Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Eros

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor New user » za 07 feb , 2004 11:25

Hallo, hier een beginneling in de mythologie.
Ik heb een vraagje over Eros. Bestaan er twee soorten Eros? Want er is enerzijds de zoon van Ares en Aphrodite en anderzijds de zoon van Erebos en Nyx.
Alvast bedankt!
New user
 

Berichtdoor els » zo 08 feb , 2004 14:28

Hallo New User,

Hier mijn persoonlijke mening hierover. Dat wil zeggen, ik ben niet speciaal geschoold hierin, maar dit is wat ik in de loop van de tijd over Griekse mythologie bij elkaar heb gesprokkeld. :lach:

In de mythologie liggen de familieverhoudingen nooit zo erg vast. De verhalen komen uit verschillende mondelinge overleveringen, en de symboliek is ook nooit zo duidelijk.
Aphrodite zelf is bijvoorbeeld volgens de ene mythe geboren uit het zeeschuim en de afgesneden genitaliën van Uranus, volgens de andere is Dione haar moeder. Maar dat betekent niet dat er meerdere Aphrodites zijn. Het zegt meer dat er in de mondelinge overlevering bepaalde dingen op verschillende manieren zijn overgekomen.

Bovendien is het ook niet precies duidelijk wat er is overgenomen van wie. Het is wel bekend dat de naam Aphrodite een verbastering is van de Fenicische Astarte, welke naam op zich ook al weer een Griekse verbastering is van de Fenicische godin die ondermeer 'Atthart' werd genoemd. Maar die Fenicische godin is op zich natuurlijk ook weer niet erg eenduidig.

Het blijkt wel dat ook de Grieken met de stamboom zaten, want bij Plato wordt onderscheid gemaakt tussen Aphrodite Pandemos (lichamelijke liefde) en Aphrodite Urania (spirituele liefde), met elk andere ouders. Maar dit toont meer aan hoe mythologie wordt gemaakt dan dat het bewijst dat er twee Aphrodites waren.
Zo'n onderscheid ken ik over Eros trouwens niet. Wel had Eros een tweelingbroer 'Anteros' (moeder Aphrodite). Hij wordt geïdentificeerd met iemand die doodgaat, dus misschien is dit gesteld tegenover 'levenskracht'?

Er bestond nog meer onderscheid tussen soorten liefde:

eros: seksuele liefde
phileo: genegenheid
agapao: achten, tevreden zijn
stergo: liefde van ouders voor kind of heerser en onderdanen.

Ik heb zelf geprobeerd het uit het Engels te vertalen, hoop dat het klopt.

De naam Erebos (Grieks: de 'diepte' of 'onderwereld') wordt geassocieerd met de nacht: de naam is mogelijk (of zelfs waarschijnlijk, maar het is moeilijk zoiets te bewijzen) een verbastering van een Fenicisch/Semitisch woord voor 'avond' of 'schemering', namelijk 'ehreb'. 'Nyx' betekent nacht.

Het kind van de nacht is in letterlijke symboliek het ochtendrood, of ook wel de planeet Venus (die alleen 's ochtends en 's avonds zichtbaar is, en daarom ook met de roodgekleurde hemel wordt geassocieerd, en met het komen en verdwijnen van de zon, aan de randen van de nacht).

Als je in de mythologie familieverhoudingen tegenkomt die iets te maken hebben met nacht, ochtendrood, Venus, oost en west etc, is het meestal wel mogelijk de hele 'familie' in die context te zien.

Aphrodite is bijvoorbeeld zelf de planeet Venus. Ook wordt ze net als Eros geassocieerd met erotiek. Eros' naam is zelf synoniem met de sexuele liefde. Als zijn vader wordt niet alleen Ares genoemd, maar ook Hermes, wiens naam komt van de fallische zuilen die als wegwijzer dienden. Eros werd zelf ook in de gedaante van zo'n zuil vereerd in Boiotië, en hij werd wel verward met Priapos, ook weer een kind van Aphrodite, met als vader Dionysos (zelf weer een fallische god) of Adonis. Hera gaf Priapos zijn grote fallus, en Hera is zelf ook weer te herleiden tot Atthart. Een Adonis is inmiddels ook spreekwoordelijk voor een man die vrouwelijke begeerte opwekt.

Venus (Aphrodite) is traditioneel de godin van de (seksuele) liefde, deze relatie gaat al terug tot de Babylonische Ishtar. Dat wil dus zeggen dat er ook een symbolische relatie is met de schemering, want alleen rond dat tijdstip is Venus zichtbaar. Dus daarom kun je net zogoed verwachten dat een kind met de naam 'Erotische Liefde' als mythologische ouders de nacht heeft alswel de planeet Venus of de liefdesgodin die met deze planeet wordt geassocieerd.
Denk ook bijvoorbeeld aan de godin van de schemering, Eos, die ook met erotische liefde en met Aphrodite (Venus) wordt geassocieerd.

Het aanwijzen van deze ouders aan Eros (de nacht of Aphrodite) komt dus op de een of andere manier uit dezelfde traditie, alleen door de eeuwenoude mondelinge overlevering zijn al die verhalen steeds verder vervormd, en allen een eigen leven gaan leiden.
Ook zijn er associaties van Eros met seks als oerkracht van het bestaan, en juist met de dood. Al die symboliek loopt in de mythologie door elkaar.

Maar er bestaan nog meer tradities: Eros als kind van Chronos, of Eros en Nyx kinderen van Chaos.

Over Ares weet ik niet genoeg om daar iets zinnigs over te zeggen in dit verband, hoewel ik wel wat zou moeten kunnen vinden.
Wel typisch: ook Iris wordt genoemd als moeder van Eros, met westenwind Zephyros als vader. Ik vind al die namen (Iris, Ares, Eros) wel wat op elkaar lijken, geen idee welke rol het toeval of de klankverwantschap hierbij speelt.

Wel interessant om nog eens verder op zoek te gaan.

Hier in elk geval nog alles op een rijtje bij Carlos Parada:



Daar wordt nog wel iets gezegd over 'twee soorten liefdes', iets met 'lichaam' en 'ziel', maar het is mij niet zo duidelijk wie dit onderscheid maakt, en welke rol Eros hierin heeft.

Nou, zoiets is altijd heel leuk voor mensen die houden van puzzles over familierelaties. :p
Het probleem is volgens mij dat iedereen zo graag wil dat de goden op de mensen lijken, met een duidelijke stamboom. Maar de werkelijkheid is dat de mythologie komt uit overleveringen die sinds mensenheugenis mondeling zijn doorgegeven, waardoor er allerlei vervorming en lokale versies ontstonden.
En hoe je ook zoekt, er bestaan niet één 'ware versie'. Maar wel geven mensen weer hun eigen symbolische uitleg aan de verbasterde verhalen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 08 feb , 2004 15:08

Hier nog iets over Anteros:



His brother is Anteros, the god of mutual love, who punishes those who do not return the love of others, without which Eros could not thrive; he is sometimes described as the opponent of Eros.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » ma 06 maart , 2006 19:28

In de Griekse mythologie is Eroos (Grieks:Ερως) of Eros (verlatiniseerd) de god van de liefde en het schoonheidsverlangen, en de drijvende kracht achter voortplanting in de natuur. Zijn equivalent in de Romeinse mythologie is Cupido (ook Amor genoemd). Eros was de zoon van Aphrodite en Ares. Eros maakt gebruik van pijl en boog om op mensen te schieten. Als hij dan iemand geraakt heeft, is deze op slag verliefd. Zelfs de goden waren niet veilig voor hem.

Oorsprong en jeugd

Eros is in de Griekse mythologie ook het derde kind van Chaos, en personifieert dan de universele, allesomvattende liefde. Eros was een klein jongetje dat niet groter wilde groeien. Aphrodite vond het maar niets dat hij zo klein bleef, dus vroeg ze raad aan Themis (de godin van de wijsheid). Zij zei haar dat Eros alleen kon groeien als hij een broer of zus had, die hem ook liefde terug kon geven. Anteros (letterlijk wederliefde) werd geboren en samen met hem kon Eros goed groeien. Anteros strafte mensen die wel liefde kregen, maar dat niet teruggaven.

Volgens de Griekse schrijver Plato toonde Socrates aan dat Eros zelf de liefde ontbrak waardoor hij gericht was op de ander om die liefde te verkrijgen. Dit feit kan een (esoterische) verklaring zijn waardoor wederliefde nodig is om te groeien en er anders sprake is van vampirisme of uitputting van de ander waar de liefde uit afgetapt wordt. In tegenstelling tot Eros put Agape (liefde voor de ander zoals voor jezelf, ook wel goddelijke liefde genoemd) niet uit.


Eros en Psyche

Eros had ervoor gezorgd dat Aphrodite verliefd werd op Adonis. Samen met hem kreeg ze drie kinderen. Eén van deze kinderen was Psyche (de ziel). Het meisje was beeldschoon, waardoor niemand meer haar hand durfde te vragen. Zo kwam het dat Psyche geen man had. Aphrodite beval het orakel te zeggen dat Psyche alleen naar de hoge bergen moest gaan, en dat ze daar een man zou ontmoeten. Haar ouders waren zeer verdrietig, maar volgden haar raad op. Toen Psyche alleen werd achtergelaten in de bergen, kwam Eros om ervoor te zorgen dat er een man kwam. Maar in plaats van iemand anders te raken, raakte hij zichzelf met zijn pijlen en werd hij op slag verliefd op haar. Elke avond kwam hij naar haar toe en verleidde hij haar. Psyche wist dat ze met een god te maken had, maar Eros wilde niet zeggen wie hij was.

Na flink wat nachtjes wilde Psyche toch wel weer eens terug naar huis. Uiteindelijk kon ze Eros overhalen. Thuis aangekomen vertelde ze haar zussen wat er was gebeurd. Zij haalden haar over om een olielampje bij haar bed te zetten, zodat ze zou kunnen zien wie het was. Zo kwam het dat op een nacht Eros gloeiend hete olie over zijn schouder kreeg. Na hun avontuurtje was hij in slaap gevallen en Psyche deed de lamp aan, maar ze schrok zo erg door Eros' schoonheid dat ze olie knoeide. Eros werd met een gil wakker en vluchtte weg. Psyche zocht hem overal, maar kon hem niet vinden. Uiteindelijk vroeg ze om hulp bij Aphrodite, die haar drie opdrachten liet uitvoeren. De dieren hielpen haar, want een gewone sterveling zou deze opdracht anders nooit uitgevoerd kunnen hebben.

Eros had Psyche ondertussen al lang vergeven. Hij ging bij Zeus smeken om Aphrodite gunstig te stemmen tegenover Psyche. Zeus had medelijden en gaf Psyche de godennectar, zodat ze onsterflijk zou worden. Voor Aphrodite was het zinloos geworden om Psyche nog te kwellen met onmogelijke opdrachten. Psyche werd daarna in de godenwereld opgenomen.
Nakomelingen

Het is opvallend dat de god van de liefde en voortplanting geen grote aantallen kinderen heeft voortgebracht. Wel was hij (met behulp van Chaos) de vader van alle vogels. Eros mag dan niet veel godenzonen en -dochters hebben, hij brengt ook andere dingen voort:

"Meedogenloze Eros, grote vloek over de mensheid, van jou komt dodelijke strijd en weeklachten en gekreun, en talloze pijnen worden ook stormig geboren uit jou." - Apollonius Rhodius, Argonautica
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eros_(god)

Het is een en dezelfde god ik denk gewoon niet dat de mensen het ooit eens zijn geworden over vanwaar hij komt als je meer over mythologie gaat leren zul je wel merken dat dingens als dit voortdurend voorkomen ik erger me er soms ook aan maar aan de andere kant vindt ik het wel grappig dat ik steeds nieuwe verhalen over dezelfde god vind. Ik bedoel ze hebben 100den verhalen over Athena maar de gene die ik gebruik is degeen waar ze uit zeus zijn hoofd komt da was gieren

P.S.: eventjes ter informatie men naam is Athena omdat dat de eerste glimp van mythologie dat ik ooit heb gehad dat was toen ik in het 5de leerjaar zat inmiddels 2 jaar geleden maar weet nu al zoveel meer :knipoog:
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Eroos/ Heros?

Berichtdoor clue » di 17 okt , 2006 14:33

Sommige mensen zijn niet verliefd op hun echtgenoot(e) maar, verliefd op hun auto, of tuintje, of hun website. :(
clue
 
Berichten: 66
Geregistreerd: di 12 sep , 2006 11:35

Berichtdoor Endymion » ma 12 feb , 2007 12:57

Hoi,

Verwarring alom maar er is inderdaad sprake van een Eros dieen van de oergoden was samen met Erebos, Nyx, Chaos en Gaia. Eros was het seksuele voortplantingsverlangen, maar ook de behoefte aan slapen en eten, dus eigenlijk de basisbehoefte voor het leven.
De latere Eros, de Cupido, was het zoontje van Aphrodite en Ares of Hermes of volgens Romeinse auteurs, Zeus.
Bovendien waren er nog gestalten als Himeros, Anteros, Pothos en Phanes. Phanes is een eerder esoterische scheppergodheid met vier hoofden, gouden vleugels en beide geslachten. Pothos is het zoontje van Iris Regenboog en Zephyros Westenwind. Himeros is de Begeerte en Anteros de Tegen Liefde, oftewel dus het tegenovergestelde van de liefde oftewel het antwoord op de liefde...

Aan de beide Erossen ergerde ik mij ook lange tijd, maar ik heb er een persoonlijke oplossing voor gevonden:

De Eros die er in het begin was smaen met Chaos, Nyx en Erebos had geen lichaam maar was er gewoon. Hij was de vormloze, kleur- en geurloze macht die de dingen verenigt. Hoe anders zouden Nyx en Erebos of Gaia en Ouranos ooit kinderen hebben gekregen? Later nam deze vormloze kracht gestalte aan en werd geboren als zoontje van de liefdesgodin Aphrodite en Ares de oorlogsgod. Ik zou bijna geneigd zijn het woord reïncarnatie te gebruiken, maar dat hoort niet thuis in de Griekse mythologie.
En Anteros en Himeros zijn geen aparte godheden maar verschijningsvormen van Eros, de enige echte Eros :knipoog: !!!

Dus, even samengevat:

Eros:

Was als kracht al vanaf het begin aanwezig in het universum maar kreeg pas gestalte door de liefdescerhouding van Aphrodite en Ares. Sindsdien vliegt hij er lustig op los en koppelt alles en iedereen.


En omdat we er toch over bezig zijn: de geboorte van Aphrodite heb ik zo opgelost dat ze zowel uit het schuim geboren wordt als ook Zeus' dochter is. Kijk, Zeus verleidde de mooie okeanide Dione van Dodona, die dan om de een of andere reden in schuim oploste (om aan Zeus' wellust of aan Hera's jaloezie te ontkome, ik weet het niet) en later Aphrodite ter wereld bracht.
Of gewoon dat het Zeus' en niet Ouranos' zaad was dat in zee viel, Aphrodite vormde en door de Titaanse Dione werd opgevoed.

Wel, je ziet maar wat je ervan vindt. :?: [/i]
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten

cron