Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Kerkvaders gebruikten OT om positie christendom te bepalen

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Kerkvaders gebruikten OT om positie christendom te bepalen

Berichtdoor els » vr 11 jan , 2008 0:01

http://www.rorate.com/nws.php?id=42468

Geplaatst door Theo Borgermans op donderdag 10 januari 2008 om 11:25u (Bron: RD)

LEIDEN (RKnieuws.net) - De kerkvaders gebruikten de uitleg van het Oude Testament om de plaats van het christendom te bepalen in het religieuze en intellectuele krachtenveld van hun tijd.

Dat stelt de Leidse classicus dr. Hagit Amirav in de jongste nieuwsbrief van de Universiteit Leiden. Ze won onlangs een subsidie van de European Research Council om onderzoek te doen naar de vraag waarom de kerkvaders uit de derde tot de vijfde eeuw zo veel aandacht besteedden aan de exegese van het Oude Testament.

„Historici voelen zich niet zo snel aangetrokken tot exegetische teksten”, aldus Amirav. „Maar ze zijn heel interessant als je ze analyseert als neerslag van het afbakenen en communiceren van een eigen, alomvattende christelijke identiteit. Dat gebeurde in onderlinge debatten, maar ook in oppositie tegen andere belangrijke spelers in het veld: de joden, en de hellenistische heidense intellectuelen.”

Volgens Amirav was het Oude Testament de enige externe bron waaraan het christendom autoriteit kon ontlenen. „Anders zou het iets volkomen nieuws zijn geweest, en dat was niet echt een aanbeveling in die tijd.”

Een van de manieren waarop kerkvaders het Oude Testament in het christendom hebben opgenomen, aldus Amirav, is de methode van allegorisering. Zo beschouwde de derde-eeuwse kerkvader Origenes „vrijwel alles” in het Oude Testament als een verwijzing naar Christus, en zag hij het Oude en Nieuwe Testament daardoor als één boodschap.

De allegorische uitleg, handelsmerk van de zogeheten Alexandrijnse school, stuitte echter op veel weerstand. Amirav: „De allegorische methode leverde het christendom problemen op met de vertegenwoordigers van de heidense hellenistische cultuur. Dat is een nieuw element dat ik in het onderzoek breng. De heidenen worden door moderne wetenschappers vaak over het hoofd gezien. Maar ze hadden wel degelijk een belangrijke stem. Het was een groep met een sterke intellectuele traditie, die goed tegengas kon geven.”

De hellenistische intellectuelen protesteerden tegen de christelijke annexatie van de allegorische methode. Allegorie mocht wel, zo was hun standpunt, maar alleen toegepast op mythen, niet op historische teksten zoals de Bijbel. „Bij de kerkvaders van de Antiocheense school zie je juist dat ze bijna helemaal niet allegoriseren. Dat viel me al op toen ik mijn promotieonderzoek deed naar Chrysostomus, een belangrijk exponent van die school. Wat ik ook zag, was dat de brieven van Paulus bij hem een heel belangrijke rol speelden.”

Tegenover de tweede-eeuwse ketter Marcion, die het Oude Testament onbruikbaar achtte, de Alexandrijnen én de heidenen legden de Antiocheners de nadruk op een morele interpretatie van het Oude Testament. „God was in hun optiek niet de wrede en grillige god van Marcion, maar een vaderfiguur, die soms boos is en soms aardig, maar die altijd in een soort pedagogische rol bezig is met de mensheid.”

De Leidse classicus ziet de brieven van Paulus als een brug tussen het Oude Testament en de evangeliën. „Door het Oude Testament te lezen door de bril van Paulus konden de Antiocheners het weer zien als een historische tekst. Die populariteit van Paulus en de nadruk op morele issues zijn nog nooit echt in samenhang bekeken.”
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor casapapusilor » ma 14 jan , 2008 13:00

Het lijkt me niet zo vreemd dat de eerste kerkvaders grote aandacht hadden voor het O.T. Jezus verkondigde immers geen nieuwe godsdienst, maar deed in mijn ogen iets soortgelijks als Luther. Hij legde de vinger op de verwording van het Joodse geloof en wees terug op de bron. Het christendom kwam voort uit het jodendom en was in aanvang zelfs een geheel joodse aangelegenheid. Je kon alleen christen worden wanneer je jood was. Het O.T. behoort dus gewoon bij het christelijke geloof. Wanneer we het alleen met het N.T. zouden moeten doen, zou het christendom er heel anders uit zien.

Op sommige punten is het wel verwonderlijk hoe de eerste kerkvaders ( en soms ook hedendaagse theologen) krampachtig probeerden alle voorspellingen uit het O.T. te kopelen aan de komst van Jezus. Hetzelfde zie je nu nog met betrekking tot 'het einde der tijden' en het nieuwe Israel. Gisteren een deel van een film op tv gezien, waarin o.a. gesproken werd over de zin of onzin van het ondersteunen (financieel en in politiek opzicht) van Israel met als doel een situatie te bewerkstelligen die overeen komt met de in het O.T. genoemde situatie waarin het 'einde der tijden' zal komen. De teksten die hierop betrekking hebben zijn zowel in het O.T als in het N.T. te vinden, hier vooral in de Openbaringen.
casapapusilor
 
Berichten: 143
Geregistreerd: vr 10 feb , 2006 23:12
Woonplaats: Blajel Romania


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron