Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

The Bilmawen Carnival: An Amazigh ancestral tradition

Godsdiensten en culturen van Afrika

The Bilmawen Carnival: An Amazigh ancestral tradition

Berichtdoor Reader » ma 28 jan , 2008 16:56

Afbeelding

The masquerades which flourished during the pre-colonial era [Before 1912] in Morocco are some of the truly interesting carnivalistic phenomena, among which is the jester, as it combines the merry spectacle with the sharp socio-political concerns. The masquerades have been taking place on two specific occasions : the Ashoura and the Eid Elkbir. It is indeed a phenomenon that bears much kinship to the embryonic phases that preceded the birth of the Greek tragedy as defined in the well known Aristotelian terms.

In this article we will throw some light on the Bilmawen phenomen. This carnival emerges as a popular rite which takes place after the the slaughter of the Sacrificed Sheep in the morning of the Eid. Bilmawen has until very recently been one of the regularly celebrated annual festivals in cities like Fez, Marrakech, Tangier, and Agadir. Apparently the consecutive changes which our society has been subjected to gradually pushed this tradition aside so that nobody, except in the region of Agadir where it is still deeply rooted, really remembers what it was all about.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Reader » ma 28 jan , 2008 17:10

Hier is ook een Google boek door Abdellah Hammoudi. Delen van het boek zijn weggelaten, maar de rest van het boek kan wel informatief zijn, als jullie toch wat pagina's kunnen zien:



----------------------------------------------------------
In interesseer me momenteel in dit onderwerp omdat het mogelijke verwanten heeft met de nieuwjaarsviering bij de oude Berbers. Tegenwoordig gaat het gepaart met het islamitische offerfeest!.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » wo 30 jan , 2008 1:43

Bedankt voor de tip, Reader, het ziet er uit als spannend leesvoer. Ik heb geprobeerd het boek op te slaan, maar dat lijkt niet goed te lukken. Dan maar proberen wat online te lezen en hopen dat het nog een poosje blijft staan. Misschien kun je het wel gewoon bestellen, als het interessant genoeg blijkt te zijn.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » wo 30 jan , 2008 15:56

Ik heb het artikel geplaatst in een Guanche forum, en iemand heeft in het topic naar "Carneros de Tigaday" met de foto hieronder:

Afbeelding

De carnaval wordt dan in verwant gebracht met een oud rituele carnaval in het oude Rome ter verering van de god "Februa of Februus".

De maand februari heeft etymologisch alles te maken met ‘zuivering, reiniging’.
Wat zijn februa?
Tijdens de Lupercalia hulden twee priesters zich in de huid van een geslachte geit en renden door de straten van Rome, terwijl ze alle vrouwen die ze tegenkwamen sloegen met hun "februa", een rituele gesel van stroken geitenvel.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » wo 30 jan , 2008 16:47

Ik zit de hele tijd te denken, waar doen ze me nou toch aan denken, maar opeens weet ik het weer: aan de 'perthen' in Duitsland, een soort 'duivels' in het gevolg van sint Nicolaas daar.


Afbeelding

http://mkburton.wordpress.com/2007/10/25/gisele-vienne/

Dat wordt weliswaar niet gevierd in februari, maar het heeft dezelfde vruchtbaarheidssymboliek. De perchten, verwant aan onze 'zwarte pieten', hebben ook takken of roedes waarmee ze slaan. In de christelijke symboliek is dat omgewaardeerd in 'stoute kinderen' slaan, maar de achtergrond is dus vruchtbaarheidsmagie.

Of die perchten nou per se bokken of geiten zijn durf ik niet te zeggen, maar ze hebben natuurlijk wel zulke hoorns en ze hebben een pels.

De perchten stellen in elk geval een dodenleger voor. Het is een soort tocht van overledenen. Het schijnt overgeleverd te zijn van de Wilde Jacht, onder aanvoering van Wodan of Holda.

Interessant om eens te kijken of er meer overeenkomsten zijn. De wereld is misschien toch kleiner dan we denken. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » wo 30 jan , 2008 17:14

Of is het mogelijk een overblijsfel van de Griekse god "Pan". De Griekse god Pan werd vereerd in Februari. Februari was genoemd (volgens wat ik gelezen heb) naar de Romeinse god "Februus of Februa".

Zijn ze -Pan en Februa- toch twee goden of de ene is een versie van de andere?

De god pan heeft veel overeeninkomsten met Bilmawen:

Afbeelding
--------------------------------------------

Bilmawen of Bilmawn... is een Berbers woord. Het bestaat uit twee woorden "Bu" (de eigenaar van (heeft een ruimer betekenis)), en "Ilm(en)" of "Ilm(awen)" wat "huid(en)" (van dieren, meestal) betekent.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Reader » do 31 jan , 2008 15:25

De maskering is een oud kultuur bij de Berbers:
There is an abundance of rock art found all over the central Sahara from Libya to Egypt to Mali. The rock art depicts elephants, crocodiles, dogs, hippos and rhinos - animals who do not live in the desert. Scenes of hunting and rituals are shown, with men wearing animal masks. There are representations in rock art of dog-headed human figures which resemble Anubis, and a type of stamped pottery decoration later found in the southern Nile valley.

http://www.nissaba.nl/nisphp/viewtopic.php?t=926
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41


Keer terug naar Egypte en Afrika



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron