Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Baphomet

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Baphomet

Berichtdoor Reader » ma 19 jul , 2010 15:10

Baphomet was een afgod, die door de Tempeliers zou worden aanbeden. Tijdens het proces tegen de Tempeliers werd er meerdere keren over deze zogenaamde afgod gesproken. De Tempeliers zijn onder meer veroordeeld voor het vereren van afgoden, terwijl het nog maar de vraag is of deze Baphomet echt bestaan heeft. Zo zou het kunnen zijn dat verschillende Tempeliers bekenden dat ze een afgod vereerden, onder de zware druk van de martelingen die ze ondergingen.

Baphomet zou het hoofd hebben van een bok en het lichaam van een man. Ook zou hij gespleten hoeven hebben. Volgens andere bronnen zou hij echter de vorm van een kat hebben. Op het internet zijn verschillende plaatjes van Baphomet te vinden. De meest bekende is het mannenlichaam met bokkenhoofd en met hoeven.[1] Een plaatje van Baphomet met een kattenlichaam is er niet.

Sommigen denken dat de naam Baphomet van het woord Mahomet zou komen, wat de Franse naam voor de moslimprofeet Mohammed is. Maar Baphomet is waarschijnlijk een verbastering van het Arabische woord abufihamet, dat in het Noords-Spaans werd uitgesproken als bufihamat. Abufihamet betekent “Vader van het Begrip” of “Vader van de Wijsheid”. Het woord vader betekent in het Arabisch tevens “bron”. Een andere theorie is dat het Baphomet is samengesteld uit twee Griekse woorden. Het zou dan iets van “Onderdompeling is Wijsheid” betekenen...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Baphomet
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » di 20 jul , 2010 0:17

Ik heb nog maar weer eens geprobeerd een bron te vinden waarin die Baphomet werd genoemd. En kennelijk vind je steeds meer op het web. :) Ik kwam tegen dat de naam genoemd zou worden in Franse 'chansons de geste', heldenliederen over de strijd tegen de Saracenen. Er is maar één pagina zichtbaar op google books. Nog net een voorbeeld is leesbaar: 'In een twaalfde-eeuws episch gedicht 'Aymeri de Narbonne' is hij een Saraceense koning van Norbonne tegen wie Aymeri moest vechten'.

Op deze pagina nog wat info met een theorie die op mij wel overtuigend overkomt. :)
http://mz.borisk.de/?p=1774

Hier staat dat 'Baffomet' (met ff dus) alleen voorkomt in een paar protocollen van het proces tegen de Tempeliers, en uitsluitend in het Provencaalse taalgebied (Zuid-Frankrijk). Daarom wordt hier gesuggereerd dat Baffomet de Provencaalse naam is voor Mohammed.

Dan een paar voorbeelden. Een provencaals gedicht over het 'Leven van de Heilige Honorat', waarin de 'goden Bafum/Bafumet en Travagan' worden genoemd, met Mohammed als hun afgezant. Dit dateert van het jaar 1300.

Het Chanson 'Simon de Pouille uit 1235: daarin wordt een saraceens idool genoemd met de naam Bafumetz.

Raimund d'Aigulhers, een kroniekschrijver van de eerste kruistocht noemt de moskeeën 'Bafumaria's'.

Toen de Tempeliers dus onder martelingen werden gedwongen te zeggen welke afgoden ze vereerden, noemden ze namen die ze kenden uit hun Chansons de gestes en heiligenlevens.

Dat vind ik zelf in elk geval aannemelijker dan die afleiding van 'Abufihamet', die op mij wel erg gekunsteld en speculatief overkomt. Ik krijg altijd de kriebels van mensen die op zoek gaan naar echte woorden in een andere taal die wel wat lijken op het gebrabbel van mensen die het allemaal niet kunnen verstaan.

Ik vind het ook aannemelijker dan dat ze het konden hebben over kennis die ze zelf hadden opgedaan, want dan hadden ze het toch ook wel een keer per ongeluk goed gezegd. De fout kwam uit die liederen en provencaalse teksten, dus dat zal hun bron wel geweest zijn. Bovendien gaven ze er de gekste beschrijvingen van. De een zei dat het een zwart beeld was,de ander dat het een kop was met twee of drie gezichten, of zelfs een viervoudige gestalte. Dat hebben ze toch niet onder de moslims opgedaan, neem ik aan. :)

Maar een beetje mysterieus blijft het toch wel allemaal. :?

De afbeeldingen die je nu overal ziet zijn gebaseerd op een negentiende-eeuws fantasiebeeld van een of andere occultist met de naam Eliphas Lévi.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » wo 21 jul , 2010 23:14

Bedankt voor je bijdrage, Els.

Ik kende hem niet vroeger, het is een vriend die het erove had dat deze Baphomet iets met de "vrij metselaars" te maken zou hebben.
Het schijnt dat er ongegronde beschuldiging die groep.


Ik heb een vraag Els,
Door wie (en waarom) werden de Tempeliers gemarteld en beschuldigd...?

(Het link dat jij gegeven hebt (hierboven) werkt niet).
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Re:

Berichtdoor Stardust » do 11 aug , 2011 9:21

Reader schreef:Bedankt voor je bijdrage, Els.

Ik kende hem niet vroeger, het is een vriend die het erove had dat deze Baphomet iets met de "vrij metselaars" te maken zou hebben.
Het schijnt dat er ongegronde beschuldiging die groep.


Ik heb een vraag Els,
Door wie (en waarom) werden de Tempeliers gemarteld en beschuldigd...?

(Het link dat jij gegeven hebt (hierboven) werkt niet).


Je weet toch wel dat de kerk hen onderdrukte en uitroeide?
De Tempeliers waren een bedreiging voor de macht van de kerk maar ze waren ook zeer rijk.
De koning verkeerde in chronische geldnood en haakte naar hun bezit en dus smeedde hij met behulp van Rome plannen om deze machtige orde uit te roeien.
Dat is voor een deel ook gelukt al is er nooit een belangrijke schat ontdekt.
Achteraf heeft Rome dan de beschuldigingen ingetrokken en de orde vergeven, is onlangs door een toevallige ontdekking in de geheime archieven van het Vaticaan gevonden. Daar heb je niet veel aan als je onder de grond ligt. Meen dat het Philippe le Bel was.

De tempeliers ware machtig en vormden een staat in de staat. Daar kwam plots een einde aan op vrijdag 13 october 1307. Op die dag besliste Philippe le Bel, de koning van Frankrijk, de koe bij de hoorns te vatten. Hij maakt zich manu militari meester over alle commanderijen in Frankrijk. De ridders werden in geheel Frankrijk aangehouden


Het is een fabel dat ze allemaal zouden zijn gearresteerd.

Volgens sommige geschiedschrijvers had Filips de Schone zijn eliminatie van de Tempeliers zorgvuldig gepland. Zijn gezanten ontvoerden de paus Bonifatius VIII en elimineerden hem. Zijn opvolger, paus Benedictus XI werd via een gifmoord uit de weg geruimd, waarom opnieuw Filips de Schone zou een hand in hebben. Daarna duwde Filips de Schone “zijn paus” naar voren: Aartsbisschop van Bordeaux, paus Clemens . Zijn hoofdmotief: de Tempeliers hadden “trouw gezowren aan de paus” en werden door hem beschermd, dus moest hij een paus hebben die hem op zijn minst niet zou tegenwerken bij de eliminatie van de Tempeliers.
Stardust
 
Berichten: 185
Geregistreerd: vr 10 jul , 2009 10:00


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron