Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Marokkaanse politieagenten geven hun handen graag!

Gastenhoekje voor persoonlijke praatjes of off topic onderwerpen.

Marokkaanse politieagenten geven hun handen graag!

Berichtdoor Reader » ma 10 sep , 2007 17:38

De volgende film laat zien dat de Marokkaanse politieagenten het meest beleefd zijn qua handgeven:
http://nl.youtube.com/watch?v=Afed8wvYwmc
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » di 11 sep , 2007 13:03

Ik ben nog maar amper aan de eerste minuut, maar ik heb nu al de slappe lach. :lach2:
Het ziet er wel heel beleefd uit, dat is toch prettig om te zien.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 11 sep , 2007 13:11

Zo maak je saai werk een beetje aangenaam. En het is meteen ook nuttig gebruik van een wegversperring. Het lijkt wel of er een berg is omgevallen of zo. :?

Wat mij verbaast is dat het allemaal zo soepel gaat. Alsof dit de normale situatie is.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » di 11 sep , 2007 14:03

Die politieagenten zijn daar geld in hun handen aan het krijgen. Het lijkt me dus dat ze meer verdienen dan die loketten in de snelweg zonder iets te hoeven opbouwen of een kapitaal te investeren.

De video is stiekem genomen door iemand die zich "De snijper van Targuist" noemt. Targuist is het stadje of dorpje (weet ik niet) in de omgeving van Alhoceima (werd me verteld).

Volgens de rondlopende verhalen is die film op een CD gezet en in de brievenbus van de governeur gezet. Ongeveer acht politieagenten zijn ontslagen en vervolgd.

Op het einde van deze video (of andere gelijksoortige video) is er een tekst in Arabisch. Het is een brief aan de koning van Marokko om de corruptie te bestrijden.
Deze film schijnt nu heel bekend te zijn, en daarover bestaan verschillende artikels of sites/blogs. De merkwaardige site zou

Dat ziet er inderdaad soepel uit :lach2:
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » di 11 sep , 2007 14:30

De snijper van Targuist. :lach2: Heel goed dat hij dit deed, ik zag ook al veel lovende reacties op Youtube staan. Maar het is ook zo grappig dat het zo open en bloot gebeurt, dat je niet eens moeite hoeft te doen.

Ik zag nog een filmpje waar ook beelden van mensen met overheidsfuncties staan, die zelf corrupt zijn. Daarom wordt er eigenlijk niets aan die situatie gedaan.

Maar hier zie je nu eens de kracht van het internet... het is een amateurfilmpje en het gaat de hele wereld rond. Zo worden ze mooi aan de moderne schandpaal genageld, dus op deze manier kun je misschien afdwingen dat er iets gebeurt. Het is een goede manier om mensen te mobiliseren, want ze zijn al heel vaak bekeken, en de reacties zijn niet mals.

http://nl.youtube.com/watch?v=-9htKFvYW ... ed&search=

Goed idee om Youtube hiervoor te gebruiken.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » wo 12 sep , 2007 18:33

De corruptie wordt verlopen zonder geruzie (dus soepel) omdat het afgesproken en regelmatig is. Je ziet dat de politieagenten geen geld kregen van de vrachtwagens en taxi's. Het komt doordat de chauffeurs voor de andere werkgevers werken, en dus zullen ze de politie niet moeten omkopen. Als het illegaal is, dan mogen ze de boete naar de baas sturen.

De taxi's kunnen niet veel illegaal doen, ze mogen 5 personen + de chauffeur vervoeren.

Je ziet daarom dat die grote auto's bijna de enigen zijn die dat geld geven, want ze hun -tot zover ik weet- geen werkvergunning. Ze worden daarom "ontvoerders" genoemd in Marokko (in mijn streek ten minste). Dus de beiden hebben er profijt aan;

Maar ik denk dat de werkgevers ook omkoopgeld geven aan hun chauffeurs om het nog eens aan de politieagenten te geven. Ik zag ze regelmatig geld rollen in busstiketten en gooien op de weg zonder te stoppen. De politieagent hoeft dan zijn hand niet te geven.
Ik herinner me dat een chauffeur deed alsof hij geld zou geven, maar heeft niets gegooid. Die werd door andere politieagenten gestopt. Dit is voor mij een bewijs dat ze in netwerken werken.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Reader » za 06 okt , 2007 0:26

e Marokkaanse politie is wanhopig op zoek naar een eigentijdse Robin Hood. 'De scherpschutter van Targuist' legt sinds enkele maanden minder frisse praktijken van de politie van Tarquist op video vast. De onbekende heeft tot dusver 4 video's op Youtube gepost waarin te zien is hoe corrupte politieagenten geld aannemen van automobilisten.

De beelden zijn geschoten op een weg die loopt door het hart van het Rifgebergte, vlakbij Ketma, de 'hoofdstad van de hasj'. De weg is een paradijs voor corrupte gendarmes, omdat deze wordt gebruikt door bendes die onder meer drugs en sigaretten smokkelen vanuit de Spaanse enclaves Ceuta en Melilla in het noorden.

In de Marokkaanse media wordt de man afgeschilderd als een held, die net als Robin Hood uit de handen weet te blijven van de arm der wet.

Nadat het eerste filmpje op internet verschenen, werden een aantal agenten opgepakt, maar vrij snel dook een nieuw filmpje op waarin duidelijk te zien was dat agenten nog altijd automobilisten verplichten geld af te gaan voor een vrije doorgang.
http://www.krux.nl/headlines.asp?lIntNewsId=31022
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » za 06 okt , 2007 10:39

In elk geval zijn er dus een paar smerissen opgepakt. :cool:

De Marokkaanse politie is wanhopig op zoek naar een eigentijdse Robin Hood.


De politie... hopelijk zijn het de 'goeden'. :lach2: De corrupten zijn er vast niet blij mee dat hun criminele handelingen publiek worden.

Het internet kan fungeren als een moderne schandpaal. Geweldig dat hij het balletje zo aan het rollen heeft gekregen, tegen de verdrukking in. Corruptie sijpelt door in alle lagen van de bevolking, daarom is het zo moeilijk aan te pakken. Je kan door iedereen worden tegengewerkt, maar het is geen openlijke strijd. Deze jongen heeft een prima methode bedacht, ik begrijp dat het nieuws zelfs al door De Standaard is opgepakt.

http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 102007_020
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 06 okt , 2007 10:47

Zo, ik heb het bericht op nujij gezet, ik dacht, ik zal even helpen met wat bekendheid.

http://www.nujij.nl/jacht-op-de-sniper- ... 2485.lynkx

(Mijn nick is daar zeva, ik kon helaas niet met mijn eigen naam inschrijven. :( )
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » za 06 okt , 2007 16:39

Ja, " zeva" :lach2: Is dat een Nederlandse naam of een godinsnaam uit de Aziatische wereld?

Die agenten zijn eigenlijk geen politieagenten. Maar een andere soort. In wereldomroep.nl lees ik een vertaling van de naam: "Koninklijke Marechaussee". Ze staan in dorpen terwijl de politieagenten in steden werken. Tot zover ik weet verdienen die marokkaanse marechaussee meer dan politie, en krijgen ook gratis woning (of anders een huurvergoeding).

De politieagenten zijn ook niet fatsoenlijker. Ik zie ze helemaal niet graag, maar ik begrijp ook dat ze dunne salari's hebben.

Ik ben dit jaar een klasgenoot/vriend (in marokko) tegengekomen, en die is pas begonnen met eens stage als koninklijke marechaussee. Hij zegt geen omkoopgeld gegeven te hebben voor die job. Maar hoewel we oude vrienden (zeker meer dan vierjaar als klasgenoten) zijn, vertrouw ik hem nog altijd niet. Een andere klasgenoot/vriend (meer dan drie jaar als klasgenoten, maar is toch betrouwbaar) zegt over hem dat hij wel geld gegeven te hebben, en dat hij zelf ouder dan de maximale leeftijd (ongeveer 23) voor dat beroep was. Hij is in feite te goed voor die job met een universitaire diploma van Rechten, en dus bekwaam voor die job. maar dat is Marokko. De andere klasgenoot heeft zijn diploma behaald, maar is nog altijd werkloos. Een andere klasgenoot/vriend heeft zijn onderwijs onderbroken nadat hij ook als gendarmerier (koninklijke marechaussee) aangenomen is. Die job is dus aantrekkelijk.

In het algemeen geldt dat men drie duizend euro als omkoop geld moet geven om die job te krijgen of anders moet men een machtige bemiddelaar kennen. Andere verhalen zijn uitzonderingen.

(Ik heb dez reply lang zitten typen, trouwens. Ik wil me bezig houden totdat het tijd is om te mogen eten (Ramadan!), nochtans moet ik nog twee uren wachten. Maar ik zal die in het park van de buurt doorbrengen met mijn neven of andere vrienden).
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » za 06 okt , 2007 17:01

Zeva is eigenlijk mijn anti-spam emailnick, ik zoek af en toe naar een niet bestaand woord voor mijn emailadres, dat ik weer kan opheffen als er teveel spam op binnen komt. Mijn mailadres is dan @nissaba.nl met een tijdelijk woord ervoor. Bij mijn weten betekent het niks, maar je weet nooit. Ik word echt stapelgek van de dagelijkse spam.

Wel jammer dat het op nujij maar heel weinig kliks heeft opgeleverd. Er lezen daar toch wel Marokkanen mee, maar helaas, het gaat snel naar de achtergrond, en dan ziet niemand het meer.

Die agenten zijn eigenlijk geen politieagenten. Maar een andere soort. In wereldomroep.nl lees ik een vertaling van de naam: "Koninklijke Marechaussee".


De marechaussee is een onderdeel van het leger. Ze vallen dus onder een ander deel van het ministerie, in Nederland is het denk ik defensie. Misschien is er in de omgeving van Targuist wel een legeropleiding of zo, waardoor er in die omgeving meer marechaussee rijdt. Anders snap ik niet wat ze daar te zoeken hebben. Of ze zijn daar om die drugshandel in banen te leiden, omdat de gewone politie dit niet aankan.

De politieagenten zijn ook niet fatsoenlijker. Ik zie ze helemaal niet graag, maar ik begrijp ook dat ze dunne salari's hebben.


Ik heb ook wel eens zulke dingen gehoord. Als bepaalde zaken niet goed geregeld zijn, beginnen mensen maar hun eigen territoriumpje te verdedigen, en dan geldt het recht van de sterkste.

In het algemeen geldt dat men drie duizend euro als omkoop geld moet geven om die job te krijgen of anders moet men een machtige bemiddelaar kennen. Andere verhalen zijn uitzonderingen.


Misschien is je vriend wel binnengekomen via connecties, vanwege zijn rechtenopleiding? Althans, waarom zou hij tegen jou liegen? Of ben je heel streng tegen hem?

Het is wel vreselijk dat het zo verspreid is, want het betekent dat mensen die zoveel geld niet kunnen opbrengen gewoon minder mogelijkheden hebben.

(Ik heb dez reply lang zitten typen, trouwens. Ik wil me bezig houden totdat het tijd is om te mogen eten (Ramadan!), nochtans moet ik nog twee uren wachten.


Hmm, ik heb mijn bordje eten al naar binnen. Ik moet strikt tussen half zes en zes uur eten, want ik heb nogal zwakke darmen of zo, en als ik me niet strikt aan mijn eetregels houd, word ik gewoon ziek. Dus ik zou al niet tegen de onregelmatigheid van Ramadan kunnen, maar al helemaal niet tegen dat eten! Een paar daagjes kerst en sinterklaas breken mij al op, en oliebollen durf ik niet eens meer ieder jaar te eten.

Maar goed, jij hebt ongetwijfeld een sterke maag, dus eetsmakelijk zeg ik alvast. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Shayenne » za 06 okt , 2007 20:24

Dit gebeurt ook in Indonesië.
Op Bali zag ik een mooi staaltje van "geld toestoppen" aan de Hermandad.
Neem een smalle weg waar nauwelijks 2 vrachtwagens elkaar kunnen passeren. Een klein cordon van politie op motors soms met 1 of 2 politieauto's. Voor en achter de politiefuik een lange groep wachtenden voor doorgang én aan weerszijden in de bermen geparkeerde auto's, vrachtwagens die ogenschijnlijk daar een lange lunchpauze houden.
Iedere auto, vrachtwagen, brommer, motorrijder dient omgerekend 50 eurocent te betalen om door te mogen rijden. Dat is 5 tot 10.000 roepiah.
Een gemiddeld gezin verdient o.g. 1 tot 1,4 miljoen roepiah per jaar, dat is omgerekend 120 euro. Een gemiddeld daginkomen voor een Balinees is 4000 roepiah!!
De z.g. recreanten langs de kant van de weg kunnen zelfs die 50 cent niet betalen. Daarom blijft men in de berm bivakkeren tot de politiefuik opbreekt. Dat weten de agenten en een ongeschreven wet bepaald dat deze z.g. recreanten met rust worden gelaten.
Maar dan moeten ze ook niet door willen rijden want dán word je aangehouden en alsnog betalen en vaak meer.
De politie op Bali verdient omgerekend 150 euro, dat is o.g. 100.000 roepiah per maand. Maar het politiepak (equipment e.d.) dat ze aanhebben kost hen 1000 euro of 12 miljoen roepiah. Om politie-agent te mogen worden moet men -en dan spreek ik nog niet eens over de opleidingstijd- een lening bij de bank afsluiten om de commandant der politie die 12 miljoen roepiah of 1000 euro te kunnen betalen. Daarna begint het afbetalen van de bank.
Deze gang van zaken heb ik in vergelijkende vorm gezien in Marokko.
Hoezo de agenten aanpakken op corruptie. Doe dat de regering en hun leidinggevenden die dat in de hand hebben gewerkt.

Shayenne.
Shayenne
 
Berichten: 44
Geregistreerd: zo 19 nov , 2006 17:08

Berichtdoor Reader » za 06 okt , 2007 21:04

Misschien is "Koninklijke Marechaussee" ook verkeerd. De arabische naam is: "eddarak elmalaki". Het eerste woord is onduidelijk "eddark" is volgens mij een oud woord dat bijna niet gebruikt wordt. Het betekent "Een laag". "Elmalaki" betekent "koninklijk". Het zal dus als "koninklijke laag" moeten betekenen. Maar wat wil dat zeggen? (Het is me niet echt duidelijk";
In het frans is het meer duidelijk: "Gens d'armes" (Gendarmes), dus "Mensen van het leger". Toch zijn het eerder politieagenten dan militairen.
De taak van de Gendarmes verschilt van die van de politieagenten in plaats van de verspreiding. De gendarmes vind je op wegen buiten de steden en in de dorpen.
Dus die mensen staan daar niet tijdelijk of plaatselijk; Maar zijn permament in de dorpen. Daar zal je dus geen politieagenten vinden. In mijn stadje zul je omgekeerd geen gendarmes hun job zien uitoefenen. Daar zie je uitsluitend politieagenten aan het werk. Dit neemt niet weg dat hun kantoor en huizen in de stad zijn.
De man in de volgende foto is een politieagent, en hij bevindt zich in een stad:
Afbeelding

Misschien heb je gelijk, mijn klasgenoot/vriend liegt niet. Hij vertelde me veel (dus over al zijn problemen (familiaal, economisch, tijdens de opleiding, tijdes zijns studies... hij vertelde me zelfs dat hij de hand van een vrouw zou gaan vragen en ook wie de vrouw is; En over de laatse heeft hij niet gelogen. Ik ben met hem mee gelopen naar de afgesproken plaats, en ik heb zelfs met de broer van zijn toekomstige vrouw gebabbeld (Ik kende zowel de vrouw als haar broers), en bovendien heeft hij me ook geholpen in moeilijke tijden, ik ben vaak bij hem op berzoek geweest waar hij met zijn jongere broer woonde (ze huurden een kamer in het stadje, want ze woonden ver van de school), en we verhuurden ook een kot in andere stad (omdat we geen universiteit hadden in onze stad)...

Toch, kon ik hem niet altijd vertrouwen, want hij zet zijn kaarten niet altijd op tafel, een voorbeeld is zijn toekomstige vrouw: Hij was verliefd op haar, maar heeft daar nooit iets over gezegd (die vrouw was ook eens een klasgenoot, en voor mij ook een buurtbewoner))...

Maar ik begrijp ook dat er maar weinig mensen die alle kaarten op tafel gooien; Het zijn vrienden die ik leerde kennen vanaf mijn zesde jaar (dus vanaf de eerste maanden in dat stadje), en zelfs niet allemaal...
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » za 06 okt , 2007 21:51

Ha, ik had die foto die je net poste van islamonline.net net onderschept. Ik kon hem ook niet posten, ik heb hem op imageshack.us gezet.

Afbeelding

Maar helaas geen link naar een artikel erbij, dus het is niet zo duidelijk wat je ziet.

Het zou kunnen dat marechaussee de goede vertaling is. We hebben hier ook de koninkljke marechaussee. Op wikipedia staat dat gendarmerie de oude term hiervoor was.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_Marechaussee

Je had hier vroeger ook rijkspolitie, die werkte meer in de kleinere gemeenten en ik dacht eigenlijk ook buiten de gemeenten. De rijkspolitie kwam ooit voort uit de marechaussee, maar ze zijn inmiddels opgeheven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijkspolitie

Het kan natuurlijk dat het in Marokko net iets anders geregeld is als hier. Ik heb er verder ook geen verstand van, en meestal net als ik krijg wordt alles weer veranderd.

In het frans is het meer duidelijk: "Gens d'armes" (Gendarmes), dus "Mensen van het leger".


Oja, verhip. Het is nu je het zegt heel duidelijk, maar het was me nooit opgevallen. :lach2:

Toch, kon ik hem niet altijd vertrouwen, want hij zet zijn kaarten niet altijd op tafel, een voorbeeld is zijn toekomstige vrouw: Hij was verliefd op haar, maar heeft daar nooit iets over gezegd (die vrouw was ook eens een klasgenoot, en voor mij ook een buurtbewoner))...


Hmm, volgens mij is dat toch iets waar veel mensen er liever het zwijgen toe doen tot alles zeker is. De een vindt het leuk om z'n gevoel aan de grote klok te hangen, de ander is bang om voor schut te staan.

Wat het smeergeld betreft, ik neem aan dat je in feite gewoon medeplichtig bent als je betaalt. Misschien wel een reden om het te verzwijgen. Pas als iedereen zich er openlijk tegen verzet, kan er iets veranderen.

Ik kan me voorstellen dat die sniper wat losmaakt, want als iedereen dit gaat afkeuren komt er misschien beweging in.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 06 okt , 2007 21:59

Shayenne, wat er in Indonesië gebeurt klinkt ook heel vervelend. Bedankt voor het hele verhaal dat je schreef, dat maakt goed duidelijk hoe erg het door alle lagen is verspreid.

Het is eigenlijk ook zo gewetenloos, en een beetje ontwijkend. In plaats van met z'n allen de schouders eronder te zetten om iets te veranderen, doe je net of je zielig bent en neem je maar deel aan de fraude, om zo je 'recht' te halen. Ik vind het toch prettiger als mensen zich gewoon verenigen en er een einde aan proberen te maken.

Shayenne schreef:Hoezo de agenten aanpakken op corruptie. Doe dat de regering en hun leidinggevenden die dat in de hand hebben gewerkt.


Ik denk ook dat zo'n situatie kan ontstaan doordat de leidinggevenden het uit de hand laten lopen en er niet tegen optreden. Maar ook is het iets dat wordt gedoogd door de omgeving. Ik weet niet goed hoe het werkt natuurlijk, maar eigenlijk zou je aangifte moeten doen. Misschien een aangifteactie, als iedereen aangifte gaat doen, kan dat nog een probleem worden, als het zo veel voorkomt.

Maar het is natuurlijk een onderdeel van een groter probleem van rechteloosheid en armoede, waardoor mensen moeilijk samen kunnen spannen en gezamenlijk iets aanpakken. Dat blijkt ook wel doordat die bedragen niet eens betaalbaar zijn voor mensen met een laag inkomen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Shayenne » za 06 okt , 2007 23:22

Reader schreef:Toch, kon ik hem niet altijd vertrouwen, want hij zet zijn kaarten niet altijd op tafel, een voorbeeld is zijn toekomstige vrouw: Hij was verliefd op haar, maar heeft daar nooit iets over gezegd (die vrouw was ook eens een klasgenoot, en voor mij ook een buurtbewoner))...

Maar ik begrijp ook dat er maar weinig mensen die alle kaarten op tafel gooien; Het zijn vrienden die ik leerde kennen vanaf mijn zesde jaar (dus vanaf de eerste maanden in dat stadje), en zelfs niet allemaal...

Wel, waarschijnlijk heeft het misschien iets met "gezichtsverlies" te maken. De mensen in Marokko zijn een trots volk. Met oude zeden en waarden die onmiddellijk boven komen drijven in bepaalde situaties. Ze lijken wel wat op mijn eigen "volk" in Indonesië. En ik kan dat sinds korte tijd weten. Een van mijn zonen is getrouwd met een Marokkaans meisje, ben o.a. uitgenodigd om daar hun huwelijk mee te maken en de familie en het land aldaar nader te leren kennen. Je kunt over sommige dingen niet vrijuit praten, dat hoort niet. Wel wordt er onnoemelijk "geroddeld" over en met elkaar dat kent zijn weerga niet. Verhalen gaan een eigen leven leiden met vaak desastreuze uitwerking voor het "slachtoffer". De armoede is net zo schrijnend en de corruptie is van hoog tot laag gaande. Ik zag geen verschil in die van "de Indonesiër" en die van "de Marokkaan". Wat een smeergeld er over en weer wordt betaald om met rust te worden gelaten of zijn/haar zin te krijgen. Het is de armoede die het veroorzaakt en als men reëel is zal daar geen verandering in komen zoals de geschiedenis(historie) laat zien.

Ik moet in deze topic denken aan een lezing van Starhawk die ze gaf onlangs in Amsterdam, een Amerikaanse voorvechtster van millieu en onrecht. Een reclaimster die al meer dan 30 jaar -zo lang ken ik haar al- aan de weg timmert om corruptie aan de kaak te stellen. Ze gaat al die jaren gevangenissen in en uit heeft daardoor geen normaal leven want haar "aim is true" en toch is tot nu toe geen enkele verbetering of oplossing gekomen in haar strijd tegen corrupte regeringen en mega-concerns.
Dit keer zag ze de mens als de veroorzaker van de natuurrampen in de wereld en weigerde genuanceerde wetenschappelijke weerleggingen die ook de moeite waard waren/zijn om zich over te buigen. Ik noem dat tunnelvisie, het niet kunnen of willen inzien dat er nog veel meer aan de hand is om ooit tot een adequate oplossing te kunnen komen, maar ja, wie ben ik.

Shayenne.
Shayenne
 
Berichten: 44
Geregistreerd: zo 19 nov , 2006 17:08

Berichtdoor Reader » zo 07 okt , 2007 1:06

Bedankt Els voor het uploaden van de afbeelding op imageshake.us , De foto staat op islamonline.net ter illustratie. Dus het gaat niet per se om corruptie. Ik heb hem ook vervangen;

@Shayenne, Dit jaar leek mijn stad meer op indonesie ( en de dichtbije landen), ze hebben de paardenwagens afgeschaft, en vervangen door een soort brommerswagens met drie wielen. Dus, er is wat tijdverschil tussen onze landen.

Het is trouwens moeilijk om een eingenschap te genereren over een volk. Ik ben Marokkaan, en weet dat er veel tegenstrijdigheden in dat volk zijn.

Ik verblijf in Belgie, en hier zijn er echt weinig indonesiers, en dus weet ik er weinig over. Ik kende één Indonesier en die is verhuisd van Nederland naar Belgie.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » zo 07 okt , 2007 13:32

Bedankt Els voor het uploaden van de afbeelding op imageshake.us , De foto staat op islamonline.net ter illustratie. Dus het gaat niet per se om corruptie. Ik heb hem ook vervangen;


O, ik dacht al dat het wel over corruptie ging, nou ja, dan moet ik eigenlijk even kijken of ik de titel kan veranderen. Hoop dat dat nog kan op imageshack, vrees van niet. :bloos:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor casapapusilor » do 11 okt , 2007 20:06

Als ik zo de geluiden staat is 'mijn landje' Roemenie ook hoog op de lijst van corrupte landen. Sinds Roemenie bij de EU hoort wordt er heel erg hard gewerkt om die corruptie te laten verdwijnen. Dat is een goed ding, maar ik ben in de loop der jaren wel heel anders tegen de corruptie hier aan gaan kijken. Eén van de voornaamste oorzaken van corruptyie hier is in veel gevallen de extreem lage lonen. Men heeft bijvoorbeeld uitgerekend dat om de corruptie bij het douanepersoneel uit te bannen, de lonen drie maal zo hoog zouden moeten zijn. Op die manier zou een baantje bij de douane zo aantrekkelijk worden dat men wel uit zou kijken zijn baan op het spel te zetten.

Toen ik hier pas was had ik me voor genomen niet aan het systeem van corruptie mee te werken, maar ik merkte al snel dat je vanzelf mee gaat doen. Voor een pak koffie of een plak chocolade kon je bepaalde papieren direct mee krijgen, terwijl je er anders drie maal voor in de rij moest staan en een maand geduld opbrengen. Nu lukt dat niet meer en moet je veel betalen voor spoedklussen, gewoon wettelijk geregeld.

Bij boetes kon je vroeger kiezen: de agent zwart betalen of drie maal zoveel langs de officiele weg. Dan spreek ik dus over terecht opgelegde boetes. Ik heb trouwens nooit meegemaakt dat ik onterecht aangehouden ben in Roemenie. Wel trouwens in Hongarije, waar ik in de bebouwde de kom meer als 20 km te snel gereden zou hebben, achter een tractor wel te verstaan. Er werden alleen maar buitenlandse auto's aangehouden.

Veel van wat door buitenlanders direct als corruptie wordt5 afgedaan is hier een onderdeel van de cultuur, die tot voor kort nog heel vaak gebaseerd was op ruilhandel, voor wat hoort wat, ik help jou nu dan help jij mijn morgen. Was het oude systeem van fonds- en privé patienten in de gezondheidszorg in feite niet hetzelfde, alleen dan allemaal keurig wettelijk geregeld. En wat te denken van alle voordeeltjes en kado's die artsen en apothekers krijgen wanneer ze bepaalde medicamenten voorschrijven en verkopen.

Roelie
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor Reader » do 11 okt , 2007 21:13

Ja, dat is ook zo te bekijken. Maar in Marokko is het soms overdreven: oterecht beschuldigd zijn van verkreerdsfout => "Geef me mijn koffie" (wel geld te verstaan, want ze beschouwen koffie als belediging :D)
Geld zomaar gevraagd wordt in sommige kantoren => geef me x dirhams (Marokkaanse munt)! Die wordt gewoon in zijn eigen zak gestoken of tijdelijk op een andere plaats.
Geen dienst verleend op wacht op een fooi.
De voorang wordt gegeven aan de smeergeld gever in sommige kantoren of voor sommige jobs.

Zoals ik al zei geldt het in het algemeen dat men drieduizend kostbare euro geven als smeergeld om in aanmerking te komen voor sommige jobs. Dit is een slecht kultuursvoorbeeld voor de aangeworven bediende (politieagent?), en bovendien moet de laatse zijn geld terug verdienen. Daar zou hij/zij ook moet op rekenen.

En het is soms wel beter smeergeld te geven, bij voorbeeld in stomme gevallen (verkeerdsfouten waaraan je niets aan kan doen zoals een rode stoplicht niet zien omdat het achter een boom is, of omdat het licht helemaal niet duidelijk is, drinken van wijn in het openbaar, in het gezelschap van een meisje in een verdachte plaats...)
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » do 11 okt , 2007 21:49

Roelie schreef:Eén van de voornaamste oorzaken van corruptyie hier is in veel gevallen de extreem lage lonen.


Ik ken dat excuus ook van mensen die frauderen en stelen. Ze voelen zich onrechtvaardig behandeld, en zien dat als een rechtvaardiging om zelf ook de wetten en normen te overtreden. Ik ben het daar niet mee eens. Ik vind dat als een systeem werkelijk niet goed functioneert, dat je het dan een vuist moet maken en de boel moet aanpakken.

Het is natuurlijk wel vervelend als het hele systeem tot bovenin de overheid meewerkt aan de ongelijkheid, maar dan nog moet je je in elk geval er wel tegen verzetten en proberen verandering te bereiken.

Ik weet dat het moeilijk is, maar het is wel altijd de positie die ik voor mezelf heb gekozen, wat niet altijd makkelijk is geweest trouwens.

Wat ruilhandel en voor wat hoort wat betreft, dat is op zich een hele basale menselijke manier om met elkaar om te gaan, maar het gaat bij corruptie natuurlijk wel om betaald werk. Dat je iemand wat geeft is tot daaraan toe, maar dat je mensen niet geeft waar ze recht op hebben, gaat te ver.

Het is natuurlijk ook juist verboden omdat het onrecht en oneerlijkheid in de hand werkt. Zoals Reader het schetst, is het flink uit de hand gelopen. Alleen een baan voor iemand die geld genoeg heeft om het smeergeld te betalen...

Ik geef er de voorkeur aan dat financiële dingen wettelijk zijn vastgelegd, dan ontstaat er ook geen gemarchandeer waarbij de grootste sukkels voortdurend een beentje wordt gelicht, terwijl anderen met minder scrupules overal munt uit slaan. Dat geldt ook voor systemen met afdingen, waar de een van profiteert, terwijl de ander erbij inschiet.

Hier gaat men er teveel van uit dat alles volgens de vrije markt moet werken, met als gevolg dat je kan overvragen wat je wil , door een misplaatst besef van vraag en aanbod. Door het systeem van 'wat de gek ervoor geeft' worden de prijzen idioot opgedreven. Ik vind dus dat er een prijsmaximum moet bestaan, dat afhankelijk is van de gemaakte kosten. Of een maximaal toegestane winst.

Wat je altijd moet voorkomen is dat de grootste egoïstische sjacheraars, die in elk systeem de kop opsteken, de dienst uitmaken.

En wat te denken van alle voordeeltjes en kado's die artsen en apothekers krijgen wanneer ze bepaalde medicamenten voorschrijven en verkopen.


Precies, en ze malen er niet om of die medicijnen te duur zijn of bijverschijnselen hebben. Alle kosten en lasten worden op de verzekerden en de maatschappij afgewenteld.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 12 okt , 2007 10:22

Wat betreft dat 'drinken in het openbaar' in Marokko trouwens, ik vond net deze grappige kaart over alcoholwetten in de hele wereld:

http://www.drinkingmap.com/AdultDrink.html

Wat mensen al niet in kaart brengen. :p

Maar volgens die kaart is de wet in dat opzicht in Marokko liberaler dan de wet in Amerika. In Marokko is alcohol toegestaan vanaf de leeftijd dat je meerderjarig wordt, net als in de meeste landen dus, maar in Amerika mag het pas vanaf je 21e, dus dat is jaren nadat je wettelijk meerderjarig bent geworden.

Maar goed, misschien mag het in Marokko niet in het openbaar? Het klinkt me raar in de oren eigenlijk, je zou wel alcohol mogen drinken maar niet in het openbaar? :?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » vr 12 okt , 2007 14:50

Die wetten van Marokko zijn volgens mij allemaal schijnheilig. Je hebt er zelden iets aan.

لمرسوم الملكي بمثابة قانون المتعلق بالمعاقبة على السكر العلني يعتبر في الفصل الأول منه كل من وجد في حالة سكر بين في الأزقة أو الطرق أو المقاهي أو الكبر يهات أو في أي مكان عمومي يغشاه العموم قد اقترف جريمة السكر العلني التي يعاقب عليها القانون بالحبس لمدة تتراوح بين شهر واحد و ستة أشهر و غرامة مالية بين 150 و 500 درهم.


Deze bovenstaande citaat verduidelijkt dat, wie dronken aangetroffen is in straten, banen, cafes, casino's of in andere openbare plaats dat bezocht wordt door het publiek, schuldig aan het openbare dronkenheid is, wat bestraft wordt krachtens de wet met een gevangenisstraf van één tot zes maanden en een boete van 150 tot 500 dirhams.

In de volgende citaat lezen we dat het bestrafbaar is alcohol te verkopen aan Marokkaanse moslims. En het wie begaat, krijgt een gevangenisstraf van één à zes maanden met een boete in de lucht.

و بالرجوع إلى قرار المدير العام الديوان الملكي بتنظيم الاتجار في المشروبات الكحولية أو الممزوجة بالكحول و خصوصا الفصل 28 منه نجده يمنع بيع أو تقديم مشروبات كحولية أو ممزوجة بالكحول الى المغاربة المسلمين وكل من خالف الأمر يعرض نفسه لعقوبة الحبس تتراوح بين شهر و ستة أشهر بالإضافة إلى إمكانية الحكم بالغرامة


Maar ik lees niet dat het stiekem drinken van alcohol bestrafbaar is of niet.
Praktisch wordt wijn verkocht in de meeste steden aan de Marokkaanse moslims. Ik heb nog niet eens een niet-marokkaanse moslim wijn zien kopen in mijn stadje.
Het zijn hypocrieten die wetschrijvers. De winkel is open voor wijnsverkoop, maar als je een flesje wijn koopt, moet je het verborgen houden.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » vr 12 okt , 2007 16:26

Misschien hebben de makers van die kaart zich gewoon gebaseerd op verkeerde bronnen. :?
Ik dacht dat ze veel van het web bij elkaar hebben gesprokkeld, ondermeer van wikipedia.

De hypocrisie is me trouwens welbekend, hier heet het 'accijns'. Men roept om het hardst hoe slecht het is, en dat is dan het alibi om torenhoge belasting te heffen.

Maar die gevangenisstraf is natuurlijk absurd. Ik las trouwens wel eens dat de gevangenissen in Marokko zo vol zitten dat ze veroordeelden maar laten lopen, omdat er geen plaats meer is. Dat kan ik me voorstellen, als je zelfs voor zulke dingen al in de gevangenis belandt.

Ook nu moet ik trouwens denken aan de VS, daar heb ik nou eenmaal meer verstand van dan van Marokko. Daar heerst ook zo'n probleem, veroorzaakt door de 'war on drugs'. Ik heb dat onderwerp een paar keer behandeld voor een debatcafé, en het is bijna niet te geloven wat je tegenkomt. De gevangenissen puilen uit omdat je al wordt veroordeeld als er maar wordt vermoed dat je ervan op de hoogte bent dat een bekende drugs verhandelt. Ook zijn de kosten van het gevangeniswezen zo hoog dat sommige staten zelfs failliet dreigen te gaan.

Die hypocrisie leidt zo nog tot de ondergang van de hypocrieten zelf.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor casapapusilor » zo 14 okt , 2007 19:32

Met dat alcoholgebruik in het openbaar is het toch ook weer een beetje het gezegde van de splinter en de balk. In Nederland en in Duitsland hebben veel gemeenten in hun verordeningen opgenomen dat het nuttigen van alcohol in parken, op straat, op speelplaatsen, enz. verboden is. Uit eigen ervaring weet ik wel een paar gevallen waar ook opgetreden werd tegen mensen die in een park alcohol dronken. Mijn zoon heeft 2 jaar terug een seizoen in Zeeland gewerkt en daar was het ook verboden om buiten de terrassen alcohol te drinken. Er werden daar ook stevige boetes gegeven, wanneer je vanwege de drukte op het terras rondom het terras stond met je pilsje. Nederland heeft trouwens ook veel geboden en verboden waar de meeste mensen nauwelijks van op de hoogte zijn, totdat bijvoorbeeld een over-ijverige agent ze in de praktijk gaat brengen.

Wij zijn ook echte regel-pikkies en altijd al geweest. Ik weet nog dat er in Rotterdam wetjes waren die regelden wanneer je kleden mocht kloppen, de stoep mocht schobben en je duiven vrij mocht laten vliegen. Dat is lang geleden, maar ik vraag me af of die wetten ooit geschrapt zijn, of gewoon alleen maar niet meer toegepast worden.

Wanneer ik buitenlanders vertel dat er in Nederland veel koopwoningen zijn waarvoor bepaald is in welke kleur het houtwerk en de deuren geschilderd moeten zijn (en blijven) begrijpen ze daar echt niets van. En wat dacht je van huurwoningen voor bejaarden waar niet op gas gekookt mag worden en niet gerookt mag worden, alsof je na je 65ste direct siniel ben. Niet siniel genoeg om niet meer auto te mogen rijden trouwens, want alle huurders zijn verplicht een garage te huren, ook al hebben ze helemaal geen auto. De vroeger aanwezige balkons worden trouwens ook meer en meer ontoegankelijk gemaakt. Voor hun eigen veiligheid heet dat, die ouwetjes zouden eens op het idee kunnen komen om er vanaf te springen.
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor els » zo 14 okt , 2007 20:08

In Nederland en in Duitsland hebben veel gemeenten in hun verordeningen opgenomen dat het nuttigen van alcohol in parken, op straat, op speelplaatsen, enz. verboden is.


Blast! Meen je dat nou? Ik heb meestal toch wel een flesje wijn bij me in het park of aan het strand... dat vind ik nou juist het toppunt van gezelligheid. :lach2:

Het is wel zo dat je niet buiten de terrassen mag staan, maar dat komt ook omdat voor die terrassen al vaak speciale toestemming nodig is, omdat ze ruimte van de stoep innemen. Ook zijn er café's die wel voor deze rechten betalen, en andere niet, en deze willekeur werd niet meer geaccepteerd door degenen die wel betalen. Ik vind het wel jammer dat er zo strikt over wordt gedaan, zolang er geen willekeur heerst moet je niet moeilijk doen, vind ik.

Die oude wetjes ken ik ook. Het was in veel gemeenten ook verplicht om zelf de stoeptegels voor je eigen huis onkruidvrij te houden, omdat het onkruid de tegels ontwricht. Dus dat was nog een extra taakje voor de huisvrouwen. In sommige gemeentes werd dit ook eenmaal per jaar gecontroleerd, dus staken de grassprietjes tussen de tegels uit, had je een bekeuring.

Vroeger was de Nederlandse 'properheid' beroemd, maar tegenwoordig houdt niemand zijn stoepje meer schoon, of de vensterbanken en de ramen.

Wat de kleuren van de gevels betreft: in bepaalde gevallen mogen huiseigenaren nu zelf sleutelen en verven aan hun huis wat ze willen, echt een verademing. In Amsterdam mogen mensen nu ook bloempotten met planten buiten zetten, en gevelplantjes tegen de gevels aanzetten. Dat mocht vroeger ook niet, maar de stad komt er letterlijk door tot 'bloei'. Ook staan er overal stokrozen die niet worden weggehaald, strikt genomen is het onkruid, maar het blijft staan, de stad ziet er vaak schilderachtig uit.

Dat bejaarden worden gedwongen elektrisch te koken wist ik niet, maar het doet wel denken aan allerlei onzinnige Europese maatregels die iedereen op kosten jagen. Daarbij horen ook vele veiligheidsregels, ik noem dat al de veiligheidsmaffia, omdat er allemaal veiligheidsverplichtingen worden opgelegd waar geld voor op tafel moet worden gelegd.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor casapapusilor » zo 14 okt , 2007 21:03

Citaat:
Daarbij horen ook vele veiligheidsregels, ik noem dat al de veiligheidsmaffia, omdat er allemaal veiligheidsverplichtingen worden opgelegd waar geld voor op tafel moet worden gelegd.

Helemaal mee eens, en wat nog gevaarlijker is dat het in veel gevallen averecht werkt. Veel kleine electrische apparaten worden tegenwoordig zo genaakt dat ze niet meer geopend kunnen worden om bijvoorbeeld een snoer te vernieuwen. Als verklaring daarvoor wordt gegeven dat het veiliger zou zijn. Maar wat blijkt in de praktijk? Het snoer van je strijkijzer gaat veel eerder kapot als het ding zelf en dus gaan de meeste mensen in de weer met plakband of isolatieband. Het veiligheidsschakelaartje van de keukenmachiene dat er voor zorgt dat je de machiene niet kan openen als de messen draaien gaat kapot. Zoiets wordt (of kan) niet meer gerepareerd dus zet je het schakelaartje met een lucifer vast en kan je de machiene nog vele jaren gebruiken.
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor els » ma 15 okt , 2007 22:51

Terwijl dingen dankzij het gezonde verstand ook wel veiliger worden gemaakt, zonder dat het onbetaalbaar wordt.
Ik heb toch onlangs nog wel eens iets lekker onveiligs meegemaakt, ik had een oude electrische koffiemolen gekregen, hij was 'een beetje stuk' of zo, maar ik dacht, je kan er allicht naar kijken. Het was zo'n oud metalen ding uit de jaren vijftig. Ik stak de stekker in het stopcontact, en hoppa, ik werd zowat geëlectrocuteerd, het ding stond volledig onder stroom, ik zat er met twee handen pontificaal aan vastgeplakt, 220 recht door de hartstreek. Een fijne oppepper zeg, ik had meteen geen koffie meer nodig.

Zijn er toch nog wel dingen verbeterd, zal ik maar zeggen. Dat maak je toch niet gauw meer mee. :p
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor casapapusilor » ma 15 okt , 2007 23:07

Oh ja, hoor Els, hier wel, want wij hebben geen aarde, randaarde of aardlekschakelaars. Dus braaf eerst de stekker uit het stopcontact wanneer ik de afwasmachien open maak, enz. Alleen die auto he. De winter zit er aan te komen en dan krijg ik elke keer een mep wanneer ik de deur van de auto open maak. Leer je ook mee leven! (hoewel, met 220 volt is dat maar de vraag. Had je ook van die rechtopstaande haartjes?)
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » vr 19 okt , 2007 19:42

els schreef:Maar het is ook zo grappig dat het zo open en bloot gebeurt,

Dat betekent dat die mensen duizenden euro's hebben gegeven aan die politie. ALs je weigert ga je de gevagenis in.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » vr 19 okt , 2007 19:55

Reader schreef: Targuist is het stadje of dorpje (weet ik niet) in de omgeving van Alhoceima (werd me verteld)


Tarquist in een stad in het rifgebergte ( provincie Alhocima). Na die filmpjes stijgt het aantal stemmen die voor onafhankelijkheid van Rif zijn. Ze zeggen dat die Arabieren het volk beroven. In een van die filmpjes noemt de “ sniper of Tarquist “ ( sluipschutter van Tarquist) die politie racisten.
Tarquist is een van de plaatsen in Rif die gearabiseerd beginnen te worden. 60% van de bewoners is Arabische geworden en noemt zichzelf geen Rifijne meer maar Jabli. Terwijl een paar meter verder op woont 40% van de bevolking die Tamazight spreekt.
Arabisering in Tarquist gaat nog steeds door. Het aantal gezinnen dat Tamazight spreekt is flink aan het dalen. Iedereen die met Arabier trouwt wordt en zijn/haar kinderen Arabieren....
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Reader » za 20 okt , 2007 14:16

Het deel dat we gezien hebben was zeker geen stad. Als de gendarmiers daar in heel Targuist werken, dan is administratief geen stad.
Ik ken ook een plaatsen die eerder stedelijk zijn, maar toch vind je daar gendarmiers. Dat wil, volgens mij, zeggen dat ze adminitistratief niet als steden beschouwd worden. Mijn stadje zou kleiner dan die semi-steden zijn, maar toch is het administratief een stad.
De oorzaak zou zijn dat die plaatsen geen stedelijke voorzieningen en planningen heeft.

In een van die filmpjes noemt de “ sniper of Tarquist “ ( sluipschutter van Tarquist) die politie racisten.

Waar is dat filmpje?
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41


Keer terug naar nissaba café



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten