Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

relatie Ruth korengodinnen Demeter

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

relatie Ruth korengodinnen Demeter

Berichtdoor peter1963 » ma 22 dec , 2008 15:36

Hoi, kan iemand mij meer uitleggen over de relatie tussen de Bijbelse figuur Ruth en de korengodinnen als DEmeter ? Ik vond hier op dit furom daarover een zinsnede ( bij het topig 'Hubal', maar kan iemand mij daar meer over vertellen of mij doorverwijzen naar sites of literatuur die daar over gaat ? Hartelijk dank, Peter
peter1963
 
Berichten: 5
Geregistreerd: ma 22 dec , 2008 15:32
Woonplaats: Ubbergen

Berichtdoor els » wo 24 dec , 2008 21:18

Hai Peter, er zijn een aantal overeenkomsten in die verhalen. In de mythologie rond Demeter komt een verhaal voor over een 'heilig huwelijk', waarbij seks plaatsvindt in een voor op de akker, een soort magisch ritueel om de vruchtbaarheid van het land te bevorderen. Iets dergelijks komt ook voor in het verhaal van Ruth. Het volgende is een beetje vreemd, en misschien is het een gekuiste herinnering aan zo'n ritueel (zie Ruth 1:3):

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ru ... =nl&set=10

In dit stukje over korenmaagden en korenmoeders worden ook een paar voorbeelden gegeven.

http://www.nissaba.nl/godinnen/lexicong ... korenmaagd

Ook is er vage naamverwantschap. Demeter doet het bijvoorbeeld in het veld met Iasion of Iasos, terwijl Ruth de grootmoeder is van ene Jesse. Of dat toeval is weet ik niet, ik zou er eens in moeten duiken.
Ik wil na de feestdagen nog wel eens kijken of ik er meer over heb.

Ik denk niet dat er veel sites zijn die hierover gaan, want het is zo'n beetje mijn hobby om zulke verhalen te verzamelen en naast elkaar te leggen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor peter1963 » do 25 dec , 2008 9:33

Zou je dat willen doen ? Graag ! :lach2:
peter1963
 
Berichten: 5
Geregistreerd: ma 22 dec , 2008 15:32
Woonplaats: Ubbergen

Hongersnood in het broodhuis

Berichtdoor peter1963 » vr 13 feb , 2009 22:47

Met Ruth als 'vermomde Korengodin' worden wat andere details uit het verhaal begrijpelijker. Bij voorbeeld: Het boek Ruth begint met dat er hongersnood is in Juda, en daarmee ook in Bethlehem. De plaatsnaam 'Bethlehem' betekent 'broodhuis'.
Hongersnood in het 'broodhuis' is een detail dat opvalt als je in het verhaal gaat spitten. En onverklaarbaar is, een los brokje in het verhaal. Tenzij.. Ruth oorspronkelijk een korengodin is. Dan zou het daarmee verband kunnen hebben. Ruth was ook een Moabitische, voor zover ik het mij kan herinneren. De Moabieten zullen wel een korengodin hebben gehad, neem ik aan. Weet iemand hoe die heette ?
Verder: is Boaz dan oorspronkelijk wellicht de menselijke mannelijke partner van de Korengodin, die samen met de Korengodin voor de vruchtbaarheid van het veld moesten zorgen ? Slapen Ruth en Boaz daarom oorspronkelijk met elkaar ? Op de dorsvloer nog wel ?

Interessante kwestie !
peter1963
 
Berichten: 5
Geregistreerd: ma 22 dec , 2008 15:32
Woonplaats: Ubbergen

Berichtdoor els » za 14 feb , 2009 2:20

O, wel leuk dat je het niet zomaar op geeft. :)
Het is lang geleden dat ik ermee bezig was, dus ik weet alles niet goed meer. Wat je zegt klopt wel, het zijn dit soort motieven die je steeds weer tegenkomt. Hongersnood, brood of koren, vaak een reis naar een ander land. Dat Bethlehem huis van het brood betekent versterkt dit motief natuurlijk.

Over Boaz zijn wel zulke suggesties gedaan, maar in de bijbel komt hij wel heel gekuist over. Ik wil nog wel eens kijken of ik terugvind wat in die richting wordt gesuggereerd, maar het is in elk geval speculatief.

Het motief van het 'heilig huwelijk' heeft er in elk geval mee te maken. Dat zou een soort magisch ritueel zijn, waarbij door echte seks vruchtbaarheid en voorspoed moet worden opgewekt. Dat moet dus op het veld gebeuren.
In de Eleusinische Mysteriën komt zo'n 'heilig huwelijk' voor. Demeter heeft seks met Iasion in een 'driemaal geploegd' veld. Demeter krijgt een kind. Dat is Ploutos, en dat betekent 'rijkdom' of 'overvloed'. Ploutos is ook als afgebeeld kind een zinnebeeld voor een rijke oogst. Ook zou het kind Dionysos zijn.
Hier wat citaten over Iasion en hoe het verder gaat:

http://www.theoi.com/Olympios/DemeterGoddess.html
http://www.theoi.com/Olympios/DemeterFamily.html#Iasion

Er zijn een heleboel verschillende weergaves, maar in elk geval is het resultaat altijd een kind en metaforisch een rijke oogst, plus soms verdere rijkdom. Iasion geeft ook in een versie zelf de opbrengst van de oogst aan Demeter (dus met die bliksem valt het zeker wel mee. ;) )

Het Grieks voor 'heilig huwelijk' is hieros gamos.
In de bijbel komt nog een ander 'heilig huwelijk' voor op het veld, tussen Isaac (alweer zo'n naam die wat op Isiaon lijkt) en Rebecca. In een vertaling die ik heb staat dat zegt dat zij 'sporten' op het veld. Nu staat er liefkozen, maar het oorspronkelijke woord betekent toch ook sporten (in de zin van seks natuurlijk, maar goed).

Genesis 26:
1 Eens brak er in het land hongersnood uit (een andere dan de hongersnood die er vroeger was geweest, in de tijd van Abraham), en daarom ging Isaak naar Gerar, de stad van Abimelech, de koning van de Filistijnen.
[....]
8 Maar toen hij daar al geruime tijd woonde, zag Abimelech, de koning van de Filistijnen, tot zijn verbazing vanuit zijn venster hoe Isaak Rebekka aan het liefkozen was. 9 Abimelech ontbood Isaak en zei: ‘Wat zie ik nu! Ze is uw vrouw! Hoe hebt u dan kunnen zeggen dat ze uw zuster is?’ Isaak antwoordde: ‘Ik dacht: Zo kan ik voorkomen dat ik om haar mijn leven verlies.’ 10 Maar Abimelech zei: ‘Wat hebt u ons aangedaan! Er had nu gemakkelijk iemand van mijn volk met uw vrouw kunnen slapen, en dan zouden wij door uw toedoen schuldig zijn geweest.’ 11 Daarop waarschuwde hij het hele volk: ‘Wie deze man of zijn vrouw ook maar met één vinger aanraakt, zal ter dood gebracht worden.’
12 Isaak zaaide in dat land en hij oogstte nog hetzelfde jaar honderdvoudig, want de HEER zegende hem. 13 Hij werd rijker en rijker, schatrijk werd hij:


Eerst hongersnood dus, een reis, dan seks in het veld, dan zaaien, en dan oogsten en rijk worden.
In het boek Ruth wordt ook wel een hongersnood genoemd trouwens, maar die is wel erg in het verleden. Maar ja, het wordt wel genoemd, en daar gaat het volgens mij om. Dat maakt het patroon.

Ik heb me nog afgevraagd of Ruth etymologisch iets met het woord aarde zou hebben, maar helaas kun je daar niet zoveel mee. Er is wel een Hebreeuws woord 'erets' dat aarde betekent, en in heel veel talen komt het woord aarde in deze vorm voor, wat dan aarde of grond betekent, of rijkdom, maar je hebt er niet veel aan.

Het valt natuurlijk wel op, dit soort motieven van seks in het veld en oogsten. Daarom denk ik dat het in elk geval verwant is met de mythologie over het heilig huwelijk. Maar om het verder te kunnen betrekken op personages uit andere mythen of geschiedenis is weer een volgende stap.
Laatst bijgewerkt door els op di 17 feb , 2009 13:32, in totaal 2 keer bewerkt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor peter1963 » di 17 feb , 2009 10:12

Ja, dat klopt..

Verder is er nog een andere link, met een andere bekende dorsvloer in het Oude Testament: de dorsvloer van Arauna, waar David zijn eerste tempel zal bouwen.

En ik legde in mijn hoofd een verband tussen beide dorsvloeren, die van Ruth en Boas, waar een hieros gamos plaats schijnt te vinden, en de dorsvloer van Arauna (= de eigenaar van wie David de dorsvloer koopt) waar de 1e Tempel gebouwd wordt.

Ik kom er niet zoveel verder mee, nu, maar blijf er wel op broeden !
peter1963
 
Berichten: 5
Geregistreerd: ma 22 dec , 2008 15:32
Woonplaats: Ubbergen

Berichtdoor peter1963 » di 17 feb , 2009 10:17

Nog even over Isaac:

In Wikipedia vond ik dit, wat wel klopt met wat ik nog weet uit mijn eigen theologiestudie:

'The English name Isaac is a translation of the Hebrew term Yitshaq which literally means "may God smile." The term conforms to a well-known Northwest Semitic linguist type, but is not known from elsewhere. The Ugaritic texts from 13th century BCE refer to the benevolent smile of the Canaanite god El; the Bible (i.e. the canonical collections of sacred writings of Judaism), however, ascribes the laughter to Isaac's mother (Sarah) rather than the Canaanite god El. The reason for Sarah's laughing, according to the Bible, was that God gave the news of the birth of Isaac to his parents. Since they were beyond the age of having children, Sarah privately laughed at the prediction.'

En:

'Some scholars have described Isaac as "a legendary figure" while others view him "as a figure representing tribal history, though as a historical individual" or "as a seminomadic leader."

The stories of Isaac, like other patriarchal stories of Genesis, are generally believed in liberal western scholarship (in contrast with conservative western scholarship, which believes the stories of Isaac, and other patriarchal stories in Genesis, to be factual) to have "their origin in folk memories and oral traditions of the early Hebrew pastoralist experience." The Cambridge Companion to the Bible makes the following comment on the Biblical stories of the patriarchs:

'Yet for all that these stories maintain a distance between their world and that of their time of literary growth and composition, they reflect the political realities of the later periods. Many of the narratives deal with the relationship between the ancestors and peoples who were part of Israel’s political world at the time the stories began to be written down (eight century B.C.E.). Lot is the ancestor of the Transjordanian peoples of Ammon and Moab, and Ishmael personifies the nomadic peoples known to have inhibited north Arabia, although located in the Old Testament in the Negev. Esau personifies Edom (36:1), and Laban represents the Aramean states to Israel’s north. A persistent theme is that of difference between the ancestors and the indigenous Canaanites… In fact, the theme of the differences between Judah and Israel, as personified by the ancestors, and the neighboring peoples of the time of the monarchy is pressed effectively into theological service to articulate the choosing by God of Judah and Israel to bring blessing to all peoples.”

According to Martin Noth, a renowned scholar of the Hebrew Bible, the narratives of Isaac date back to an older cultural stage than that of the West-Jordanian Jacob. At that era, the Israelite tribes were not yet sedentary. In the course of looking for grazing areas, they had come in contact in southern Palestine with the inhabitants of the settled countryside. The biblical historian A. Jopsen believes in the connection between the Isaac traditions and the North and in support of this theory adduces Amos 7:9 ("the high places of Isaac").

Albrecht Alt and Martin Noth hold that "The figure of Isaac was enhanced when the theme of promise, previously bound to the cults of the 'God the Fathers' was incorporated into the Israelite creed during the southern-Palestinian stage of the growth of the Pentateuch tradition." According to Martin Noth, at the southern-Palestinian stage of the growth of the Pentateuch tradition, Isaac became established as one of the biblical patriarchs, however his traditions were receded in the favor of Abraham.'


Dit zou dus wijzen op een hoge ouderdom van verhalen over Isaac, hoewel er in de verhalen veel materiaal uit latere tijden is ingebracht. Schattenderwijs kun je de figuur Isaac dateren voor de 'verovering' van het Land onder Jozua en anderen, dwz voor de 13e eeuw, waarschijnlijk zo rond de 16e eeuw voor het begin van onze jaartelling..
peter1963
 
Berichten: 5
Geregistreerd: ma 22 dec , 2008 15:32
Woonplaats: Ubbergen


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten

cron