Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Yemaya Godin van de Oceanen

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Yemaya Godin van de Oceanen

Berichtdoor yeshe » zo 04 feb , 2007 22:17

Yemaya Godin van de Oceanen

(in het bijzonder Bescherm Vrouwe voor vrouwen en kinderen)

West Afrikaanse, Braziliaanse and Afro-Caribeaanse Godin Yemaya (Yemoja, Iemanja) wordt geassocieerd met de maagd Maria en met Isis, en de populaire Orisha. Ze is de Godin van de Oceanen en van de maan, beschermvrouwe van vrouwen en kinderen, huis en familie en van hekserij. Ze heerst over het onderbewuste en over creatieve zaken. Ze is een thuishaven voor allen die in nood verkeren.

Kortom; Yemaya is de Godin van OVERGAVE

Yemaya’s tegenpartij in Vodoun heet Lasiren; de zeemeermin. Ze is verbonden aan Mamiwata (Mamma Water),de Afrikaanse geest. Haar symbolen zijn een spiegel en een kam waardoor een link wordt gelegd met de zeegodin.

Yemaya brengt leven voort en beschermt het leven op al zijn hoogte en diepte punten, zelfs door de meeste verschrikkelijke diepe dalen heen. Ze herinnert vrouwen eraan tijd voor zichzelf te nemen, hun behoeften te vervullen en om hun verdiende positie in het leven te respecteren.
Een bekende legende over Yemaya zegt dat de Godin zelf haar studenten kiest; zo nu en dan verdwijnen deze, soms voor een periode van zeven jaar, en deze studenten keren terug voorzien van een staart of met tover- en geneeskrachten die ze geleerd hebben van Yemaya in haar onderzeeese rijk. In Lukumi, zijn de kleuren van Yemaya anders. De kleuren verschillen van locatie soms blauw en wit en soms groen en blauw. Ze offert vaak duiven, maar nooit vissen.

Omdat Yemaya onder vele volkeren geliefd is zijn er verschillende data waarop haar feestdag gevierd wordt, waaronder 2 februari (Brazilie). Ik was een keer in Laxmanjhula, India en twee dagen voor deze feestdag zongen we met honderd of misschien wel meer mensen een lied voor Yemaya dat ik begeleidde en zelf inzette op de gitaar, zonder dat ik dat voorbereid had!! Het was gewoon in afstemming, het was de tijd om voor Yemaya te zingen. Is dat niet geweldig? Dat is Yemaya; ze zorgt goed voor ons, en zichzelf..!

Yemaya Assesu
(Afrikaans lied uit Nigeria ter verering van de zeegodin)

Yemaya Assesu, Assesu Yemaya
Yemaya Olodo, Olodo Yemaya

(CD: Deva Premal;The Essence)


Dit lied is van oorsprong van de Yoruba stam in Nigeria. Olodo is een plek gelegen in Nigeria dichtbij de oceaan waar de rivier Ogun begint en naar de zee stroomt. Yemaya, de zeegodin staat ook bekend als moeder van alle godinnen.
Dit lied viert de hereniging van de rivier met de zee.

Hieronder een verhaal uit Nigeria.
Yemaya wordt traditioneel gezien als de zeegodin, maar het volgende verhaal is een uitzondering op de regel. Ogun is een bovennatuurlijke Geest uit Yoruba van oorlog, ijzer en industrie. Het verhaal verteld hoe de rivier ontstond door een magische gebeurtenis. Nadat Yemaya ruzie had gehad met Ogun rent ze in wanhoop een berg op waar ze in haar handen ten hemel slaat en begint te wenen. Ze kan niet meer stoppen en verandert uiteindelijk in een stroom water die bergafwaarts de vallei instroomt en daar de Ogun rivier vormt. Dit verhaal is een les in respect als ook een illustratie hoe rivieren kunnen ontstaan uit beekjes die van bergen naar beneden komen stromen.

Een ander waar gebeurd verhaal over Yemaya
Jan verteld: “Toen ik 12 jaar oud was stond ik met een van mijn broers op een cementen promenade aan zee op Fifth beach in Prestatyn. Het was midden in de winter en het weer was ruig. Het was vloed en vanuit de zee sloegen hoge golven omhoog tegen het 3 voet hoge ijzeren hek dat mij en de zee van elkaar scheidde. Ik hield me vast aan de railing terwijl ik toe keek hoe de zee omhoog kwam en weer terugrolde. De golf hoogte was zeker 10 voet hoog.
Verderop aan de kust in Colwyn Bay is het niet ongewoon dat er auto’s die in deze tijd van het jaar op de promenade geparkeerd staan, in zee verdwijnen. In die tijd was ik al arrogant en vrijwel helemaal zeker van dat mij niets zou overkomen en ik helemaal veilig was. Tot er een hele hoge golf kwam aanrollen die me over de railing de zee in tilde. Dit zou eigenlijk fataal moeten zijn, daar het water ijskoud was en ook het weer veel te ruig was om te gaan zwemmen, maar wonderwel smeet de volgende golf me terug over de railing en ik was genoeg bij bewustzijn deze te grijpen en me eraan vast te houden, en ik kwam er wonderwel zonder kleerscheuren vanaf. Mijn broer was natuurlijk verschrikkelijk kwaad, maar of dat nou was omdat ik nog in leven was, od omdat ik doorweekt en ijskoud was en stond te vloeken.. ik ben er nooit achtergekomen. Brazilianen zouden zeggen denken dat ik rijkelijk gezegend ben geworden door Yemaya, de koningin van de zee.
Zij is heel erg belangrijk voor de Brazilianen, daar zij de mensen beschermde die voor slavernij mee zijn genomen naar Brazilie vanuit Afrika, en ze heerst over de verbinding tussen Brazilië en het thuisland Afrika. Ze is bekend als Yemaya in Cuba. In Brazilië kun je mensen op 2 februari zingend en biddend tot Yemaya op het strand aantreffen. Zij brengen cadeautjes als offer. Ze offeren witte bloemen aan haar die ze in zee gooien, en maken kleine bootjes die ze laten zeilen , vaak met kleine brandende kaarsjes aan boord. Ook worden borden met rijst en eieren geofferd. Als je terwijl je tot haar bid overspoeld wordt door een golf betekent dat je in het bijzonder gezegend bent. Alleen als de bloemen en de bootjes uit het zicht verdwijnen heeft Yemaya de kado’s geaccepteerd, en zou je gelukkig moeten zijn. Als ze echter terugkeren op het land, dan moet je verdrietig zijn, want dan heeft ze de kado’s niet geaccepteerd. Mijn andere broer is zijn leven lang op zee geweest, en zoals zeebonken eigen is spreken ze over de zee als een vrouwelijk persoon die wordt behandeld met respect en liefde. Ze is de moeder en vrouw van de vissers , hun grootste liefde, hun onmogelijke verlangen. Yemanja is een van de meest krachtige van alle Orisha’s , en heeft net als de zee haar verschillende gemoedstoestanden. Ze kan heel lief en en vredig zijn, maar ook agressief en destructief als ze dat voelt. Alle dingen komen van Yemaya en keren naar haar terug. Ze leeft in het midden van rivieren en oceanen, en symboliseert balans. De kleuren die aan Yemaya toebehoren zijn wit en blauw. Ze houdt van parfum, spiegels, kammen, en watermeloen. Zeer vaak wordt ze afgebeeld als half mens en half vis; als een zeemeermin. Deze meermin , grote moeder in wit en blauw die symbool staat voor de zee en over haar heerst, is een archetype met duidelijke parallellen in andere religies en tradities."
Laatst bijgewerkt door yeshe op ma 12 feb , 2007 12:06, in totaal 1 keer bewerkt.
yeshe
 
Berichten: 6
Geregistreerd: zo 04 feb , 2007 21:50
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 05 feb , 2007 13:33

Hallo Yeshe,

Welkom op het forum, en bedankt voor deze inside verhalen over Yemaja. Ik heb de film 'Woman on top' gezien (met oa Penelope Cruz), waarin een feest voor Yemaja werd gefilmd, met offers die in de zee werden gezet en zo. Daarvoor had ik me niet eens zo gerealiseerd dat het hier niet alleen om mythes gaat, maar dat het echt heel erg leeft. Ik was ook op zoek geweest naar meer info hierover, maar het was vooral sprokkelwerk. De meeste informatie is historisch of gaat over de symboliek. Of het is in het Braziliaans. Dus ik vind het heel leuk en verhelderend dat iemand hiervan wat eigen ervaringen plaatst.

Ik ben ook nog op zoek geweest naar foto's hiervan, ik zal wat links geven:

http://www.viscolab.com/bahia/texto/iemanja.html

Afbeelding

http://www.chasque.apc.org/armando/nues ... stejos.htm

Afbeelding

Ook dit standbeeld vind ik heel opmerkelijk, omdat hier de identificatie met het katholicisme (Maria) weer heel duidelijk is (in tegenstelling tot de rituelen).

http://www.praiagrande.sp.gov.br/PraiaG ... ventos.asp

Afbeelding
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor yeshe » ma 12 feb , 2007 11:42

Hallo Els,

dank voor de links en de filmtip!
Ik vind het leuk zo meer over Yemaya te weten te komen en
zou het leuk vinden meer ervaringen te horen van mensen met Yemaya!
In Brazilie is onlangs haar verjaardag gevierd.
Was iemand er toevallig bij......en wil hij/zij haar/zijn persoonlijke ervaringen delen middels het forum?

Verder zoek ik naar de betekenis van de woorden
assesu en olodo uit het liedje.
Weet iemand wat deze betekenen?

Groeten, Yeshe
yeshe
 
Berichten: 6
Geregistreerd: zo 04 feb , 2007 21:50
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Endymion » ma 12 feb , 2007 13:01

Vandaar dat "De kleine zeemeermin" zo populair is in Spaans- en Portugeestalige landen...
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Berichtdoor els » di 13 feb , 2007 13:15

Ik heb helaas geen eigen ervaringen, ik kom eigenlijk nooit het land uit, dus zulke gebeurtenissen zal ik wel niet snel bijwonen.
Grappig dat de kleine zeemeermin populair is in deze landen, dat wist ik niet.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor yeshe » vr 16 feb , 2007 12:31

Mythologie

Yemaya is een Afrikaans-Caribische Santeria-godin van de zee, die veertien orixa's ofwel geesten baarde. Zij heette oorspronkelijk Ymoja, de West-Afrikaans Yoruba-riviermoeder, maar zij dook ook op in Brazilië, waar ze Iamanja heet. Haar vereerders komen bij het feest ter ere van haar op de zomerzonnewende in het wit gekleed bij haar oevers en laten bootjes met bloemen, kaarsen en geschenken te water. Soms aanvaardt ze de geschenken en gebeden en soms stuurt zij ze terug. Degenen die naar Yemaya komen en zich aan haar overgeven, zien hun problemen oplossen in het water van haar omhelzing.

Betekenis
Als Yemaya je leven binnenzwemt, duidt dat op een tijd voor overgave. Tors je meer met je mee dan je op een prettige manier aankunt? Denk je dat je het allemaal alleen moet doen? Ben je op een muur gestuit en denk je dat je alleen door erdoorheen te breken aan de andere kant kunt komen? Overgeven betekent niet opgeven; je geeft iets over, vraagt om hulp zodat je kunt doen wat je wilt doen.

Je heelheid wordt gevoed als je inziet dat je sommige situaties alleen kunt overwinnen als je je overgeeft aan en openstelt voor iets groters. Overgeven is een daad van openstellen en vertrouwen. Als we ons openstellen en vertrouwen hebben, laten we godinnenenergie met ons samenwerken om te bereiken wat we nodig hebben.

Ritueel


Je kunt dit ritueel uitvoeren op de zee of een ander water, of je kunt het als een imaginaire reis uitvoeren. Bereid je voor door te centeren (zie Tara). Haal diep adem en verplaats je bewustzijn naar je baarmoeder. Adem in en uit door je vulva. Als je klaar bent, ga je langzaam en eerbiedig het water in en roep je Yemaya. Zoek een plaatsje waar je veilig en prettig op je rug kunt drijven. Voel hoe Yemaya je omringt en steunt. Geef je over aan haar omhelzing.

Je kunt de volledige omhelzing van Yemaya ervaren door je fysiek aan haar over te geven of je kunt een aspect van je leven waarin je hulp nodig hebt aan Yemaya overgeven. Heb je hulp nodig bij je geldzaken of je liefdesleven of het zoeken naar werk of een huis? Terwijl het water over je lichaam stroomt, terwijl je drijft, spoelt Yemaya alle last van je af.

Laat haar haar gang gaan. Geef je lasten gewillig aan haar over. Zie of voel hoe je ze opgelucht aan haar overgeeft met de zekerheid dat ervoor gezorgd wordt. Lat je gaan in de oneindigheid van de zee. Als je klaar bent om terug te keren, bedank je Yemaya voor het samenzijn. Ga dan terug naar het strand, met een lichter, levendiger en helder gevoel. Welkom thuis!
yeshe
 
Berichten: 6
Geregistreerd: zo 04 feb , 2007 21:50
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Shayenne » do 22 feb , 2007 12:26

Hoi, Yeshe,
ik ben met de verering van Yemaya in aanraking gekomen door (Don) Azito een Santariapriester die o.a. een winkel heeft "La Botanica, Santaria & Espiritismo" aan de Haarlemmerstraat 109 in Amsterdam. Jou bekend?
Hij geeft iedere maand een "Misa Blanca" (zoiets als een vollemaansritueel) waar je aan kunt deelnemen mits je van tevoren contact hebt opgenomen.
(En hij kan je vast de betekenissen uitleggen die jou niet bekend zijn.)

Yemaya staat bij ons Javanen/Balinezen bekend als de "Ratu Kidul". Zij heeft dezelfde eigenschappen en nog meer. Maar daar kan RoyJava die hier ook op dit forum "dwellt" alles over uitleggen.

Groet, Shayenne.
Shayenne
 
Berichten: 44
Geregistreerd: zo 19 nov , 2006 17:08

Berichtdoor els » do 22 feb , 2007 12:40

Hai Shayenne, ik had inderdaad ook al eens gezien dat de Javaanse ratu kidul heel erg overeenkomt met Yemanja, vooral nadat ik bovengenoemde film heb gezien. Ik was echt verbaasd toen ik zag dat de mensen in Brazilië op dezelfde manier hun offers aan de zeegodin brengen als op Java (alledaagse dingen en zo, die ze op een bootje de zee in laten drijven, en dan ook nog wel aan een godin met een vissestaart.
De mensen in Brazilië hebben deze godin meegenomen uit Afrika in de slaventijd, maar ik weet niet of ze in Afrika ook dit gebruik kennen (in Afrika is het behalve de Yoruba-godin Yemanja ook de algemenere Mama Wata die hiermee overeenkomt).
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor yeshe » ma 22 okt , 2007 0:46

Hallo,

ik zie dat er nog meer informatie over Yemaya op het log staat. Typ "yemaya" maar in (linksboven) en druk op GO. Leuk!
yeshe
 
Berichten: 6
Geregistreerd: zo 04 feb , 2007 21:50
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 22 okt , 2007 18:54

Ik voel me net een amateur, maar ik zie nergens iets waar je wat in kan vullen. :bloos:
Op het hearttoheart weblog bedoel je toch?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor yeshe » ma 22 okt , 2007 21:58

Nee, je hoeft niet naar mijn log( mag wel, is ook leuk natuurlijk)Links boven in dit scherm kies je letters x-z, daarna GO en dan kom je uit op beschrijvingen van alle godinnen wiens naam beginnen met x-Y, z, waarbij je ook Yemaya aantreft. Dus gewoon hier op het forum bedoel ik. :knipoog:
yeshe
 
Berichten: 6
Geregistreerd: zo 04 feb , 2007 21:50
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 22 okt , 2007 22:14

Okee, ja, dan lukt het wel. Omdat er stond 'tik Yemaja in' dacht ik dat je iets anders bedoel. :knipoog:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron