![]() |
![]() Forum godinnen en beeldvorming | weblog | godinnen | forum home ||
|
Willy schreef:Hij is zowel de god van het begin als van het einde, Alpha & Omega.
Ganesha's role of mediator between man and the gods is not unlike the role played by Jesus Christ in Christianity. In fact, there are a great deal of parallels between the two. Both are associated with a cross - the swastika being a 'hooked' cross; and both are sacrificial gods in the sense that they both suffer a physical trauma in the process of becoming the connecting points between man and the gods (or God).
In the mythology surrounding Ganesha, he is decapitated and has his head replaced with that of an elephant, as well as having half his tusk cut off, and his belly accidentally torn open. Similarly, Christ is nailed to a cross and is stabbed in his side with a spear.
Further parallels are that both offer their body fluids to their devotees: the blood of Christ on the one hand, and the musth that exudes from the head glands of Ganesha (a phenomenon observed in bull elephants on heat).
Willy schreef:Els, besluit hier nu niet uit dat ik een theosoof zou zijn, maar men vindt dikwijls meer en beter gegevens dan in veel artikels die allemaal maar hetzelfde herhalen, hetgeen gij ook al eens gezegd hebt, wat Von Daniken aanging geloof ik.
"Willy schreef:(gana, body of attendants, Siva's troop; isa, commander : leader of the attendants of Siva.)
Janus bezit deze bijzondere trek om een voornamelijk italische en meer precies Romeinse god te zijn. Hij komt in geen enkele andere mythologie voor.
genesis - O.E., from L. genesis, adopted as title of first book of Old Testament in Vulgate, from Gk. genesis "origin, creation, generation," from gignesthai "to be born," related to genos "race, birth, descent" (see genus). As such, it translated Heb. bereshith, lit. "in the beginning," which was the first word of the text, taken in error as its title.
genus - (pl. genera), 1551 as a term of logic (biological sense dates from 1608), from L. genus (gen. generis) "race, stock, kind," cognate with Gk. genos "race, kind," and gonos "birth, offspring, stock" (see kin), from PIE base *gen-/*gon-/*gn- "produce, beget, be born" (cf. Skt. janati "begets, bears," janah "race," jatah "born;" Avestan zizanenti "they bear;" Lith. gentis "kinsmen;" O.Ir. ro-genar "I was born;" Welsh geni "to be born).
els schreef:Janus bezit deze bijzondere Dubbel-gezicht-trek .Hier op mijn harde schijf, waren al meer beeldjes met twee en vier gezichten.
Als mijn huis er net zo uitzag als mijn computer, werd ik eruit gezet, en werd mijn huis ontsmet door de gemeentereinigingsdienst. :
![]()
Hekate Trivia werd ook afgebeeld met meerdere gezichten, en net als Janus met een sleutel. Op deze afbeelding is ze afgebeeld met drie gezichten, met slangen, en in de handen zwepen, zwaarden en fakkels.
Ik heb iets over de etymologie van genesis (Grieks): Hebreeuws:"" Bereshith", lit. "in the beginning,"genos "race, kind," and gonos "birth, offspring, stock" (see kin), from PIE base *gen-/*gon-/*gn- "produce, beget, be born" (cf. Skt. janati "begets, bears," janah "race," jatah "born;" Avestan zizanenti "they bear;" Lith. gentis "kinsmen;" O.Ir. ro-genar "I was born;" Welsh geni "to be born).
Ik was eigenlijk nog niet klaar, maar ik moet stoppen. Volgende keer verder dus, plus uitleg over de genoemde namen.
Enos / Henoch: Het volgende kopieer ik er maar even in: 'Indeed, the Mandaeans or Nazareans seem to regard Henoch and Enos as one person: Anus whose name means "mankind" and who is the third son of Adam and Eve, after Abel and Seth. That Anus or Enos is their patron and the protector and baptizer of John the Baptist.'
Echter blijft nog de vraag van de slangensoort! Het was kennerlijk geen"Cobra", want die was giftig en daar zou Eva niet zo rustig, mee hebbenm kunnen spreken.. . .
Heb je nog gelegenheid om op de "vorige"post over de Dubbel-Gezichten-God"JANUS" in te gaan deze Post is geplaatst even voor die van jou.
Wat KaÏn betreft: dit is natuurlijk niet het originele woord, dat is"Kohen"of Cohen, waarbij de"He"is verbasterd tot:"Ie; Ai; of Io"
Dat Seth, Adam's 3e Zoon was hee. . . , dat wist ik nog niet, Hennoch en Seth als een persoon lijk me vergezocht. Wel is het vreemd dat Adam eerst Lillith huwde en daarna pas Eva, te meer omdat "Lillith" Adam's dochter is, bij. . . Eva!
Heb jij toevallig ook enig idee met Wie Kaïn, Abel, en Seth gehuwd kunnen geweest zijn?
Je schrijft dat "Henoch"van Kain afkomstig is maar even verderof zeg je dat hij de zoon is van Silla en Seth, of is dat ee 2e (H-)enoch?
Over die slangenvrouwen: zij gebruikten een Fluit, Eva had geen Fluit, dus geen Cobra!
els schreef:Janus is de Romeinse god van het begin, Ganesha (het olifantje) is de Indiase god van het begin. onzin, het zijn totaal verschillende begrippen. Maar als je dan weer op een andere manier leest, lijkt het weer heel waarschijnlijk.
Van wanneer zou die gemeenschappelijkheid dan dateren?
De " Slang"(=Raadsheer!) in het Paradijs, kan geen Cobra geweest zijn want dan leefde Eva niet lang meer! En trouwens in de Egyptische Graven IS, het een waterslang ( in meervoud.)en geen Cobra(=Wadjet.)
willy schreef:Aker of Akar
Dodenboek van Any
Verpersoonlijking van de Aarde, voorgesteld als een smalle strook land met een mensenhoofd, daarna met een mensenhoofd aan elk uiteinde.
Afgebeeld als twee leeuwen met de rug naar elkaar gekeerd, waarvan de ene de kop naar het westen richt, waar de zon ondergaat, en de andere naar het oosten kijkt, waar de zon uit de duisternis opkomt, dit duidt aan dat Aker de in- en uitgang van de onderwereld bewaakt.
Keer terug naar godsdienst en mythen algemeen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast