Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

shiva beeldje

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

shiva beeldje

Berichtdoor Belenos » vr 05 feb , 2010 20:47

Hallo,ik heb dit shiva beeldje gekocht op een markt voor 80euro.
de verkoper had het zelf van een faillissement .
Ik heb het net al afgezocht maar kan weinig over het beeldje vinden, wat voor waarde het heeft of hoe oud het is?
weet iemand hier meer over?Hoogte is 25cm en is vervaardigt uit brons.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding[/img]
Belenos
 
Berichten: 2
Geregistreerd: vr 05 feb , 2010 20:30
Woonplaats: borgloon

Berichtdoor els » za 06 feb , 2010 3:53

Hallo Belenos,

Ik zou echt niet kunnen zeggen hoe oud het beeld is en wat het waard is. Ik weet wel dat het Shiva voorstelt als de god van de dans, en dat hij dan Nataraja heet. Als beschermgod van de dans heeft hij vaak een plaats in tempels en bij dansvoorstellingen, dus het komt veel voor. Alleen deze voorstelling ken ik eigenlijk weer niet, meestal zie ik voorstellingen waarin hij danst met zijn been hoger opgetrokken in een ring van vlammen.

Hier is een webshop waarin hij wel in deze positie staat:

http://lotus-sculpture.stores.yahoo.net ... ash18.html

This hand made, bronze sculpture is a one-of-a-kind statue, hand cast by the artists of south India.

Special Features: This named the square dance pose because Shiva's legs are in an upright square almost like a diamond. Both his feet firmly rest on Apasmara who represents ignorance. Apasmara holds a cobra a symbol associated with Shiva. In Shiva's hand he holds Agni, the fire god and a dhamru or a drum. The front left hand is across the chest in the gahahasta (elephant trunk) pose, with the wrist limp and the fingers pointed downward toward the ground while his front right hand is in the abhaya-mudra (the "fear not" gesture, made by holding the palm outward with fingers pointing up). All the hands are in the same pose as Shiva as Lord of Dance; Nataraja. A simple yet elegant pose of Lord Shiva.

One unusual aspect of this piece is that Shiva is wearing multiple rings on his fingers.

Care: The piece can be used both indoors and outdoors. Dust the piece regularly. If you would like the piece to shine use a cotton cloth with some coconut oil or other natural oil to wipe down the statue.


Er staan ook gegevens bij over grootte en gewicht en de prijs. Ook een heleboel foto's zodat je een indicatie hebt van eventuele kwaliteitsverschillen.



Ik neem aan dat zaken als gewicht, gehalte van het brons en gedetailleerdheid van de afbeelding wel een rol zullen spelen bij het bepalen van de prijs. Ik gok erop dat het niet speciaal antiek is of zo, al heb ik daar verder geen verstand van. De beelden worden zeker bij traditionele gelegenheden echt gebruikt. Maar verstand heb ik er verder niet van, dus reken nergens op... :)
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

shiva

Berichtdoor Belenos » za 06 feb , 2010 12:37

Alvast bedankt Els voor de info.
hier ben ik al wat wijzer uit geworden.
Het beeldje gelijkt sterk op die van de lotus site.
groetjes
Belenos
 
Berichten: 2
Geregistreerd: vr 05 feb , 2010 20:30
Woonplaats: borgloon

Berichtdoor rob » do 29 apr , 2010 22:27

Dag Belonos,

Het spijt me je te moeten teleurstellen want het beeldje is niet een oud beeldje.

Mijn argumenten daarvoor zijn dat de patina laag vrij recentelijk is en dat je aan de onderkant van het beeldje slijpsporen van een slijpmachine kunt zien.

De stijl is Tamil Nadu (Zuid Indiaas) en het is een populaire vorm van Nataraj. Het is hooguit 25 jaar oud en de prijs is hooguit 75 euro.

Mvrg,

Rob
rob
 
Berichten: 8
Geregistreerd: vr 31 jul , 2009 19:01

Re: shiva beeldje

Berichtdoor rob » ma 08 aug , 2011 10:17

Ik kan er geen touw aan vastknopen aan de reply van Bronk.

Waar slaat het op?
rob
 
Berichten: 8
Geregistreerd: vr 31 jul , 2009 19:01

Re: shiva beeldje

Berichtdoor Stardust » di 16 aug , 2011 11:27

Het antwoord van Bronk slaat ook nergens op want de enige bedoeling is reklame maken voor slippers en schoenen via de link naar een website.
Tegenwoordig hebben we ook menselijk spambots die met schijnbaar zinnige response reageren op fora.
Maar de vertaalmachines verraden wel dat er een robot op staat.
Stardust
 
Berichten: 185
Geregistreerd: vr 10 jul , 2009 10:00

Re: shiva beeldje

Berichtdoor els » di 16 aug , 2011 15:24

Wat een treurnis. De oude software had een goede beveiliging tegen bots, maar na de upgrade is het behelpen. Ik ontving ook geen mail meer, maar dat is nu hersteld. Die bots zijn inderdaad wel erg 'intelligent' geworden, ze zeggen soms dingen die heel echt lijken.
Sorry in elk geval, ik zal er toch weer vrije tijd aan moeten gaan besteden.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Re: shiva beeldje

Berichtdoor Stardust » di 16 aug , 2011 16:51

Heel eenvoudig Els, gewoon de mogelijkheid websites onder de WWW knop uit zetten
Jammer voor de brave schapen, maar het is niet anders.
Stardust
 
Berichten: 185
Geregistreerd: vr 10 jul , 2009 10:00

Re: shiva beeldje

Berichtdoor els » di 16 aug , 2011 17:04

Tsja, misschien moet dat dan maar, totdat ik ergens weer de mogelijkheid heb gevonden om een normale anti-spamvraag in te stellen. Er zou trouwens iets mogelijk moeten zijn in deze versie, maar die mogelijkheid komt niet tevoorschijn. Misschien iets mis gegaan met de automatische uploader...
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Re: shiva beeldje

Berichtdoor Stardust » di 16 aug , 2011 17:13

Dat is inderdaad mogelijk Els ik zal eens kijken.
Stardust
 
Berichten: 185
Geregistreerd: vr 10 jul , 2009 10:00


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron