Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Help Tibet - Steun de Dalai Lama

Plaats hier nieuwsberichten.

Oude nieuwstopics worden verplaatst naar een forum waar ze beter in thuishoren.

Help Tibet - Steun de Dalai Lama

Berichtdoor Cinderella » zo 23 maart , 2008 0:53

Dag,

Ik tekende zonet een petitie die de Chinese regering vraagt om de mensenrechten in Tibet te respecteren en om een oprechte dialoog met de Dalai Lama te starten. Dit is echt belangrijk, en ik vermoed dat je bereid bent om dit ook te steunen:

http://www.avaaz.org/nl/tibet_end_the_v ... _tf_sign=1

Ook de gruwelijke vervolging van een populaire meditatiepraktijk Falun Gong treft dagelijks nog steeds miljoenen mensen.
Hoewel dictator Jiang Zemin drie jaar geleden aftrad, gaat de vervolging nog steeds door.
Uit angst dat Falun Gong beoefenaars massaal contact zouden maken met de internationale pers kreeg China' s vice-minister van Openbare Veiligheid in juni 2005 de geheime opdracht "Falun Gong uit te roeien voor de Olympische Spelen van 2008".

Help mee om de vervolging van Falun Gong te stoppen. Teken hier een van onze petities:

http://www.faluninfo.nl/petities.html

Sinds de Chinese Communistische Partij (CCP) aan de macht kwam in het jaar 1949, is ze tot op heden verantwoordelijk voor de moord en hongerdood van ongeveer 80 miljoen mensen, wat meer is dan het aantal slachtoffers in de eerste en tweede Wereldoorlog bij elkaar.

Ondanks de economische openheid worden vervolgingen en moorden doorgezet tot op de dag vandaag, alleen zijn ze beter verhuld. Vanaf 1999 worden 70-100 miljoen mensen van de spirituele beweging Falun Gong vervolgd. In juli 2006 werd in Canada een rapport gepubliceerd dat beweert dat Falun Gong beoefenaars in werkkampen in China vermoord worden omwille van hun organen die men gebruikt voor transplantatie.

Voor meer info over de negen commentaren op de communistische partij zie:

http://www.negencommentaren.com/

Hoopvolle groetjes voor een betere wereld,

Karin :knipoog:
Cinderella
 
Berichten: 43
Geregistreerd: ma 18 jun , 2007 8:19
Woonplaats: Hasselt - België

Berichtdoor Cinderella » vr 28 maart , 2008 18:16

1,242,823 personen hebben getekend - 1 miljoen bereikt in 7 dagen! Overhandiging petitie binnen 4 dagen - Help ons om te komen tot 2,000,000
Cinderella
 
Berichten: 43
Geregistreerd: ma 18 jun , 2007 8:19
Woonplaats: Hasselt - België

Berichtdoor Tumnus » vr 04 apr , 2008 5:11

Heeft weinig zin om dat, wat het ook is, te ondertekenen. Ze zijn al zo lang bezet en de talloze landen laten er hun economische activiteiten met China niet door verstoren.
Als je iets wil ondernemen, moet je de eigen regering onder druk zetten sancties af te kondigen tegen China.
Ik teken er in elk geval niet voor.
Tumnus
 
Berichten: 36
Geregistreerd: vr 04 apr , 2008 3:10
Woonplaats: Bilthoven

Berichtdoor els » vr 04 apr , 2008 13:19

Ik ben er een beetje sceptisch over omdat Tibet zelf een totalitair land is geweest, met een onderdrukkend regime, en een hele patriarchale godsdienst waarin vrouwen tweederangswezens waren.
Ik wil best iets kritisch zeggen over China, maar het zou leuk zijn als er dan ook ruimte was om iets kritisch te kunnen zeggen over het Tibetaanse systeem. Als dat niet kan, heb ik er niet zo'n behoefte aan om me druk te maken over landen aan de andere kant van de wereld. Er zijn nog andere dingen waarmee ik me bezig moet houden.

Ik vind het wel frappant dat de spelen in China worden gehouden, want het kan niet anders of daarmee komt de hele politieke beerput van China naar boven drijven. Dat kan iedereen op voorhand bedenken. Je zou dus denken dat hier bewust voor is gekozen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 04 apr , 2008 13:42

Er wordt natuurlijk veel over geschreven, maar ik heb weinig behoefte het te volgen.

Nu staat er toevallig een stuk van Bettine Vriesekoop in de NRC.

http://weblogs.nrc.nl/weblog/china/2008 ... -genocide/

Op nujij.nl heeft iemand een BBC artikel vertaald.

http://www.nujij.nl/het-vuile-spel-in-t ... 3663.lynkx

Ik vraag me wel af hoe dit werkt. Denkt het westen via de Spelen druk op China te kunnen uitoefenen zodat ze hun beleid omgooien en het mogelijk is vrij handel met China te drijven? Denkt China de boel wel te kunnen beheersen zoals ze het altijd gedaan hebben, door ontevredenheid en protest te onderdrukken?
Ik heb er te weinig zicht op om te begrijpen hoe het zit.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Tumnus » vr 04 apr , 2008 23:51

Begrijp er ook niet al te veel van en al helemaal niet het besluit de spelen in China te laten organiseren waar nog steeds mensenrechten het moeten ontgelden, het internet geblockt wordt (zal leuk worden tijdens de spelen!) en een communistische dictatuur vrijzones in het leven roept war het kapitalisme mag overheersen. :gek:
Tumnus
 
Berichten: 36
Geregistreerd: vr 04 apr , 2008 3:10
Woonplaats: Bilthoven

Berichtdoor els » za 05 apr , 2008 0:23

Inderdaad, krijgen we allemaal staatsinternet over de spelen te zien. :?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 13 apr , 2008 16:43

Ik ben wat sceptischer over het rooskleurige beeld dat steeds over Tibet en het boeddhisme wordt geschlderd. Het Tibetaanse boeddhisme was een theocratisch onderdrukkingssysteem, dat werd gekenmerkt door zowel hypocrisie als geweld. Vrouwen zijn daarin inferieure wezens, die het bezit zijn van mannen, en verschrikkelijk worden gestraft als ze 'overspel' plegen. Dan werden bijvoorbeeld hun ledematen afgehakt.

Maar op het moment zie je bij het leven hele mooie verhalen over de fantastische historische positie van vrouwen in de geschiedenis van Tibet. Het klinkt historisch heel interessant, maar mijn wantrouwen wordt gewekt omdat er letterlijk geen verkeerd woord over de Tibetaanse situatie klinkt, terwijl deze toch werkelijk schandalig was.

De enige kritische noot klinkt in deze trant: de situatie in Tibet was inderdaad erg slecht, maar dat gold in die tijd voor alle landen, en in feite was de toestand in Tibet toch beter dan in alle andere landen. Dan lees je er nog bij dat je in Tibet geen afschuwelijke gebruiken had zoals het afvinden van de voeten van vrouwen.

Maar wat daar wel gebeurde, wordt verzwegen. En dat is nu juist waarom ik die berichten niet vertrouw. Volgens mij zijn de spirituele, pseudofeministische feelgood verhalen een reactie op de openbaarmaking van allerlei historische feiten waaruit blijkt dat in het oude feodale Tibet een kleine religieuze en adelijke kaste het gewone volk, met name boeren, schaamteloos en gewetenloos exploiteerde en onderdrukte. Vrouwen werden verschrikkelijk slecht behandeld.

De dalai lama, die nog erg jong was ten tijde van de Chinese inval (ca. 15 jaar), kun je moeilijk iets verwijten vanwege die jonge leeftijd. Maar wat je hem wel kan verwijten is dat hij deze situatie verzwijgt en omzeilt, en intussen maar een beeld van een spiritueel belangrijke cultuur de wereld instuurt, dat gewoon niet klopt. De dalai lama zegt wel dat de situatie zoals hij vijftig jaar geleden in Tibet was tegenwoordig niet meer bestaat, maar hij draagt verder alleen maar bij aan het verzwijgen van de werkelijkheid en het vervalsen van de geschiedenis.

Nou zag ik gisteren op Youtube een paar filmpje over Tibet die ik direct herkende als propagandafilmpjes. In het ene filmpje stond toevallig een reeks reacties waarin volop werd geklaagd over de propaganda, tot mijn stomme verbazing. Ik dacht, hee, ik ben niet alleen.

Bij het andere filmpje stond nog bijna niets, maar ik werd getroffen door het valse, geromantiseerde beeld over vrouwen dat hier werd voorgespiegeld, dus ik schreef hierover zelf een reactie. Ik heb nog nooit een reactie geplaatst op Youtube, het was dus voor het eerst. Vanochtend kreeg ik een mail dat erop was gereageerd. Toen ik erop klikte, zag ik dat mijn reactie was verwijderd! :shock:

Dat is nu iets wat mijn scepsis aanwakkert. Ik heb niet gescholden, niemand beledigd, gewoon gezegd dat dit filmpje twijfels uitlokte, omdat erin werd gesproken over de zeer bijzondere en belangrijke wijsheid van vrouwen in Tibet, terwijl je in de praktijk nooit iets hoort van vrouwen uit Tibet. Je hoort alleen maar mannen spreken. Dus ik vroeg me af, als de Dalai Lama de wijsheid van vrouwen zo boven alle andere wijsheid stelt, waarom hij zijn functie dan niet overgeeft aan een vrouw.

Ook vroeg ik me af waarom je helemaal nooit kritische vrouwen uit Tibet hoort. Nooit hoor je een enkele Tibetaanse vrouw die klaagt over de onderdrukking van het heden of van het verleden. Er is maar één klacht uit Tibet die wordt gehoord, en dat is de klacht over de Chinese bezetter.

Ik zei dus ik alleen geloof zou hechten aan deze verhalen over 'vrouwelijke wijsheid' als ik ook een keer een tegenwicht zou horen. Zolang ik alleen maar de mantra hoor over hoe vrouwen in Tibet wel niet worden vereerd, ben ik wantrouwend.

Ik had niet verwacht dat het zou worden verwijderd. Maar het feit dat dit is gebeurd, heeft mijn scepsis over Tibet versterkt.

Hier is het filmpje waarbij ik mijn reactie niet meer kan terugvinden:

http://www.youtube.com/watch?v=8Fb_1hTECBw
Tibet, the great mother

Er staat ook een kritisch filmpje op, van Michael Parenti:

http://www.youtube.com/watch?v=WWGGjpJJCKE

Tibet: Friendly Fuedalism?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Nieuws



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast