Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

De naam Atlas

Godsdiensten en culturen van Afrika

De naam Atlas

Berichtdoor Reader » zo 03 feb , 2008 14:57

De naam Atlas is mogelijk een Berbers woord:

The etymology of the name Atlas is uncertain and still debated: some derive it from the Proto-Indo-European root 'tel', 'to uphold, support'; others suggest that it is a pre-Indo-European name. Since the Atlas mountains fall in the region inhabited by Berbers, it could be that the latin name as we know it is taken from Berber.


Nog interessanter:

In fact, the sun is often called the 'eye of the sky'.

And since it sets to the west, the Atlantic ocean can be called "the place of concealement of the sun" or Antal n Tit. Greeks could have borrowed this name for the ocean and called it Atlantic, and later used its root ATL to form the name Atlas."Atlas" is also the presently used name of many objects and places (see Atlas (disambiguation)).

http://www.crystalinks.com/titans2.html

De auteur is hier niet duidelijk over. Door wie wordt de zon als "het oog van de hemel"?
De auteur zou het volgens mij over een Berbers geloof hebben. Ik heb ergens gelezen dat de Berbers van Kabyle (in Algerije) een uitzonderlijke naam voor de zon hebben. De naam wordt door sommigen als "Oog van de hemel".
De vetgedrukte onbegrepen zin in de tekst is een Berbers woord, het betekent letterlijk "Het graf van het oog". De auteur denkt dat het de oorsprong is van het woord "Atlantis".
-----

Ik heb eens een artikel over de Berberse god "Atlas" in het Arabische wikipedia geschreven. Ik heb toen geciteerd dat het woord Atlas mogelijk verwant is aan de naam van een Berberse stam in het Atlas gebergte, namelijk "Tadla". Maar ik merk nu op dat het vervangen is door andere boeiendere theorieen.

De auteur van citeert voor "Hafidh Khidhr" (spelling ?) dat het woord Atlas een Berbers woord zou zijn. Het zou een samengesteld woord van "Antel n as". Het wordt daar vertaald als "Het graf van de zon". Maar dat is geen letterlijke vertaling. De letterlijke vertaling van die zin is: "Het graf van de dag"; Maar dat scheelt niet veel. Het einde van de dag is hetzelfde als de ondergang van de zon.
Er wordt ook geciteerd voor een andere dat de naam met "donkerheid" te maken zou het hebben. Het Berbers woord voor donkerheid is "Tidelles", en als adjectief voor een mannelijk onderwerp/object zou het verwoord worden als "Adellas". Hij versterkt zijn mening met het feit dat de vroege Arabieren het Atlantische oceaan als "De zeer der donkerheden" noemden.
(Einde van de aanpassing in wikipedia).

Mohammed Chafik discussieerd even over het woord "Moor". Dit volkt is het meest bekend in Andalusie als "Noord Afrikaanse moslims".
Hoewel de moslims van Andalusie uit verschillende ethniciteiten bestond, is de naam uitsluitend aan de Berbers verwant was. Het werd gebruikt in Noord Afrika eeuwen voor de komst van de Arabieren. De naam "Mauretania" kwam vroeger overeen met het huidige noordelijke marokko een oostelijke gedeelte van Algerije. Een gebied dat bestuurd werd door een Berberse/Moorse leider genaamd "Syphax".
Mohammed Chafik denkt dat het mogelijk een Griekse naam van oorsprong is. Het zou verwijzen naar de donkerheid. (Niet omdat de Moren/Berbers zwart waren zoals er beweerd wordt) Omdat de Grieken ervanuit gingen dat de zon daar ondergaat (Hesprides).

Nog te melden dat Herodotus "Atlas" als een Berberse/Libische god/Berg (aanbeden berg) beschouwde. Hij vertelde erover dat die Libische stam (Libie is het hele Afrika, en de Libiers zijn de Noord Afrikanen: de voorouders van de Numidiers en de huidige Berbers) hem als de zuilen van de hemel beschouwen. Dus de Griekse verhaal zou afkomstig zijn van die stam.

Edit:
De interpretatie van de zon als "oog van de hemel" heb ik hier voor het eerst gelezen:
http://mondeberbere.yuku.com/topic/837/ ... tml?page=1
Er wordt daar ook het verhaal van atlantische oceaan besproken, en het wordt toegeschreven aan een Marokkaanse universitaire docent.
Laatst bijgewerkt door Reader op zo 03 feb , 2008 15:36, in totaal 1 keer bewerkt.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Reader » zo 03 feb , 2008 15:01

Het combinatie van de maansikkel en het hoofd en de overeenkomst met het oog op de teken van Tanit liet me denken aan het verwant van de maan aan het oog (van de hemel). Maar ik raakte even geabsorbeerd door het verhaal van Atals's benaming.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41


Keer terug naar Egypte en Afrika



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten