Bevalling van Meh Ourt van de Nieuwe zon
Vorm van Neith, als de Grote koe die de hemel baarde toen er nog niets bestond.
Meh Ourt, Maan-Zon godin.
De koe die geboorte geeft aan de “Nieuwe Zon” en “de Opstanding”.
Meh Ourt bevat in haar attributen de aanduidingen nodig voor de bepaling van de datum waarop deze geboorte zal plaatsvinden.
Vermits de Nieuwe Zon een gevolg is van een Maan-Zon fenomeen, veroorzaakt door de Maan is het logisch aan deze laatste het moederschap toe te kennen.
De Nieuwe Zon is de vrucht van een paring tussen de “Oude Zon” (Osiris) en de “Maan” (Isis).
Als de geboorte van de Nieuwe Zon plaats heeft bij het uittreden van het dierenriemteken Waterman, moet de symbolische bevruchting van de Maan teruggaan naar de laatste tien graden van het dierenriemteken Stier in het vorige jaar, en de Maan bevrucht op deze datum door de Oude Zon wordt voorgesteld als een koe.
Conclusie: Maan Laatste kwartier, symbool van de doortocht van Meh Ourt in de maancyclus van maart.
Dinsdag 21 maart 2109 (Venus)
Lentenachtevening
Maan Laatste kwartier in Schorpioen
Zon in Vissen
Vignet van Papyrus 12 van de serie “El Gourma”.
De tekening stelt Meh Ourt voor; de koe treedt uit een stilstaand water gelijkend op een poel.
De voorpoten staan op de berm; het achterlichaam is volledig ondergedompeld.
Onder het vignet bevindt zich de volgende legende: de doortocht van Meh Ourt.
Indien Meh Ourt haar doortocht voorstelt uittredend uit het water, moet de datum uitgebeeld door de godin, samenvallen met het tijdperk waar de Zon het waterteken, Waterman verlaat en overgaat naar het volgende teken: Vissen...
Dit beeld staat in de Larousse "Mythologie générale" maar ik ben het beeld kwijtgeraakt, als iemand het soms in zijn bezit moest hebben zou hij mij veel plezier doen met het te plaatsen.
Egyptische papyrus: vertaald door de Nederlandse egyptoloog dr. Pleyte
Ik ontwaak in de andere wereld.
Wanneer voor Meh Ourt de tijd is aangebroken om te bevallen, zie ik het mysterie van het geboren worden van de Zon; haar bevalling is vandaag voor mij, het ogenblik om opnieuw geboren te worden met de Zon.
Graf van Siphta
De koe draagt tussen haar horens de zonneschijf.
Hiëroglifisch schrift: Meh Ourt, meesteres van de hemel en van alle goden.
Papyrus uit de tijd van Memphis, met een gebed tot de heilige koe
Het vignet stelt het kalven van de moedergodin voor; de Zon uit haar lichaam komend, verschijnt tussen haar dijen; en het bijhorende verklarende onderschrift verduidelijkt:
De bevalling van Meh Ourt is de geboorte van de Zon op de dag van de Doorgang.
Grafschrift op de sarcofaag van Mentu-Hotep
Ik heb deze Zon gezien, gisteren geboren tussen de dijen van Meh Ourt.
De doorgang van Meh Ourt is zijn doorgang van Hem, en wederkerig; het is het uitgaan van Ra.
De geboorte tussen de dijen van Meh Ourt is het beeld van het Oog van Ra, aanbeden op de dag van zijn geboorte; Meh Ourt is de Doorgang.
(zie mijn bijdrage over Doorgangen)
Na Neith is Meh Ourt de oudste egyptische koegodin; voor Hathor en zeker voor Isis.