze dat ook he. Dat is spijtig, maar beter dan niets. Ik vond deze link met die Zoutbaard gewoon schattig op een kinderlijke manier, want het toont hoe een eeuwenoude godheid geïntegreerd raakt in het lokale leven. Nehalennia was bijna 1500 jaar ondergedoken, ze kan moeilijk verwachten dat de tijd is stil blijven staan, of beter gezegd: de neopagans kunnen dit toch moeilijk verwachten? Want als Vrouwe van de Noordzee is ze ten slotte nooit weg geweest :knipoog:. Dat logo van Neeltje Jans doet me alleszins verdacht veel denken aan Ariël, de protagoniste in Disney's versie van H.C. Andersens' De kleine zeemeermin .

Het zou echt tof zijn als er meer van zo'n neoheidense tempels zouden komen. Het Walhalla in Regensburg vind ik ook zoiets geniaals: vooral de combinatie van drie verschillende culturen: een Grieks-Romeinse tempel die bereikt wordt door een trap in Mesopotamische stijl en het geheel benoemd naar een plaats uit de Germaanse mythologie. Het is wel niet gewijd aan een god (dacht ik toch niet), ik dacht aan beroemdheden en kunstenaars ofzo.

Mja, maar ik ga die tempel van Nehalennia zeker eens bezoeken.
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor els » ma 23 jul , 2007 15:19

Ja, dat argument is goed, dat Nehalennia dan slechts een fantasiefiguur lijkt, maar... voor de meesten is ze dat ook he.


Da's waar, voor mij uiteindelijk ook. :lach2:
Ik vind het ook niet zo'n probleem, hoor. Ik ben weliswaar geïnteresseerd in de mythologie en religie van de oudheid, maar ik vind het ook altijd leuk te weten hoe mensen er tegenwoordig mee omgaan. Van de oorspronkelijke Nehellenia is eigenlijk niet veel bekend, maar tegenwoordig betekent het alweer van alles voor allerlei verschillende mensen. Dat fascineert me. Ik vind alles best, alleen als het een beetje seksistisch of anti-moderne-godsdiensten wordt, heb ik toch altijd wel de neiging er wat van te zeggen.

Het Walhalla in Regensburg vind ik ook zoiets geniaals:


Ik had er nooit van gehoord. :bloos: Zo zie je maar weer hoe een cultuurbarbaar ik ben. Maar ik vind het inderdaad wel heel mooi. Het verbaast alleen niet dat het door Ludwig I is gebouwd, want voor zulke dingen heb je zowel een idee nodig als veul poen. :o

Het is inderdaad gewijd aan historische personen... waaronder 0,00000001 promille vrouwen. Dat is weer een geruststelling voor de vele mensen die klagen dat er op deze site alleen godinnen te vinden zijn. :D
Het biedt wel weer een idee voor een subsidieaanvraag. Een leuke 'vrouwentempel' in een mooi rustig natuurgebiedje, waar de geschiedenis eens wordt weergegeven via de vrouw. Een modern Museion.

Ik heb er eigenlijk al zin in.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Endymion » ma 23 jul , 2007 16:42

Mja, ik heb dat toevallig eens gezien toen ik daar langs reed en toen ik eens walhalla bij google ingaf, dus... Jij weet dan tenminste te vertellen wie dat gebouwd heeft. Ik wist wel dat het ergens in de 19de eeuw gepland was. Krijg ik daarvoor een pluspuntje?

Over dat artikel wou ik nog zeggen, dat ik eerlijk gezegd met mijn ogen rolde toen ik dat weer las van het ontdekken van de vrouw in jezelf. Ik ben niet mysogeen ofzo, integendeel, maar het begint te vervelen dat oude, heidense goden en culten steeds weer en weer of voor feministische of voor ecologische doeleinden gebruikt worden. Nu zijn deze twee natuurlijk wel zeer eerbare en noodzakelijke doelen, maar die oude goden hebben daar in se minder mee te maken dan men tegenwoordig aanneemt. Je leest zo vaak dat het heidendom de mens zijn plaats in de natuur leert... mja, min of meer is dat wel zo bij sommigen het geval, maar het ecologische denken is toch meer iets van onze tijd hoor. Enne... de tempels die er in de Oudheid gebouwd werden, daarvoor moesten ook bomen gekapt worden. De beelden van Zeus in Olympia en Athena in het Parthenon waren met ivoor overtrokken. En dan nog al die dierenoffers (oké, daar wil ik wel een oogske toeknippen, want die dierenoffers werden gebraden en onder de aanbidders verdeeld, gelijk de kerstkalkoen uit onze dagen). Daarbij nog dat deze kolossale tempels ook niet altijd 24/24u toegankelijk waren. Mja, ecologisch is anders.
En dan nog dat fabeltje dat met de opkomst van het christendom het matriarchaat verdrongen werd. Het matriarchaat was al lang voor de komst van de christenen of andere monotheïsten weggedeemsterd uit onze contreien. Oké onder de kelten waren er krijgshaftige vrouwen en ook de Germaninnen wisten hun mannetje te staan, maar en gros was de situatie van de vrouw niet zo rooskleurig als vandaag. Voor godinnen was het natuurlijk wel zo dat ze door de komst van de Kerk verbannen werden, maar hun mannelijke collega's deelden dit lot. Dus geen discriminatie, allen door de vleeswolf! Maar eigenlijk wijk ik teveel af. wat ik wilde zeggen is dat aan de ene kant wordt er geklaagd dat oude goden als Nehallenia niet volgens de oude normen wordt bejegend, anderzijds wordt ze gebruikt voor vrouwenspiritualiteit en ecologie-filosofie... (Zoals gezegd, met deze twee is niks mis :knipoog: he :knipoog: :knipoog: )
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Re: Nehellenia krijgt een tempel op Colijnsplaat

Berichtdoor Mooncrow » za 19 mei , 2018 20:15

Ondertussen zijn er wel moderne heidenen die rituelen doen in de tempel van Nehalennia in Colijnsplaat, zie: http://www.Godin-Nehalennia.nl
Mooncrow
 
Berichten: 9
Geregistreerd: ma 04 feb , 2013 18:38


Keer terug naar Europa: Grieken, Romeinen, Germanen etc.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten