Els, de Indiërs waren vroeger wel wat minder preuts denk ik.
Absoluut! Maar ik kom er niet sinds wanneer we massaal de kleren in zijn gejaagd.
De Indiase, lesbische schrijfster Giti Thadani heeft daar onderzoek naar gedaan. Ze heeft bijvoorbeeld een heleboel foto's van oude tempels gemaakt waar lesbische seks op werd uitgebeeld. Meestal waren die beelden onherkenbaar kapotgemaakt. Maar toch liet ze duidelijk zien dat de tempels (en dus de godsdienst) een veel positievere kijk op seks hadden, en dat zelfs homoseksualiteit gewoon voorkwam.
Dat de monotheïstische godsdiensten niet dol zijn op bloot is bekend, maar hoe dat met het hindoeïsme zit weet ik echt niet. Vooral het brahmanisme wordt beschuldigd van vrouwenonderdrukking. Dus het zal wel niet toevallig zijn dat Brahma en de brahmanen regelmatig met Abraham in verband wordt gebracht, en de jodendom, christendom en islam 'Abrahamistische' godsdiensten worden genoemd.
(Ook zonder Abraham bestaat er natuurlijk vrouwenonderdukking.)
Maar hoe het brahmanisme is verspreid, en waar die Brahma/Abraham-figuur vandaan kwam, geen idee. Ik ken de naam alleen de latere godsdienstboeken van de 'semitische' godsdiensten en het hindoeïsme, maar niet bij de Hittieten, Babyloniërs, Perzen, Zorastrisme of wat dan ook. Soms wordt de naam in verband gebracht met 'raham'. Dat staat weer in verband met 'baarmoeder' (Semitisch). Best mogelijk dat de patriarchale godsdiensten weer eens een vrouwelijk symbool hebben geïncorporeerd, maar je begeeft je natuurlijk op glad ijs. Misschien ook een leuk idee om eens een topic te openen over de oorsprong van Brahma/Abraham.
Zulke afbeeldingen kunt ge in alle culturen vinden, en ik geloof dat zij overal dezelfde betekenis hebben: vruchtbaarheid.
Helemaal mee eens. Ik geloof ook eigenlijk dat de symboliek wel wat verder gaat. Het gaat om leven én dood.
Bedankt voor de afbeeldingen trouwens.
Ik denk wel dat seksuele symboliek nog heel lang bleef voortbestaan toen seksualiteit allang heel erg werd onderdrukt. De vereerders ervan hadden zelf geen idee van de oorsprong van hun symbolen. Dat draagt flink bij aan de verwarring.