Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Laten We Onze Eigen Emoties Controleren

Propaganda voor sektes door waarheidsbrengers mag hier ... mogelijk tot een zekere grens.

Laten We Onze Eigen Emoties Controleren

Berichtdoor Cinderella » di 12 feb , 2008 14:41

Het afgelopen jaar leerde ik dankzij Falun Dafa en met vallen en opstaan eigen emoties beter te controleren. Onderstaande tekst werd geplaatst op Clear Harmony door een mede beoefenaar van Falun Dafa.

Laten We Onze Eigen Emoties Controleren

Wanneer je in jouw leefomgeving gekwetst, bekritiseerd of vernederd wordt door de woorden van anderen, hoe reageer je dan? Verlies je je zelfbeheersing en reageer je kwaad of slik je je woede in en duw je het terug naar binnen? Word je daarna nog kwader terwijl je er meer over nadenkt en is je humeur slecht geworden? Voor een gewoon persoon is het heel moeilijk om zijn gevoelens goed onder controle te houden in dit soort situaties. Een goede beoefenaar echter zal in staat zijn om deze beproevingen met een kalm hart te benaderen en zal zich heel beheerst gedragen tijdens deze crisis.

Er is een verhaal dat als volgt gaat: op een dag toen Boeddha voorbij een dorpje kwam, waren er enkele mensen die bij hem kwamen en tegen hem spraken op een heel onbeleefde manier, en sommigen gebruikten zelfs lelijke woorden. De Boeddha stond rustig te luisteren, en zei dan: "Bedankt om tot bij mij te komen. Ik moet verder gaan, want de mensen in het volgende dorp verwachten mij. Maar wanneer ik morgen terug kom, zal ik meer tijd hebben. Indien je me meer dingen wil zeggen, kom dan morgen maar tot bij mij."

Deze mensen konden niet geloven wat ze met hun eigen oren hoorden en wat ze met hun eigen ogen zagen. Wat gebeurde er met deze persoon ? Iemand van hen vroeg aan de Boeddha : "Hoorde je onze woorden eigenlijk wel? We spraken over jou alsof je niets was en je reageert hier helemaal niet op!"

De Boeddha antwoordde: "Indien je een reactie wil van mij, dan ben je te laat. Je zou tien jaar geleden bij mij moeten geweest zijn. Dan zou ik gereageerd hebben. Gedurende de laatste tien jaar echter ben ik bevrijd van de controle door andere mensen. Ik ben niet langer een slaaf en ik ben de meester van mezelf. Ik doe dingen die gebaseerd zijn op mezelf, en reageer niet volgens anderen."

Ik heb een ander verhaal gehoord: een persoon koopt zijn krant steeds bij een bepaalde krantenverkoper. Ondanks dat de verkoper altijd koel en onvriendelijk is, zegt de persoon die de krant koopt steeds vriendelijk "dank u". Op een dag zag zijn collega dit en vroeg hem : "Kijkt hij altijd zo wanneer hij dingen verkoopt ?".

"Ja."

"Waarom ben je dan nog altijd zo vriendelijk ?"

De persoon antwoordde : "Waarom moet ik hem laten beslissen hoe ik me gedraag?"

Het is waar! Waarom laten we onze gevoelens bepalen door de gedragingen en woorden van andere mensen? We kunnen andere mensen niet stoppen in hun omgang met ons, maar we kunnen onze gevoelens beheersen en ze niet laten beïnvloeden door anderen. Het vereist natuurlijk een proces van de cultivatie van onze xingxing om dit te bereiken. Laten we beginnen met onze innerlijke toestand te veranderen en laten we onze eigen gevoelens bepalen.

Bronvermelding
http://www.clearharmony.nl/topic/cultiv ... halen.html

:lach2: Karin
Cinderella
 
Berichten: 43
Geregistreerd: ma 18 jun , 2007 8:19
Woonplaats: Hasselt - België

Re: Laten We Onze Eigen Emoties Controleren

Berichtdoor Weereenstukjeverder » vr 15 feb , 2008 22:58

@Cinderella

Ik vind het een prachtig stuk dat je hier neer zet.

En wat doe je als je belastingen af moet dragen? Doe je dat ook met een grote lach, als je hoort dat daarvan mensen in Irak en straks hoogstwaarschijnlijk in Iran worden doodgemaakt?

