Hai Âanti,
Bedankt voor het stukje over Tifinagh. Wat die oude leeftijd betreft: ik dacht eigenlijk het proto-Sinaïtisch tegenwoordig als het oudste alfabet werd gezien.
Hier is trouwens nog een leuke site over alfabetten, daar staat ook wat op over proto-Sinaitisch. In de Sinai begon men waarschijnlijk al in 1900 vC Egyptische hiëroglyfen als een soort letter te gebruiken. Alleen de eerste letter van de hiëroglyf werd uitgesproken. De eerste twee waren toen al de alef (os) en beth (huis), dus alfabet. De Feniciërs namen het waarschijnlijk over. Het Sabeese script komt trouwens ook van dit proto-Sinaitisch, niet van het Fenicische schrift.
Volgens Dr M. Hashid? is het mogeijk dat "Tifinagh" het meervoud van het woord "Tafinq" ,wat Fenicisch betekent, is.
De Grieken noemden hun letters ook Fenicische letters (in het Grieks 'phoinikeia grammata'. Dus onmogelijk is het niet. Maar ik weet het natuurlijk helemaal niet.
Ik ben wel benieuwd wat Capsien is.
Wat betreft het 'vocaal schrift': de meeste stukken die ik las zeggen dat het Tifinagh en oud-Berbers alleen medeklinkers hadden (net zoals de meeste alfabetten). Ook die twee sites waar ik een link naar gaf.
Ik moest even zoeken, toen zag ik op mondeberbere.com toch een tifinagh alfabet met klinkers toegevoegd.
ik heb ergens in gelezen dat bijna alle deskundigen tanit als lybische godin beschouwen. maar ik weet niet of dat juist is.
Het kan natuurlijk best dat er vermenging heeft plaatsgevonden.
Ik kwam nog iets verwarrends tegen. Tijdens de 22e dynastie (ca 946 - 736 vC) heersten in Egypte een aantal farao's van Lybische afkomst. Zij zetelden vooral in de noordelijke Nijldelta, onder andere in een stad waarvan de Griekse naam Tanis is. De Egyptische naam is iets als Djanenet. Tanis is ook de Griekse naam voor Tanit.
Tanis werd sinds de 21 dynastie belangrijk als nieuwe hoofdstad in het noorden, tegenover het oude machtscentrum Thebe in het zuiden. De verering van Amon, Mut en het kind Chons, waarvoor grootschalige jaarlijke feesten werden gevierd in Thebe, werd ook ingevoerd in Tanis.
In Tanis werden ook 2 Ugaritische of Fenicische godinnen vereerd, namelijk Astarte en Anat. Dit gebeurde al tijdens de 18e en 19e dynastie (rond 1500 vC). Anat is een soort oorlogsmaagd die heel vaak wordt geïdentificeerd met Athene. Anat werd ook vereerd in de tempel van Moet.
Wanneer de Feniciërs precies in Carthago aankwamen is niet bekend, er bestaan verschillende opvattingen. Verder heb ik begrepen dat de verering van Tanit daar wat later aankwam dan de verering van Baal Hammon. Een Astarte-tempel was er ook, maar die wordt zeker niet zo interessant gevonden, want daar kan ik verder niets over vinden.
Maar wel lijkt het mij dat terwijl de Egyptenaren goden importeerden uit Fenicië en Ugarit de Feniciërs onderweg waren naar Carthago. Zij waren er vast wel op de hoogte dat hun goden in de Nijl-delta werden vereerd.
Ik probeer zulke dingen altijd te onthouden. Tanis is de Griekse naam van een Egyptische stad en van de Carthaagse godin, in een tijd dat daar Libische farao's waren. De naam Anat wordt ook wel eens met Tanit in verband gebracht (ook met Neith en Athene).
Ik zie in Tanit niet zo snel een oorlogsgodin, moet ik zeggen. Ze doet mij meer aan Aphrodite denken. Wel is tanetu dus een naam voor Hathor, en dat is de Egyptisch Aphrodite (volgens verschillende mensen).
Soms denk ik wel eens: die verwarring die wij hebben, die hadden ze in de oudheid ook al!