Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Was er een oercontact tussen Berbers en Grieken??

Godsdiensten en culturen van Afrika

Was er een oercontact tussen Berbers en Grieken??

Berichtdoor Reader » zo 14 maart , 2010 21:06

Het is nu heel anders dan vroeger. De Berbers zijn volkomen van taal aan het veranderen. Enkele gebieden zijn nog bewoond door Berberstaligen. Deze Berbers zijn niet uitgestorven na een genocide, maar zijn de Arabische taal gaan overnemen.

Maar vroeger was het heel anders, bijna heel Noord Afrika was geplant met de Berbers. In Noord Afrika vond je ook Egyptenaren en Nubiers, maar dit is een misschien een klein deel van Noord Afrika. Nochtans waren de Berbers ook sterk aanwezig in delen van Egypte en Nubia en vandaar strekten ze zich over heel noord Afrika tot de canarische eilanden waar men ook Berbers sprak voor de Spaanse colonisatie.

Het is voor mij daarom niet zo gek dat de Berbers ook naar het noorden trokken waarna ze zich terug keerden naar hun geboorteland of zich assimileerden in hun nieuwe thuislanden.

Niet alleen naar het noorden, maar ook richting Nubie, Egypte en de sahara.

Helaas ben ik geen autoriteit om het wetenschappelijk te onderzoeken, maar uit interesse begin ik erover na te denken.

Herodotus zei dat Athena en Poseidon Libiers zijn. Deze Libiers waren de voorouders van de huidige Berbers. Deze vat zich samen in de benaming "Libyco-Berber".

Deze twee godheden zouden in verre tijden overnomen zijn. En de vraag is: Waarom zouden de Grieken deze godheden deze twee goden overnemen? of beter gezeged: Wat was de aanleiding?

Als deze godheden in verre tijden overgenomen zijn, dan er wel een contact tussen de beiden zijn geweest. Dat de Grieken in late tijden in Cyrenaica waren is bekend, maar dat is niet ver genoeg.

Volgens de legende was Sardinia gesticht door een Libier. Hij was de zoon de Libysche heracles.
Deze legende verklaart niet echt dat Sardus steden in sardinie stichtte, maar zou een verre geheugen van een oeroude Berberse migratie naar dit eiland.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » zo 14 maart , 2010 22:53

Ik wilde me altijd nog eens gaan verdiepen in de periode na de zeebevingen en de vulkaanuitbarsting waarbij in zee verdween. Daarna raakten volken van de eilanden, waarvan vooral bekend is, op drift. Ze werden 'zeevolken' genoemd, en trokken langs de kusten, waar ze zich uiteindelijk vestigden. Dat ging waarschijnlijk vooral om de Feniciërs in Libanon, en de Grieken in Griekenland en de kust van Klein-Azië, wat nu Turkije is. Maar ook trokken vluchtelingen van de eilanden naar Egypte, wat te herkennen is aan de 'Minoïsche' invloed op de kunst die te zien is vanaf ongeveer de twaalfde dynastie.

Misschien is het dan ook wel mogelijk dat ze ook op meer westelijke kusten terecht kwamen, maar ik heb geen idee of het zo is, want je leest hier niets over.

Dit zou wel wat kunnen verklaren over de verwantschap in de mythologie.

Maar de volken die 'berbers' worden genoemd, zijn bij mijn weten noord-Afrikaans, en geen afstammelingen van die zeevolken. We hadden het al eens eerder over mensen met blauwe ogen. Je zou dus denken dat daar verwantschap is met mensen uit Europa, want het is genetische verwantschap, en blauwe ogen bestaan waarschijnlijk nog niet zo lang. Dus waar 'blauwe ogen' te vinden zijn, is misschien ook wel culturele verwantschap.
Op grenswetenschap.nl, niet de eerste site waar ik op zoek ga naar wetenschappelijke info, stond toch een interessant stuk:

http://www.grenswetenschappen.nl/blogs/Blauwe-ogen/

Er staat dat de eerste voorouder met blauwe ogen hooguit 10.000 jaar geleden leefde. Dat is dus zo kort dat je wel kan geloven dat hun culturele ideeën niet onafhankelijk zijn ontwikkeld.

Volgens het stuk zijn blauwe ogen mogelijk ontstaan in het gebied rond de Zwarte Zee, en zich verspreidden richting Europa en Noord-Afrika. Dus hetzelfde zou dan moeten gelden voor de ideeën die mensen meenemen. Dus is dat ook een mogelijke bron voor verwachtschap.

Maar ik heb net zo min wetenschappelijke autoriteit. Ik registreer af en toe dingen die ik interessant vind. Ik vind het bijvoorbeeld interessant dat in de Europese mythologie overeenkomsten zijn met de Griekse mythen, en stel me dezelfde vragen over hoe dat kan.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » ma 15 maart , 2010 18:40

els schreef:Ik wilde me altijd nog eens gaan verdiepen in de periode na de zeebevingen en ..

Ik ook, ik heb nu een boek over de zeevolkeren. Maar je mag er gerust van zijn dat hij weinig kan maakt gelezen te worden :D Wat schandalig :D


Dit zou wel wat kunnen verklaren over de verwantschap in de mythologie.

Kan je me voorbeelden geven of naar een website verwijzen. Ik zou het graag ook lezen. Klinkt interessant.

Maar de volken die 'berbers' worden genoemd, zijn bij mijn weten noord-Afrikaans, en geen afstammelingen van die zeevolken.

Hoe bedoel je? De Berbers zijn ook Noord Afrikaans, en geen Zeevolken.

Er staat dat de eerste voorouder met blauwe ogen hooguit 10.000 jaar geleden leefde. Dat is dus zo kort dat je wel kan geloven dat hun culturele ideeën niet onafhankelijk zijn ontwikkeld.

Volgens het stuk zijn blauwe ogen mogelijk ontstaan in het gebied rond de Zwarte Zee, en zich verspreidden richting Europa en Noord-Afrika. Dus hetzelfde zou dan moeten gelden voor de ideeën die mensen meenemen. Dus is dat ook een mogelijke bron voor verwachtschap.

Mocht het zo zijn, dan moet de hele geschiedenis herschreven worden. Als ik me nog herinner hadden Poseidon en Athena ook blauwogen.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41


Keer terug naar Egypte en Afrika



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron