Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Julius Caesar en Jezus Christus

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Berichtdoor els » zo 21 dec , 2008 22:50

Op geschiedenis.tv is de documentaire van Jan van Friesland eindelijk te zien. Hij draait een aantal dagen van acht tot tien uur 's avonds.

http://geschiedenis.vpro.nl/

klik op thematv-kanaal in het menu, en dan op de button 'start het kanaal'. Dan gaat het programma afspelen. Ik weet niet tot wanneer hij wordt uitgezonden, maar in elk geval nog tot 26 december.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor harriechristus » do 24 dec , 2009 18:09

Ik heb die film over Carotta bij herhaling gezien op de TV en was vanmiddag ook weer te zien. (Ik moet even kijken welke soort programma het is. Het is niet op de gewone TV, maar via een extra programma van UPC te zien).

Ik vind het zeer indrukwekkend en geloofwaardig, met name dat de kruisiging van Jezus berust op een wassen beeld dat van Caesar gemaakt is en aan een kruis aan het volk werd getoond.
Daarbij hangt de figuur van Caesar ( die dus later als Jezus voorgesteld wordt ) niet door in de armen, wat wel het geval zou moeten zijn.
Pas in de renaissance maakte men een doorhangende Jezus.

Ik heb ook het boek van Carotta in bezit, maar dat leest nogal moeilijk omdat zijn argumenten vooral taalkundig zijn en hij uitvoerig op allerlei details in gaat.
Hij zou beter een iets simpeler boek kunnen schrijven voor het gewone volk.
Het is een zwaar studie boek en komt het idee niet zo ten goede.
harriechristus
 
Berichten: 158
Geregistreerd: vr 26 mei , 2006 14:41
Woonplaats: amsterdam

Berichtdoor els » za 26 dec , 2009 18:09

Ja, dat klopt, hij was weer op geschiedenis-tv te zien. Kennelijk is het toch een soort kersthit.

Ik vond sommige van die taalargumenten van Carotta wel interessant. Zijn stelling is dat het evangelie niet verbasterd is via mondelinge overleveringen, maar dat gaat om fouten gemaakt bij de overzetting van het Latijn naar Grieks in de Grieks-sprekende kolonies. De Latijnse teksten, hij gaat er dan maar van uit dat het ging om een 'oertekst' geschreven door Assinius Pollio, die verloren is gegaan, werden geschreven zonder hoofdletters en zonder spaties tussen de woorden. Het was dus niet zo duidelijk of een woord dus een naam betrof of een woord, waardoor namen werden vertaald als woorden. Assinius Pollio is daardoor veranderd in de ezel waarop Jezus Jeruzalem binnentrok. Pollio was in werkelijkheid Julius' biograaf én legeraanvoerder, en hij liep met hem mee tijdens de triomftocht in Rome. Zijn naam betekent letterlijk 'ezelsveulen'.
Die binnenkomst in Jeruzalem ging dus eigenlijk over Caesars triomftocht.
Ook ontstonden er problemen door de transcripties van de handschriften. Hij noemt nog allerlei andere mogelijkheden waardoor vertaalfouten optraden.

Carotta legt dan de tekst van het Marcus-evangelie naast een reconstructie van een verheerlijkte biografie over Caesar, aan de hand van bekende teksten. Het is wel zo dat je daardoor praktisch een één op één-relatie krijgt tussen de gebeurtenissen in het leven van Jezus en Caesar. Volgens Carotta-haters betreft dit simpel een kwestie van selectief vergelijken, maar ik vind het toch wel opvallend. Vooral omdat ik me toch al bezig houdt met het vergelijken van het evangelie met de mysteriegodsdiensten. Overal zijn inderdaad zoals bekend overeenkomsten te vinden (die lijstjes met Horus, Mithras etc zijn heel bekend), maar die verklaren weinig. In het geval van Jezus-Caesar lukt het toch om het behoorlijk parallel te laten lopen.

Ik kan me wel voorstellen dat mensen sceptisch zijn, maar ik vind het jammer dat dezelfde historici niet even sceptisch zijn over de christelijke geschiedvervalsing, en dat historici geen degelijk wetenschappelijk onderzoek willen doen naar het ontstaat van het christendom. Carotta lijkt mij in feite integerder dan de christenen die de geschiedenis hebben gereconstrueerd om het evangelie op echte geschiedenis te laten lijken. Waarom zouden wetenschappers zich niet gaan inspannen om de christelijke (en joodse) mythes door te prikken?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor harriechristus » zo 27 dec , 2009 19:47

Inderdaad, het is een raadsel waarom de idee van Carotta niet echt serieus wordt genomen.
Anderzijds bestaan er ook, zoals je zegt, heel veel verklaringen van de evangeliën, die terug gaan naar andere religies.
Zo had ik nog niet lang geleden een aantal boeken van Timothy Freke gelezen, met verklaringen uit de gnostiek.
Dan moe je wel een super-geleerde zijn om nog door de bomen het bos te zien.
Het hele Jezusverhaal heeft blijkbaar vele wortels en Carotta zal wel niet de laatste zijn.

Ik vind dat van Assinius Pollio erg grappig en zal dat eens op zoeken in het boek van Carotta.
harriechristus
 
Berichten: 158
Geregistreerd: vr 26 mei , 2006 14:41
Woonplaats: amsterdam

Berichtdoor els » wo 13 jan , 2010 18:30

Dat boek heb ik denk ik ook gelezen. Je bedoel The Jesus Mysteries van Timothy Freke en Peter Gandy. Ik heb het met plezier gelezen. Hun insteek was dat de gnostische evangelisch oorspronkelijk waren, als ik me goed herinner. Daar ben ik het toch niet mee eens, maar het was wel leuk om te lezen, en er stonden veel minder bekende dingen in over de gnostiek.

Ze vergissen zich wel op diverse punten, maar ik weet niet goed meer wat ze allemaal zeiden. Toch leggen ze wel bloot dat die hele Jezusgeschiedenis vol mystificaties en leugengeschiedenis zit. Ze helderen het niet echt op. Het is natuurlijk wel heel moeilijk om je door zo'n brok geschiedvervalsing heen te worstelen. Toch zou ik het beter vinden om heel kritisch met je bronnen om te gaan, anders voeg je nog meer toe aan de verwarring, en daar is de goede zaak ook niet mee gediend. :)
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor harriechristus » di 23 feb , 2010 21:58

Probleem van dat boek was een overvloed aan informatie en je door de bomen het bos niet meer kon zien.
Dan hadden ze het over een zogenaamde oorspronkelijke "Osiris-Dionysos" mythe, waarschijnlijk als een eigen creatie om de mythe van Jezus te verklaren, zonder die mythe van hun dan uit de doeken te doen.
Enfin: je moet wel heel veel weten om het allemaal te doorgronden en op dat terrein zijn er heel veel visies mogelijk, omdat niemand achteraf precies kan reconstrueren wat er werkelijk gebeurd is.

Probleem van zulke boeken is dat er achteraf dan maar heel weinig van blijft hangen, omdat het veel te veel vertelt.
Waarschijnlijk om eigen geleerdheid te bewijzen.
Maar ik heb die boeken van hun met veel plezier gelezen.
harriechristus
 
Berichten: 158
Geregistreerd: vr 26 mei , 2006 14:41
Woonplaats: amsterdam

Re: Julius Caesar en Jezus Christus

Berichtdoor Koerbagh » di 17 mei , 2011 0:01

Geen idee waarom het gesprek is afgelopen.
Vragen en suggesties genoeg.
http://divusjulius.wordpress.com/
http://www.vnnforum.com/showthread.php?t=121609
De keizerscultus die aan het ontstaan was, met een nieuwe mijlpaal in de apotheose van Caesar, werd door de nakomelingen van Gallische veteranen van Caesar, gevestigd in Galilea of Caesarea, geprojecteerd op de joodse messiasverwachting.
Ook al omdat Caesar Pompejus had verslagen, die eerder de joodse zelfstandigheid als hellenistisch vorstendom had beëindigd en de tempel had geschonden.
En als eerste Romein aldaar wees hij vooruit, als Johannes de Doper, naar de ware redder, Caesar, de man van Cleopatra/Venus Marina/Maria (de zeegodin), onbevlekt ontvangen van de adoptiefzoon Augustus, die in naam één werd met de vader.

At the height of the public grief a throng of foreigners went about lamenting each after the fashion of his country, above all the Jews, who even flocked to the place for several successive nights.
It is possible that at least some Jews identified Caesar with the Messiah. After all, he had defeated Pompey, the destroyer of Jerusalem; moreover, Caesar had done much for the Jews. Now that a comet was visible, all prophecies seemed to be fulfilled: the star was the sign of the Messiah, there were theories that he would die, and nobody had ever said that the Messiah had to be Jewish (e.g., the Persian king Cyrus the Great had been recognized as Messiah by Isaiah).
Koerbagh
 
Berichten: 1
Geregistreerd: ma 16 mei , 2011 23:25

Re: Julius Caesar en Jezus Christus

Berichtdoor Stardust » di 17 mei , 2011 10:17

Nou ja, het enige probleem was dat hij niet meer is opgestaan.
Wat ik overigens van Jezus evenmin geloof.

Voor de rest zijn het echt copycats van alle mythen die aan het christendom vooraf gingen.
Waar ik mij echt een stoor is, dat een erudiet als Karin Armstrong rustig beweert dat het Cristendom niet syncretistisch zou zijn.
Terwijl er hoopjes bewijzen bestaan dat dat absoluut wel zo is.
Sterker, er is niets, of vrijwel niets origineels te vinden in het Christendom.

Het zou dus wenselijk zijn deze paralellen eens te onderzoeken wat moderne schrijvers dus wel doen.
Geleerden echter die besmet zijn met het christendom doen de waarheid doorgaans geweld aan met hun hineininterpretieren.
Het resultaat moet dus door een zorgvuldige selectieve constructie (en blindheid) worden bewerkt tot een vooraf bepaalde opvatting.
De geschiedenisvervalsing die het christendom heeft veroorzaakt en nog altijd doet is een soort onuitroeibaar onkruid.
Gister nog las ik de term agape die door Paulus als de zuivere (asexsuele) geestelijke liefde werd voorgeschoteld, terwijl het Agapefeest (soort avondmaal)meer een soort partnerruil en vrije liefde inhield met drankmisbruik en drugs die later door overheid en kerk aan banden werd gelegd.
Het hele internet staat echter vol met vrome christelijke sprookjes over dit woord en zelfs alle encyclopediën volgen de papagaaientrent.

Het Christendom heeft er echt alles aan gedaan om iedere zelfstandig denken, kritiek of het verleden uit te wissen of uit te roeien.

De wijsgeren in de antieke wereld lachten om het verhaal rond Jezus omdat ze wel wisten dat een mythe een mythe was en het christendom er een feit van wilde maken met het projekteren op een levend mens. Maar die mythen zijn springlevend. Kijk eens hoe Obama als messias werd gehuldigd?
Nu is hij een soort Atlas geworden of Hercules die de grote booswicht OBL heeft laten doden terwijl ze met het clubje naar de Flintstones keken.

Verder zijn de paralellen tussen Dionisos, Bacchus, Tammuz, Mithras etc. zo duidelijk dat je er niet naast kunt kijken.
Inclusief geboorte in een grot, opgehangen aan een boom, wederopstanding, hemelvaart, het heilig avondmaal, wijnstok, godenzoon, data, enz.
Stardust
 
Berichten: 185
Geregistreerd: vr 10 jul , 2009 10:00

Vorige

Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten

cron