Zeg je dan ook als een Boeddha
'Ja ja, ik laat mijn gedrag niet door anderen bepalen'.

Of sta je het gewoon toe dat dat allemaal gebeurt van jouw geld, jouw energie, jouw afdragen van jouw keuzes aan politici?.

Iedereen is zo lekker druk bezig om een 'goed mens' te worden. Spiritualiteit all over the place.
De ene scoort nog beter dan de ander: kijk eens wat een GOED mens ik ben: ik ben aardig tegen de krantenverkoper, ook al is hij niet aardig tegen mij.

Ik begrijp de boodschap wel die je wilt brengen, maar de urgentie van dit soort boodschappen is inmiddels al flink ingehaald door de status quo van de wereld.
Dit spirituele gezoek is nu al decennia bezig.
Het internet staat er vol van.

En net zo als bij 'de emancipatie' is nu de boodschap: je mag inmiddels echt wel toe zijn aan een volgende fase hoor.
Schroom niet.

Heb je ook maar ERGENS aangegeven dat je het niet accepteert dat er van jouw belastinggeld een stel krantenverkopers in Irak om zeep geholpen zijn? Krantenverkopers die misschien ook niet vrolijk waren. Of wel, wie zal het zeggen?

Dat lieflijke gezoek naar 'een goed mens zijn', is een godsdienst op zich geworden. Nu wordt het tijd eens ECHT verantwoordelijkheid te nemen voor je gedrag, in plaats van in boeddha verhalen van eeuwen terug te blijven vluchten.

Ze zijn prachtig die verhalen, echt waar.
Weereenstukjeverder
 
Berichten: 35
Geregistreerd: ma 17 sep , 2007 12:41

Berichtdoor els » za 16 feb , 2008 19:52

Precies, neem verantwoordlijkheid voor je eigen gedrag. En doe de dingen vanuit je eigen hart in plaats van iemand te imiteren omdat iedereen hem zo fantastisch vindt.

Bovendien vind ik het gedrag van die boeddha maar menselijk. De meeste mensen reageren beleefd en vriendelijk, ook al heeft iemand zijn dag niet. Dat is niet bepaald 'verlicht' te noemen, gewoon een kwestie van opvoeding. Ik geloof er ook helemaal niets van dat al die mensen zo stom verbaasd waren omdat de boeddha zich als een normaal mens gedroeg.

Of er is een steekje aan die mensen los, of dit is een retorisch verhaaltje dat gewone mensen zo negatief mogelijk afschildert om de boeddha heel bijzonder te laten lijken.

Soms moet je er misschien wel weer eens aan herinnerd worden dat je aan iemand die zich lomp gedraagt kan vragen wat er aan de hand is, of dat je het je niet persoonlijk moet aantrekken. Maar om dat nou een wereldwonder te noemen.

Als je veel ontzag hebt voor mensen die vriendelijk en hulpvaardig zijn, kun je gewoon om je heen kijken, en je medemensen die in de buurt zijn de eer geven die ze toekomt, in plaats van in katzwijm te vallen voor zo'n nepboeddha.

Maar inderdaad, die verhalen zijn prachtig, omdat dat een gevoel van euforie opwekt, waar sommige mensen misschien behoefte aan hebben. Daardoor is hun drempel verlaagd om kritisch te kijken naar wat er wordt gezegd. Gewoon een methode van oplichters.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Weereenstukjeverder » zo 17 feb , 2008 22:31

els schreef:Of er is een steekje aan die mensen los, of dit is een retorisch verhaaltje dat gewone mensen zo negatief mogelijk afschildert om de boeddha heel bijzonder te laten lijken.


Ja, dat denk ik, dat het zo werkt.

Zo werden vrouwen ook altijd als naïef afgeschilderd, zodat mannen automatisch heel intelligent leken.
En vrouwen werden als 'onheel' afgeschilderd, zodat mannen heel leken.
En vrouwen werden afgeschilderd als 'tekortkomend', en mannen dus als genoeg zijnd.

Dit vertaalt zich nu nog naar een
EMANCIPATIE plan dat alleen over vrouwen gaat.
Mannen zijn al volledig heel en zo, tenslotte.
Niet aankomen aan die mannen.

En als daar dan ophef over komt, dan komt er iemand met
een 'plan voor de man'.

Maar let op: dat heet dus NIET emancipatie plan he.
Maar plan.

Dit is veel zeggend. Bij vrouwen heet het een emancipatieplan vanuit het beeld dat vrouwen of hun positie nog gerepareerd moet worden.

Bij mannen heet het gewoon een plan. Krachtig, kordaat, opstuwend en vooral NIET refererend aan enige reparatie.
http://www.ikvader.nl/redactie_ikvader_ ... oor_de_man

En ja, ook die verheerlijking van Boedda (die vrouw en kind in de steek heeft gelaten, om van zijn vrijheid te genieten, uh ik bedoel om het moeilijke pad van verlichting aan te gaan),
gaat maar verder he.
Weereenstukjeverder
 
Berichten: 35
Geregistreerd: ma 17 sep , 2007 12:41

Berichtdoor Shayenne » zo 02 maart , 2008 11:51

@Cinderella.
Heb je geen eigen website waarop jij je schitterende evangelisatie op kunt plaatsen en waar je de geinteresseerden bij elkaar kunt garen. Of van een pagan-spiri-site lid worden om je spiritueel geloof uit te dragen.
Ik word hier een beetje moe van.

Persoonlijk geproken no offence naar jou toe hoor,
maar stel je even voor dat iedereen hier persoonlijke reclame zou maken voor zijn/haar geloof of overtuiging.
"Er zijn ontelbare wegen naar "verlichting", je bént niet uniek want de mens is niet de maatstaf der dingen".

Groet, Shayenne.
Shayenne
 
Berichten: 44
Geregistreerd: zo 19 nov , 2006 17:08

Berichtdoor Cinderella » ma 03 maart , 2008 8:42

:lach2:

Hoi Shayenne.

Dank je wel voor je reactie en de raad. :knipoog:
Een tijdje terug dacht ik er aan om een eigen praatforum op te richten, wegens drukte stel ik het voorlopig uit. Ben sinds enkele maanden lid van enkele spirituele praatforums om informatie te plaatsen over Falun Dafa. Wegens de vele reacties heb ik het momenteel te druk om er ook nog eens een eigen praatforum bij te nemen. Ook kregen we de afgelopen maanden via spirituele praatforums vele aanbiedingen om workshops en info avonden te organiseren over Falun Dafa. De spirituele praatforums bevallen me dus uitstekend!
Er zijn trouwens voldoende website' s over Falun Dafa waar geïnteresseerden alle info kunnen vinden.

Shayenne, Falun Dafa is geen evangelie maar een meditatiemethode die gebaseerd is op drie universele principes Waarachtigheid (oprechtheid, eerlijkheid, openheid), Mededogen (goedheid, vriendelijkheid, naastenliefde) en Verdraagzaamheid (geduld, tolerantie, doorzetting). Het is een zeer oude vorm van qiqong, de praktijk voor het verfijnen van lichaam en geest door middel van oefeningen en meditatie.
Alle informatie is te vinden op de Falun Dafa website. Zie:
http://www.falundafa.org/Dutch/" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze onderstaande video toont de schoonheid van de oude Chinese cultivatiewijze Falun Dafa:



Nog een hele fijne week en groetjes,
Karin :dag:
Laatst bijgewerkt door Cinderella op ma 19 maart , 2012 8:29, in totaal 2 keer bewerkt.
Cinderella
 
Berichten: 43
Geregistreerd: ma 18 jun , 2007 8:19
Woonplaats: Hasselt - België

Re: Laten We Onze Eigen Emoties Controleren

Berichtdoor Cinderella » ma 03 maart , 2008 9:01

Weereenstukjeverder schreef:@Cinderella

Ik vind het een prachtig stuk dat je hier neer zet.

En wat doe je als je belastingen af moet dragen? Doe je dat ook met een grote lach, als je hoort dat daarvan mensen in Irak en straks hoogstwaarschijnlijk in Iran worden doodgemaakt?

Zeg je dan ook als een Boeddha
'Ja ja, ik laat mijn gedrag niet door anderen bepalen'.

Ze zijn prachtig die verhalen, echt waar.


Dag Weereenstukjeverder.

Dank je wel voor je reactie! Inderdaad prachtig hé die oude verhalen. Mede door de inspirerende boodschap nl. het belang van het controleren van eigen emoties en die niet te laten beïnvloeden door anderen.

Betreffende het belastingsgeld en wat daarmee gebeurd ...

http://www.zenantwerpen.be/Dharma/Sutra ... n_ming.htm" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Nog een prettige week en groetjes,
Karin :dag:
Laatst bijgewerkt door Cinderella op zo 08 mei , 2011 23:57, in totaal 1 keer bewerkt.
Cinderella
 
Berichten: 43
Geregistreerd: ma 18 jun , 2007 8:19
Woonplaats: Hasselt - België

Berichtdoor Cinderella » vr 08 mei , 2009 2:48

Als aanvulling op het eerste verhaal 'Laten we onze eigen emoties controleren', nog een prachtig verhaal over Boeddha!

Boeddha bracht eens een bezoek aan een klein Indiaas dorp waar de mensen terstond toestroomden om naar hem te luisteren. Onder de toehoorders was een jonge man die zo in de ban raakte van Boeddha's woorden dat hij alle besef van tijd verloor en zijn verplichtingen op de boerderij van zijn vader helemaal vergat. De vader stuurde een andere zoon eropuit om hem te zoeken, maar ook die bleef geboeid staan luisteren. Toen stuurde de boer een andere zoon, maar ook die kwam niet terug.

Woedend ging de vader op weg om zelf zijn zoons te zoeken. Hij baande zich met zijn ellebogen een weg door de menigte en eenmaal vooraan aangekomen, begon hij vreselijk te razen en te tieren. Hij beschuldigde Boeddha ervan dat hij de jeugd aanzette hun verantwoordelijkheden te ontlopen, in plaats ze de waarde van hard werken en eerbied tegenover hun ouders bij te brengen.

Boeddha glimlachte en zei: "Mijn vriend, als ik naar jouw huis kom met een geschenk en jij aanvaardt dat, van wie is dat geschenk dan?"

"Van mij natuurlijk", antwoordde de vader uit het veld geslagen.

"En als u het geschenk zou weigeren, van wie zou het dan zijn?"
De man was zeer geïrriteerd over deze vreemde vraag, maar antwoordde:
"Van u natuurlijk, maar wat heeft dat er allemaal mee te maken?"

Toen zei Boeddha: "Jouw geschenk aan mij op dit moment is kwaadheid, en ik weiger dat geschenk te aanvaarden. De kwaadheid blijft dus van jou."

Groetjes van Karin :) :knipoog:
Cinderella
 
Berichten: 43
Geregistreerd: ma 18 jun , 2007 8:19
Woonplaats: Hasselt - België

Berichtdoor els » vr 08 mei , 2009 10:51

Moraal van dit verhaal: het heeft geen enkele zin je op te winden over irritante profeten. Ze praten recht praten wat krom is en zijn toch niet in staat te begrijpen wat je zegt.
Als je wil dat je kinderen niet vallen voor dergelijke holle, zichzelf overschattende praatjesmakers, kun je ze beter zelf zoveel mogelijk bijbrengen als ze nog jong zijn. :knipoog:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Cinderella » do 14 mei , 2009 12:41

Dag Els,

Het is inderdaad zinloos om je te ergeren. Nog zinlozer om je te ergeren in een Boeddha. De geest van een Boeddha blijft onverstoord.

Er is nog een mooi Boeddhistisch verhaal over Boeddha en zijn vader, een koning. Het sluit aan bij jouw reactie.

Er bestaat een mooi verhaal over de Boeddha. De Boeddha, dat weet u allemaal wel, was van koninklijken bloede; toch wees hij al de luxe en alle comfort van het paleisleven af en werd een sanyasin. Zijn vader, de koning, vond het vreselijk te vernemen dat zijn zoon in de straten om aalmoezen liep te bedelen, geld noch bezit had, op de grond sliep en van de arme mensen afhankelijk was voor zijn dagelijks brood. Dus stuurde hij een boodschapper naar zijn zoon en smeekte hem om naar het paleis terug te keren, waarbij hij hem aanbood in zijn plaats koning te worden als hij het door hem gekozen leven zou afwijzen en terug zou keren tot datgene wat zijn geboorterecht was. De Boeddha zond echter een boodschap terug naar zijn vader de koning, waarin hij zei alleen naar het paleis terug te keren, wat de wens van de koning was, als hij deze drie vragen kon beantwoorden:

`Hebt u de macht mij van de dood te redden?'
`Hebt u de macht ziekte van mij weg te houden en mij in goede gezondheid te houden?'
`Hebt u de macht om mijn ouderdom te voorkomen en kindsheid van mij weg te houden?'

De Boeddha ging verder met: `Wanneer u mij voor deze drie onheilen kunt behoeden, zal ik naar het paleis terugkeren.' De koning kon natuurlijk geen van deze drie vragen positief beantwoorden, dus ging de Boeddha door met zijn leven van zelfverloochening, om uiteindelijk gerealiseerd te worden en een punt van bewustzijn op aarde neer te zetten dat nu al jarenlang miljoenen mensen over de gehele wereld raakt. Hoe verging het echter zijn vader en grootvader en al de koningen voor hen met hun bedienden en bezittingen? Zij zijn allemaal in de geschiedenis verdwenen, de Boeddha echter leeft vandaag de dag nog.

Groetjes van Karin :)
Cinderella
 
Berichten: 43
Geregistreerd: ma 18 jun , 2007 8:19
Woonplaats: Hasselt - België

Re: Laten We Onze Eigen Emoties Controleren

Berichtdoor Monique » zo 08 mei , 2011 15:29

Blijft het feit dat door Boeddha de zonen hun werk niet deden.
Ik raak altijd zo geïrriteerd door die Boeddha-types + aanhang.
De wereld werkt niet op die manier:
Het is dus extreem waardevol als mensen je vernederen, kwetsen, bekritiseren. Dankzij lijden, beproevingen, ontberingen, conflicten, enz. kan je karma transformeren naar De. Kan je jezelf steeds naar een hoger niveau brengen. Dat is de bedoeling van het mensenleven

Je kunt inderdaad groeien door narigheid, maar als dat het enige is wat jou tot een hoger niveau brengt, dan ben je een super-masochist.
Monique
 
Berichten: 4
Geregistreerd: zo 08 mei , 2011 13:53

Re: Laten We Onze Eigen Emoties Controleren

Berichtdoor Stardust » wo 11 mei , 2011 15:27

Och ja en dat was toch ook het drama van Christus als de lijdende dienstknecht?
Verheerlijk het masochisme om mensen dom en onderdanig te houden en vooral bang en infantiel.
Niet voor hun rechten opkomen want het is immers zinloos je tegen het Karma te verzetten.
Dat is dus aan fatalistische levenshouding tot het in stand houden van de kasten.
Het lijkt wat op de predestinatieleer van zuurpruim Calvijn.
Demagogie met een religieus tintje. Zoiets als de Paus op de bok met de zweep en het paardenspan.
Misschien wel de uitwerpselen over de heirweg met kinderkopjes, omdat hij er zelf maling aan heeft.
Boeddha is soms net een braaf opvoedend sprookje, al is het iets minder dan de bijbel die met "er was eens" zou moeten beginnen.
Als je niet zo braaf bent moet je de klas overdoen in een volgende incarnatie.
"Wie blijft zitten, komt niet ver."

Maar er zit wel iets in dat je van iemand waar je een intense hekel aan hebt veel kunt leren, omdat het een schaduwprojektie is.

Joseph Campbell dacht er heel anders over.
Niet die stomme schuldbelijdenis, die je aan je kruis nagelen, maar de dingen waar ik deze week geweldig in was.
Lijkt mij veel leuker.
Afbraak van het positieve zelfbeeld was het doel van het Christen-dom.
Dat maakt makke schaapjes die gemakkelijk te dirigeren zijn.
Brood en wijn was overigens armenvoedsel. Wijn werd gedronken omdat water snel bedierf en het was dus niet het exquise sapje uit RVS vaten voor verwende neuzelaars van tegenwoordig.
Verzet was duivels en betekende dat je hoorns droeg.
Denk dat de bokken aan de top het niet kunnen hebben dat er onder hen ook nog bokken leven die hen in hun kruis koppen.
Waarvan akte :lach2:
Stardust
 
Berichten: 185
Geregistreerd: vr 10 jul , 2009 10:00


Keer terug naar Sectarium



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron