Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Karel de Grote

Over Grieken, Romeinen, Kelten, Germanen, Noorse goden, Nederland etc.

Het Karolingsche rijk?

Berichtdoor connie » do 26 jul , 2007 19:52

Interessant om te lezen Els.

Ik las over de tijd van de Karolingen, het rijk van Karel de grote en ene zoon genaamd Lodewijk de vrome, koning karels enige zoon die drie zonen kreeg, Lodewijk de Duitser, karel de kale en zijn halfbroer, lotharius I. Het rijk werd verdeeld onder deze drie zoons, waarvan iedereen een rijk kreeg toebedeeld.
Het eerste rijk werd toegewezen aan karel de kale en heette, aquitanie, het tweede rijk was het middenrijk en was van lotharius en het derde rijk heette alemannie en veel onder de heerschappij van lodewijk de duitser.

Lotharius was het niet eens met het frankische traditie(wat een germaanse stam was), dat het land van zijn vader, verdeeld moest worden onder de drie zoons en daarover komen bloedige gevecheten, die hij strijd met zijn beide broers. Hoe deze strijd ging weet ik niet ,maar hij krijgt het middenrijk wat na zijn dood weer verdeeld wordt aan zijn drie zoons.


Ik wil maar zeggen dat als je die geschiedenis leest, dus van de karolingen, en dan vergelijkt met het lied van de Germanen, dat dat lied dus , erg veel met het verhaal en de geschiedenis van de karolingen overéénkomt.

Want uiteindelijk werden die rijken of stammen dus weer onder die stammen verdeeld van die zonen.

Karel de grote was 2 m en 4 cm, hij was rossig, droeg een snor en had een "vooruitstekende buik".

Alle europes vorsten stammen af van karel de grote.

Alle zijn heilig verklaard door heilige het roomse rijk, waar lotharius I keizer van was , namelijk van heel rome en het romeinse rijk.

Ook lijkt dit verhaal een beetje op die verhalen die we tegenkomen over de stam indeling van grootvaders die we in de bijbel tegenkomen, wat ik een leuke overéénkomst vindt. Zo kennen we , kain , abel en later seth, de drie zonen van adam, zo kennen we cham , jafet en sem, als de zonen van noach , en als laatste nog te vinden in genesis 11, nachor , haran en nachor, zonen van terach.
Natuurlijk ook allemaal heilig verklaart, aangezien ze in de bijbel voorkomen, kan men ze als heilig verklaren.

Het enige wat me niet duidelijk is aan dit verhaal , is waar het frankische rijk, wat een germaanse stam is vandaan kom en hoe ik dat moet passen in dit verhaal over de karolingen. En met welke frankische traditie, was Lodewijk de vrome het in weze niet mee eens, dat hij moeilijk ging doen. Zo zijn er voor mij nog een paar gapingen te vinden in de geschiedenis, waar ik hopelijk ooit toch wat meer duidelijkheid in krijg. :roll:
connie
 
Berichten: 2
Geregistreerd: do 26 jul , 2007 13:59

Berichtdoor els » do 26 jul , 2007 21:51

Inderdaad Connie, zo had ik het nog niet eens bekeken, maar sommige dingen zijn inderdaad opvallend, ook al lijken ze heel natuurlijk. De Germaanse stamvader heet trouwens Mannus, Karel de Grote heet 'Karel', wat hetzelfde is als 'kerel', en dus hebben ze ook nog een soortgelijke naam.

De legendes over Karel de Grote zijn natuurlijk zowiezo beroemd, maar ook over de moeder van Karel de Grote, 'Bertha met de grote voeten', bestaan legendes.
Gelukkig staat er iets over op wikipedia. Ze zou bijvoorbeeld de dochter zijn van Floris en Blancefloer.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bertrada_van_Laon

http://nl.wikipedia.org/wiki/Floris_ende_Blancefloer

Misschien zijn veel van de verhalen over Karel de Grote en zijn kersteningen wel ontstaan in de twaalfde en dertiende eeuw, dus tijdens de kruisvaarten. De strijd tegen de islam staat ook in veel Karelverhalen centraal, en ook in Floris en Blancefloer, een legendarisch verhaal dat pas in de 13e eeuw werd geschreven.

Ook fascinerend: karel de Grote werd in 800 tot keizer gekroond, waarmee hij de titels imperator en Augustus kreeg, en waarmee het west-Romeinse rijk, dat sinds 476 niet meer bestond, weer werd hersteld.

Bij elkaar genomen staat Karel de Grote te boek als degene die de islam heeft tegengehouden en het christendom heeft gebracht. Dat vraagt bijna om gemythologiseerde geschiedenis.

Ik was ook wel eens op zoek geweest naar geschiedenisboeken over de geschiedenis van Europa in de periode voor het christendom en de ontwikkeling tot christendom, maar ik kon eigenlijk niet veel vinden.

Gelukkig staat er op het web wel de 'Vita Karoli Magni' van Eginhard of Einhard, de biograaf van Karel de Grote. Hij leefde in de tijd van karel de Grote en zou dus toen ook deze biografie hebben geschreven.

http://www.fordham.edu/halsall/basis/einhard.html

Misschien kijk ik met mijn neus, maar nergens in de biografie van Eginhard zie ik iets over een strijd tegen de islam. Wel over Karel in Spanje of de Pyreneeën, maar hij vocht daar gewoon tegen Spanjaarden, zoals ik het zie.
Wel wordt er een Aaron, koning der Perzen genoemd, die Haroen al Rasjid zou zijn, maar niets wordt er gezegd over een islam, nergens krijg je de indruk uit dat er tegen een godsdienst is gevochten. Deze Haroen is zelfs heel blij als een delegatie van karel de kerken van het heilig graf en de wederopstanding komt bezoeken. Ik moet nu denken aan 'the curious incident of the dog in the night-time' waar Sherlock Holmes voor werd gesteld (voor detectivelezers), maar goed, misschien zoek ik er teveel achter. Logisch ook, want ik vind deze periode juist heel interessant, en als er dan helemaal niets staat op de plek waar je iets zou verwachten ben je toch teleurgesteld.

Nou ja, als iemand nog een goed geschiedenisboek weet over Europa sinds de Romeinen tot en met Karel de Grote en zijn opvolgers houd ik mij aanbevolen. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

handboek geschiedenis

Berichtdoor turanclancath » ma 27 aug , 2007 7:04

http://www.bertsgeschiedenissite.nl/ges ... r_land.htm

Goede morgen Els.
Dit is een heel handig en goed handboek in het internet met veel mooie afbeeldingen.
Ik heb de landen index hier geplaatst.
Klik maar op Duitsland en dan Frankische periode en Italie dan kom je in het Romeinse Rijk en ook bij de germanen en Kelten.

Hier is de Germanen link trouwens
http://www.bertsgeschiedenissite.nl/index_germanen.htm

P.S kijk je nog eens naar mijn Avatar svp , het lukt me echt zelf niet de plaatsing.

turanclancath :):):)
turanclancath
 
Berichten: 13
Geregistreerd: zo 29 jan , 2006 10:14
Woonplaats: bij Amsterdam in de buurt

Berichtdoor els » ma 27 aug , 2007 9:28

Ten eerste: hier is je avatar. :lach2:

En bedankt voor de link. Ik kende Berts geschiedenissite wel, maar ik had die handige pagina nooit gevonden. Ik zat me altijd suf heen en weer te klikken, het is wel leuk om te lezen, maar ik kon nooit echt iets vinden waar ik naar zocht. Nu gaat er alweer een wereld voor me open.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

moren in spanje karolingische periode

Berichtdoor turanclancath » ma 27 aug , 2007 10:41

Allereerst Els dank je wel voor de plaatsing van mijn Avatar.

Hier een bron over saracenen ( moren ) in Spanje tijdens Karel de Grote en Lodewijk de Vrome.

http://mdz10.bib-bvb.de/~db/bsb00000712 ... &seite=336

Het is uit de MGH ( de grote 2 talige duitse bronnen serie )
Het is uit de levensbeschrijving van Lodewijk de Vrome door zijn hoveling ( hof arts ? ) de zgn Astronomus of Anonymus ) onderaan deze blz en de volgende ( druk op het 1 verder teken rechts boven voorlaatste button )boven .
Het gaat over zijn Spaanse veldtocht tegen Saracenen en Moren.



En hier een Engelse vertaling van de zgn Astronomus
http://www.deremilitari.org/resources/s ... magne4.htm


In de Annales Regni Francorum De Frankische Rijksannalen vindt je bij 778 dat Karel in zijn strijd in Spanje veel Saraceense gijzelaars kreeg van Emir El Arabi van Saragossa.

Dat je in Einhardt niets vindt is verklaarbaar de nederlaag van de achterhoede bij Roncevalles was te pijnlijk en werdt zoveel mogelijkdoodgezwegen.

Het waren trouwens Basken die de tros plunderden.


Hier de duitse vertaling ( een deel )van de Frankische Rijksannalen kijk maar onder 778

http://www.genealogie-mittelalter.de/im ... nalen.html



nogmaals dank je wel voor de Avatar.

turanclancath :):):)
turanclancath
 
Berichten: 13
Geregistreerd: zo 29 jan , 2006 10:14
Woonplaats: bij Amsterdam in de buurt

Berichtdoor els » di 28 aug , 2007 18:43

Hai Turanclancath, bedankt voor die links naar de Vita Hludowici. De Saracenen worden daar inderdaad genoemd, maar het maakt nog niet de indruk van een 'islamitische invasie'. Ik bedoel meer dat het niet over de islam ging, ook niet wat Roncevalles betreft. Het zou ook moeilijk te rijmen zijn met de vriendelijke verstandhouding met Haroen al Rasjid, lijkt mij.

Het lijkt ook wel of het over een verdere expeditie gaat dan Roncevalles. De troepen zijn al de Ebro overgestoken, en daar plunderen ze vrolijk het land. Daar komen de Saracenen en de Moren op af, en dan kun je helaas niet verder lezen.

De Saracenen komen vooral op het geplunder af, ten zuiden van de Ebro als ik het goed lees. Dat is iets anders dan 'de oprukkende moslims tegenhouden bij Roncevalles'. :lach2:

turanclancath schreef:Dat je in Einhardt niets vindt is verklaarbaar de nederlaag van de achterhoede bij Roncevalles was te pijnlijk en werdt zoveel mogelijkdoodgezwegen.


Hij schrijft wel over de gebeurtenissen die ik daar noemde, maar hij beschrijft het niet alsof het over moslims gaat, zoals je in de latere karellegenden terugvindt. Vooral het Roelandslied gaat over een slag van Roeland (en Karel) tegen de moslims, maar dat dateert dus allemaal uit de tijd van de kruistochten (vanaf ca. de dertiende eeuw).

Volgens Einhard werd bij Roncevalles dus gestreden tegen de Gascogners (??), jij hebt het over de Basken.

Wat bedoel je trouwens met 'de tros plunderen'? :verward:

Ik las ook wel elders dat details over de slag (bij Roncevalles?) zijn weggelaten, maar met Roncevalles wordt dan toch een slag tegen de Basken bedoeld, en niet tegen de Saracenen.
Voor de zekerheid moet ik me er toch maar beter in verdiepen, maar misschien was Roncevalles wel een andere slag dan die tegen de Saracenen. Lastig is dat, overal lees je dat het om Roncevalles gaat. Nou ja,in de Encyclopedie Brittanica online, die dateert van 1911, staat toch wel iets. Lang citaat, maar toch maar even:

On his retreat to France through the defiles of the Pyrenees, part of his army was cut off from the main body by the Basques, who had ambushed in a narrow defile, and now drove the rearguard into a valley where it was surrounded and entirely destroyed. The Basques, after plundering the baggage, made good their escape, favoured by the darkness and by their knowledge of the ground.

The incident is related in the Annales (Pertz i. 159) commonly ascribed to Einhard, and with more detail in Einhard's Vita Karoli (cap. ix.; Pertz ii. 448), where the names of the leaders are given. "In this battle were slain Eggihard, praepositus of the royal table; Anselm, count of the palace; and Hruodland, praefect of the Breton march... ."
The scene of the disaster is fixed by tradition at Roncevaux, on the road from Pampeluna to Saint Jean Pied de Port. There is no foundation in this story for the fiction of the twelve peers, which may possibly arise from a still earlier tradition.

In 636-37, according to the Chronicles of Fredegarius (ed. Krusch p. 1 59), twelve chiefs, whose names are given, were sent by Dagobert against the Basques. The expedition was successful, but in an engagement fought in the valley of Subola, or Robola, identified with Mauleon, which is not far from Roncevaux, the Duke Harembert, with other Frankish chiefs, was slain. Later fights in the same neighbourhood and under similar circumstances are related in 813 (Vita Hludowici; Pertz ii. 616), and especially in 824 (Einhard's Annales; Pertz i. 213).

These incidents no doubt served to strengthen the tradition of the disaster to Charlemagne's rear-guard in 778, the importance of which was perhaps underrated by the Frankish historians and was certainly magnified in popular story. The author of the Vita Hludowici, writing sixty years after the battle of Roncevaux, thought it superfluous to give the names of the fallen chiefs, as being matter of common report.


http://www.1911encyclopedia.org/Legend_Of_Roland

De slag bij Roncevalles vond plaats in 778, de slag bij Poitiers had al in 732 plaatsgevonden, tijdens Karel Martel. Misschien ook interessant om eens te kijken wat oude bronnen hierover zeggen.

De Frankische annalen moet ik nog even goed lezen om de topografie en de termen over de godsdienst goed op een rijtje te krijgen.

PS het is wel waanzinnig off topic geworden, ik denk dat ik morgen het gedeelte over de Karel de Grote maar even afsplits. Nu heb ik daar even geen zin.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Zuid France/Spain

Berichtdoor turanclancath » wo 29 aug , 2007 6:40

http://libro.uca.edu/lewis/sfcatsoc.htm

I.Gouden Morgen Els.( ik laat de tikfout staan kennelijk symbolies maar het is uiteraard goeden morgen )
Deze link van dit boek op het net zal je wel mooi en nuttig vinden precies de periode waarin je interesse had.
Southern French and Catalan Society.
De hele Iberian Library is trouwens de moeite waard klik maar op de home link.

II.In de bronnen heten ze in het Latijn Vascones dat zijn dus de Basken=Gascogners .Hun gebied heet Vasconia .Baskenland +Gascogne,
Ze wonen aan beide kanten van de Pyreneeen.
Een van mijn flauwe grappen tegen mijn studenten D,Artagnan was dus misschien een Bask.

III.778 Karel kwam in een wespennestterecht de vorst die hem tehulp had geroepen had inmiddels al vrede gesloten met de Saracenen iedereen pacteerde in Spain steeds wisselend met iedereen.
Karel moest snel terug omdat de Saksen zijn afwezigheid in Spanje gebruikten om in opstand te komen.
Karel ging snel terug de achterhoede ( tros ) met de plunderbuit werd in de pas bij Roncevalles door Baskenovervallen die de buit graag wilden hebben.
Ze konden makkelijk aan beide kanten van de pyreneeen in het niets verdwijnen.

IV.
De verstandhouding tussen de Kalief in het Oosten en Spanje was toen heel slecht.
De vorige Kaliefdynastie De Omayaden was in 753( of 750) bijna volledig door de Abbassiden uitgemoord.
De enige overlevende de jonge roodharige Abdel Rahman vluchtte viaN.Afrika naar Spanje( 756 ) en ging daar in het troebele politieke water ( vele Taifa s ) een eigen staatje stichten.
Hij konde moordenaars dynastie van Harun wel schieten en vice versa vormde hij als wettige erfgenaam een bedreiging voor Harun.
In de 10 de eeuw zouden de spaanse omayaden het zgn westers kalifaat stichten.

V.Ik wilde hele link eens goed doorlezen( anders praten we misschien langs elkaar heen) d us heb het geprint .
Ik kon geen printableversion button ontdekken dus heb het via copy/paste gedaan.


VI.Het Chanson de Roland ( oudste versiecirca 1100 ) vertoont dus zoals de meeste epische werken ,ridderromans etc de zgn Epische COncentratie.
Dwz gebeurtenissen uit verschillende tijden van verschillende personen worden op 1 hoop gegooid.een soort Coktail of Patchwork.

Nogmaals een Gouden ( Goeden ) morgen.
Turanclancath :):):)
turanclancath
 
Berichten: 13
Geregistreerd: zo 29 jan , 2006 10:14
Woonplaats: bij Amsterdam in de buurt

KAROLINGISCHE DELINGEN

Berichtdoor turanclancath » wo 29 aug , 2007 17:00

Geregistreerd op: 26 Jul 2007
Berichten: 2

Geplaatst: Thu 26 Jul , 2007 19:52 Onderwerp: Het Karolingsche rijk?

--------------------------------------------------------------------------------

Interessant om te lezen Els.




Ik las over de tijd van de Karolingen, het rijk van Karel de grote en ene zoon genaamd Lodewijk de vrome, koning karels enige zoon die drie zonen kreeg, Lodewijk de Duitser, karel de kale en zijn halfbroer, lotharius I. Het rijk werd verdeeld onder deze drie zoons, waarvan iedereen een rijk kreeg toebedeeld.
Het eerste rijk werd toegewezen aan karel de kale en heette, aquitanie, het tweede rijk was het middenrijk en was van lotharius en het derde rijk heette alemannie en veel onder de heerschappij van lodewijk de duitser.

Lotharius was het niet eens met het frankische traditie(wat een germaanse stam was), dat het land van zijn vader, verdeeld moest worden onder de drie zoons en daarover komen bloedige gevecheten, die hij strijd met zijn beide broers. Hoe deze strijd ging weet ik niet ,maar hij krijgt het middenrijk wat na zijn dood weer verdeeld wordt aan zijn drie zoons



Einde Citaat




Voor de goede orde.
I,Karel de grote had 3 officiele zoons Karel ,Pippijn en het nakomertje Lodewijk( 15 augustus 778 ).

Karel en Pippijn overleden al voor Karel de Grote zodat Lodewijk de Vrome bijna enige erfgenaam werd(Pippijn die Italie had gekregen had nog een zoon Bernhard die werd later door Lodewijk blindgemaakt en stierf ) .

II.Karel de Grote had in 806 bij de zgn Divisio Regnorum in Germaanse traditie ( zoals ook de Merovingers deden ) zijn Rijk verdeeld in 3 delen.
Over de Keizers titel werd gezwegen.
In 813 toen zijn broers er niet meer waren werd Lodewijk tot medekeizer benoemd.

III.
Lodewijk had 4 wettige zoons Lotharius ,Pippijn en Lodewijk ( de Duitser ) en uit 2de huwelijk met Judith het nakomertje ( halfbroertje uit 823 ) Karel De Kale.

In 817 had Lodewijk het rijk al verdeeld bij de zgn Ordinatio Imperii en werd Lotharius medekeizer en toekomstig erfgenaam van de Keizerlijke opperheerschappij.
Het rijk werd in 3 delen gesplitst maar in tegenstelling tot de deling van 806 waren de jongerfe broers geen autonome koningen maar een soort ondergeschikte vazallen met een konings titel.

IV.
Als Lodewijk in 829 ten behoeve van het nakomertje Karel de Kale probeert veranderingen in de Ordinatio aan te brengen volgen er reeksen opstanden afzettingen wisselende allianties etc.
Lotharius die oorspronkelijk bijna alles zou krijgen is de grote dupe

Tenslotte het verdelings verdrag van Verdun 843.( in feite een adempauze )
Oost Frankies Rijk MiddenRijk en West FRankies Rijk.
En het gaat verder.
Ik zou nog veel meer kunnen mailen dat komt wel.

turanclancath :):):)
turanclancath
 
Berichten: 13
Geregistreerd: zo 29 jan , 2006 10:14
Woonplaats: bij Amsterdam in de buurt

Berichtdoor els » do 30 aug , 2007 16:29

Ik heb dus dit gedeelte over Karel de Grote afgesplitst van de topic over de Germanen. Het begon erg af te dwalen, maar het is wel heel interessant.

II.In de bronnen heten ze in het Latijn Vascones dat zijn dus de Basken=Gascogners .Hun gebied heet Vasconia .Baskenland +Gascogne,
Ze wonen aan beide kanten van de Pyreneeen.


Ahaa.... ik wist wel dat de Baskische cultuur in het verleden over de Spaanse grens heenliep, maar hoe het precies zat wist ik niet.
Ik zag inderdaad wel op de kaart dat Gascogne in Frankrijk ligt, en ergens tot de Pyreneeën doorloopt, dus ik begreep niet hoe het nou zat met die Gascogners.

Een van mijn flauwe grappen tegen mijn studenten D,Artagnan was dus misschien een Bask.


:lach2:

Heb je geschiedenis of een taal of zo gestudeerd?

Turanclancath schreef:V.Ik wilde hele link eens goed doorlezen( anders praten we misschien langs elkaar heen) d us heb het

geprint .
Ik kon geen printableversion button ontdekken dus heb het via copy/paste gedaan.


Ja, dat is vervelend, maar die functie is ter ziele gegaan bij het upgraden naar de laatste versie. Het lege icoontje is nog altijd bovenaan de pagina te zien. Het leverde tijdens het upgraden een probleem op, dus ik durf het niet goed opnieuw te installeren. Misschien moet ik het eens op het forum van PHPbb2 ter sprake brengen.

Maar ik vraag me af, denk je nu ook dat het mogelijk is dat de strijd tegen de islam bij Roncevalles misschien later, tijdens de kruistochten is ingevoegd? En dat er in de loop van de geschiedenis diverse veldslagen met elkaar zijn verwisseld? Of trek ik te snelle conclusies.

De verstandhouding tussen de Kalief in het Oosten en Spanje was toen heel slecht.
De vorige Kaliefdynastie De Omayaden was in 753( of 750) bijna volledig door de Abbassiden uitgemoord.
De enige overlevende de jonge roodharige Abdel Rahman vluchtte viaN.Afrika naar Spanje( 756 ) en ging daar in het troebele politieke water ( vele Taifa s ) een eigen staatje stichten.


Maar Einhard zegt dat de verhouding tussen Karel en Haroen al Rashid heel goed was, en dat de afgezanten van Karel in Jeruzalem met enthousiasme werden ingehaald, en dat ze wederzijds dure geschenken uitwisselden. Nergens noemt hij een strijd tussen Karel en moslims. Dat was dus wat later in de geschiedenis, minstens een halve eeuw na Poitiers.
Rond deze tijd kreeg je in de islam wel een schisma, waarbij de soennietische en de shi'itische islam ontstonden. De laatste vestigde zich uiteindelijk in Perzië. De werkelijke geschiedenis komt niet overeen met wat er in de islam over wordt verteld, maar een conflict was er wel. Ik heb hier nog wel wat over, zien of ik dat snel weet terug te vinden, misschien is het interessant om deze geschiedenis eens te leggen naast de ontwikkelingen in Europa op dat moment.

VI.Het Chanson de Roland ( oudste versiecirca 1100 ) vertoont dus zoals de meeste epische werken ,ridderromans etc de zgn Epische COncentratie.
Dwz gebeurtenissen uit verschillende tijden van verschillende personen worden op 1 hoop gegooid.een soort Coktail of Patchwork.


Thanx. Ik zei per ongeluk 13e eeuw, maar ik bedoel inderdaad vanaf 1100, ik gooi altijd 11 en 13 door elkaar. :bloos: Ik moest denken aan hoe onder invloed van de kruistochten allerlei legendes en moedwillige vervalsingen over het christendom hun oorsprong deden, zoals de graallegendes,het opduiken van de 'lijkwade van Turijn' etc.

Het Roelandslied is dus wel literair verklaarbaar begrijp ik, maar ik zie er toch ook wel wat moedwillige propaganda in. Het is goed te weten dat er een draai aan de geschiedenis werd gegeven in de deze literatuur, maar daardoor is het ook zo dat het historisch niet zozeer informatie geeft over Karel de Grote, maar over de periode rond 1100. Ik heb er nooit zo bij stil gestaan, maar misschien wordt het tijd voor me om eerst eens de geschiedenis te gaan bestuderen en dan die Karellegendes te gaan herlezen.

Bedankt voor de samenvatting over het rijk van Karel de Grote. Grappig, het schiet opeens door me heen dat Karel de Grote degene was die eenheid in Europa bracht en de hele cultuur probeerde te verenigigen met één godsdienst, maar tegelijk deelde hij het rijk eigenlijk alweer op in drieën. Ik ga er nu eens over nadenken of hier een tegenstrijdigheid in zit, of dat er een logische verklaring is. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Dank je wel voor de splitsing

Berichtdoor turanclancath » do 30 aug , 2007 17:00

Dank je wel Els voor de afsplitsing. :):):)
Deze link over Roncevalles zul je wel mooi vinden
Facts and Fiction!!!

http://lostfort.blogspot.com/2006/11/fr ... ure-1.html


II.
Ik heb inderdaad geschiedenis gestudeerd( en een beetje onsportief :):):) mijn Doctoraal scriptie ging juist over de Karolingische periode ) Over Keizeri n Judith 2de vrouw van Lodewijk de Vrome en dan kom je met de hele periode intensief in aanraking.

III Daarna ben ik Hogeschool docent Geschiedenis geworden en nog later Communicatie( Hogeschool INHOLLAND Amsterdam /Diemen .

III.Naast de Karolingische periode houd ik me vooral bezig met de Hoofse Cultuur.( vandaar over de ridder romans Roland etc )

IV.Daarnaast alles wat de miskende positie van vrouwen betreft in de geschiedenis ( Gimbutas etc etc etc etc ) vandaar ook keizerin Judith


V.Over Roncevallles krijg je nog mail maar Spanje was een soort wespennest ( net als de griekse poleis in de oudheid) iedereen wisselde voortdurend van coalitie het geloof speelde geen rol.Mooiste voorbeel El Cid ( De naam is al arabisch Said/ Sidi !!! =Heer )

DE Spaanse nationale held en Mooren bevechter Roderigo de Bivar ( Cantar van El Cid) 11de eeuw ( zie ook film van Charlton Heston :):):) .
Nou die eindigt als !!!! Emir van Valencia in Moorse dienst.JA Ja Nulla est Impossibile !!!
Spanje met zijn Convivenzia ( toen !!! ) is ook een van mijn lievelings gebieden, kunnen we veel van leren !!!

Ik zal proberen mijn profiel een beetje aan te passen.


Je krijgt nog antwoord over je vragen en ik vind het erg leuk hier

Een fijne avond
turanclancath :):):)
turanclancath
 
Berichten: 13
Geregistreerd: zo 29 jan , 2006 10:14
Woonplaats: bij Amsterdam in de buurt

Duits Internet handboek

Berichtdoor turanclancath » za 01 sep , 2007 9:01

http://igh.histsem.uni-bonn.de/wwwmahinweis.asp

En dit is een heel heel goed Duits Internet Handboek van de Universiteit Bonn .over de Middeleeuwen.
Kijk maar in 8st en 9de eeuw.
Niet zulke mooie plaatjes als bij Bert maar de tekst is veel wetenschappelijker.( alles heeft zijn voor en nadelen )
Prettig weekend.
turanclancath :):):)
turanclancath
 
Berichten: 13
Geregistreerd: zo 29 jan , 2006 10:14
Woonplaats: bij Amsterdam in de buurt

Berichtdoor els » za 01 sep , 2007 19:06

Over Keizerin Judith 2de vrouw van Lodewijk de Vrome en dan kom je met de hele periode intensief in aanraking.


Aahhh... je avatar.... toch? Ik zat het me al af te vragen, maar ik wou eerst zelf raden. :D

Ik vind het een leuk onderwerp. Zowiezo vind ik de middeleeuwen leuk, en deze vroege periode heeft weer zijn eigen interessante kanten. Maar natuurlijk is het extra leuk dat je je ook nog in een vrouw hebt verdiep, want gewoonlijk vind je toch erg weinig over vrouwen in de geschiedenis, laat staan uit deze tijd. Ik heb wel onlangs Barbara Tuchmans Waanzinnige 14e eeuw gekocht, zij vermeldt ook regelmatig dingen over vrouwen die je maar zelden in andere historische boeken vindt. Het is niet alleen het andere perspectief, maar het stimuleert op de een of andere manier ook om verder te zoeken. Ik wil het niet 'identificatie' noemen, maar je gaat toch op een gegeven moment behoefte krijgen aan meer informatie over vrouwen om je zelfbeeld een beetje vaste grond te geven. Misschien komt het door het tegendeel: geen informatie over vrouwen begint je onzeker te maken.

Bij haar las ik ook dingen over de opleiding van vrouwen in aristocratische kringen die niet zo stroken met het idee dat je normaal krijgt uit de geschiedenisles. Iets soortgelijks las ik toevallig juist over Karel de Grote, wiens dochters ook een opleiding kregen. Normaal gesproken wordt er eigenlijk net gedaan alsof vrouwen niets wisten en nergens over meepraten. Maar sinds vrouwen zich wat meer met de geschiedenis bemoeien wordt het allemaal toch wat prettiger om te lezen.

Mocht je nog wat materiaal hebben om online te zetten, het kan hier ook op de website hoor.
Niet om te pushen, hoewel ik geloof dat ik dat bij iedereen doe. :lach2:
Ik wil eigenlijk een soort open ruimte gaan aanmaken waar iedereen zich in kan schrijven om zelf stukken te publiceren. Maar ja, ik ga het eerst maken en er dan een aankondiging van geven.

Mooiste voorbeel El Cid ( De naam is al arabisch Said/ Sidi !!! =Heer )


Aha, dat had ik kunnen bedenken. Ik heb die film trouwens altijd nog niet gezien, hij komt regelmatig op tv, maar ik mis hem steeds. Een ex-collega van mij is er een fan van, dus ik voel me verplicht hem een keer te zien, maar het wil niet zo lukken.

En dit is een heel heel goed Duits Internet Handboek van de Universiteit Bonn .over de Middeleeuwen.
Kijk maar in 8st en 9de eeuw.


Perfect, zo'n site zocht ik eigenlijk. Nou moet ik nog de tijd vinden om het te lezen, want ik ben bezig met allerlei dingen die afmoeten. Maar ja, met wat geluk draait alles binnenkort, en kan ik mijn tijd weer een tijdje wijden aan gewoon schrijven en forums. Maar het is wel al leuk om het alvast wat door te lezen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

veel history on line

Berichtdoor turanclancath » wo 19 sep , 2007 6:03

http://history-world.org/alphabetical_t ... ntents.htm

Hoi Els.
Hier een electronisch handboek history een ware treasure grove.
turanclancath
turanclancath
 
Berichten: 13
Geregistreerd: zo 29 jan , 2006 10:14
Woonplaats: bij Amsterdam in de buurt


Keer terug naar Europa: Grieken, Romeinen, Germanen etc.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron