Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Moslims vieren Suikerfeest

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Moslims vieren Suikerfeest

Berichtdoor Reader » do 11 okt , 2007 21:16

Moslims vieren Suikerfeest op vrijdag 12 oktober 2007

NEDERLAND, Utrecht - De laatste dag van de Ramadan is vandaag ingeluid. Vandaag na zonsondergang hebben moslims er vier weken vasten op zitten. En dat wordt gevierd met het Suikerfeest, met heel veel lekker eten samen met familie en vrienden. Direct na het einde van de ramadan wordt het suikerfeest gevierd. Op de eerste dag van de nieuwe islmatische maand gaat vrijwel iedere moslim op de wereld naar een moskee voor het uitspreken van het feestgebed. Na het gebed omhelst men elkaar en kan het feest beginnen.

Het feest dankt zijn naam aan het feit dat er veel snoep en suikergoed aan tafel worden gebracht en gebruikt. Het suikerfeest heeft een belangrijke betekenis binnen het geloof maar ook binnen het dagelijks leven. Ook is het de bedoeling dat er geld aan de moskee en voedsel aan de armen wordt gegeven.

Het is een steun voor hen om het feest te vieren zoals iedereen. De ouders kopen nieuwe kleren voor hun kinderen en geven hen meer zakgeld. De kinderen genieten van het feest. Zij worden extra verwend. De volwassenen bezoeken elkaar. Als er ruzie was, wordt dit tijdens het suikerfeest bijgelegd en vergeten. De deuren worden opengezet voor alle bezoekers.

Na een maand Ramadan is het eindigen van het vasten een bijzondere viering. Het feest duurt vaak meerdere dagen, want er wordt aan veel mensen gedacht cq. een bezoek gebracht; buren, familie, vrienden, arme mensen en tevens worden de overledenen herdacht.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » do 11 okt , 2007 21:50

Nou, een leuke dag dan maar, althans, ik hoop dat het een leuke dag was, want hij is al bijna weer voorbij. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Moslims vieren Suikerfeest

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » za 13 okt , 2007 20:31

Reader schreef:Moslims vieren Suikerfeest op vrijdag 12 oktober 2007

Het feest dankt zijn naam aan het feit dat er veel snoep en suikergoed aan tafel worden gebracht en gebruikt.

Dit klopt niet.

Suikerfeest is een Nederlandse vertaling voor de Turkse benaming.
Andere moslim volkeren. Amazighen, AraBieren, etc noemen het geen suikerfeest.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » zo 14 okt , 2007 15:09

Maar het is toch wel een gesuikerde bedoening. Ik vind het wel een leuke naam eigenlijk. Misschien heeft de naam in Turkije ook wel een andere oorsprong. We hebben hier ook diverse feesten waar veel speciaal gebak voor werd gemaakt. Sinterklaas, kerst en oudjaar zijn natuurlijk bekend, maar pasen, sint maarten, driekoningen en allerlei anderen feesten hebben speciaal gebak. Het zijn vaak christelijke feesten, maar het gebak is vaak voorchristelijk.

PS zeg nog even wat de Arabische naam is, ik moet het wel weten, maar ik ben het weer vergeten.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » zo 14 okt , 2007 19:27

Suikerfeest noemt aid al fitr in standaard arabisch, en aid sghir in de Marokkaanse dialect, raid amezian in Berbers.

Aid al fitr=> aid is arabisch voor feest, en fitr is arabisch voor ontbijt en breken van vasten. Komt het best overeen met het engelse woord breakfast.

Aid sghir=> kelin feest (de offerfeest is dan het grote feest).

raid ameziane => raid : geriffijnste arabisch woord voor feest, het eigenlijk elaid (aid plus het lidwoord). amezian: klein (dus net als aid sghir in Marokkaans Arabisch).
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » zo 14 okt , 2007 19:36

Ha, ik ben nu beter op de hoogte dan ik was, ik was geloof ik niet verder dan al aid, maar dat was ik dus vergeten. :lach2:
Bedankt!
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor casapapusilor » zo 14 okt , 2007 19:44

He, he, eindelijk eens een moslimpraatje zonder wrange bijsmaak.
In Roemenie zijn veel verschillende godsdiensten die in redelijke harmonie naast elkaar leven. Elk van hen heeft zijn eigen tradities voor wat betreft gebak en eten behorend bij feestdagen.

Mijn kookkunst is inmiddels een mix van al die verschillende recepten. Eén Hollandse traditie hou ik echter in ere: op Oudejaarsdag worden de oliebollen gebakken. De eerste jaren alleen voor ons eigen gezin, maar inmiddels bak ik er ieder jaar 150 die voor een groot gedeelte naar roemeense vrienden en kennissen gaan. Dat weggeven van eigengemaakt gebak is trouwens wel weer een echt roemeense gewoonte.
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor els » zo 14 okt , 2007 20:07

Volgens mij bak jij hele lekkere oliebollen!
Bij ons thuis werd vroeger altijd een heleboel gebakken door allerlei tantes, maar ik ben het jammer genoeg vergeten, de recepten weet ik ook niet. Wel appelflappen natuurlijk, maar ook nog andere dingen. Toch nog eens navragen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor casapapusilor » zo 14 okt , 2007 20:42

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou thuis was, maar ik herinner me:

Kerst: een cake-tulband met een rood lint en hulsttakje
gevulde kalkoen met pruimen
allerlei koekjes (kerstvormen) aan lintjes in de boom
krentenbrood met spijs

St Nicolaas: speculaas, gevulde speculaas, borstplaat en fondant

Pasen: gevulde eieren en een soort gehaktrol met gekookte
eieren erin, krentenbrood met spijs, advokaat met slagroom (noodgedwongen vanwege de vele eiwitten die overbleven kregen we ook schuimkoekjes of Haagsche Bluf als toetje)

Palmpasen. broodjes in de vorm van een haan of een haas

Koninginnedag: koekjes met oranje glazuur, oranjebitter,
koninginnesoep

Geboortes: beschuit met muisjes

Overlijden: koffie met cake

Oud en Nieuw: oliebollen, appelflappen en allerlei beignets gevuld
met banaan annnanas of gember, vruchtenbowl (voor
de kinderen zonder alcohol) of warme wijn.

Op het ijs: warme chocolademelk, roze koeken, erwtensoep en
polkabrokken.
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor els » zo 14 okt , 2007 21:05

Nou, heel veel van de sinterklaasrecepten heb ik wel geprobeerd, ook omdat ze vaak niet zo moeilijk zijn. Alleen om goede borstplaat te krijgen heb ik toch wel heel wat proeven moeten verrichten (alle mislukte borstplaat op moeten eten), en uiteindelijk werden het altijd toevalstreffers.
Mijn moeder maakte met sinterklaas ook wel eens bisschopswijn, ook heel lekker. En natuurlijk chocolademelk.
Het meeste kocht je toch gewoon in de winkel, dus we zijn lui geworden. Binnenkort zal ik wel een paar sinterklaasrecepten op het web zetten.

Tulband werd inderdaad ook gemaakt, hoe kon ik het vergeten. Met de pasen was het eieren verven geblazen. Een palmpasenstok heb ik wel een paar keer gemaakt, maar die broodjes kocht je gewoon. Mijn tante vertelde dat ze vroeger paastafels maakten, maar ik ken dat fenomeen niet. In Amsterdam kreeg ik met de pasen of de kerst wel duivekater, maar dat kwam van de een of andere bakker.

Recept voor duivekater gevonden: :lach2:

http://www.hermans.org/culinair/FAC/duivekater.html

En dan met roomboter, dan vind ik het het lekkerst.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor casapapusilor » zo 14 okt , 2007 21:21

Ik heb ook heel wat afgekliedert met fondant en borstplaat. Ik herinner me ook nog een periode waarin mijn kinderen zelf noga en caramels probeerden te maken. Kilo's suiker gingen erdoor en de keuken kleefde nog dagen lang. Daar hadden ze trouwens geen speciale feestdag voor nodig, alleen maar een moeder die druk bezig was met iets anders.

Dat mijn moeder heel veel zelf maakte had gewoon met armoe te doen. In die tijd was zelf maken nog voordeliger. Hier in Roemenië wordt nog heel veel zelf gemaakt, bijv. "chocolade de casa' (huischocolade) Een mengsel van suiker cacao en gecondenseerde melk, dat de vroeger onbetaalbare echte chocolade verving. Rafaello maken we ook zelf.
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor Reader » ma 15 okt , 2007 9:34

In het geval van Marokko zijn er verschillende soort gebakken/koekjes. Het is voor mij onmogelijk om al die soorten te kennen. Iedere regio zou gekenmerkt zijn door zijn eigen soort gebakken/koekjes. En thee blijft ook de koning. Die is onmisbaar op tafel:
Deze volgende foto moet een gemiddelde tafel die weinig bezoekers verwacht (je ziet er maar vier theeglazen):

Afbeelding

De tafel is afhankelijk van de traditionele, financiele en familiale toestanden.

En persoonlijk kies ik voor de volgende koek/gebak:
Afbeelding
Ik heb er pas twee van gegeten, en was nog aan het aarzalen of ik nu naar de keuken moet gaan voor een paar; Ja, het is niet meer op tafel. We verwachten geen feestsbezoekers meer!.

Maar het belangerijkste in het feest (zowel traditioneel als godsdienstig) is het zogenaamde feestsgebed:
(Uit Indonesie)
Afbeelding
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » ma 15 okt , 2007 22:44

Nou, ik word er toch wel een beetje hongerig van. Tegenwoordig heb ik ingesteld dat ik geen zoete dingen meer tussendoor eet, want m'n hele stofwisseling raakt van slag. Dus nu kijk ik iedere keer uit naar een feestje, maar als het zover is, krijg het haast niet meer weg. Op de verjaardag van m'n moeder werd ik echt een beetje ziek, omdat ik er opeens niet meer tegenkan. Dat is wel jammer. Het is eigenlijk het lekkerste als je ongeremd kan schranzen, maar dan gaat er weer van alles mis.

Misschien toch maar weer zelf aan het bakken gaan. Dan weet je in elk geval hoeveel werk erin zit, en slik je de boel niet zo makkelijk weg. De plaatjes zijn toch altijd nog wel heel mooi. Soms hoort er ook een symbolische betekenis bij, en dat vind ik ook altijd wel leuk. Zoals dat suikerbeestjes zouden herinneren aan offerdieren of aan de slachtmaand, en pepernoten aan de noten die vroeger werden gestrooid, als vruchtbaarheidssymbool.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor casapapusilor » ma 15 okt , 2007 23:01

Echt honger verwekkende foto's van al die lekkere dingen. Die donutachtige dingen bakken we ook in Roemenië. Heel lekker, maar wel zoet en vet, maar goed dat zijn onze oliebollen ook.

Ik moet ergens nog wat aantekeningen hebben over de betekenis van verschillende zoetigheden die bij feesten horen. In ieder geval iets over speculaas-vrijers. Zoek het wel op.
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor els » ma 15 okt , 2007 23:29

Ah, lijkt me leuk. Ik ken wel de theorie dat die vrijers afkomstig zijn van Freija en Freir - what's in a name. Vrijer komt volgens mij rechtstreeks van Freir. :p
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor casapapusilor » ma 15 okt , 2007 23:48

Had de speculaasvrijer niet ook iets te maken met een legende rond de figuur van St Nicolaas.

Volgens die legende zou hij een paar zusjes gered hebben van, ik geloof een zondige loopbaan als prostitue, door ze van alles te brengen en mannen voor hen te zoeken.

De speculaasvrijer die meisjes dan van Sint kregen zou een verwijzing naar het toekomstige huwelijk zijn ( of zit ik nou te zwetsen?)
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor casapapusilor » di 16 okt , 2007 0:09

In de wikipedia staat heel kort iets over een legende waarin Sint Nicolaas de dochters van een arme edelman rered zou hebben van de prostitutie door hen een bruidsschat tegeven
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor casapapusilor » di 16 okt , 2007 0:22

Hier vindt je uitleg over de betekenis van de gerechten die tijdens het chinesche nieuwjaar geserveerd worden.

http://www.wahfookwui.nl/4.3_chinees%20nieuwjaar.htm
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania

Berichtdoor els » di 16 okt , 2007 19:13

Die legende van de bruidschat wordt dacht ik geassocieerd met gouden munten in een zakje. We kregen in elk geval wel eens gouden chocolademunten in een netje, ik weet niet of dat ermee te maken heeft, het kan ook best iets heel moderns zijn. Ook wordt het strooien er wel eens mee in verband gebracht, omdat sint Nicolaas geld door het raam had gegooid, volgens die legende.

Maar die vrijers hebben wel een symbool voor het huwelijk. Op het beroemde schilderij van Jan Steen staat trouwens een klein meisje met zo'n vrijer in haar hand, een flink ding voor een klein meisje.

Bedankt voor die link naar Chinees eten, heel leuk, ik heb het snel opgeslagen. Al die overleveringen doen eigenlijk wat denken aan magisch denken.

Uit het stuk:
Zo waren eieren wel "zilveren bollen", champignons "gelegenheden" en kip "feniks" genoemd.


Ik heb echt m'n hoofd zitten breken over dat 'gelegenheden'... wat kan dat toch symboliseren? Je durft zulke dingen haast niet te vragen, maar nou wil ik het eigenlijk weten ook.

Ik had ook nog wel lekkere dingen in m'n feestmapjes staan, hier nog wat Franse koekjes:

http://www.joyeux-noel.com/desserts.html

Afbeelding

Hier is nog een plaatje van een tulband:

http://www.saveursdumonde.net/ency_11/kouglof.htm
Afbeelding

Ik moet zeggen dat ik wel wat kwijt ben tussen al die gigabytes, ik verwachtte nog meer met maantjes en zo, algemene dingen die overal terugkomen.

Leuk bijvoorbeeld dat de Chinezen ook zo'n lampionfeest hebben rond nieuwjaar, als ik het goed heb liepen de kinderen hier ook met lampionnen met drie koningen, aan het begin van het jaar. Ik weet niet of ze dat nog doen. Ik heb het zelf ooit een keer gedaan, verschrikkelijk naar uitgekeken, en in het schooltje zag het er echt sprookjesachtig uit, maar we waren nog niet buiten voor de optocht, of het winterseizoen bleek helemaal niet zo geschkt te zijn voor zoiets. Het was nat en koud, en het waaide vreselijk, dus de optocht werd gedomineerd door reddende vaders en moeders die overal brandende lampionnetjes probeerden te doven en paniekerig in de richting van de kleintjes sloegen, omdat die mogelijk ook vlam zouden vatten. Het was een tamelijk paniekerig en desilluisonerend gedoe, met beduusde kindertjes die probeerden te snappen wat de bedoeling was. Heel gek, eigenlijk ben ik nog steeds gek op lampionnen. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » di 16 okt , 2007 23:08

Goed om de Arabische vertaling te lezen hier ...

Op Java en Indonesië zou Aid al fitr verworden zijn tot "Idul Fitri" en daar zijn terecht gekomen door oa. de mystiek van de Sufi's. Deze werd direct door de Javanen aangenomen, waarmee de oude Javaanse taal eveneens mee is verweven.

Het is bewerkt door G.W.J. Drewes in zijn academisch proefschrift "Drie Javaansche Goeroe's" voor zijn graad van doctor in de Letteren en Wijsbegeerte (Leiden 1925).

Het gaat over de Doodsengel Izra'il die wordt toegesproken door de Grootste ( Allah ), en de Groene Zee Gods moet verkennen. Daar vindt hij de "ghaib alhoewijah" (Groene Vogel of Geest) en wordt daardoor een "insân alkâmil", Volmaakte Mens.
Dit gebeurt in 3 dagen en na 40 dagen vasten deelt hij dit verder mede tijdens het Idul Fitri, waaronder Mohammed, de Profeet, natuurlijk ...
Groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron